Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Skriving for web og for søkemotorer
12K-samarbeidet 2. sept. 2008 Nina Furu
2
Nina Furu Jobber med webkommunikasjon og webstrategi
Driver Nettredaktørskolen Styreleder i Webforum Norge Styreleder i Webkvalitet AS Kurs- og konsulentvirksomhet Mangeårig portalredaktør Lærebokforfatter Med mer
3
Agenda Umiddelbar webkommunikasjon
Teorien om lukten av informasjon og trigger-ord Kjennetegn ved gode trigger-ord 10 skriveregler for web Søkemotorer – hvordan tenker de? Tips og råd
5
Tidsklemma (avstøting)
52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted
6
Tidsklemma (avstøting)
52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted Hvordan kan dette gjøres?
7
Tidsklemma (avstøting)
52% avstøtning er gjennomsnitt for 1200 norske nettsteder Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted Hvordan kan dette gjøres? Ved å forstå teorien om ”lukten av informasjon” Ved bevisst bruk av trigger-ord
8
”Lukten av informasjon”
9
”Lukten av informasjon”
Teori om hvordan brukerne orienterer seg på web Underbygd av flere tusen brukerobservasjoner Jared Spool, Christine Perfetti og David Brittan User Interface Engineering ”Designing for the scent of information”:
10
Trigger-ord
11
Trigger-ord Trigger-ordet beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. Kommer brukeren fra en søkemotor, er trigger-ordet det han har søkt på der. Trigger-ordet er ordet (eller ordene) i brukerens ”tankeboble”. Trigger-ordet er altså brukerens eget ord (og ikke ditt!)
12
Sentralt prinsipp: Når brukeren ser sitt trigger-ord i en link, så klikker han på det
13
Dette betyr At du må prioritere å identifisere de sentrale trigger-ordene for din virksomhet (Hva er det din kunde kaller ditt produkt/din informasjon?) At du bør bruke disse trigger-ordene i navigasjon. At du bør bruke disse trigger-ordene i overskrifter og i tekster (Og at navigasjon bør se ut som linker) … bedre synlighet på søkemotorer får du da på kjøpet
14
Kjennetegn ved gode trigger-ord …
Fra ”Webkommunikasjon”, Nina Furu, IJ-forlaget/Høyskoleforlaget 2005
15
1. Gode trigger-ord er enkle
16
1. Gode trigger-ord er enkle
”Spade”, ikke ”graveredskap” ”Kart”, ikke ”geodata-diagram”
17
1. Gode trigger-ord er enkle
”Spade”, ikke ”graveredskap” ”Kart”, ikke ”geodata-diagram” Unngå stammespråk! Unngå TBF’er! Unngå fremmedord! Forståelighet på 7.-klasse nivå (ordvalg og setningskonstruksjon).
18
2. Gode trigger-ord er beskrivende
19
2. Gode trigger-ord er beskrivende
”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre
20
2. Gode trigger-ord er beskrivende
”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre Unngå kunstige ord. Unngå omskrivninger (også de politisk korrekte).
21
3. Gode trigger-ord er konkrete
22
3. Gode trigger-ord er konkrete
”Dagros” eller ”kyr”; ikke ”dyr” Tenk på konkretiseringsstigen Plasser ordet så lavt på stigen som mulig!
23
3. Gode trigger-ord er konkrete
”Dagros” eller ”kyr”; ikke ”dyr” Tenk på konkretiseringsstigen Plasser ordet så lavt på stigen som mulig! Lukten av informasjon stiger ikke særlig godt oppover i hierarkier.
24
4. Gode trigger-ord er substantiver
25
4. Gode trigger-ord er substantiver
”Utdanning”, ikke ”studere” ”Lån”, ikke ”låne”
26
4. Gode trigger-ord er substantiver
”Utdanning”, ikke ”studere” ”Lån”, ikke ”låne” Unngå omskrivninger med verb 97% av verdens 1000 mest påsøkte søkeord er substantiver
27
Substantiver vs verb Skole 841 Utdanning 567 Kurs 788 Studere 66
Lån 8491 Låne 56 Regnskap 225 Regnskapsførsel 0 Food Eating Hunger 9 647 Hungry 8169 Money Earn Earning 4110 Borrow 4484 Borrowing 1871 Alle tall: Overture-søk mars 2005
28
5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger
29
5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger
”Kontakt”, ikke ”ensom” ”Anti-virus”, ikke ”virus” (Unntak for medisinske diagnoser)
30
5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger
”Kontakt”, ikke ”ensom” ”Anti-virus”, ikke ”virus” (Unntak for medisinske diagnoser) Fokuser på løsningene dine (i brukerens ord!), ikke på problemområdene
31
6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det
32
6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det
Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser.
33
6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det
Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser. Husk igjen også på at den løsningen brukeren tror at han trenger må formuleres slik brukeren selv ville formulert den (”briller”; ikke ”synshjelpemidler”)
34
7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv
35
7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv
Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester.
36
7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv
Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester. Navigasjonen din skal IKKE være et ”speil” for brukeren, den skal i stedet gi brukeren ”briller” til å oppfatte og forstå ditt innhold.
37
8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord
38
8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord
”Findability” fungerer ikke. ”Kunnskapstorget” fungerer ikke.
39
8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord
”Findability” fungerer ikke. ”Kunnskapstorget” fungerer ikke. Selv om du har funnet på et glimrende ord som beskriver nøyaktig hva du driver med, så fungerer det ikke som trigger-ord så lenge det ikke allerede er i vanlig bruk.
40
Oppsummering, trigger-ord
41
Gode trigger-ord bør være:
Enkle Beskrivende Konkrete Substantiver Løsninger Brukerdefinerte Ikke beskrive bruker selv Ikke nye ord
42
Hvordan identifisere trigger-ord?
Se på sideinterne søk Se på eksterne websøk ( ) Spør brukerne direkte Gjennomfør bruker-workshops Gjennomfør elektroniske undersøkelser Gjør split-testing Gjør papir-prototyping Spør sentralbordet
43
Diskusjonsoppgave i par
Prat med sidemannen, forklar hva du jobber med Be sidemannen fortelle deg hva han/hun tror er de viktigste trigger-ordene for den informasjonen du har Skriv ned de viktigste ordene Ta dem med hjem og sjekk om de finnes lett tigjengelig i navigasjon Gjør noen kontrollsøk på ditt eget nettsted på disse ordene og se hvilke treff du får
44
Trigger-ord rike sider …
53
Skrive for web: Å skrive for web er ikke det samme som å skrive for papir Det er lett å lage ”print på web”, det bare fungerer ikke Vi må lære nye måter å skrive på som passer for web-mediet
54
Utfordringene: Det er slitsomt å lese på skjerm; det tar 25% lenger tid De fleste bare skumleser teksten Svært få gidder å scrolle Brukerne leser ikke – de leter (inntil de finner, og først da leser de) Brukerne er utålmodige og rastløse Informasjonstilfanget er enormt
55
Men det er håp! Brukeren har tross alt oppsøkt deg fordi han/hun er ute etter innholdet ditt Brukeren ønsker å finne ut av det – du må bare hjelpe ham/henne å få det til
56
Hva er brukeren ute etter?
Finne informasjon hurtig Finne korrekt, objektiv og oppdatert informasjon Eventuelt utføre en transaksjon Spør seg hele tiden: Hvorfor bør jeg være her og ikke et annet sted?
58
”Tidsklemma” … Du har kun et par sekunder til å fortelle brukeren at du har noe å by på Du må med andre ord skrive slik at det er mulig å oppfatte hva det hele handler om i løpet av et par sekunder (for så eventuelt å gå videre og lese mer i dybden)
59
Et annet aspekt: ”Leseren er ikke lenger en passiv mottaker av en tekst som er ferdig utformet av en forfatter. Leseren bestemmer selv både struktur og rekkefølge i sin egen leseprosess og kan delta aktivt i utformingen av tekst-komplekset.” Martin Engebretsen, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder ”Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk”
60
Tekster på trykk Lineære fortellinger med definert begynnelse og slutt
Tekstens elementer er avhengig av sammenhengen de står i Forfatteren styrer leseren gjennom teksten Tilgjengelige innholdsfortegnelser og registre Eksempler: Romaner, noveller, dikt, reportasjer, rapporter
61
Hypertekst Ikke-lineær tekst Tekstelementer som ”lever sitt eget liv”
Leserne kan selv styre i hvilken rekkefølge de ulike tekstelementene skal leses Eksempler: Leksika, aviser, ordbøker, web-tekster
62
Undersøkelse om lesbarhet Jakob Nielsen/John Morkes
63
Hva ble testet? Hvor mye leserne husker Hvor mange feil de gjør
Hvor lang tid de bruker Hvor lett det er å finne innholdet
64
Utgangspunktet Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.
65
1. Objektivt språk Nebraska has several attractions. In1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).
66
1. Objektivt språk Nebraska has several attractions. In1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge(86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 27% forbedring
67
2. Lett å skumlese Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598) Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park
68
2. Lett å skumlese Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598) Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park 47% forbedring
69
3. Kort og konsist (halvert ordmengde)
In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park.
70
3. Kort og konsist (halvert ordmengde)
In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. 58% forbedring
71
4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer)
In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park
72
4. Kombinasjonstekst (alle 3 forbedringer)
In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124% forbedring
73
Eksempel fra teknisk tekst
Kunde: Sun Microsystems, omarbeidet av Jacob Nielsen
76
159% forbedring
77
Hvorfor fungerer dette?
Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved At teksten forkortes At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese
78
Hvorfor fungerer dette?
Kognitiv belastning (”cognitive load”) reduseres ved At teksten forkortes At teksten gjøres saklig (reklametekst får leseren til å bruke tankekraft på å tenke ”nei, dette er jo ikke sant …”) Det blir mulig å tilegne seg hovedpunktene ved å skumlese Brukerne opplever forkortet tekst som MER innholdsrik enn ubehandlet fulltekst
79
Konklusjon: Det er 25% tyngre å lese på skjerm enn på papir
Under 20% av lesere leser faktisk teksten Over 80% bare skanner 3 vinnerstrategier for webskriving: KOS – Kort, Objektivt og Skumlesbart
80
10 regler for å skrive for web
81
1. Tenk på målgruppen Hvem er ditt publikum?
Dann deg et bilde av hvem du skal kommunisere med, og skriv teksten deretter. Bruk brukerens ord, ikke dine egne. Ta utgangspunkt i begreper og grupperinger som er i brukerens hode
87
2. Skriv kort og konsist Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort i ”første lag” av teksten. Bruk heller flere sider, og en ”totrinns-strategi” Hold fokus på det som er viktigst for brukeren Tekster som er lenger enn én skjermside blir ofte skrevet ut.
91
Ta ”heis-testen” Hvordan avgjøre hva som er virkelig viktig i en historie du skal fortelle
92
Tenk tabloid!
93
3. Si det viktigste først Plasser det du ønsker at brukerne skal få med seg helt i starten av teksten. Siden presenterer du detaljer og bakgrunnsinformasjon. Tenk tabloidavis – der skrives det alltid på denne måten. Bruk ingresser for å oppsummere hovedpoenget på toppen av siden.
98
4. Del opp teksten i avsnitt
Del opp teksten i avsnitt med jevne mellomrom. Et avsnitt bør helst ikke være mer enn 100 ord. Presenter bare ett poeng i hvert avsnitt.
99
100 ord Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100
102
5. Bruk titler og mellomtitler
Viktig for at teksten skal være enkel å skumlese. Tittelen skal fortelle hva teksten handler om. Mellomtitlene skal hjelpe brukerne å finne frem til det de er ute etter. Titlene dukker opp i søkemotorer.
104
6. Uthev viktige ord og setninger
Uthevinger gjør det enklere å skumlese teksten. Bruk fet skrift. Ikke bruk understreking, som kan forveksles med lenker. Ikke bruk versaler til utheving. Store bokstaver er tunge å lese – dessuten ser det ut som om du SKRIKER
111
7. Bruk lister og punkter Presenter viktig faktainformasjon ved hjelp av lister. Ikke pakk det du ønsker å si inn i en masse unødvendige ord.
115
8. Begrens bruken av lenker
Bruk lenker med måte Samle nyttige lenker på ett sted på siden Skriv meningsbærende lenketitler, slik at brukerne skjønner hvor de peker Si fra hvis en lenke fører til en ekstern side
116
Ikke-sentrale lenker er distraherende for brukerne
Ikke-sentrale lenker er distraherende for brukerne. Det er derfor ikke lurt å skrive et avsnitt, for så å fylle det med en mengde invitasjoner til brukeren om å besøke andre nettjenester. Da vil brukeren forsvinne andre steder før du vet ord av det.
117
Linktekster Eksempler Ikke slik: Klikk her for å lese min CV
Men slik: Les min CV Ikke slik: Klikk her for å se på bilder fra ferien. Men slik: Se bilder fra Marokko
121
Brukervennlige linker
vennlighet Brukervennlige linker + - Blå og understreket En tydelig annen farge og understreket Ganske lik farge, men understreket Blå og ikke understreket En tydelig annen farge og ikke understreket Ganske lik farge og ikke understreket Ingen markering
122
MEN: Most Wanted Response-lenker
En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) Min egen beste link er Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv
123
MEN: Most Wanted Response-lenker
NB! Vit at slike linker er ”klikkmagneter” Bruk dem derfor kun der det er nettopp dette du ønsker brukeren skal gjøre En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) Min egen beste link er Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv
124
MEN: Most Wanted Response-lenker
NB! Vit at slike linker er ”klikkmagneter” Bruk dem derfor kun der det er nettopp dette du ønsker brukeren skal gjøre En forretningskritisk link bør imidlertid stå inne i teksten (men gjerne som eget avsnitt), og bør være lang (7-12 ord) Min egen beste link er Gratis sjekkliste for søkemotoroptimalisering du kan gjøre selv Bruker du mange linker, reduserer du klikkraten på hver av dem. En MWR-link er derfor ofte alene.
126
9. Legg lange dokumenter som vedlegg og/eller egne, underliggende sider
Brukerne leser sjelden lange dokumenter rett fra skjermen. Presenter derfor lange referater, rapporter osv. som vedlegg i Word, .pdf eller lignende, som brukerne kan printe ut. Legg gjerne en egen fulltekst-side som HTML-dokument (webside) også. Uansett: Skriv et kort sammendrag som kan leses av dem som ikke skriver ut dokumentet.
130
10. Les korrektur Det er lettere å lese korrektur før du har publisert teksten på web. Få en utenforstående til å lese gjennom teksten du har skrevet. Samarbeid: Lag skriveregler om nødvendig.
132
Praktisk KOS
133
Hva betyr det å skrive KOS i praksis?
134
Hva betyr det å skrive KOS i praksis?
Kort Objektivt Skumlesbart
135
Kort
136
Kort Hold fokus beinhardt på poenget og konklusjonen Ta heistesten
Kutt halvparten Kutt halvparten igjen Bruk eventuelt en to-trinns strategi Skriv en kort og tabloid artikkel med link … … til en dypere artikkel … (eventuelt til hele saken nedlastbar)
141
Objektivt
142
Objektivt ”Cut the prose” Skriv fakta, opplysninger og data
Vurder å presentere ting i andre og mer presise former enn tekstlig (grafer, bilder, figurer etc.) Litteratur er for bøker (OK, e-bøker også, da ;-)))
144
Skumlesbart
145
Skumlesbart Overskrift & ingress skal fortelle historien
Bruk uthevinger Bruk punktlister Bruk mellomtitler Bruk eventuelt grafiske framstillinger Bruk linker som veivisere Brukeren bruker disse punktene til å orientere seg Først når han kommer til målteksten øker tålmodigheten
147
Bonus-tips Oslo Kommunes språktips-brosjyre (utgitt 8. mars 2007):
Denne linken oppgis med tillatelse fra spesial-rådgiver Thor Kr. Gjørven i Oslo Kommune
148
Oppsummering – skriving for web
Å skrive godt for web handler om å følge KOS-regelen Du må hele tiden ta utgangspunkt i brukerens forståelse, og ikke din egen Tenk på at lesing på web ikke handler om å nyte en tekst men om å finne informasjon raskt og effektivt For å oppnå dette bruker vi de 10 reglene som hjelpemidler Når brukeren får gjort det han skal på vårt nettsted, har vi lykkes!
149
Søkemotorer
150
Søkemotorer – noen nøkkeltall
Det gjøres ca 15 millioner søkemotorsøk hver dag bare i Norge Google alene står for over 85% av all søkemotortrafikk i Norge 91,7% av brukerne benytter søkemotorer – AC Nielsen 52 % av alle søk etter varer og tjenester gjøres i søkemotorer (mot 30% i papirkataloger) – Gallup 67% av trafikken inn til de synlige norske nettstedene kommer fra søkemotorer
151
Hvilke kilder skaffer trafikk?
Kilde: Brukerdata fra 1200 norske nettsteder jan 2008, levert av Online Services AS
152
Til orientering: Tall for kun nettkataloger
Kilde: Brukerdata fra 1200 norske nettsteder jan 2008, levert av Online Services AS
153
Unngå lurendreierne www.tryggkatalog.no www.varslingslisten.no
154
Søkemotorer Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap
155
Søkemotorer Å få plassering på første side av Google’s søketreff på søkeord og fraser som er viktige for deg, er verd svært mye penger Å få en slik plassering er fullt mulig, selv om man ikke er et stort, multinasjonalt selskap Det krever bare at du vet hva du gjør
157
Annonse Organisk søketreff
158
Kan kjøpes Kan ikke kjøpes - må fortjenes
159
Får du nok klikk her …
160
… havner du her
161
Hvor ser brukeren ..?
163
Organisk søk 80 % av klikkene på en søketreffside går til det organiske søket Inntil 40% av klikkene går til den første organiske oppføringen Kilde: Kjartan Bjørkevold/SEMBlogg
164
Synlighet på Google Annonse kan kjøpes (pris fra 5 cent per klikk)
Oppføring i organisk søketreff kan ikke kjøpes, men må fortjenes
166
Hva styrer rangeringen?
167
Hva styrer rangeringen?
Relevans! Målt i et vektet antall forekomster av søkeord- og fraser; justert for inngående linker, page rank og klikkrate.
168
Forutsetning: At sidene er indeksert
Hva kan hindre indeksering? Søkemotordreperteknologi Dårlig teknisk kvalitet Dårlig strukturering av sider Dårlig intern linking
169
A. Søkemotordreperteknologi
172
A. Søkemotordreperteknologi
Unngå alltid frames Unngå menyer i flash eller java-script Unngå løsninger som lager unike URL’er for hvert besøk Unngå løsninger som lager URL’er med mer enn 2 variabler (se etter ? og & i URL’en) Unngå kalenderfunksjoner Omgå eventuelt flash- og java-script menyer med en sitemap (men du går glipp av en del linkrelevans)
173
B. Dårlig teknisk kvalitet
176
B. Dårlig teknisk kvalitet
Sjekk egne sider på Skriv alltid i kravspekk at sidene skal validere Verifiser før akseptanse at sidene validerer
177
C. Dårlig strukturering av sider
Google vil ikke indeksere alt for dypt i tjenesten. Mål: Alle sider bør være tilgjengelige på maks 3 nivåer. Lag eventuelt en site-map
179
D. Dårlig intern linking
182
D. Dårlig intern linking
Tekst laget som bilde kan ikke leses Menypunkter MÅ lages i tekst Menypunktene MÅ være meningsbærende Linker MÅ være meningsbærende ”Klikk her” forteller Google at siden linken fører til handler om ”Klikk her” (Dessuten er det dårlig WAI)
183
Når det tekniske er ute av veien
… er det INNHOLDET det kommer an på Du MÅ faktisk skrive om de ordene du vil bli synlig på I tillegg bør du sette opp malverket smart, slik at du signaliserer at de viktigste ordene er de viktigste
185
Google vekter forekomster av ord
Forekomst i TITLE-tag vekter tyngst Deretter forekomst i overskrift Deretter forekomster i linker Deretter forekomster i brødtekst Antallet forekomster tidlig i teksten har også en viss betydning Bruk Meta Keywords og Meta Description riktig
186
Sett opp malverket riktig
Ha differensierte TITLE-tagger Gjør TITLE-tag = Overskrift Gjør META Description = Ingress Ha 2-10 sentrale ord i META Keywords Kall overskriftsfonten H1 og mellomoverskrifter H2 Ha linker på overskrifter på teasere Ha en tekstbasert, venstrestilt meny
187
Tips for søkemotoroptimalisering
Unngå søkemotordreper-teknologi Sørg for at sidene validerer Sett opp malverket riktig Skriv gode tekster Sørg for at andre linker til deg
188
Page rank Et tall Google setter på nettstedets viktighet
Skala fra 0 til 10 der 10 er høyest Google selv har 10 Universitetet i Oslo har 8 Oslo Kommune har 6 Sjekk selv på
189
Et par nyttige Google-triks
Finn ut hvor mange som linker til deg: link: (Skrives inn i søkefeltet) Finn ut hvor mange sider som er indeksert på ditt nettsted: site: (Skrives inn i søkefeltet)
190
Diskusjonsoppgave i par
Hva tror dere at brukere som leter etter den informasjonen hver av dere tilbyr søker på når de søker på søkemotorer? Noter ned de viktigste søkefrasene. Når du er tilbake på kontoret: Gjør et søk på Google på disse frasene, og se om dine sider kommer opp. Hvis ikke, gjør tiltak for å score bedre på disse søkeordene (tilpasse teknisk plattform, visningsmal, ordbruk, menypunkter)
191
Noen nyttige ressurser om søkemotorer
Sjekklister: (enkel og gratis) (omfattende og koster penger)
192
Lykke til, og takk for meg!
Nina Furu Mobil
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.