Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til besøksdag og informasjonsmøte

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til besøksdag og informasjonsmøte"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Velkommen til besøksdag og informasjonsmøte
Informasjon om skolens samarbeidspartnere – helsesøster, barnevern og PPT Litt om organisering Generell informasjon fra skole og SFO Trafikk, parkering og regler for skoleskyss FAU/trinnkontakter informerer Valg av foreldrerepresentanter

3 Skolehelsetjenesten ved barneskole
Helsesøster/helsesykepleier: Hege Gjeraker og Signe Astad E-post: Til stede: mandag-fredag Skolelege: Astrid Aasen Skolepsykologer: Heidi Sangolt Gjervik, Anita Eidnes og Anette Bøe

4 Skolehelsetjenesten Lovpålagt tjeneste i kommunen
Barna har rett til helsehjelp og helsekontroller Helsesykepleier har taushetsplikt

5 Skolehelsetjenesten Fremme psykisk og fysisk helse
Formål: Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige forhold Forebygge sykdom og skade

6 Skolehelsetjenesten 1.-7. trinn
Helseundersøkelse 1. trinn ved helsesøster og lege hver for seg. Inkluderer hørselsundersøkelse. Undervisning, psykologisk førstehjelp 2. trinn Helseundersøkelse 3. trinn ved helsesøster Pubertetsundervisning 5. trinn MMR-vaksine 6. trinn HPV-vaksine 7. trinn, jenter og gutter

7 Helsesykepleiers arbeid og ansvarsområde
Helseopplysning, undervisning og veiledning. Vaksinasjon Delta på skolens tverrfaglige møter Samarbeid med foresatte, skolen og andre instanser etter avtale Miljørettede tiltak – samtalegrupper, individuelle samtaler (eks. psykologisk førstehjelpsskrin) Tema «vold og overgrep» tas opp med alle

8 Annet: Retningslinjer for elever som bruker medikamenter – ta kontakt!
Lus hos elevene – sjekk ditt barn! - informér skolen, ta kontakt ved behov!

9 Skolestart-en overgangsfase for barnet
Skolestart er en stor overgangsfase for 6-åringen Snakk med barna om det de tenker og føler Vanlige reaksjoner: magesmerter, mer barnslig, trassig, trist og lei seg

10 Forts: Husk: barna tolker verden gjennom foreldrene. Vær positive og støttende overfor alt det nye! Noen trenger litt ekstra støtte, snakk med kontaktlærer og evt. skolehelsetjenesten om dette varer lenge eller fører til at barnet gruer seg for å gå på skolen

11 • Spis alltid frokost! • Ha med skolemat hver dag • La gjerne barnet få delta i mat- lagingen. Ha regelmessige måltider og spis sammen

12 • La barnet få tilskudd av vitamin D,
spesielt i vinterhalvåret • Spis frukt og grønnsaker hver dag • Drikk vann!

13 • En elev på 1. trinn trenger ca. 11 timers søvn
• Forskning viser at nok søvn er viktig for både helse, læring og trivsel • Ha noenlunde samme leggetid i hverdag og helg 6 år 8 år

14 • Unngå TV, nettbrett, PC og lignede på rommet. Avslutt skjermbruk
en stund før leggetid • Ro gradvis ned aktivitetsnivået på kvelden og ha positive rutiner når det nærmer seg leggetid 6 år 8 år

15 • Barn er skapt for bevegelse
• Fysisk aktivitet har positiv effekt på fysisk og psykisk helse, konsentrasjon og læring • Motiver barnet til aktiv lek utendørs Barn bør være fysisk aktiv i minimum 60 minutter hver dag

16 • Bryt opp stillesittende tid med mer
aktive perioder • Gå til skolen om mulig. Husk at du er ditt barns store forbilde!

17 Positiv kommunikasjon
Gi mye ros (5-1), anerkjennelse og forståelse Si hva du ønsker de skal gjøre istedenfor å si hva de ikke skal gjøre Møt barna på følelsene de har – glede, tristhet, sinne – anerkjenn!

18 Barn trenger og ønsker trygge og forutsigbare rammer rundt seg.
Da trives de best. Det er viktig at de gode vanene og rutinene innarbeides hjemme.

19 Referanser Folkehelsemeldingen (2015).
Folkehelsemeldingen (2015). Helsedirektoratet (2004) Veileder til forskrift om kommunenes helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten av 3. april 2003 nr Oslo, Helsedirektoratet. Helsedirektoratet (2014): Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet Helsedirektoratet (2015): Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i skolen Helsedirektoratet (2017): Nasjonal faglig retningslinje for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom Hysing et al (2013): Sleep patterns and insomnia among adolescents: a populationbased study Matportalen.no Nasjonalt råd for ernæring (2010). Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer i Norge Sørensen E. 2009: Søvnforstyrrelser hos barn og unge Tegninger: utklipp Microsoft PowerPoint og Utarbeidet ved skolehelsetjenesten i Fana, Sist revidert august 2017.

20 PPT Melde opp barn som er i bekymringssonen.
Dette kan skolen gjøre i samarbeid med foreldre, eller dere kan melde direkte. Skolen må gjøre et forarbeid før det bes om et konsultasjonsmøte med PPT. På dette møtet avgjøres det om barnet skal meldes opp eller ikke. All spesialundervisning må skolen ta av egen ramme. Toppressurs kan søkes om, men det gjelder kun hvis elever trenger et helhetlig tilbud. Det utarbeides en sakkyndig vurdering som gir rektor grunnlag for å fatte et enkeltvedtak som gjelder for ett år om gangen.

21 Barnevernet Skolen samarbeider med barnevernet.
Barnevernet er med på tverrfaglig team 4 ganger i året. Hvis skolen ser at en familie trenger hjelp og veiledning, kan skolen melde sin bekymring til barnevernet. Foresatte vil da få informasjon om at vi melder opp. Har vi mistanke om vold eller overgrep, melder vi bekymring til barnevernet uten å informere foresatte i forkant.

22 Organisering Ulsmåg skole skal være en inkluderende skole som utvikler trygge og glade barn og fremmer god læring. 84 barn, 5 grupper, 7 lærere, 3 assistenter

23 Styrken til skoler med fleksible arealer:
Mer kompetanse i undervisningen Kunnskapsdeling Kvalitetssikring Variasjon Fleksibilitet Bedre ressursutnyttelse Sosialt mangfold Flere øyne som ser

24 4 – 6 kontaktlærere på hvert trinn
Mennesker Ca. 525 elever Lærere-Assistenter Diverse 1. trinn Ca.84 2. trinn Ca.75 3. trinn Ca.87 4. trinn Ca.80 5. trinn Ca.77 6. trinn Ca.63 7. trinn Ca.59 4 – 6 kontaktlærere på hvert trinn

25 En skole med fleksible arealer:
7 hjemmeområder Spesialrom: Bibliotek Sløyd Keramikk Tekstil Musikk/dans Naturfagrom Idrettshall Skolekjøkken SFO-base Auditorium Sanserom (blir bygget høsten 2019) Kantine med amfi Uteområde med idrettsplass

26 Partnerskole Ulsmåg skole er partnerskole med høgskolen på Vestlandet.
Dette betyr at skolen får lærerskolestudenter i løpet av året.

27 Fysiske rammer Det er planlagt en rullering i løpet av året, slik at alle gruppene blir kjent med hverandre.

28 1. trinn 2019 - 2020 Kontaktlærere: 1A: Gjertrud Tveit 1B: Tove Taule
1C: Christina Spjeld Refsahl 1D:Kjersti Torsvik 1E: Katrine Abelsen 1. trinn Ressurs-lærere: Reidun 4 dager Jorid Tangstad 2 dager(logoped) Jarle Nondal – 1 dag som er uteskole Holly Hui – særskilt norsk og norsk 2 Assistenter: Eline Øyen Grave Sandy Elise Fure Yasmin Adnan Andre voksne: Else Holmefjord – avdelingsleder Betina Holsen – SFO leder

29 Forventninger til elevene:
gå på toalettet alene kle på seg alene henge opp klær rydde opp etter seg selv følge regler tåle å tape i spill Kunne skoleveien Knyte skolisser Vaske hender Stå i kø Forventninger til elevene:

30 Forventninger til foreldrene:
Følger skolens regler når det gjelder parkering og rutiner vi har for henting og bringing av elever. Ref. skolens Hjertesone. Fravær: alle lærerne på trinnet må få beskjed. (Send mail og bruk Vigilo når dette er klart.) Vær positiv til skolen. Les sammen med og for barnet. Vær gode forbilder. Inviter venner hjem på tvers av gruppene. Bursdagsinvitasjoner: Se eget skriv fra FAU. Ta kontakt med kontaktlærer hvis du lurer på noe. Sjekk ut – det er alltid to versjoner av en sak. Merker tøy og hjelper eleven med å holde orden i garderoben. Ha tøy som passer alle årstider, ref. uteskole en dag i uken. Bruk skolens hjemmeside og trinnets side på Itslearning regelmessig.

31 Foreldremøte 3. september kl. 17.30 – 19.30.
Møt i auditoriet. En går så til basene. Innkalling og agenda kommer i august. NB! Førskolebarna får et oppgaveheftet med seg hjem i dag. Dette har dere som foreldre ansvar for at de har med seg tilbake til skolen i august.

32 Ulsmåg SFO Søk SFO plass elektronisk- i dag!
Mail med bekreftelse når plassen er registrert her og dere må da takke ja til plassen SFO plass- må betale for hele måneden.

33 246 barn på Ulsmåg SFO ved oppstart i 2018
Organiserer SFO trinnvis En gruppeleder på hvert trinn. Mail til kontaktlærer, som også SFO må vite om- sett meg gjerne på kopi. Viktig med god informasjonsflyt. 246 barn på Ulsmåg SFO ved oppstart i 2018

34 Fokus på lek i SFO Å leke med venner er det viktigste for barn som går på SFO Forskning viser at barn er mest aktive når de har uorganisert lek ute Vi har en balanse mellom uorganiserte aktiviteter og organiserte aktiviteter

35 Åpningstid skoledager: 07.15-16.45
Åpningstid langdager: Langdager er dager da skolen er stengt og SFO er åpen. Se oversikt på skolens hjemmeside.

36 SMØREMÅLTID SFO Bergen kommune har vedtatt at SFO skal ha et enkelt smøremåltid for alle barn i SFO som har hel plass eller redusert plass  Måltidet skal være enkelt og sunt og serveres på ettermiddagen. Noen spiser i kantinen og noen på SFO basen, til ulike tider. 1.trinn spiser først.

37 Oppstart av langdager i august;
SFO starter torsdag 1.august og er stengt for barna mandag 12.august (planleggingsdag). Jeg sender ut informasjon på mail- svar om når 1.dag for ditt barn blir og om allergier/ andre ting vi må vite om ditt barn.

38 Skoleskyss For å ha rett til skoleskyss må det være minimum 2 km mellom hjem og nærskole. De som mener de trenger skyss på grunn av farlig/vanskelig skolevei kan sende en søknad til kommunen. Elever som søker skyss på medisinsk grunnlag, må levere legeattest til skolen hvor behovet for skyss fremgår. Se mer info på skolen sin hjemmeside.

39 FAU informerer:

40 FAU sin trinnkontaktgruppe informerer

41 Valg til FAU og trinnkontakter


Laste ned ppt "Velkommen til besøksdag og informasjonsmøte"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google