Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen

2 Den store utfordringen Menneskeskapte klimagassutslipp må reduseres med kanskje så mye som 85% innen 2050 om vi skal unngå farlige klimaendringer. …og rike land må kutte mest Kilde: FN

3 Transportsektoren står for 32 prosent av de norske utslippene

4 Tog mest miljøvennlig! TransportmiddelUtslipp (gram CO2e pr personkm) Passasjerbåt, hurtiggående*803 Fly, kort (innenriks/)** 340 Fly, mellom (internasjonal Europa)** 287 Fly, lang (interkontinental)** 238 Passasjerbåt, saktegående*205 Personbil172 Bybuss / kortdistanse103 T-bane70 Ekspressbuss / langdistanse52 Tog32 *ikke medregnet indirekte utslipp, ** Direkte utslipp*1,8 pga utslipp i stor høyde Kilde: www.klimakalkulatoren.no

5 Europas togsinke Gjennomsnittsfart med tog mellom de fire største byene i hvert land 1. Frankrike 227 km/t 2. Italia og Spania 171 km/t 5. Sverige 132 Km/t 12. Danmark 98 km/t 20. Norge 75 km/t Kilde: Framtiden i våre hender, Europas togsinke, arbeidsnotat 04/10

6 Vi trenger en togrevolusjon!

7 Mer enn miljøargumenter Sikkerhet Letter å bo i distriktene, kan pendle Mindre press på boligmarkedet Godt egnet som kontor

8 Realistisk?

9 Magisk grense: 2,5 timer

10 “Vi er for få her til lands. Norge har ikke passasjergrunnlag for høyhastighetstog.”

11 Passasjerer 2008Siden 2007 1Madrid - Barcelona3 497 696- 24,4 % 2Roma/Fiumicino – Milano/Linate2 470 677- 0,7 % 3Paris/Orly - Toulouse2 324 884- 0,1 % 4Paris/Orly - Nice2 280 853- 1,3 % 5London/Heathrow – Dublin1 811 475- 8,3 % 6London/Heathrow - Amsterdam/Schiphol1 709 424-5,0 % 7Madrid – Palma de Mallorca1 707 740- 2,9 % 8Munchen – Hamburg1 704 752- 3,0 % 9Roma/Fiumicino - Catania1 666 67710,0 % 10Oslo/Gardermoen - Trondheim1 630 4070,6 % … 14Oslo/Gardermoen - Bergen1 585 465 - 3,2 % 19Oslo/Gardermoen - Stavanger1 355 210 4,0 % 21Oslo/Gardermoen - København1 286 879- 0,8 % … Madrid - Malaga1 094 729-27,1 % …Oslo/Gardermoen – Stockholm/Arlanda1 039 042- 0,8 % Stort passasjergrunnlag

12 “Høyhastighetstog er enormt energikrevende - krever like mye energi som fly”

13 Energiforbruk, Kilde: Schlaupitz 2008: Energi- og klimakonsekvenser av moderne transportsystemer

14 Energiforbruk omtrent som NSB…

15 Hva vil høyhastighetstog koste? Trolig vil det koste ca 120 milliarder Oslo- Trondheim hvis man bygger nye spor for høyhastighetstog hele veien. Strekningen Oslo-Bergen vil koste omtrent det samme. Den er noe kortere enn Oslo- Trondheim, men har flere tunneler som er fordyrende.

16

17 Flytoget i Shanghai Demo-prosjekt, åpnet 2004 Magnetsvevetog (Siemens) Verdens raskeste i trafikk Toppfart 430 km/t 7min 20sek på de 3 milene Oslo - Gardermoen ca 10 min. Oslo - Bergen på én time

18 Paris-Brussel med Air France

19

20 Hva kan lokallagene gjøre?

21 Takk for meg! www.framtiden.no


Laste ned ppt "Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google