Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser."— Utskrift av presentasjonen:

1 FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO

2 Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser med naturfag, matematikk og teknologi. Over barn har deltatt i våre aktiviteter og fått inspirerende læring gjennom undervisning i Newton-rom eller deltakelse i FIRST® LEGO® League. Vi gleder oss over et stort og voksende nettverk i Norge, Skandinavia og resten av verden. - Aliquid est possibile - Hvem står bak FLL i Skandinavia? Stiftelsen FIRST Scandinavia står bak FIRST LEGO League i Skandinavia

3 c FIRST Scandinavia c Stian Rigmor Per-Arild Ingvill Stian André Nina Mariann Ole Morten Kristin

4 Hva er FLL? 12 3 En teknologi og kunnskapskonkurranse for barn og unge i alderen 10-16år Har prosjektperiode inntil 8 uker (fra 12 september – 7 november 2015) Avsluttes med en turnering 7 november 2015 i 50 byer i Skandinavia

5 Hvorfor FLL? Få erfaring med en arbeidsmetode som brukes i videre utdanning og i arbeidslivet! 12 3 Med FLL ønsker vi å bidra at skolen skal kunne motivere våre barn til å like realfag, teknologi og design Gode opplevelser med teknologi og prosjektarbeid 4 En undervisningsform som egner seg godt for tilpasset opplæring Øker interessen for realfag og teknologi Øke rekrutteringen til realfaglige studier

6 Hvorfor FLL? FLL utfordrer barn og unge gjennom reelle problemstillinger Lagene møter mange av de arbeidsbetingelser man er underlagt i det virkelig arbeidsliv: o De har ikke nok ressurser o De vet ikke hva konkurrentene gjør o De må finne opp/designe/utvikle o Lage prototyp o Redesigne og bygge på nytt Til slutt skal lagene levere et produkt til rett tid.

7 FLL kjerneverdier  Vi jobber sammen som et lag.  Vi arbeider sammen for å finne løsninger, med veiledning fra våre veiledere.  Det vi lærer, opplever og erfarer er viktigere enn det å vinne.  Vi deler våre erfaringer med andre.  Vi er gode konkurrenter.  Vi er vennlige og profesjonelle i alt vi gjør.  Vi har det gøy!

8 Hvem kan delta? SKOLE - KLASSE - FRITIDSKLUBB - VENNEGJENG Alle mellom år!

9 Hvem kan delta? Vi vektlegger at FLL skal være forankret i skolen. Alle elementene i prosjektet tar utgangspunkt i kompetansemålene i Norge, Sverige og Danmark. Prosjektet er tverrfaglig med hovedvekt på naturfag, norsk og matematikk Det kreves ingen forkunnskaper for å delta, men lagene kan med fordel være sammensatt av jenter og gutter med forskjellige evner og interesser. 4 Deltakerne i FLL erfarer gjerne at de må bygge på hverandres kunnskap for få best mulig resultat. Laget ha minst én voksen veileder, og vi anbefaler en lag størrelse på 10 deltagere. Aldersgrensen er år.

10 Hvem kan delta? Her er det plass til alle!!! Teknologen Programmereren Forskeren Utrederen Entertaineren Kunstneren Teoretikeren Prosjektlederen Et godt resultat i FLL er avhengig av samarbeid mellom ulike mennesketyper med ulike kvaliteter! 4

11 Arbeidsfordeling Et forslag er å la elevene ”søke” på jobben o Teknologidelen med robotkonstruksjon og programmering o Bygging av challengesett o Forskningsdel o Profilering og markedsføring o Foto o Prosjektinnlevering

12 Skole-hjem samarbeid Foreldrenes rolle: o Faglige bidragsytere o Ansvar for noe av gruppene o Arrangere egne FLL kvelder, miljøarrangement o Hjelpe til med å passe tidsskjema på turneringsdagen o Supporter o Sponsorer?

13 Skole-hjem samarbeid En ressurs for lagene kan være å ta kontakt med lokale bedrifter og skaffe seg samarbeidspartnere som kan bidra både faglig, økonomisk eller på andre måter. Dommere i FLL kommer fra næringslivet og utdanningsinstitusjoner.

14 Årets oppdrag

15 Prosjektets inndeling Markedsføring & Samarbeid Forskning Teknologi

16 Forskning & markedsføring FORSKNING Gjøre bakgrunnsstudier om årets tema Definere et problem Finne en innovativ løsning Forberede en presentasjon Prosjektinnlevering MARKEDSFØRING Markedsføre prosjektet Planlegge og utforme en PIT Forberede en markedsføringspresentasjon Prosjektinnlevering

17 Teknologi  Sette sammen Challengesettet  Utvikle og bygge en robot  Programmere roboten  Velge strategi på robotbanen  Forberede en tekniskpresentasjon  Prosjektinnlevering

18 Samarbeid Blir vurdert i laget pit.

19 Turneringsdagen Presentasjon av forskning- og markedsføringsoppgaven for dommerne

20 Turneringsdagen Konkurrere med sine roboter på robotbaner

21 Turneringsdagen Teknologi presentasjon for dommerne

22 Turneringsdagen Samarbeid presenteres i pit.

23 Jr. FLL Enkelte turneringer har også med Jr. FLL lag Disse deltakerne er mellom 6 og 9år og har jobbet med samme tema som FLL lagene

24 Skandinavisk finale Laget som vinner FLL Championsprisen i hver turneringsby er kvalifisert til å delta. Skandivavisk finale er 3 uker etter de regionale turneringene.

25 Newton-nettverket Kostnader PÅMELDINGSAVGIFT: NOK 2 300,- DKK 2 200,- SEK 2 500,- (pr. lag) Inkluderer: 12 stk. T-skjorter - egen side på nett – oppdraget – support - turneringsdeltakelse ROBOTSETT: NOK ca ,- Besøk: inxcover.no for oppdatert pris CHALLENGESET: NOK 1 250,- DKK 1 100,- SEK 1 100,-

26 Viktige datoer 1. februar: Påmelding åpner 1. september: Påmelding lukkes 12. september: Oppdrag 2015 offentliggjøres kl Uke 38: Lokalt veiledermøte Uke 44: Dommersamling/ opplæring 7. november: Regionale turneringer 28. november: Skandinavisk finale

27 Virker det?

28

29

30 Tilgjengelige ressurser På websiden hjernekraft.org finner man et vidt spekter av ressurser og hjelpemiddel

31 For mer informasjon: Web: hjernekraft.org Facebook: FIRST LEGO League Skandinavia

32 Takk for oss


Laste ned ppt "FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google