Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentation September 2009 Director Ulrik Hammervold

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentation September 2009 Director Ulrik Hammervold"— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentation September 2009 Director Ulrik Hammervold
Innovation Norway Presentation September 2009 Director Ulrik Hammervold

2 Innovation Norway • Established 19 December 2003 as a statutory company • Started its activities on 1 January 2004 • Took over the initiatives formerly offered by The Norwegian Industrial and Regional Development Fund (SND), the Norwegian Trade Council, the Norwegian Consultative Office for Inventors (SVO) and the Norwegian Tourist Board. • 750 employees in offices distributed throughout all of Norway’s counties and in 30 countries. The Head Office is located in Oslo. Stiftet 19. desember 2003 som særlovselskap med basis i en egen ”Lov om Innovasjon Norge av 19. desember 2003 nr. 130.” Innovasjon Norge startet sin virksomhet 1. januar 2004 basert på de offentlige virkemidlene som ble tilbudt av Innovasjon Norge, Norges Eksportråd, Statens veiledningskontor for oppfinnere (SVO) og Norges Turistråd. Overtar virkemidler, ansatte, kontorer, kontakte, samarbeidspartnere og kunder Det nye selskapet har drøyt 700 ansatte med kontorer i alle landets fylker, utekontorer i mer enn 30 land og hovedkontor i Oslo. Tar med seg det beste fra alle fire organisasjonenen og skaper noe mer for våre kunder og våre oppdragsgivere. Målet er at 2+2=5.

3 Objective ”Innovation Norway’s objective is to promote private- and socio-economic profitable business development throughout the country and to release the commercial opportunities of the districts and regions by encouraging innovation, internationalisation and profile-building.” Legg vekt på disse ordene Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering. Regional næringsutvikling tilpasset regioners forutsetninger, mål og strategier vil stå sentralt. Strategien uttrykker derfor at Innovasjon Norge kontinuerlig skal gjøre prioriteringer knytta til geografi og næring for å medvirke til å ”utløse” distrikters og regioners næringsmessige muligheter. Viktige oppgaver vil være å utvikle vekstkraftige områder og vekstsentra, utløse regioners næringsmessige muligheter og potensiale for verdiskaping, samt bidra til omstilling innenfor og utvikling innenfor prioriterte bransjer og verdikjeder.

4 Vision ”We give local ideas global opportunities”
Innovasjon Norge er en organisasjon drevet av personers og bedrifters behov bedrifter og personer med skapervene og pågangsmot som vil skape lønnsom næringsvirksomhet. Visjonen peker på en av hovedideene ved å slå sammen Innovasjon Norge, Eksportrådet, Turistrådet og SVO Å koble den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs regionale og nasjonale rammebetingelser og konkurransesituasjon med den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs viktigste globale markeder Styrke norsk næringslivs konkurransekraft ut fra de regionale forutsetninger og fortrinn. Vi snakker om internasjonal (global) konkurransekraft. Norsk næringsliv opplever global konkurranse i sin lokale, regionale og nasjonale markeder. (jfr LIDL). Ikke bare de som er utenfor norges landegrenser.

5 One contact point – where businesses are
Innovasjon Norge har distriktskontorer i alle Norges fylker og befinner seg der kundene er lokalisert. Innovasjon Norge har utenlandskontorer i mer enn 40 land – de viktigst markeder for dagens og morgendagens næringsliv. Alt på ett sted – pluss litt til. Alle virkemidlene fra de fire organisasjonene på ett sted. Og over tid vil også øvrige deler av det offentlige virkemiddelapparat finnes på samme sted. (forskningsrådet, designrådet, etc) Offices in all of Norway’s counties and in 30 countries

6 Seamless service, based on customer needs
Focus Services • Innovation • Internationalisation • Profile building • Advisory services • Competence services • Networking services • Promotional services • Financing services Sømløse tilbud (NB Vi har IKKE 72 virkemidler – kun 4 virkemidler som vi kan sette sammen og dosere på ulik måte Sterk kunde orientering Med utgangspunkt i de behov som finnes hos bedrifter og mennesker med skaperevne og pågangsmot Fra den kreative oppfinner/gründer/entrepenør til de innovative og ekspansive bedrifter som skal ut i global konkurranse. Finansieringsløsninger utløse innovasjonsprosjekter styrke innovasjonsevne og kompetanse Styrke internasjonal konkurransekraft ved eksport og markedsintroduksjoner og ute etableringer evnen til global innovasjon Styrke samarbeidsrelasjoner mellom kunder for at de i sammen (eller clusters, næringsmiljøer, etc) skal ha en større sannsynlighet for å lykkes. Profilere og markedsføre norsk næringsliv og Norge Profilere norsk næringsliv og bygge omdømme for å styrke bedrifters markedsmessige konkurranseposisjon ute Profilere Norge som turistland overfor utenlandske reiseoperatører og turister. Profilere Norge som et investor land for utenlandsk risiko kapital og ny etableringer (Norge har fortsatt den ”billigste” høykompetansen internasjonalt sett) As a customer you have your needs – together we will find a solution to those needs

7 Innovation Norway – an active business partner
• Regional Authorities • The Norwegian Ministries • Local Authorities • The Norwegian Research Council • SIVA - The Industrial Development Corporation of Norway • The Norwegian Design Council • The bank sector and financial institutions • NHO - Confederation of Norwegian Business and Industry • NSEC – The Norwegian Seafood Export Council • And others…

8 Effective and result-oriented
• Around NOK 4 billion for the reinforcement of Norwegian industry • Innovation Norway contributes to the establishment and protection of 7,000-8,000 jobs each year • Customer surveys indicate that at least 90% of Innovation Norway’s funds is devoted to projects that are regarded as important for companies’ survival and profitability development • 70% of the companies who were promised funding in 2000 think that the projects will lead to a high degree of skills development in one or more professional fields

9 An organisation close to its customers
• Regional knowledge of business and the community • Regional differentiation of Innovation Norway’s products and services Vadsø Alta Tromsø Bodø Steinkjer Molde Trondheim Ålesund Tynset Førde Lillehammer All saksbehandling nær kunden Inngangsportal for avtalepartnerne: Norges Eksportråd Norges forskningsråd SIVA Norsk Designråd Nært samarbeid og avtaler med: Alle fylkeskommunene Sparebankforeningen Forvalter virkemidler fra 5 departementer Hermansverk Hamar Bergen Tinn Drammen Oslo og Akershus Tønsberg Stavanger Skien Sarpsborg Kristiansand Arendal District Offices Local Offices

10 An organisation close to its markets
Brazil Bulgaria Canada China Czech Rep. Denmark Estonia Finland France Germany Hungary India Italy Japan Korea Malaysia Poland Portugal Romania Russia Singapore South Africa Spain Sweden Thailand The Netherlands Turkey United Arab Emirates United Kingdom USA Vietnam - 41 kontorer i 34 land

11 Innovation Norway’s strengths
• Decentralised and close to its customers • International and close to its markets • Broad range of skills in commercialisation, internationalisation, company and business development and profile building • Broad range of financial schemes for risk hedging • Network connections to other skills, financial and initiative players • Close contact with national and regional authorities • Close contact with the Foreign Office

12 Organisation CEO Gunn Ovesen Director travel Staff/support
Per-Arne Tuftin Staff/support Finn Kr. Aamodt Service Development Division Hans Martin Vikdal Division Strategy and Communication Katinka G. Leiner Division Norway Siri Bjerke Markets abroad Svein Berg Ansvarlige for å realisere og benytte disse styrkene er styret og ledelsen i Innovasjon Norge

13 Regional boards - regional ”beacons”
• Wide professional range and depth • Political anchorage • No other strategic organs at regional level with equivalent customer and market connections • Can draw upon Innovation Norway’s collected resources and skills • The office as distribution unit for other national initiative players provides breadth in perspective and opportunities

14 Visit our website at: innovationnorway.no


Laste ned ppt "Presentation September 2009 Director Ulrik Hammervold"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google