Laste ned presentasjonen
PublisertKlaus Hanssen Endret for 9 år siden
2
OPERATIVT LEDERSKAP
3
Figur 1. Livet og læren
4
Figur 2. Bevisstgjørings- og læringsprosesser
5
Figur 3. Praksislæringssløyfen
6
Figur 4. Registrering av unik kunnskap
7
Figur 5. Kurssløyfen
8
Figur 6. Fra teori til praksis
9
Figur 7. Liv-og-lære-modellen
10
Figur 8. Operative ledere i krysningspunktet
11
Figur 9. Sammenhengen mellom teoriområder og kapitler i boken
12
Figur 10. Ledelse
13
Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (1)
14
Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (2)
15
Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (3)
16
Tabell 1. Oversikt over ledelse, ledelseskompetanser og kapitler i boken (4)
17
Figur 11. Maslows behovshierarki
18
Figur 12. Mitchell og Larsons klassifikasjonsmodell for ledelsesteorier
19
Figur 13. Maslows behovshierarki
20
Figur 14. Produksjonsprosesser er avhengige av læringsprosesser
21
Figur 15. Forankringsaktiviteter i tre lærings- og utviklingsprogram 2001–2004
22
Figur 16. Maslows behovshierarki
23
Figur 17. Kommunikasjonstrappen
24
Figur 18. Sak og relasjon
25
Figur 19. Individets tre jeg-tilstander
26
Figur 20. Individets tre jeg-tilstander – utvidet modell
27
Figur 21. Voksen–voksen/voksen–voksen-dialog
28
Figur 22. Foreldre–barn/foreldre–barn-dialog
29
Figur 23. Foreldre–barn/barn–foreldre-dialog
30
Figur AO
31
Figur 24. Ledelsesmodellen og læring
32
Figur 25. Erfaringsbasert læring – fritt etter John Dewey
33
Figur 26. Prinsippskisse for instruksjon
34
Figur 27. Instruksjonsplan
35
Tabell
36
Tabell B (1)
37
Tabell B (2)
38
Tabell B (3)
39
Tabell B (4)
40
Figur 28. Virksomhetsmodellen – som prosessnettverk
41
Figur 29. Standard verdikjede med verdikjedeledd
42
Tabell side 144.
43
Figur 30. Verdikjedemodell for virksomhet som bearbeider og omsetter fisk
44
Figur 31. Eksempel på verdiskapere
45
Figur 32. Toppledelsens utfordringer
46
Figur 33. Operative ledere − i sentrum av virksomhetsmodellen
47
Figur 34. Stabsledere – må selge seg inn i virksomheten
48
Figur 35. Eksempel på verdiskapere innen verdikjedeleddet 4 Produksjon
49
Figur 36. En verdiskaper beskrevet ved sine prosesser
50
Figur 37. Ansvarskart – kobling av verdikjede og beslutningskjede (1)
51
Figur 37. Ansvarskart – kobling av verdikjede og beslutningskjede (2)
52
Figur 38. Jobbsamtaleskjema – med referanse til prosessene
53
Figur 39. Kvalitetsstyring
54
Figur 40. Kvalitetsplanlegging – kundestyrt prosess i seks trinn
55
Tabell side 169 (1)
56
Tabell side 169 (2)
57
Tabell side 172
58
Figur 41. Fra verdikjede til flytdiagram
59
Figur 42. Vanlige symboler benyttet i flytdiagram
60
Figur 43. Arbeids- og kontrollbeskrivelser spesifiserer hvert trinn
61
Figur 44. Eksempel på flytdiagram for kjøttdeigproduksjon
62
Figur side 177
63
Tabell side 177
64
Tabell side (1)
65
Tabell side (2)
66
Tabell side (3)
67
Figur 45. Innholdet i en kontrollbeskrivelse
68
Figur 46. Liv-og-lære-modellen for læring i virksomheter
69
Tabell side 185
70
Tabell side 187
71
Figur 47. Hovedtrinnene i forventningsavklaring mellom leverandør og kunde
72
Figur 48. Den synlige og den usynlige fabrikken
73
Figur 49. Bruk eksisterende kompetanse
74
Figur 50. Fire oppgaver ved kvalitetskontroll
75
Figur 51. Styresløyfe for en tretrinnsprosess – styringsaktiviteter basert på måling
76
Figur 52. Bruk av styringskort
77
Figur 53. PDCA-hjulet – prinsippet for kontinuerlig forbedring
78
Figur 54. Prosess
79
Figur 55. Fremgangsmåte ved problemløsning
80
Figur 56. Kraftfeltanalyse
81
Figur 57. Leverandørens syv spørsmål
82
Figur 58. Parsammenligning for å velge mellom ulike løsninger
83
Figur 59. Tiltaksplanskjema for oppsummering av flere tiltak
84
Figur 60. Effektivitet av gjentatte tiltak
85
Tabell side 211
86
Figur 61. Eksempel på tellekart
87
Figur 62. Eksempel på tellekart benyttet i tjenesteproduksjon
88
Figur 63. Forenklet prosessforløp vist som flytdiagram
89
Figur 64. Standard ishikawadiagram
90
Figur 65. Ishikawadiagram med fem årsaksområder
91
Figur 66. Ishikawadiagram med fem trinn bakover for å finne den egentlige årsaken
92
Figur 67. Styringskort med innplottede stikkprøveverdier på åtte ulike tidspunkt
93
Figur 68. Prosessentrering
94
Tabell side 221
95
Figur 69. Paretoanalyse av en tjenesteleveranse
96
Figur 70. Korrelasjon mellom kornmengde og avstand mellom radene
97
Figur 71. Generell virksomhetsmodell basert på verdikjedetenkning
98
Figur 72. Verdikjedeledd definert ved sine verdiskapere
99
Figur 73. Verdiskapere definert ved sine prosesser i en kjøttvirksomhet
100
Figur 74. Jobbsamtale som grunnlag for læringstiltak
101
Figur 75. Del A i mal for jobbsamtaleskjema – Formalia og introduksjon
102
Figur 76. Del B i mal for jobbsamtaleskjema – felles virksomhetskompetanse
103
Figur 77. Del C i mal for jobbsamtaleskjema – avdelingsspesifikk kompetanse
104
Figur 78. Del D i mal for jobbsamtaleskjema – oppsummering og konklusjon
105
Figur 79. Kompetanseoversikt for Pakkeri Øst
106
Figur 80. Kompetansetrappen
107
Tabell side 240
108
Tabell side 241 (1)
109
Tabell side 241 (2)
110
Tabell side 241
111
Figur 81. Eksempel på innholdsfortegnelse for jobb-bok
112
Figur 82. Prosedyre for jobbsamtale
113
Tabell side 249
114
Figur 83. Oppsummering av kvalifikasjoner og kvalifikasjonsbehov
115
Figur 84. Ledelse
116
Figur 85. Virksomhetsutvikling etter liv-og-lære-modellen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.