Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bakgrunn og hensikt med arbeidsgruppen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bakgrunn og hensikt med arbeidsgruppen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bakgrunn og hensikt med arbeidsgruppen
Endringsprosess i Y’s Men Norge «Hva må til for å gjøre Y’s Men mere attraktiv» Gruppen består av: Thor Lutchen-Lehn, Finn A. Pedersen, Svein Håvåg Solveig H. Gjeruldsen, Trond Egil Toft – Y-folk Stavanger Bjørn Arve Bentsen, Kai Sødal –referent/sekretær Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

2 Bakgrunn og hensikt med arbeidsgruppen
Regionstyret i Y’s Men, Norge har satt ned en gruppe for å starte en endringsprosess i organisasjonen. Bakgrunnen er den nedadgående trenden med hensyn til Nedleggelse av klubber Manglende rekruttering Manglende evne til å starte nye klubber Y’s Men sliter med: Forgubbing En klubbstruktur som er lite attraktiv for yngre mennesker

3 «Hva må til for å gjøre Y’s Men mere attraktiv?»
Eksisterende klubber har medlemmer som er over 60 år – De fleste medlemmene har nådd pensjonsalder Rekrutering av nye medlemmer til disse klubbene vil da i være fra den samme aldersgruppen. Hva må til for å revitalisere disse klubbene og gjøre det attraktivt for å få ny medlemmer. Nye klubber – «nytt tankesett» ? Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

4 Nye klubber – «nytt tankesett» ?
Vi har kunnskap om at det er initiativ til 2 klubber i Stavangerområdet Den ene gruppen kaller seg «Generasjon X Madlamark» Den andre klubben kaller seg «Y folk» med basis i Bekkefaret menighet Det er også kommet signaler om at noen ønsker å starte opp en «ny» klubb i Bjørgvin Trond Egil som er medlem av vekst og utviklingsgruppen – han tilhører Y-folk i Stavanger. Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

5 «Skisse til modell for vekst i antall klubber og nye medlemmer»
Et godt sted å begynne, er å bygge på Y en eller trekanten som symbol for vår bevegelse. Vi vil skissere en generisk modell som kan anvendes som et grunnleggende fellestrekk for Y’s Men enten for å kunne etablere en ny klubb eller fortsette å drive som en «alltid» har gjort. Vi legger til grunn 3 «bærende» elementer basert på en felles Platform på «kristen basis» for modellen: Trivsel Tjeneste lokalt Globalt engasjement Innenfor hvert av disse elementene, forsøker vi å gi litt mer «kjøtt på beinet» i form av beskrivelse av verdier og aktiviteter. Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

6 Presentasjon Thor Lutchen-Lehn
Hvor er vi – hvor går vi Relasjonsbygging er et viktig begrep i gruppen vi tilhører Hva skjer når Y’s Mens motto om «rettigheter og plikter» hvor tjenesteoppgavene blir fremhevet? Hva skal Y’s Men være for hvem? Hvilke felles verdier skal en dele sammen? Hvilke relasjoner og nettverk ønsker jeg å være delaktig i? Hva skaper trivsel? Hva skaper lyst til å gi og drive frivillig arbeid? Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

7 Nedtone rettighet og plikt gir lyst til å delta i klubbfellesskapet.
Ved å nedtone plikten og tjenesteperspektivet i klubben og i stedet forkusere på: Trivsel for det enkelte medlem, vil det i neste omgang resultere i både lyst til å gi og frivillighet sammen med andre mennesker som deler de samme verdiene Utvikle gode relasjoner til hverandre Lage gode nettverk og økt kunnskap om seg selv og samfunnet med gode foredragsholdere Basisverdiene som gir fellesskapet, mening og attraktivitet Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

8 «Hva må til for å gjøre Y’s Men mere attraktiv»?
Vi har drøftet og reflektert over hva som må til for å få vekst gjennom nye medlemmer – enten: Gjennom å etablere nye klubber generasjon X (40+) I eksisterende klubber Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

9 Mulig konsekvens for klubbens driftsform
Mindre byråkratisk og moralisme i gjeldende regelverk Større frihetsgrad for klubbene til selv å velge sin driftsform og navn «Y» bør inngå i klubbenes navn sammen med stedsnavn av praktiske årsaker. Mer markedsføring om hva klubbene står for og hva vi gjør. Økt bruk og profilering i bruk av elektroniske/sosiale media som FB, twitter, YouTube, Web, osv Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

10 Presentasjon Thor Lutchen-Lehn
Regler og paragrafer Det kan virke som det er viktigste er at alle formelle regler og vedtekter overholdes til punkt og prikke Mer enn trivsel og hva vi gjør i klubbene Et nytt tankesett kan skape en viss motstand hos enket klubber og medlemmer. Som er tilfreds med sin måte drive på De som ønsker å fortsette som de alltid har gjort, må selvsagt kunne gjøre det. Men, dessverre har det vel vist seg det gir i bestefall en svært begrenset eller i verste fall «negativ» rekruttering Utvikling i medlemsmassen og antall klubber taler for seg Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

11 Derfor har gruppen stilt seg noen grunnleggende, utfordrende spørsmål:
Hva skal Y’s Mens være for hvem? Hvilke felles verdier skal en dele sammen? Hvilke relasjoner og nettverk ønsker jeg å være delaktig i? Hva skaper trivsel? Hva skaper lyst til å gi og drive frivillig arbeid? Det kan være vanskelig å svare konkret og entydig på disse spørsmålene. Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

12 «Skisse til modell for vekst i antall klubber og nye medlemmer»
Et godt sted å begynne, er å bygge på Y-en eller trekanten som symbol for vår bevegelse. Vi vil skissere en generisk modell som kan anvendes som et grunnleggende fellestrekk for Y’s Men enten for å kunne etablere en ny klubb eller fortsette å drive som en «alltid» har gjort. Vi legger til grunn 3 «bærende» elementer basert på en felles Platform på «kristen basis» for modellen: Trivsel Tjeneste lokalt Globalt engasjement Innenfor hvert av disse elementene, forsøker vi å gi litt mer «kjøtt på beinet» i form av beskrivelse av verdier og aktiviteter. Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

13 Presentasjon Thor Lutchen-Lehn
Tjeneste lokalt – dugnad, utlodning, juletresalg, loppemarked, bruktbutikk, menighetsarbeid, teater Aktiviteter – tilpasset lokal kontekst i generisk modell. Aktiviteter i de 3 ulike komponenter kan tilpasses den lokale kontekst for klubben, men her kan eksempelvis nevnes: Jevnlige møter, interessante foredrag, felles konsertbesøk, fast agenda, men klubbene har frihet til selv å velge foretrukket innhold og form Globalt engasjement, vennskapsklubber i utlandet, internasjonale konventer, støtteprosjekter som er opprettet Presentasjon Thor Lutchen-Lehn

14 Veien videre – gjennomføring av endringsprosessen.
Gruppen ber regionstyret støtte opp om etablering av Y folk og Generasjon X Madlamark. Både økonomisk og med tilpasning av regler og vedtekter Regionstyret utarbeide en handlingsplan for gjennomføring Gjennomføring / kommunisere ut endringene til eksisterende klubber og sørge for at nødvendige formelle vedtak blir fattet i de forum som krever vedtak og endringer i lover og regler for Y’s Men region Norge Presentasjon Thor Lutchen-Lehn


Laste ned ppt "Bakgrunn og hensikt med arbeidsgruppen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google