Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jan Aarak og Jarl Vidar Erichsen, KS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jan Aarak og Jarl Vidar Erichsen, KS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Jan Aarak og Jarl Vidar Erichsen, KS
ASSS Samferdsel 25 – 26. april 2018 Jan Aarak og Jarl Vidar Erichsen, KS Internett: Radisson guest

2

3 ASSS Samferdsel 21 – 22. november 2017
Kommune Samlet sett - hva har vært bra og fungert godt? Samlet sett - hva savnes eller kunne vært gjort annerledes? Andre kommentarer eller innspill du vil gi KS? Stavanger Sandnes Alt. Likte at kokeboken er klar for bruk. Jan og Jarl gjør god figur. Oslo Svært god målretting av hva som kreves nå som vi går fra pilot til permanent nettverk med offisiell rapport. God rød tråd gjennom seminaret, og gruppearbeid som har fått til konklusjoner og avklaringer. Nødvendig for å rapportere med høy kvalitet for 2017 og fremover. Det er alltid positivt med input fra eksterne. Supert med innlegg fra Multiconsult og fra Turid vedr Kostra. Fredrikstad Bra diskusjoner, god stemning i gruppa, nærmer oss enighet i viktige tema. Nøkkeltall for vedlikehold og driftsutgifter for nye kommunale veier kunne vært svært nyttig. Kristiansand Gruppearbeid sammen med annen kommune. Stort møterom. Ingenting. Veldig bra samling. Drammen Bra gruppearbeider, hvor vi fikk løst de fleste spørsmål. Fortsett det gode arbeidet dere gjør :) Trondheim Er ny i denne samlingen. Virker veldig bra, men jeg vet at Trondheim har forbedret mye etter disse samlingene. Har ikke flere samlinger å sammenligne med. Men praksis og arbeidshverdagen til ulike kommuner kunne vært bra. Når dette skal gå på rundgang, ønsker Trondheim at vi legger inn en frivillig ekstra dag for omvisning og læring for de kommunene som ønsker det. "Ekstra dagen" kan legges inn gjerne før slik at læringen kan deles med andre kommuner. Bergen Godt samarbid mellom kommunene -> helt vesentlig for godt resultat. Tromsø Godt samarbeid mellom kommunene. Lik forståelse for problemer. Det har fungert greit. Nær fullstendig måloppnåelse. :) Bærum Blitt enige om føringspraksis. Gjerne mer faglige innlegg. - Moms? - Dukke ned i tallene – og jobbe med utfordringsnotatet ASSS Samferdsel 21 – 22. november 2017

4

5

6

7 Mål og forventninger til denne samlingen v/Jarl Vidar Erichsen, KS

8 Pålogging - speeddate Hva er dine viktigste forventninger til denne samlingen i samferdselsnettverket? Den som er ferskest i nåværende stilling begynner. 2 & 2 minutter

9 Forventninger til samlingen – pr 25/4
Bedre forståelse for sammenhengen mellom tall og vei. Styrke tallkvalitet. Hva er konsekvenser av at dette er et permanent nettverk? Ønsker å se at vi nærmer oss rette tall. Styrke totalbildet i sammenhengen mellom tall og fag.

10 ASSS – ambisjoner og mål for 2018 v/Ove Myrvåg, leder ASSS Programkomite / Bærum kommune
Presentasjon

11 KS FoU - Vedlikeholdsetterslep for kommunale veger, oppdatering av rapport for ASSS v/ Bendik Drevatne, Oslo kommune

12 Vedlikehold og vedlikeholdsplanlegging av veg v/ Elisabet Schjølberg, Multiconsult

13 Lunsj – til kl. 12:35

14 Oppdatering av tilstandskartlegging i ASSS-nettverket (Multimap) v/ Jill Kristina Nordhus, Multiconsult

15 ASSS Samferdsel 2018 gjennomgang av Utfordringsnotat for driftsåret 2017 v/ Jan Aarak, KS

16

17 De viktigste kostnadsdriverene

18 Mange km pr innbygger burde gi høye kostnader pr innbygger, - er det slik?

19 Vinterdrift Vedlikehold (KOSTRA)

20 Vedlikehold (KOSTRA)

21

22

23

24 Kvalitetssikring !!!

25

26 ASSS Tjenesteprofil – standard utførelse!! Må brukes i rapport 2018

27 ASSS Tjenesteprofil for pilotnettverknettverk – også bruka i Utfordringsnotat for ASSS Samferdsel 2018

28

29

30

31 Vedlikeholdsetterslep/oppgraderingsbehov for å komme opp på «akseptabel standard»

32 Gruppearbeid Bidrag fra enkeltkommuner? - eksempel
Kristiansand, Investeringer - differanse pga inntektsarter som ikke er med i Kostra-tall? Fredrikstad – hva skjer med vegkapitalen og tilstand med så lave driftsutgifter pr m veg? Bærum og Oslo, forklaring på avvik i driftsutgifter fra KOSTRA og manuell rapport på gatelys? Oslo, brutto driftsutgifter og bompenger? + definisjoner KOSTRA Oslo - Hvis formålet er å beregne ikke bare hva som strengt tatt er definert som kommunal veg, men hva som kommunen faktisk drifter av andre veger, så er det et par andre kilder enn Vbase som blir aktuelle. Driftsutgifter til vinterdrift, naturlig spredning mellom 12 og 130 kr pr m veg?? Naturlig at Trondheim, Bærum og Tromsø var dyrest, fra 130,- til 97 kr pr m veg? Driftsutgifter uten avskrivninger, vedlikehold og vinterdrift – hva er ønska utgiftsnivå? Bergen, Trondheim og Drammen, fra 200,- til 125,- kr pr m veg? Oslo, kr 25 pr m veg? Fredrikstad kr 40,- pr m veg?

33 ASSS Samferdsel 2018 – utfordringsnotat/rapport - ASSS Rapport 2018 – demo v/Jarl Vidar Erichsen, KS

34 Fredrikstad Har flest km veg og lave driftsutgifter pr innbygger. Fredrikstad har bare høye driftsutgifter pr m veg til drenering og overvann, ellers har kommunen svært lave/laveste driftsutgifter pr m kommunal veg. Fredrikstad har de laveste driftsutgiftene pr m veg i nettverket, med ¼ av driftsutgiftene til Trondheim. Kommunen har veldig lave drifts- og investeringsutgifter til vegdekker. Kommunen har god standard på vegene og lavt vedlikeholdsetterslep. Har i mange år brukt lite ressurser på vedlikehold pr m veg sammen-lignet med de andre kommunene i ASSS, men bruker en høy andel av totale driftsutgifter til vedlikehold. Fredrikstad bør følge med på endring i standard på vegene og om vedlikeholdsetterslepet øker. Dersom kommunen opprettholder vegstandarden med så lav vedlikeholdsinnsats og driftsnivå over mange år bør det gjennomføres ett FoU-arbeid for kartlegge hva som er suksessfaktorene i Fredrikstad!

35 Bærum Har ¼ færre km veg, tilsvarende mindre brutto driftsutgifter og lave investeringsutgifter til kommunale veger pr innbygger sammenlignet med gjennomsnitt i ASSS. KOSTRA viser lave driftsutgifter til gatelys, men manuelt rapporterte driftsutgifter bare viser driftsutgifter rett under gjennomsnitt for nettverket. Bærum har de høyeste utgiftene pr m veg til vinterdrift!! Bærum har ikke ført driftsutgifter på arter for vedlikehold på kommunale veger (< 1 kr pr m). Kommunen har god standard på vegene og det laveste vedlikeholdsetterslepet på kommunale veger og bruer.

36 Oslo Oslo har 60 % færre km kommunal veg og 5 % høyere driftsutgifter pr innbygger enn snitt i nettverket. Kommunen har rapportert nesten 40 % høyere driftsutgifter pr m veg enn ved manuell rapportering, forskjellen er på kr 646 – kr 329 = kr 317,- pr m veg!! KOSTRA viser dobling i driftsutgiftene pr m veg fra 2016 til 2017!! Kommunen har i KOSTRA ført kr 240 pr m veg på art for vedlikehold, manuelt rapporterte de driftsutgifter på kr 330 pr m veg => Har kommunen bare kr 90 pr m veg til driftsoppgaver?? Oslo har de høyeste driftsutgiftene pr m kommunal veg til renhold, gatelys og investering til vegdekker. Kommunen har nest høyest vedlikeholdsetterslep i ASSS-nettverket.

37 Plenum

38 Middag kl. 19:30 Oppstart i morgo kl. 08:30

39

40 Oppsummering etter dag 1

41 Dokumentasjon av vedlikeholdskostnader i KOSTRA v/Turid Åsen, VBT

42 Vedlikehold 45 % Vedlikehold = KOSTRA Driftsutgifter=Man rapport

43 Vedlikehold Andel ført på vedlikehold 57% 75% 86% 66% 59% 67% 44% 71%
64% 49%

44 Gruppearbeid – kommunevis fram til kl. ……………..
Kvalitetssikring av driftsutgifter i KOSTRA/manuell rapport/utfordringsnotat for 2017: vedlikehold ført i driftsregnskapet (og investeringsregnskapet) utfordringsnotatet, grunnlag for rapport! Tilbakemelding til KS innen 15. mai! Rutineendringer i din kommune for regnskapet 2018? og hvem tar ansvaret for at det skjer??

45 Seksjon for offentlige finanser som steller med regnskap i SSB
Alle arter til bruk i KOSTRA finnes her: . Et stykke ned i lista er en samling vanlig begreper med en I-knapp Eller KOSTRA-siden med veiledningsmateriellet: Her publiserer SSB  Regnskapsfaglig veiledning for KOSTRA-tabeller, som gir en samlet oversikt over ALLE regnskapsbegrep som brukes i KOSTRA. Og nederst ligger lenke til de «gamle» i-knappene fra konsernarkene.

46 Valg av Styringsindikatorer i ASSS Samferdsel – rapport 2018 for driftsåret 2017 v/KS
Gruppearbeid 1 – presenterer forslag fra kl. 11:50: Forslag til styringsindikatorer i Tjenesteprofil (12 stk) i rapport Forslag til ekstra styringsindikatorer i rapport Gruppearbeid 2 Tema i rapport Gruppearbeid 3 Kokebok, manuell rapportering – evaluering + definisjoner! Gruppearbeid 4 Vedlikehold Gruppearbeid 5 MVA

47 Oppsummering av gruppearbeid i plenum (fra 11:50)

48 Gruppe 1 Styringsindikatorer Bærum, Tromsø

49 Gruppe 2 – forslag til tema i rapport Bergen, Fredrikstad , ………

50 Gruppe 3 og 4:

51 Evaluering og planlegging av det videre arbeidet i nettverket
Neste samling: november 2018. Sted: Stavanger. Vårsamling 2019: Bærum. Fornebu? Mai?? Forventninger til neste samling: Kunne vi møtt frivillig én dag før, for å se på de tema som er nevnt som innspill til temaartikler? Dette kan kommunen/e ta ansvar for selv. Evt dele gruppa fag/økonomi i parallellsesjon noen timer?

52 Lunsj og vel hjem!


Laste ned ppt "Jan Aarak og Jarl Vidar Erichsen, KS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google