Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJens Sletten Endret for 10 år siden
1
Prosjektrettet systemarbeid Tema: introduksjon til systemarbeid
Høsten 2008 Lærere: Tore Mallaug, Kjell Toft Hansen
2
Tema for dagen er… Hovedmål Hva er systemering? Nøkkelfaktorer Formål
Systemanalytikerens rolle Informasjonssystemets ulike deler Systemutvikleren som en koordinator Hvorfor systemutvikling? Hva er systemutvikling? Viktige begreper i systemutvikling Modell, metode, teknikk, verktøy Systemutvikling eller program-vareutvikling Systemutviklingsprosjekt Livssyklusmodeller Forstudiet, analysefasen, design-fasen, innføringsfasen ©Kjell Toft Hansen
3
Hovedmål Få kunnskap om og kjenne til ulike modeller, metoder, teknikker og verktøy for utvikling av informasjon Kunne bruke spesifikke systemutviklingsmodeller, metoder, teknikker og verktøy til å bygge et informasjonssystem ©Kjell Toft Hansen
4
Hva er systemering? Relativt nytt fagområde – uenighet om hvordan avgrensningen skal gjøres og om det teoretiske grunnlaget Ulike oppfatninger i forskjellige lærebøker Systemering = systemutvikling: Fagområdet omfatter alt som har med analyse, design (utforming), realisering, implementering og vedlikehold av informasjonssystemer ©Kjell Toft Hansen
5
Hva er systemering? Noen bøker avgrenser seg til å omfatte bare analyse- og designfasene Definisjon: En prosess som tar for seg utviklingen og vedlikeholdet av et informasjonssystem – målet er å forbedre informasjonssystem i en organisasjon ved å utvikle program som gjør at ansatte kan utføre sine oppgaver lettere og mer effektivt ©Kjell Toft Hansen
6
Nøkkelfaktorer Vanskeligere enn noen sinne å organisere og tilgjengeliggjøre informasjon – skape en riktig og funksjonell informasjonsflyt Evnen til å arbeide i team/gruppe Internett vil være en viktig del av et hvert menneskes arbeidsliv ©Kjell Toft Hansen
7
Formål – 1 Forstå systemutvikling som prosjekt
Hvordan arbeider vi sammen mot et felles mål: Planlegging – hva gjør vi for å nå målet vårt Prosjektstyring – blir vi ferdig som planlagt Risikoanalyse – hva er sannsynligheten for at noe kan gå galt og hvordan kan vi løse dette ©Kjell Toft Hansen
8
Formål – 2 Forstå systemutvikling som en måte for å tilfredsstille kundens krav/behov: Forstå kundekrav – Hva ønsker kunden seg? Hvilke problemer ønsker vedkommende å løse? Fra kundekrav til systemkrav – Omforme kundens krav til noe vi kan realisere i en programvare ©Kjell Toft Hansen
9
Formål – 3 Realisere et system som oppfyller kundens krav
Arkitektur – Hvordan dele opp systemet i delsystemer på en effektiv måte Designe av delsystemer – Hvordan dele opp i uavhengige moduler for å realisere delsystemets oppgaver ©Kjell Toft Hansen
10
Systemanalytikerens rolle
En meget sentral person i systemutviklings-prosessen Må ha forståelse for en organisasjons mål, struktur og prosesser Må ha kunnskap om å utnytte informasjons-teknologi slik at det gir fordeler i virksomheten ©Kjell Toft Hansen
11
Informasjonssystemets ulike deler
Brukerprogram Maskinvare (eng. hardware) og systemprogram Dokumentasjon og opplæringsmateriell Driftspersonell, nettverk, programvarevedlikehold osv. Sikkerhetsrutiner Brukerne ©Kjell Toft Hansen
12
Systemutvikleren som en koordinator
©Kjell Toft Hansen
13
Hvorfor systemutvikling?
Utvikle informasjonssystem uten bruk av en systemutviklingsstrategi MAGI PROBLEM PROGRAMMERING TEST ©Kjell Toft Hansen
14
Hvorfor systemutvikling?
Egnet redskap for å beskrive og utvikle komplekse informasjonssystem Vi kan ikke håndtere alle kravene til systemet samtidig, derfor: Vi må håndtere kompleksitet på en organisert måte ©Kjell Toft Hansen
15
Hvorfor systemutvikling?
Gir bedre dokumentasjon enn observasjon Gir felles språkbruk og referanseramme Letter kommunikasjon mellom mennesker Gjenbruk ©Kjell Toft Hansen
16
Hvorfor systemutvikling?
Bedrer kontrollmulighetene Tidsbruk Kostnader Øker effektiviteten ©Kjell Toft Hansen
17
Hva er systemutvikling?
Systemutvikling er teamarbeid!!!!!! ©Kjell Toft Hansen
18
Viktige begreper i systemutvikling
Modell Overordnet oversikt over utviklingsarbeidet Metode En trinn for trinn beskrivelse av en fremgangsmåte for å løse et bestemt problem Teknikk Oppskrift på hvordan en lager en detaljert beskrivelse Verktøy Fysisk hjelpemiddel for å lage en beskrivelse ©Kjell Toft Hansen
19
Viktige begreper i systemutvikling
Verktøy Teknikk Metode Modell ©Kjell Toft Hansen
20
Modell En overordnet framgangsmåtebeskrivelse/ rammeverk for systemutvikling Fossefallsmodellen Prototyping (eksperimentell systemutvikling) Evolusjonær systemutvikling eXtrem programmering ©Kjell Toft Hansen
21
Metode En detaljert framgangsmåte trinn for trinn for å nå et bestemt mål Et fullstendig sett av midler – en generell oppskrift SA – strukturert analyse OOA – objektorientert analyse ©Kjell Toft Hansen
22
Teknikk En måte å gjøre tingene på innenfor metoden
Enkeltelement – for eksempel en beskrivelsesteknikk UML – Unified Modeling Language Use Case – modell ©Kjell Toft Hansen
23
Verktøy Hjelpemiddel for å utføre arbeidet som er beskrevet i en teknikk eller metode Jbuilder, MS Visio, Modellator, MS Project ©Kjell Toft Hansen
24
Systemutvikling eller programvareutvikling
Omgivelsene (Miljøet) Virksomhet Informasjonsystem Programvaresystem ©Kjell Toft Hansen
25
Systemutviklingsprosjekt
Forankring Brukerkontakt Unngå motstand ved levering Lever et riktig system Systemet skal være et positivt bidrag til arbeids-oppgavene Oppfyll lovverket ©Kjell Toft Hansen
26
Livssyklusmodeller Forstudium Innføring Analyse Design og
programmering ©Kjell Toft Hansen
27
Forstudiefasen Mål Rammer Kost/nytte Alternativ analyse Risikoanalyse
Planlegging Anbefaling om videreføring ©Kjell Toft Hansen
28
Analysefasen En logisk beskrivelse av den løsningen som skal realiseres i neste fase: Behovs- og problembeskrivelse Krav til løsning Vurdere alternative løsninger Estimere kostnader for realisering Tids- og ressursplan for realisering ©Kjell Toft Hansen
29
Designfasen Systemarkitektur Databasedesign
Ferdige testede og dokumenterte program-moduler Bruker- og driftsdokumentasjon ©Kjell Toft Hansen
30
Innføringsfasen Samsvar mellom organisasjon, arbeidsrutiner og system
Brukerne kan bruke systemet Brukerne stoler på systemet Ansvarsforhold i forhold til drift, forvaltning og brukerstøtte ©Kjell Toft Hansen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.