Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaare Jansen Endret for 9 år siden
1
Tekst i ord og bilde Avisa som saktekst og sammensatt tekst
Yngve Benestad Hågvar, Høgskolen i Oslo
2
Etter VG3 skal elevene bl.a. kunne
«analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken» De må altså kunne analysere mer enn verbaltekst – blant annet bilder.
3
Tre hovedspørsmål Hvordan påvirker bilder og verbaltekst hverandres mening? Hvordan leser vi en avistekst visuelt? Hvordan kan dette kombineres med en mer tradisjonell analyse av den skriftlige avisteksten?
4
Hvordan påvirker bilder og verbaltekst hverandres mening?
5
Tre typer kontekst Tekstuell kontekst Situasjonskontekst
Kulturkontekst
6
Alle bilder blir fortolket i lys av verbalteksten som hører til
7
All verbaltekst blir fortolket i lys av bildene som hører til
8
Slik kan bildet påvirke meningen i verbalteksten
Hva eller hvem er avbildet – og hva eller hvem er ikke avbildet? Hvilket bilde er valgt ut? Hvordan er bildet arrangert? Hvordan er bildet vinklet og beskåret?
9
All verbaltekst og alle bilder blir fortolket i lys av den kulturen de inngår i
Denotasjon: grunnbetydning Konnotasjon: kulturelt betinget tilleggsbetydning
10
2. Hvordan leser vi en avistekst visuelt?
Vi har en innebygd visuell grammatikk
12
Gunther Kress & Theo van Leeuwen: en visuell grammatikk
Tre signifikasjonssystemer: Informasjonsverdi Framtredenhet Innramming
13
Informasjonsverdi
14
I verbalspråket: tema og rema
Tema: kjent informasjon i starten av setningen Rema: ny informasjon lenger ut i setningen ”Jeg leser en bok. Den er god.” *”Jeg leser en bok. God er den.”
15
GITT NYTT
16
Signifikasjonssystem 2: framtredenhet
Størrelse Kontraster Perspektiv Kulturelle faktorer
17
Signifikasjonssystem 3: Innramming
Klare skillelinjer Fargekontraster
18
Signifikasjonssystem 3: Innramming
Klare skillelinjer Fargekontraster Vektorer
19
3. Hvordan kan dette kombineres med en mer tradisjonell analyse av den skriftlige avisteksten?
20
Retorikkens appellformer
ETHOS LOGOS PATHOS Avsenderens troverdighet Budskapets logikk Mottakerens følelser
21
Tekstens hovedfortelling (sekvens 1):
Evelyn trener på Sats Evelyn spiller på Mix Evelyn mister hansken sin Lottovinneren trekkes, men ingen melder seg Mix-ekspeditøren gjenkjenner Evelyn fra overvåkningskameraet Evelyn får vite at hun er gjenkjent Evelyn leter i jakken, bagen og den blå mappen etter kupongen Evelyn innser at hun kan ha mistet kupongen og gått glipp av masse penger Evelyn leter videre, nå i papirkonteineren sin Uansett hvordan det går, vil Evelyn fortsette å spille Lotto
22
Sekvens 2: Evelyn spilte på tallrekka 7–8–9–10–13–20–26
Tallrekka har oppstått fordi Evelyns mor drømte den før hun døde Evelyn spiller ved spesielle anledninger på moras drømmerekke fordi det kjennes personlig Denne dagen var en slik spesiell anledning fordi Evelyns bror skulle besøke moras grav
23
Sekvens 3: Evelyn ønsker å gi familien på Filippinene penger
Hun vil gi familien ”og fem søsken” pengene fordi de trenger dem Den ene broren trenger penger fordi han har mistet jobben og neppe vil få noen ny
24
Presupposisjoner «Den uregistrerte vinnerkupongen er søkk borte.»
«Kan den uregistrerte lottokupongen med tallrekken 7–8–9–10–13–20–26 ha rotet seg ned her?» «Vinnerkvitteringen er og blir borte.» «Mistet lottokupong med sin avdøde mors vinnerrekke» => Evelyn har spilt på tallene 7–8–9–10–13–20–26
25
«Evelyn kom rett fra trening på Sats tirsdag 1
«Evelyn kom rett fra trening på Sats tirsdag 1. februar og kom innom Mix for å spille. Som ofte før tenkte hun på familien på Filippinene. Hennes høyeste ønske var at vinnerlykken skulle komme dem til gode.» «Det kan ikke være sånn at hellet har forlatt meg.» => Evelyn er den rette vinneren
26
Agens og patiens «Den uregistrerte vinnerkupongen er søkk borte.»
«Kan den uregistrerte lottokupongen med tallrekken 7–8–9–10–13–20–26 ha rotet seg ned her?» «Den [verdiløse kupongen] har hun tatt vare på. Men den uregistrerte kupongen er borte.» => Det er ikke Evelyns skyld
27
Anføringsverb og annen verbbruk
«Kanskje jeg mistet kupongen sammen med den, undrer hun.» «– Mor døde i fjor, forklarer Evelyn.» «titter mistrøstig» «tenkte» «stopper opp, svelger» => Evelyn er en melankolsk, ettertenksom og varm person
28
Roller Avsender Objekt Mottaker Hjelper Subjekt Motstander
(Norsk Tipping) (kupongen og 5,3 millioner) (Evelyn og hennes fattige familie) Hjelper Subjekt Motstander (Kioskekspeditøren) (Evelyn) (Lotteritilsynet og kupongen)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.