Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Etablering av ladepunkter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Etablering av ladepunkter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Etablering av ladepunkter
Lokalt klimatiltak med stor effekt Bakgrunn: Mange kommuner og fylkeskommuner er i full gang med å skifte ut bilparken sin. Gjennom lokale klimastrategier setter stadig flere kommuner ambisiøse og konkrete mål for utfasing av bensin og dieselbiler i deres virksomheter. Gjennom Klimasats-ordningen gir Miljødirektoratet støtte til etablering av ladeinfrastruktur for elektriske, kommunale tjenestebiler. Denne presentasjonen bygger på erfaringer fra kommuner og fylkeskommuner som har fått Klimasats-midler for å etablere ladepunkter. Formålet med presentasjonen: Det kan dukke opp mange spørsmål hvis en kommunal fagavdeling eller kommunestyret tar initiativ til å kjøpe eller lease elbiler: For eks. hvor dyrt er det? Har bilene nok rekkevidde til å fungere i våre virksomheter? Hvordan gjør vi det praktisk mht. lading? Denne presentasjonen er ment som en hjelp til å vise hvilke muligheter kommunen har. I presentasjonen trekkes det også frem en del teknologitrender og nasjonale politiske føringer som gjør det svært relevant å planlegge for overgang til nullutslippsbiler. Merk: Presentasjonen er en del av en veiledningspakke for etablering av elektriske ladepunkter i kommunene. Du finner mer detaljert informasjon om fremgangsmåte i en egen veiledningen som er skreddersydd for kommunale saksbehandlere og/eller lokale folkevalgte.

2 Nasjonale og lokale klimaforpliktelser
Nasjonale mål Norges forpliktelser i Paris-avtalen: Minst 40 prosent utslippsreduksjon i 2030 sammenlignet med 1990. Nasjonal transportplan: Alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Klimaloven: Norge skal i 2050 være et lavutslippssamfunn. Kommunene og fylkene Statlig planretningslinje fastslår at kommuner og fylkeskommuner skal ha ambisiøse mål for utslippsreduksjoner. Stadig flere kommuner forplikter seg til klimatiltak gjennom kommuneplan, årlige budsjetter, regionale areal- og transportplaner eller egne klimastrategier og handlingsprogram. Enkelte kommuner har satt mer ambisiøse klimamål enn de nasjonale. Foto: John Petter Reinertsen § 4.Klimamål for 2050 Målet skal være at klimagassutslippene i 2050 reduseres i størrelsesorden 80 til 95 prosent fra utslippsnivået i referanseåret Ved vurdering av måloppnåelse skal det tas hensyn til effekten av norsk deltakelse i det europeiske klimakvotesystemet for virksomheter. Kilde: Klimaloven (Klimaloven: Oslo kommune har i sin klima og energiplan satt mål om å: Redusere klimagassutslippene med 50 prosent innen 2020 Redusere utslippene med 95 prosent innen 2030. Kilde: Øvrige kilder: Statlig planretningslinje for klima- og energiplanlegging i kommunene:

3 Bilparken skiftes ut nå
Salget av elbiler og ladbare hybrider er mer enn tidoblet fra 2013 til 2017. I 2017 var mer enn 20 prosent av alle nyregistrerte biler en elbil.  37,3 prosent av alt nybilsalg i mars 2018 var nullutslippsbiler. Alle de store bilprodusentene lanserer nye modeller med større rekkevidde og hurtigere ladeløsninger. Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken Vi ser først på årsaker til hvorfor det er relevant å vurdere overgang til nullutslippsbiler. Det norske bilmarkedet er i rask endring. 1 av 5 nye biler har elektrisk drift Hvis man regner med hybridbiler i tillegg til elektriske, så utgjør disse bilene i dag en større andel av nybilsalget enn diesel- og bensinbiler. NB! Nullutslippsbiler kan både være elbiler, hydrogenbiler og biler som går på biogass. I denne presentasjonen går vi bare inn på elbiler. Dette er biler som kan fungere i alle kommuner. Kilder til sliden: Elbilforeningen Transportøkonomisk institutt Opplysningsrådet for veitrafikken

4 Ladeinfrastrukturen bygges ut raskt
Antall ladepunkter Kilde: nobil.no April 2018: ladepunkter Grafen viser antall offentlig tilgjengelige ladepunkter i Norge per mars 2018. Kilde: nobil.no Det er utviklet gode oversikter over ladepunkter. For eksempel Ladeklar! fra Difi og Ladestasjoner.no. I disse appene kan man blant annet: - Filtrere på din bil (f.eks Nissan Leaf). - Filtrere på hurtig og normallader, - Filtrere på gratis, døgnåpen og offentlig m.m. - Se beregnet kjøretid til ladestasjon. - Få kjørerute til ladestasjon. - Se viktige trafikkmeldinger (Statens Vegvesen). - Laste ned alle ladestasjoner på din telefon. 

5 Hurtigladere over hele landet
Eksempel på den raske utviklingen Norges nest største ladeoperatør etablerte i 2017 nærmere 100 nye hurtigladestasjoner over nesten hele landet. Kartet viser antall nye hurtigladere i Sør-Norge for den nest største aktøren i hurtigladermarkedet - Grønn kontakt. De oransje prikkene viser nye hurtigladere i De grønne er de hurtigladerne Grønn Kontakt allerede hadde etablert. Dette er bare en av flere aktører som etablere ladeinfrastruktur i stor skala. Kilde: gronnkontakt.no

6 Teknologisk utvikling
Volkswagen-konsernet skal lansere 30 elbilmodeller frem til 2025. General Motors tror på en helelektrisk fremtid for bilbransjen og lover 20 nye nullutslippsbiler innen 2023. Ford har dannet en gruppe kalt «Team Edison» som skal få fart på selskapets elbilsatsing. Bloomberg New Energy Finance mener at elbiler blir konkurranse-dyktige med bensin- og dieselbiler rundt 2025, uten subsidier. Dette gjelder både det europeiske og det amerikanske markedet. Prisen på batterier har falt dramatisk de siste årene. Ladbare biler blir snart billigere i produksjon enn tradisjonelle biler. Frem mot slutten av 2019 vil det, i følge de største bilprodusentene, komme rundt 20 nye helelektriske modeller på markedet. Foto: AP/Jaguar/Hanne Hattrem, VG/Audi

7 Markedsutvikling jorda rundt
Kinesiske myndigheter varsler i sin bilplan en nullvekst i fossilbiler frem til 2025. Det alene betyr 20 prosent markedsandel for elbiler innen 2025 i verdens største bilmarked. Allerede i 2019 skal minst 10 prosent av alle nye biler være fossilfrie. Kilde: Bloomberg Kina, Frankrike, Storbritannia og India er blant landene som skal fase ut fossildrevne biler mellom 2030 og Norge har planer om det samme allerede fra 2025. India er i ferd med å bli verdens tredje største bilmarked. Også der er det mål om å fase inn en stor andel elbiler: 44 prosent innen 2030.

8 Er dette relevant for min kommune?
Transport står for 31 prosent av Norges totale klimagassutslipp. SSBs kommuneanalyse i 2016 viste at 43 prosent av utslippene kommer fra veitrafikk (inkluderer både tunge og lette kjøretøy). Overgang fra fossildrevne til elektrisk drevne tjenestebiler har umiddelbar effekt på utslipp, støy, luftkvalitet og driftskostnader. Overgang til elbiler er et konkret tiltak som bidrar til å løse kommunenes klimaforpliktelser fremover. Foto: Kjersti D. Moxness

9 Vestvågøy – utskifting i en virksomhet
Vestvågøy har fått Klimasats-midler for å etablere 23 ladepunkter til tjenestebiler i helse- og omsorgstjenesten. 23 diesel‐ og bensinbiler er byttet ut med nullutslippsbiler. Hver tjenestebil kjører omlag km i året. Beregnet effekt på utslipp av klimagasser i kommunen: CO2: 126g/km x 20000km x 23 biler = reduksjon på ca. 58 tonn pr år. NOx: 206g/km x 20000km x 23 biler = reduksjon på ca. 95 tonn pr år.  Foto: Karin P. Skarby/Lofot-Tidende Kommuner går frem på ulike måter når de bestemmer seg for å legge til rette for nullutslippsbiler. Noen velger å foreta en full kartlegging av kommunens bilpark og lage planer for gradvis utskifting til elbiler. Bergen og Sørum kommune er blant de kommunen som har gjort dette. Andre velger å gjennomføre et mer avgrenset prosjekt der man skifter ut bilene i en av kommunens virksomheter. Vestvågøy er en av mange kommuner som har valgt å gjøre det på denne måten. Noen kjøper nye biler, men svært mange kommuner har også leasing-avtaler eller kjøper på bruktmarkedet.

10 Bergen – full kartlegging
Byrådet vedtok i 2013 at alle nye biler som anskaffes i kommunen skal være nullutslippsbiler. Det er foretatt en full kartlegging av bilparken, inkludert behov for rekkevidde på bilene og forutsigbar drivstofftilgang i de ulike virksomhetene. Pr. i dag er ca. 20 % av kommunens bilpark (på ca. 750 biler) elbiler. Utskiftingstakten er på ca. 150 biler i året. Det bygges forløpende ut ladeinfrastruktur i takt med utskifting av biler. Foto: Tor Høvik / Bergens Tidende Kommuner går frem på ulike måter når de bestemmer seg for å legge til rette for nullutslippsbiler. Noen velger å foreta en full kartlegging av kommunens bilpark og lage planer for gradvis utskifting til elbiler. Bergen og Sørum kommune er blant de kommunen som har gjort dette. Andre velger å gjennomføre et mer avgrenset prosjekt der man skifter ut bilene i en av kommunens virksomheter. Vestvågøy er en av mange kommuner som har valgt å gjøre det på denne måten. Noen kjøper nye biler, men svært mange kommuner har også leasing-avtaler eller kjøper på bruktmarkedet.

11 Sørum – overgang til nullutslippsbiler
Sørum kommune har mål om en gradvis utskifting av bilparken. Halvparten av bilparken skal skiftes ut de neste tre årene, med mål om at alle bilene skal være utslippsfrie i 2030. De politiske målene er basert på en kartlegging av bilparken i kommunen, gjennomført av Elbilforeningen. Det er laget et klimaregnskap for kommunen som er koblet til økonomiplanen. De folkevalgte får følge med på utviklingen gjennom at det årlig rapporteres på status og fremdrift ved rullering av økonomiplanen. Foto: Shutterstock Kommuner går frem på ulike måter når de bestemmer seg for å legge til rette for nullutslippsbiler. Noen velger å foreta en full kartlegging av kommunens bilpark og lage planer for gradvis utskifting til elbiler. Bergen og Sørum kommune er blant de kommunen som har gjort dette. Andre velger å gjennomføre et mer avgrenset prosjekt der man skifter ut bilene i en av kommunens virksomheter. Vestvågøy er en av mange kommuner som har valgt å gjøre det på denne måten. Noen kjøper nye biler, men svært mange kommuner har også leasing-avtaler eller kjøper på bruktmarkedet.

12 Noen korte fakta om kostnader
Investering Drift Forskning fra CICERO-prosjekt viser at driftskostnadene til en E-golf er rundt 75 prosent lavere enn for dieselversjonen. Anskaffelse av elbiler: Elbiler slipper moms og engangsavgift ved innføring og har en innkjøpspris tilnærmet lik bensin- og dieselbiler * Ladeinfrastruktur: Pris for etablering av ladepunkter varierer blant annet etter type og hvor de skal settes opp. Det er vanlig å regne en etableringskostnad på mellom og per punkt. Miljødirektoratets Klimasats-ordning har så langt gitt støtte som dekker inntil 50 prosent av kostnadene ved å etablere ladepunkter for kommunale tjenestebiler. Enova har en ny støtteordning for hurtiglading i kommunene. Både private og offentlige virksomheter kan søke. Billig drivstoff Reduserte bompenger Billigere service Reduserte fergeutgifter Lav forsikringskostnad Redusert årsavgift Avgiftsfordelene ved anskaffelse og drift av elbiler ligger fast i inneværende stortingsperiode. Det er ikke mulig å fastslå nå hvordan dette ser ut i fremtiden, men uansett er det svært gunstig å gå til anskaffelse av elbiler nå. I veiledningsmateriellet finner dere eksempler på kostnader ved gjennomførte prosjekter i ulike kommuner. Her ser dere også hvilke faktorer som påvirker pris per punkt. Både offentlige og private aktører kan søke støtte til hurtigladere fra Enova, men virksomheten må være registrert i foretaksregisteret. Enovas eneste premiss for å gi støtte er at det er færre enn to hurtigladere i kommunen fra før. Lenke til oversikt hos Enova: Det er utviklet gode verktøy for å beregne både utslippskutt og driftsutgifter ved anskaffelse av ulike biltyper. Miljøkommune.no: Difi:

13 Elbilfakta nr. 1 Elbiler er langt mer klimavennlige enn fossilbiler
Det er riktig at det slippes ut litt mer klimagasser når man produserer en elbil enn en bensin- eller dieselbil. Det skyldes blant annet at batteriproduksjonen gir relativt høye utslipp. Til tross for dette blir klimabelastningen over tid mye mindre med en elbil. Spesielt når man lader bilen med strøm som er ren og fornybar, som vi gjør her i Norge. Driftsutslippet fra elbilene er lik null. Og den europeiske kraftmiksen blir stadig renere. En livsløpsanalyse finansiert av Europakommisjonen slår fast en miljøgevinst på mellom 50 og 60 prosent, målt etter utslipp i form av drivhusgasser. En fullelektrifisering av bilparken i Norge vil medføre at livssyklusutslippet fra norske personbiler synker med mellom 60 og 90 prosent. De fleste elbiler har betydelig lavere klimautslipp i løpet av sin livssyklus enn diesel-biler, også når de kjører på en strømmiks som inkluderer kullkraft. Landet som kommer best ut i studien er Sverige, og her har elbilene 85 prosent lavere utslipp enn dieselbiler i løpet av livsløpet. Kilde: Den europeiske studien Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles, 2017 Kilder: Transportøkonomisk institutt NAF Elbilforeningen NRK – faktisk.no Statistisk sentralbyrå Teknisk Ukeblad Bloomberg

14 Elbilfakta nr. 2 Elbiler har god nok rekkevidde som tjenestebil i de aller fleste kommunale tjenester Personbiler kjørte i gjennomsnitt km. i 2016, i følge Statistisk sentralbyrå, noe som utgjør 3,4 mil per dag. Reisevaneundersøkelsen fra 2014 viser at en gjennomsnittsreise til eller fra jobb i snitt er 16,3 km. Elbiler har mer enn god nok rekkevidde til å fungere bra som kommunale tjenestebiler i mange virksomheter, enten dette gjelder hjemmetjenesten, teknisk avdeling eller plan og bygg. Mange nyere elbiler kan kjøre rundt 30 mil på fulladet batteri, og flere nye modeller vil ha en rekkevidde på nærmere 50 mil. Tjenestebiler i kommunene skal tjene ulike behov. Beredskapsbilen til en brannleder bør per i dag ikke være ladeavhengig. Men alle kommuner har tjenestebiler som kan byttes ut med nullsutslippsalternativer. Ladbare hybrider kan være et gode alternativer i tilfeller der det er kritisk å ha drift 24/7. Oppgitt rekkevidde på elbiler i 2018 Kilde: Teknisk Ukeblad Kilder: Transportøkonomisk institutt NAF Elbilforeningen NRK – faktisk.no Statistisk sentralbyrå Teknisk Ukeblad Bloomberg

15 Elbilfakta nr. 3 Elektriske biler fungerer bra om vinteren
Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn en bil med forbrenningsmotor. Batteriet i elbilen tåler også fint kulde. Utfordringen i sprengkulda er knyttet til å lade kaldt batteri, samt redusert batterikapasitet. Dette kan løses ved å forvarme batteriet eller sørge for å ha driftsvarmt batteri når bilen settes på lading. Mange elbiler har mulighet for å forvarme, enten via en app eller via bilens kontrollpanel. Det er en fordel at bilen står parkert innendørs på vinterstid, der dette er mulig. Foto: elbil.no Kilder: Transportøkonomisk institutt NAF Elbilforeningen NRK – faktisk.no Statistisk sentralbyrå Teknisk Ukeblad Bloomberg

16 Slik kan kommunen gå frem
Du finner steg for steg-veiledning på (lenke) Her finner du for eksempel: Enkelt verktøy for beregning av klimaeffekt for din kommune ved overgang til elbiler Nyttige råd for å lage en god bestilling av ladepunkter Gode tips fra kommuner som allerede har etablert ladestruktur for kommunens elbiler Kartlegge behov Forankring Avklare finansiering Innhenting av tilbud Valg av leverandør Anskaffelse og montering Drift Måling av effekt Skjer ofte parallelt Merk: Figuren viser stegene i veiledningen. Noen av stegene vil overlappe i tid, avhengig av prosessen i den enkelte kommune. For eksempel kan det variere hvor fort man får på plass politisk forankring, og på hvilket stadium kartlegging av behov starter.

17 Kjennetegn på en god anskaffelse
Grundig kartlegging av forhold som påvirker pris Innendørs eller utendørs lading Veggmontering eller frittstående ladestolper Strømtilgang og omfang av graving og kabling Tenk fremover Kommunen trenger sannsynligvis mer ladekapasitet om noen år Oversikt over biltyper kommunen skal kjøpe eller lease de neste årene Still tydelige krav til leverandør En presis bestilling gir et godt tilbud Veiledningsmateriellet (lenke) gir nyttige verktøy Difi har utviklet en veileder som hjelp i anskaffelsesprosessen for elektriske kjøretøy kriterieveiviseren.difi.no Foto: John Petter Reinertsen

18


Laste ned ppt "Etablering av ladepunkter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google