Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKai Nilsen Endret for 9 år siden
1
Regjeringsadvokat Sven Ole Fagernæs EMK 1
2
Hvem er vi? 2 Statens advokatkontor i i sivile saker Bare én klient – staten (regjeringen, departe- mentene, andre stats- organer) Bare sivile saker – ikke straffesaker
3
Hva gjør vi? 3 Vi fører rettssaker for det offentlige Alminnelig domstolsbehandling Rettsmekling Forhandlinger Prosedyre for internasjonale domstoler Rådgivning Løser uenigheter mellom statlige organer
4
Hvor mange er vi? 4 34 advokater/advokatfullmektiger 19 administrativt ansatte
5
Hva slags saker har vi? 5
6
Statsrett og forvaltningsrett 6
7
Skatte- og avgiftsrett 7
8
EU- og EØS-rett 8
9
Folkerett 9
10
10 Saker i Strasbourg
11
Erstatningsrett 11
12
Kontraktsrett 12
13
Arbeids- og tjenestemannsrett 13
14
Andre sakstyper 14 Trygderett Plan- og bygningsrett Anskaffelsesrett Helserett Åndsrett Kort sagt det meste
15
Utviklingen EMK - nasjonalt En stille tilværelse fra 1953 og ut 1980 Tekst Sammendrag 1990 0 1 1991 2 1 1992 3 0 1993 8 3 1994 20 12 1995 17 9 1996 43 33 15
16
Utviklingen EMK - nasjonalt Tekst Sammendrag 2008 65 31 2009 90 33 2010 64 26 2011 64 30 2012 71 34 2013 56 23 2014 56 25 16
17
EMD
18
Ubehandlede saker
20
Hva har skjedd? 20 Enedommer (single judge) kan avvise hvis det kan skje «without further examination Tremannskomiteer kan avsi dom på «well-established case law» hvis enstemmig
22
Avgjort i 2014 22 86063 saker 891 dommer 19 Storkammer 633 Kammer Komite 209
24
24
25
Saker mot Norge 25 39 saker mot Norge Ytringsfrihet og uskyldspresumsjonen I 2013 tre dommer (Bl.a. dykkersaken) I 2014 fire dommer (Bl.a. Lillo Stenberg)
26
Mer sammenfattende vurdering av den generelle folkerettsrettsutviklingen Utviklingen av en ny internasjonal og europeisk rettsorden er i all hovedsak positiv – både for Norge som stat og for borgerne som individer. For små land som Norge er internasjonal rett særlig viktig, fordi den tjener til å moderere, anstendiggjøre og begrense større makters opptreden. Men viktigst er den beskyttelse av grunnleggende rettigheter individer har oppnådd.
27
Vurdering av rettsutviklingen Internasjonal regulering kan også være den eneste måten å løse felles utfordringer på – enten det gjelder økonomi, sikkerhet, miljø eller annet. Utviklingen i overskuelig fremtid antagelig irreversibel, og vil nok fortsette på de fleste felt.
28
Vurdering av rettsutviklingen Samtidig reiser utviklingen utfordringer, særlig for det nasjonale folkestyret. Jo mer omfattende den internasjonale rettsliggjøringen er, desto mindre handlingsrom blir det for Stortinget og regjeringen. Internasjonal regulering innebærer videre at samfunnsspørsmål fjernes fra nasjonale politiske beslutningsprosesser og overlates til jurister og dommere – ofte langt borte fra den nasjonale kontekst.
29
Hvem er best egnet til å utvikle regler? 29 Domstolens/rettsorganenes styrke – uavhengig og upartisk – kontradiksjon og partsprosess. Men rettferdiggjør ikke sine beslutninger, ingen dialog. Bedre på fortid enn fremtid? Sakene bedre samfunnsmessig belyst i lovgivningsprosser, offentlig høring, åpen diskusjon og behandling i representativ forsamling. Forutsigbarhet. Legitimitet. Mulig med anger. Men større populisme og bruk av flertallsmakt
30
Utviklingen i EMK EMD lever helt alene – ingen form for samspill med demokratiske organer – med unntak av selve konvensjonen som det er så godt som umulig å endre EMD - ytterste vern mot krenkelser av grunnleggende menneskerettigheter. Denne funksjonen har tidligere ikke kunne fylles fullt ut med den saksmengde domstolen har hatt
31
Mitt synspunkt Utgangspunkt EMD har i noen saker gått for langt i å overprøve nasjonale politiske prioriteringer Bekymret for inflasjonen i menneskerettighetsvernet Svekker oppslutningen Gjør EMK mindre motstandsdyktig Svekker nasjonale domstolers legitimitet Men en tilsynelatende kursrevisjon de senere år har beroliget meg 31
32
Betydningen av EMK - tilbakeblikk Vært av grunnleggende betydning i mange land Lært oss i Norge å reise spørsmål med ”vedtatte” sannheter En sterkere vektlegging av hensyn som mange i ettertid har synes vært riktig Men noen omkostninger for rettssystemet – mer komplekst med tap av forutberegnelighet Forskjell på lovgivers generelle tilnærming og EMDs mer individuelle metode
33
Takk for meg
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.