Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertInger Berg Endret for 7 år siden
1
Det er en grunnleggende antakelse i VO-kult at all atferd og all teknologi som inngår i læringsarbeid eller i kunnskapsproduksjon og kunnskapsforvaltning er preget av kultur.
2
En forutsetning at vi ser på kunnskap som noe som bygges – tesen om sosial konstruksjon: Utdanning er å hjelpe mennesker å bruke verktøyet til meningsdanning og virkelighetskonstruksjon som kulturen eier, slik at de best kan tilpasse seg den verden de befinner seg i – og eventuelt forandre på den hvis de ønsker det (Jerome Bruner)
3
Hvilke verktøy til meningsdanning og virkelighetskonstruksjon? Kikkert, teleskop Skrift, trykkekunst Internett Hvordan kan internett påvirke kulturens (vår kulturs) meningsdanning og virkelighetskonstruksjon?
4
Læringskulturelle forskjeller som gir utfordringer når norske utdanningsinstitusjoner skal undervise ulike grupper av voksne innvandrere?
5
Kulturforskjeller i detaljene Kultur i innhold (Pensum – dette har vært viet en del oppmerksomhet) Kultur i formen (Teknologien, mediebruken, kommunikasjonsformen har fått for lite oppmerksomhet) Kulturen i fagmiljøet («Epistemic culture» - hvordan ulike samfunn/fagmiljøer «skaper» og presenterer kunnskap. Økende interesse for dette)
6
Sensitivitet for «læringskultur» Som voksenlærer: være oppmerksom på de kulturelle vaner/habitus som det enkelte individ er bærer av (habitus har rot i sosial og kulturell påvirkning) være oppmerksom på egne kulturelle pregninger, og dermed lettere kunne bidra til at eleven blir bevisst den kulturelle «pregning» vedkommende selv har vært utsatt for.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.