Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Hvordan kan vi jobbe lokalt
PROFITTFRI VELFERD Hvordan kan vi jobbe lokalt Helene Bank SV Rogaland
4
Hva står på spill? Folkestyre og demokrati Ordna arbeidsliv
Fellesskap og tillit Fordeling og små forskjeller Universelle velferdsordninger
5
Det helt spesielle med Norge
Fordeling av makt og ressurser Et ordna arbeidsliv og kollektive forhandlinger Deling av skapte verdier: fritid, lønn, universell velferd Formannskapslovene – kommunal autonomi Konsesjonslovene og forvaltning av naturressursene – nasjonalt eierskap av ressurser og infrastruktur Sammen forsterker disse tre positive effekter for: Sysselsetting, fordeling, universell velferd, omstillingsevne
6
Forvaltning eller forretning – ett fett?
7
NHO om åpenhet til Stortinget nov 2017: «…
NHO om åpenhet til Stortinget nov 2017: «…..private tjenesteleverandører ikke er underlagt samme krav om å følge forvaltningsloven, offentlighetsloven og arkivloven. Dette er lover som er ment å regulere helt andre forhold enn det offentliges forhold til næringslivet».
8
Kommunestyrerepresentanters innsyn i kontraktsvilkår – Oslo kommune - 2014
9
«Muligheter for alle og friheten til å leve egne liv sikres bare gjennom et rettferdig og bærekraftig velferdssamfunn hvor evner og innsats teller mer enn bakgrunn og opprinnelse.» ”Regjeringen mener i utgangspunktet at produksjon av velferdstjenester skiller seg lite fra andre tjenester.”
10
Magiske sparetall fra aktørene Men HVA er kostnadene?
Advokatkostnader Fagkompetanse Omstilling Kontroll Anbud Før-kostnader Profitt Etter-kostnader
11
Barnevern: Særdeles lukrativ næring
90 prosent av kommersielle barnevernstjenester leveres av fem store konsern (tre svenske og to norske) Eierne har hatt en avkastning på investert kapital på % de siste årene. Ingen andre næringer i Norge er like lønnsomme (SSB). Profitten stammer i stor grad fra: lavere lønns- og pensjonskostnader enn i offentlige institusjoner. Medleverturnus som benyttes i kommersielle institusjoner er minst 33 prosent lengre enn den som benyttes i statlige institusjoner. Merarbeidet blir ikke lønnet som i statlige institusjoner, og tillitsvalgte mener dette representerer om lag kroner pr år i mindre lønn. Kommersielle selskaper bruker flere ufaglærte i sine institusjoner enn i offentlige og ideelle.
12
…og vi vet lite om hvor mye som forsvinner hit
13
SSB: Overskuddet for private barnehager i 2017 på til sammen 1,2 milliarder
Sju av ti private barnehager med et positivt årsresultat. Totalt var det 3 021 private, 2 143 med overskudd Konsernbidrag 80 %, utbytte 11 % 8 % til egenkapital.
14
Sylvi Sivertsen
16
Skatteparadis er lovlig
17
Dette er også lovlig…
18
– Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake.
Linda Hoffstad Helleland VG …og for noen er dette en ønsket utvikling
20
Profittfri velferd – kan reguleres
Tre veier til offentlig egenregi Når kontrakter går ut Ved kontraktsbrudd Ved tilbakekjøp Fire veier til å velge ideelle Lovlig statsstøtte Utvidet egenregi Ved myndighetsoverdragelse Prioritere ideelle i anbud
21
Egenregi Når kontrakten går ut
22
Egenregi Veireno i Oslo – brøt lover og kontrakt
Lovbrudd Kontraktsbrudd Ulovlig offentlig støtte i strid med anskaffelseslov
23
Egenregi Kjøp, «hjemfall», forhandle ut av kontrakt, avtale kommunal forkjøpsrett
24
Ideelle Alle velferdskronene til velferd Utvidet egenregi : IKKE ANBUD
Ingen private eiere i virksomheten 80 % av virksomheten rettet mot det offentlige Samme kontroll med virksomheten som med egne avdelinger Kan stille krav om å følge offentlige tariffavtaler, hjemfall, lover som Offentleglova, Forvaltningsloven og Arkivloven med mere…
25
Lovlig statsstøtte Gjelder i dag skoler og barnehaver bl.a.
ESA skrev i 2012 om norsk barnehagesektor: «Regelverket, inklusive bestemmelser som skal sikre at offentlige tilskudd går til barnehageformål som ble foreslått i høringsnotatet, regulerer barnehagedriften på en slik måte at det er lite rom for kommersielle tilpasninger. ESA konkluderer derfor med at barnehagedrift slik den nå vil bli regulert i Norge, i utgangspunktet er av ikke-økonomisk karakter.» (Prop. 98 L (2011–2012))
26
Prioritere offentlig og ideelt Offentlig myndighetsutøvelse
28
Tre tiltak mot kommersielle barnehager i kommunene
Lage en barnehageplan - «offentlig formål, Barnehage» og «Offentlig barnehage» i kommunal arealplan Avtale kommunal forkjøpsrett med de ideelle barnehager og små AS Om nødvendig: Etablere ny offentlig barnehage i konkurranse med store kommersielle, så foreldre søker seg dit. Gjerne med stor grad av foreldre- og ansattestyring. Men lokalpartier i kommunen må sende meldinger til sine morpartier og på Stortinget og kreve en annen finansieringsordning.
32
Hva står på spill? Folkestyre og demokrati Ordna arbeidsliv
Fellesskap og tillit Fordeling og små forskjeller Universelle velferdsordninger
33
Et langt liv har lært meg at markedskreftene har enda ikke løst et sosialt problem. Ikke et eneste et. Men du verden hvor mange det har skapt. ( Oddvar Nordli (89) Norges statsminister
34
Hjemmeside: www.velferdsstaten.no Abonner på elektronisk nyhetsbrev:
For velferdsstaten Hjemmeside: Abonner på elektronisk nyhetsbrev:
35
AP, SV, SV- forslag: «Stortinget ber regjeringen sikre at skattefinansierte velferdstjenester drives av det offentlige og ideelle aktører, og legge frem en plan for gradvis opptrapping av offentlig og ideelt eierskap og drift.» Leif Sande (AP): «Ved ein inkurie har me òg vorte ståande som medforslagsstillar i forslag nr. 1. Det forslaget varslar me no at me vil stemma imot, då det kan lesast på ein måte som ikkje er i samsvar med vår politikk. Me er opptekne av at velferdstenestene i all hovudsak skal vera eigde og drivne av det offentlege, og ei opptrapping i den retninga er me for. Men det betyr ikkje nødvendigvis at alle velferdstenester som får ei eller anna form for offentleg støtte, skal eigast av offentlege eller ideelle aktørar, slik forslaget kan lesast. Omfanget av ideell og offentleg drift må likevel gradvis aukast i forhold til i dag.» publikasjoner/Saker/Sak/?p=
36
file:///C:/Users/Eier/Desktop/180110%20Bemanningsselskaper-i-kommunesektoren%20orange%20defacto.pdf
37
Privatiseringstvang i Jeløya-erklæringen:
- Gjennomføre tiltak for å sikre like konkurransevilkår mellom offentlig og privat sektor (s. 30) - Klargjøre arbeidsdelingen mellom privat og offentlig sektor i tråd med markeds- og teknologiutviklingen (s. 30) - Hindre at offentlige bedrifter gis særfordeler som fører til konkurransevridning (s. 25) - Øke produktiviteten gjennom strukturreformer som styrker næringslivets vekstmuligheter og tiltak for å effektivisere offentlig sektor (s. 25).
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.