Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPia Helle Endret for 9 år siden
1
Sandefjord Sprint Open Torsdag 30. august 2012 Kart og løyper Løypeleggers kommentarer Løypeleggers kommentarer til observasjoner gjort under løpet
2
Innledningsvis omtrent det samme som den lengste løypa, langs brygga fra Huvik til Framnes. Også her var det trøblete for mange å innse at man måtte gjennom passasjen for å komme ut til slippen ved Gokstad Kystlag. Mange forsøkte seg på snarveien over P-plassen...... Ellers observerte løypelegger en hel del stussing ved 3. post.
3
Akkurat som langløypa, fikk også denne løypa en sekvens inne på næringsområdet på Framnes. Ingen Ekstreme vegvalgstrekk, men store krav til finlesing av kart, og helst i høyt tempo. Det ble observert at mange slet litt med 4. post. Burde Ikke være så vanskelig, klemt mellom to store og tydelige bygninger.....
4
I praksis bare ett aktuelt vegvalg til 9.post, opp langs Framnesveien og over fotgjenger- Fletet ved Framnessenteret. Så er det jo et Valg høyre eller venstre forbi dette. Også her en postplukksekvens i parken, før et Nytt vegvalgstrekk opp mot Framnes skole.
5
En relativt orienteringsintensiv avslutning, med mange småstrekk. En representant fra den eldre garde uttrykte at han aldri hadde hatt 5 poster inne i en og samme skolegård før... Men her ble det sånn. Dette var jo en løype som huset veteranklassene og løypeleggeren var opptatt av å gi disse mest mulig orientering og minst mulig ”ørkesløs” gamping på veg. Litt gamping måtte det nødvendigvis bli, men håper og tror at dette ble redusert mest mulig.
6
Oppsummering Fikk noen inntrykk ved å bivåne dette ”live” fra sykkelsetet, og det er ikke tvil om at det er en hel del saker å jobbe med for å bli bedre på dette med sprint..... Husk at o-teknikken er ”sjefen” (sitat CW Kaas på Furustad 2011). Det er altfor mange som ødelegger sine sprintløp ved å løpe for fort, og spesielt i starten. Det går utover både på nøyaktig kartlesning, postbeskrivelse og kontroll av postkoder. Husk: Man kommer fort frem på et sprintkart i målestokk 1:4000. Dette blir ytterligere forsterket ved at det ofte er raskt underlag man løper på. Husk at det spesielt på sprint kan være lurt å lese hele strekket før vegvalget taes. Da blir risikoen for å bli stoppet av upasserbare barrierer mindre. Ligg på forskudd! Det er for sent å ta ut vegvalget til neste når du har stemplet på posten. Det er sjelden det er stor tidsmessig forskjell på vegvalg, derfor er det bedre å konsekvent ta raske beslutninger. Så mange som tapte mye tid på dette.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.