Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NAV i tall og fakta 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NAV i tall og fakta 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 NAV i tall og fakta 2015

2 60 ulike stønader og ytelser
Dette er NAV 1/3 av stats-budsjettet Tjenester til 2,8 mill. mennesker 60 ulike stønader og ytelser Tjenester mot arbeid Sosiale tjenester NAV har ansvaret for gjennomføringen av arbeidsmarkeds-, trygde- og pensjonspolitikken i Norge. Vi forvalter arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven (med unntak av kapittel 5) og andre lover hvor oppgaver er lagt til etaten. Etaten har også ansvaret for å følge opp og kontrollere tjenester, ytelser og utbetalinger. De sosiale tjenestene er et kommunalt ansvar, Arbeids- og velferdsetaten er statlig. Løsningen på samordningsutfordringen er et formelt partnerskap mellom stat og kommune på lokalt plan. Gjennom partnerskapet har stat og kommune felles ansvar for driften av NAV-kontorene. Tjenester mot arbeid omfatter bl.a. : Formidlings og rekrutteringsinnsats: markedsarbeid, rekrutteringstjenester for arb. giver, formidlingstjenester til arbeidssøkere, arbeidsmarkedstiltak osv. I tillegg har vi tjenester til arbeidsgivere- for å redusere sykefravær.

3 Dette er NAVs prioriteringer
Flere i arbeid Bedre brukermøter Økt kompetanse Dette er NAVs langsiktige prioriteringer fram mot 2019. Side 3

4 Viktige hendelser i 2015 januar mars juni oktober desember
Uførereformen A-ordningen januar Høring i St. tinget om IKT-modernisering Jobbmesse-uke Ekspertutvalgets rapport mars Nye digitale løsninger for brukeren juni Ny arbeids- og velferdsdirektør på plass oktober Riksrevisjonen godkjenner 2014-årsregnskapet Merkbar oppgang i oppsigelser og permitteringer Ledigheten stiger fortsatt, 3,0% ledige, mot 2,7% året før desember Hentet fra Årsrapport 2015

5 NAV i 2015

6 Arbeids- og velferdsdirektør
Omorganisering i direktoratet (fra april 2016) Arbeids- og velferdsdirektør Internrevisjonen Sekretariat Kunnskaps- avdelingen Utviklings- avdelingen Kommunikasjons- avdelingen HR-avdelingen Økonomi- og styrings- avdelingen 1) Ytelses- avdelingen Arbeids- og tjeneste- avdelingen IT-avdelingen I april 2016 ble Arbeids- og velferdsdirektoratet omorganisert. Dette er det nye organisasjonskartet. = Øverste ledelse = Avdelinger som koordinerer, legger rammer og med støttefunksjoner på tvers av linjer = Avdelinger med operativ styring av enheter i ”ytre etat” (styringslinjer) I april 2016 ble Arbeids- og velferdsdirektoratet omorganisert. Dette er det nye organisasjonskartet. 6

7 450 900 millioner kroner går til:
NAV brukte i ,6 milliarder på drift. Økonomisk sosialhjelp gis til personer som ikke er i stand til å sørge for eget livsopphold, og går over de kommunale budsjettene. Ikke inkludert her. Samlet stønadssum (bidrag + lån) for hele landet, var i 2015: kroner. mill. kr

8 NAVs utbetalinger 2015 *antall tilfeller Antall mottakere
Utbetaling i mill. kroner Sykepenger * 39 534 Dagpenger 67 161 13 764 Arbeidsavklaringspenger (AAP) 35 020 Alderspensjon Uføretrygd 76 633 Barnetrygd 15 113 Kontantstøtte 15 749 1 640 Tilfeller = samme person kan ha vært sykmeldt flere ganger *antall tilfeller

9 Tendenser i arbeidslivet i 2015
Nedgangskonjunkturen ga lavere sysselsetting og økt ledighet Ledigheten økte hver måned i hele 2015 Flere permitteringer Store geografiske forskjeller Kraftig økning i oljebransjen og oljefylker, svak nedgang i andre regioner Andelen som kom i arbeid var høyere enn året før Mange ledige er godt kvalifiserte og finner ny jobb Flere med nedsatt arbeidsevne kombinerer jobb og ytelser fra NAV 2015 var preget av kraftig økning i arbeidsledigheten i noen regioner og bransjer og svak nedgang i registrert ledighet i andre regioner. Til tross for økt arbeidsledighet, er andelen som kommer i arbeid høyere enn i Blant de nye ledige er det mange som er godt kvalifisert og som finner seg nytt arbeid. Blant personer med nedsatt arbeidsevne er det nå flere som arbeider deltid i kombinasjon med ytelser fra NAV. En positiv utvikling innen både markedsarbeid, brukeroppfølging og bruk av arbeidsrettede virkemidler kan ha bidratt til dette.

10 Arbeidsledighet i tall 2015
Rundt ledige Ledighet økte fra 2,8 (2014) til 3,0 prosent 225 000 personer meldte seg som helt ledig en eller annen gang i løpet av året personer fikk dagpenger ved utgangen av året personer var registrert som arbeidssøkere hos NAV ila året

11 Helt ledige og arbeidssøkere 2015
De sesongjusterte tallene vil skille seg noe fra de «vanlige» beholdningstallene vi ofte bruker. Men det gir mest menig å se på disse, hvis man ønsker å se utviklingen måned for måned. Om sesongskorrigeringsmetoden: Tallstørrelser på NAVs ulike arbeidsmarkedsstatistikker varierer ofte med årstiden som en følge av at mange fenomener gjentar seg omtrent på samme tid hvert år. Eksempelvis går arbeidsledigheten normalt opp om sommeren og etter årsskiftet. Dette har sammenheng med at mange skoleelever (studenter) avslutter utdanningen og melder seg som arbeidssøkere etter at semestrene er avsluttet. I tillegg følger deler av sysselsettingen bedriftenes kontraktsperioder. Slike kontrakter utløper ofte før sommeren og ved årsskiftet.  Sesongkorrigering foretas for at man skal kunne ta hensyn til denne typen regelmessige sesongeffekter, og er et virkemiddel for at man skal kunne følge utviklingen på arbeidsmarked fra måned til måned

12 Helt ledige og arbeidssøkere 2006-2015
De sesongjusterte tallene vil skille seg noe fra de «vanlige» beholdningstallene vi ofte bruker. Men det gir mest menig å se på disse, hvis man ønsker å se utviklingen måned for måned. Om sesongskorrigeringsmetoden: Tallstørrelser på NAVs ulike arbeidsmarkedsstatistikker varierer ofte med årstiden som en følge av at mange fenomener gjentar seg omtrent på samme tid hvert år. Eksempelvis går arbeidsledigheten normalt opp om sommeren og etter årsskiftet. Dette har sammenheng med at mange skoleelever (studenter) avslutter utdanningen og melder seg som arbeidssøkere etter at semestrene er avsluttet. I tillegg følger deler av sysselsettingen bedriftenes kontraktsperioder. Slike kontrakter utløper ofte før sommeren og ved årsskiftet.  Sesongkorrigering foretas for at man skal kunne ta hensyn til denne typen regelmessige sesongeffekter, og er et virkemiddel for at man skal kunne følge utviklingen på arbeidsmarked fra måned til måned

13 Arbeidsledige unge Mens bruttoledigheten økte for alle aldersgrupper, sank den for aldersgruppen under 20 år og var tilnærmet stabil for aldersgruppen år Det er flere ungdom på tiltak og færre langtidsledige enn alle andre aldersgrupper Det er langt flere ungdommer som har fått oppfølging siste 3 måneder, enn i andre grupper Andel med oppfølging Antall arbeidsledige * Andel på tiltak ifht helt ledige under 20 år 96 % 2000 37 % 20-24 år 91 % 10 400 20 % 25-29 år 86 % 12 800 13 % Ungdom har høy prioritet i NAV De fleste store NAV-kontor har ungdomsteam, de mindre NAV-kontorene har organisert arbeidet med faste kontaktpersoner. Ungdom følges raskt opp, og oppfølgingen som gis er tilpasset brukers individuelle behov. Oppfølgingen skjer hovedsakelig i form av individuelle samtaler (råd/veiledning, motivasjonsarbeid). I noen grad gis også gruppeinformasjon/veiledning. Det tas også i bruk telefon og SMS for å nå ungdommene. * i gjennomsnitt i 2015 Side 13

14 Endringer i ledighet og andel på tiltak - ungdom

15 Ledighet og andel på tiltak - innvandrere
I 2015 var det en betydelig økning i arbeidsledigheten for innvandrere fra EØS-land (12 prosent økning) med et gjennomsnitt på helt ledige. Dette skyldes trolig den betydelige arbeidsinnvandringen fra land i dette området. Arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn utenfor EØS-området er en prioritert gruppe for oppfølging og tiltak. Andelen med innvandrerbakgrunn på etatens arbeidsrettede tiltak er høy i alle fylker. Tilrettelagt veiledning, kvalifisering og oppfølging overfor segmenter blant arbeidssøkerne med innvandrerbakgrunn, er ressurs- og kompetansekrevende. På grunn av blant annet mangelfulle norskferdigheter har mange innvandrere behov for særskilt tilrettelagte tiltak, noe de fleste fylker tilbyr. I de større byene finnes et variert tilbud, fra lav-terskeltilbud til opplæring mot fagbrev i samarbeid med voksenopplæringen. Likevel melder samtlige fylker at det er krevende å rigge til arbeidsmarkedstiltak som treffer innvandrergruppene godt nok innenfor gjeldende rammer.

16 Oppfølging av sykmeldte
Arbeid mot sykmeldte hadde høy prioritet i 2015: Tidligere og mer målrettet innsats i oppfølgingsarbeidet Det er sammenheng mellom tettere oppfølging* og høyere andel med gradert sykmelding Vi holder flere dialogmøter (2 og 3) enn tidligere Det er potensial for å øke samhandlingen mellom aktørene i sykefraværsarbeidet NAV har satt i gang en rekke forsøk og utviklingstiltak i 2015, i tråd med IA-avtalens regime med forenklet oppfølging * (Hedmarksmodellen) * Hedmarksmodellen

17 Oppfølgingsarbeid Arbeidssøkere og brukere med nedsatt arbeidsevne
Oppfølging av brukere ligger på et gjennomgående høyt nivå både for arbeidssøkere og personer med nedsatt arbeidsevne i 2015. I har kapasitetsutfordringer med å gi en kvalitativ god nok oppfølging i henhold til den enkelte brukers behov. Det er store belastningsforskjeller mellom veiledere/enheter og en generell underbemanning på området. Det pågår arbeid med å forbedre sitasjonen både ved omfordeling av ressurser og ved å flytte enkle tjenester fra fysisk oppfølging og over på telefoni og nett (kanalstrategien). I tillegg er det i gang arbeid med å forenkle arbeidsprosesser/prosedyrer for å sikre økt kapasitet til brukeroppfølgingen. Andel arbeidssøkere med oppfølgings siste 3 mnd. er høy, snitt på 82 prosent i De fleste brukerne med oppfølging får individuell oppfølging. I noen grad gis også gruppeinformasjon/veiledning. Andel arbeidssøkere med jobbmatch har økt sammenlignet med De mest brukte tiltakene er arbeidspraksis og opplæringstiltak.

18 NAV Arbeidslivssenter
I 2015 var det leveranser til IA-virksomhetene, flere enn året før Det ble i 2015 brukt mye tid på å inngå samarbeidsavtaler som gjelder fram mot 2018. Arbeidslivssentrene deltar nå i fylkenes markedsteam Ofte felles markedsplaner og faste kontaktpersoner på NAV-kontorene Det er tettere samarbeid mellom Arbeidslivssentrene og NAV-kontorene, både i enkeltsaker og systemrettet arbeid NAV Arbeidslivssenter er et ressurs- og kompetansesenter for et inkluderende arbeidsliv og finnes i alle fylker. Hovedoppgavene til arbeidslivssentrene er å støtte virksomhetene i deres IA-arbeid, hvor de jobber for å styrke jobbnærværet, forebygge og redusere sykefravær og hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet.

19 Tettere på arbeidsgiver
Mer og bedre markedsarbeid i Flere arbeidsgivere fikk bistand fra NAV Det ble inngått flere nye rekrutteringsavtaler og det ble arrangert flere og ulike typer jobbmesser, frokostmøter med arbeidsgivere o.l. Sterkere samarbeid mellom NAV-kontor og NAV Arbeidslivssenter Økt tilgang av direktemeldte stillinger til NAV Sterk økning i antall formidlinger For å møte økende ledighet i deler av landet, er det etablert en "mobilitetsgruppe" på tvers av fylkene, som bidrar ved omstilling og nedbemanning

20 Hjelpemidler og tilrettelegging
Flere søker om hjelpemidler I fjor ble det levert ut hjelpemidler for 5, 6 milliarder kroner 2350 personer var registrert som brukere av tolketjenesten Hjelpemiddelområdet scorer godt på brukerundersøkelsen Det jobbes med forbedring og effektivisering, i 2015 kom elektronisk bilsøknad

21 Alderspensjon Vi blir eldre, og flere tar ut pensjon før 67 år
Samtidig jobber mange tidligpensjonister ved siden av jobb Antall alderspensjonister passerer 1 million omkring år 2020 personer mottok alderspensjon i 2015 Det var en økning på 31 000, eller 3,7 prosent, fra året før 3 av 10 i alderen år tok ut alderspensjon i 2015, totalt 64 prosent av tidligpensjonistene kombinerte jobb og pensjon Fra 2010 har antall alderspensjonister økt 31 prosent Drøyt tre av ti i aldersgruppa 62—66 år mottok alderspensjon ved utgangen av /4 er menn. En viktig årsak er at kvinner i større grad enn menn allerede mottar andre pensjoner og dermed ikke har rett til alderspensjon. Det er også flere kvinner enn menn som har for lav pensjonsopptjening til å kunne ta ut tidlig alderspensjon. Selv om flere enn før mottar alderspensjon, fortsetter mange av pensjonsmottakerne i arbeid. Ved utgangen av 2015 var 64 prosent av alderspensjonistene under 67 år registrert som arbeidstakere. De fleste som kombinerer alderspensjon og arbeid, arbeider heltid. Andelen av befolkningen over 60 år i registrert arbeid har også økt markant de siste årene og mer enn for befolkningen for øvrig. Dette har vært en langsiktig trend som skyldes flere forhold; blant annet økt levealder og dermed bedre helse blant seniorene samt at seniorene stadig får høyere utdanningsnivå. Kvinner som passerer 60 år har dessuten i stadig større grad vært yrkesaktive tidligere og jobber derfor også mer enn før etter fylte 60.

22 Flere alderspensjonister

23 Aldri anmeldt mer trygdesvindel
NAV prioriterer å anmelde de største svindelsakene til politiet Det avdekkes mer svindel med arbeidsavklaringspenger og dagpenger enn tidligere Arbeidsmarkedskriminalitet er et høyt prioritert område. Vi samarbeider med Arbeidstilsynet, politiet og Skatteetaten 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Antall anmeldelser 975 1 358 1 199 1 318 1 244 1 472 Antall saker 1 026 1 396 1 265 1 378 1 285 1 559 Beløp (mill. kroner) 133,9 188,9 210,6 238,6 271,3 302,8 Aldri anmeldt mer trygdesvindel NAV anmeldte trygdesvindel for 302 millioner kroner i 2015. I alt 1472 personer ble anmeldt for trygdesvindel. Flest ble anmeldt for å ha svindlet til seg dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Den største saken gjaldt arbeidsmarkedskriminalitet. Om lag to tredeler av sakene er avdekket gjennom samkjøring av offentlige registre. De fleste anmeldelser i 2015 gjaldt svindel med dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Samarbeidet mot arbeidskriminalitet er i en tidlig fase, men vi ser allerede nå at samarbeidet gir resultater, særlig i det arbeidet som utføres i regi av gruppen for organisert kriminalitet.

24 Hvordan kontakter brukerne oss?
60 millioner besøk på nav.no 19 millioner innlogget på nav.no 7 millioner besøk på 430 NAV-kontor * 6 millioner telefonsamtaler inn 20 millioner brev sendt ut* digitale søknader innsendt meldinger via «Skriv til oss» og «Skriv til bruker» Facebook-spørsmål ………… og medieoppslag Du kan søke digitalt på: dagpenger uføretrygd alderspensjon foreldrepenger/fedrekvote tiltakspenger arbeidsavklaringspenger bilstøtte Alle tall per år fra Brukermelding 2014 og 2015 En stadig større andel av NAVs tjenester er tilgjengelig digitalt. I 2015 har vi levert en rekke løsninger som har forbedret den digitale brukerdialogen. Antallet digitale søknader har økt. NAV får færre spørsmål om utfylling, og søknadene som kommer inn er mer komplette. Dette gjør at NAV-kontorene får frigjort mer tid til oppfølging av arbeidssøkere som trenger bistand fra NAV. Forvaltningsenhetene slipper på sin side å etterlyse opplysninger til søknaden. * OBS – noen av tallene er eldre enn 2015 og er dermed misvisende. «Brev» og «Besøk på NAV-kontor» har trolig endret seg en del siden denne tellingen, men vi har ikke nyere tall.

25 Flere bruker nettløsninger
Utviklingen bruk av nye selvbetjeningsløsninger levert i 2014 og 2015

26 «Hvor fornøyd er du med NAVs service totalt?»
Sammenligning mellom brukerundersøkelsen blant arbeidsgivere og personbrukerundersøkelsen Arbeidsgiver Personbruker Gjennomsnittsscore: 1 = svært misfornøyd 6 = svært fornøyd  Brukerundersøkelsene viser at brukernes samlede tilfredshet med NAV var på samme nivå i 2015 som i Arbeidsgiverne er litt mer tilfreds med NAVs tjenester i 2015 enn for tidligere år. Vi vil fortsette arbeidet med å forbedre og effektivisere etatens brukerrettede tjenester.

27 Modernisering og utvikling i 2015
Prosjekt 2 forarbeid for å forberede det videre moderniseringsarbeidet utarbeidet ramme-betingelsene for organisering og gjennomføring av videre modernisering Brukerdialog: digital søknad for arbeidsavklaringspenger (AAP) digital søknad foreldrepenger digital søknad om bil og spesialutstyr til bil digital søknad om tiltakspenger Uføre-reforment (ny uførereform fra 2015) nettsøknad for uføretrygd barnetillegg til uføre Alderspensjon 2016 IKT-funksjonalitet for alderspensjonsregelverket fra EDAG I NAV (a-ordningen) funksjonalitet for ytelses-innrapportering til a-ordningen Stønads- forenkling: legge til rette, 40 stønader ble til 5 Brevløsning Felleskomponent for brevproduksjon og distribusjon av brev. Side 27

28 NAVs utfordringer fremover
Flere eldre og økt innvandrerbefolkning gir flere NAV-brukere Overskudd av arbeidskraft uten fullført videregående skole Behov for mer samarbeid om brukere med psykiske lidelser Flere får trygdeytelser pga. psykiske lidelser Vanskeligere for utsatte grupper å komme inn på arbeidsmarkedet Økte inntektsforskjeller Brukere forventer mer selvbetjening med skreddersøm Mer bruk av ordinært arbeidsmarked for å integrere langtidsledige Enklere regelverk som også gir rom for individuell tilpasning Slutten av 2015 var preget av flyktningsituasjonen personer søkte om asyl, tre ganger flere enn året før


Laste ned ppt "NAV i tall og fakta 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google