Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Eva Linnerud og Siv Linnerud 8. Mai 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Eva Linnerud og Siv Linnerud 8. Mai 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Eva Linnerud og Siv Linnerud 8. Mai 2018
Presentasjon av USHT sin undervisningspakke knyttet til tidlig oppdagelse av forverret tilstand Eva Linnerud og Siv Linnerud 8. Mai 2018

2 Innhold Kvalitetssikring av riktig utstyr
Opplæring av instruktører i Grunnleggende ferdigheter 2 dagers instruktøropplæring i proACT

3 Kvalitetssikring av utstyr
Utstyr for å kunne gjøre ABCDE- observasjoner Minimum: Pocketmaske Saturasjonsmåler Manuelt blodtrykksapparat med mansjetter i alle størrelser Stetoskop Blodsukkerapparat Pennelykt Termometer Hva har dere, hva må kjøpes inn?

4 Opplæring av instruktører i Grunnleggende ferdigheter
Kunne gi repetisjon/praktisk gjennomgang av følgende; Etablere frie luftveier Algoritme for fremmedlegeme i svelg Telle respirasjonsfrekvens Måle saturasjon Telle puls Måle manuelt blodtrykk Ta kapillærfylning Vurdere pupiller Måle blodsukker Måle temperatur

5 2 dagers opplæring av instruktører i undervisningskonseptet proACT
Dag 1: proACT kurs ABCDE ISBAR NEWS Casetrening Dag 2: Instruktørrollen Pedagogisk tilnærming til kursgjennomføring Oppstart av planlegging av kurs Forberedelse til teoriundervisning Bli kjent med case Trene på instruktørrollen

6 Systematisk primærundersøkelse
Airway Breathing Circulation Disability Exposure Luftveier Respirasjon Sirkulasjon Bevissthet Fullstendig kroppsundersøkelse Notater til instruktør: Bakgrunnsinfo: Algoritme ; systematisk gjennomgang – hopper ikke over ting. Denne rekkefølgen er viktig fordi den sikrer ivaretakelse av de vitale funksjonene som raskt kan bli livstruende (A) Er luftveiene frie, eller sikret? Respirasjonen (B) er det neste punktet som skal vurderes og eventuelt sikres med tiltak. Når oksygentilførselen til kroppens organer er sikret (A og B) er det sirkulasjon (C) som har prioritet og som må vurderes. Når vurderingen av sirkulasjon er gjort og eventuelle tiltak iverksatt, er det bevissthetsnivået (D) som skal observeres. Denne metodiske tilnærmingen gjenspeiler sammenhengen med at frie luftveier er en forutsetning for at respirasjonssystemet kan transportere oksygen til kroppens celler og organer. I tillegg må en adekvat sirkulasjon for å transportere oksygenrikt blod til sentrale organer som hjerne og hjerte. Til slutt er det viktig å undersøke hele pasienten (E), ikke å overse viktig informasjon om eventuelle årsaker til pasientens vitale parameter. Hvis man oppdager alvorlige og livstruende symptomer ved vurdering av en vital funksjon, må dette først behandles før fortsettelse til neste bokstav. ABCDE brukes i dag som den mest etablerte observasjonsmetoden, primært i prehospital virksomhet, men også inne på sykehus og nå i primærhelsetjenesten. Ble først brukt i traumesammenheng, hvor man har sett høyere overlevelse ved å gjøre de viktigste tingene først. N.B.: Når ABCDE er avklart og vitale funksjoner er stabilisert, vil F – «Videre behandling» -også være viktig. Skal pasienten flyttes til sykehus eller bli værende? Hva står i journalen? Tenk NILS som står for Næringsinntak, Infeksjon, Legemidler og spesialistundersøkelser. Dette vil vi si litt mer om senere i kurset. Sidene i proACT-boken:

7 Skjematisk fremstilling av ABCDE med fokus på rekkefølge utfra viktighet, hva som skal observeres, og hvilke tiltak som vi kan iverksette. Krever kompetanse, forståelse, ferdigheter og retningslinjer Bruk gjerne litt tid på å gå systematisk gjennom skjemaet. Skjemaet bør bli kjent for deltakerne, for å kunne brukes i praksis. Alle vil få dette som lommeformat og ha tilgjengelig på jobb. Men det må leses og forstås, for senere å kunne huskes. Skal også brukes i casetreningene.

8 Sikker kommunikasjon I S B A R Identifikasjon Situasjon Bakgrunn
Presenter deg med tittel, hvor du ringer fra, pasientens navn og fødselsnummer S Situasjon Kort beskrivelse av problemet eller situasjonen og grunnen til at du tar kontakt B Bakgrunn Kort om aktuell sykehistorie, aktuelle og relevante kjente diagnoser A Aktuell tilstand Systematisk ABCDE-rapport med NEWS data / effekt av tiltak, din vurdering og evt. totalscore R Råd Vær tydelig på hvilken hjelp du trenger og hvor mye det haster. Vær konkret. Sjekk ut at dere har forstått det samme ved å gjenta instruksjon som blir gitt.

9 Et skjema som ivaretar/veileder oss i ISBAR kommunikasjon, ABCDE vurdering og evt. NEWS
Gå gjennom skjema punkt for punkt.

10 NEWS (National Early Warning Score) 2012
Notater til instruktør: et skåringsverktøy for systematisk observasjon av pasienter kan bidra til tidlig identifisering av pasienter med svikt i vitale funksjoner Bakgrunnsinfo: Etterfølger av MEWS, begge utviklet i England. Den er best validert og anses å ha en god evne til å beskrive risiko for død innen 24 timer hos inneliggende pasienter over 16 år – på sykehus. Det egner seg ikke for gravide pasienter eller barn under 16 år. (Barn: PEWS) Ref: Royal Collage of Physicians, 2012: National Early Warning Score Det består av sju parametere som får en poengsum som blir høyere jo mer det avviker fra det normale. Summen av disse poengene avgjør graden av klinisk risiko. Ett rødt poeng må ikke oversees selv om den totale poengsummen er lav, slike endringer må vurderes av lege. Røde poeng = 3 poeng i en parameter Dette vil si: Respirasjonsfrekvens < 8 eller > 25 Oksygenmetning < 91% Kroppstemperatur < 35,0 grader Systolisk blodtrykk < 90 eller > 220mmHg Hjertefrekvens <40 eller >131 Nyoppstått endring av bevissthet Klinisk respons på NEWS: Avhengig av poengsum angir NEWS hvor ofte man skal kontrollere NEWS og hvor raskt man skal tilkalle hjelp. Sidene i proACT-boken Se tabell side 13 i boka.

11 Respons (Ahus) Notater til instruktør:
Detter her er et eksempel på en responsskala, denne må tilpasses etter de lokale forhold og pasientgrupper. Det er viktig at man definerer en kritisk grense for kontakt med fastlege / tilsynslege / legevakt / AMK samt for observasjonsfrekvensen. Et system med early warning score uten responsskala gir ikke noe mening, men responsen må defineres.

12 Teoretisk case – trening på å observere systematisk, score og rapportere:
Du har ansvar for en 86 år gammel dame som er på korttidsopphold eller du møter henne i hjemmet. Hun har de siste dagene hatt lette ryggsmerter. På rapporten får du beskjed om at urinen er illeluktende og konsentrert. Når du kommer til henne: Hva er det vanligst å gjøre? Hva burde du gjøre? Vi vil ta dere med gjennom et teoretisk case for å se sammenheng mellom observasjon/symptomer, vitale målinger, og NEWS score. Casen er relevant for både institusjon og hjemmetjeneste. Del ut ISBAR skjema for utfylling. Evt. også NEWS skjema. (Denne har de også i boken).

13 Umiddelbar vurdering og funn etter ABCDE :
Dere gjør observasjon og målinger og finner; A – Svarer på tiltale = Frie luftveier B – RF 28, Sat. 91%, overfladisk, sidelikt C – Puls 120, BT 100/65, kapillær fylling >3 sek. D – Våken, klar og orientert. Siste bl.s norm. E – Abd. utspilt, lettere smerte, tp 38,1 Notater til instruktør: Les opp verdiene. La det evt stå til de har fått skrevet ned verdiene på skjema.

14 Vitale målinger satt inn i NEWS:
Hvordan bedømmes pasientens vitale parametere i NEWS: Notater til instruktør: Klikk gjennom for å registrere NEWS poeng på de målte verdiene

15 NEWS SCORE ≥ 11 3 3 2 2 1 11 28 91 % Nei 100/65 120 Våken 38,1 Norm.
2 100/65 120 2 Norm. Våken Mer om dette Ved systematisk målinger og ved bruk av f.eks NEWS som verktøy får vi som helsepersonell hjelp til å vite hvordan vi skal handle ved unormale verdier, store avvik eller endring i pasientens tilstand. En score må brukes sammen med kompetanse og faglig skjønn som vi innehar. NEWS er et nyttig supplement for å øke pasientsikkerheten. MEN husk at det er et verktøy som ikke er bedre en den som benytter det. 38,1 1 11

16 2 dagers opplæring av instruktører i undervisningskonseptet proACT
Dag 1: proACT kurs ABCDE ISBAR NEWS Casetrening Dag 2: Instruktørrollen Pedagogisk tilnærming til kursgjennomføring Oppstart av planlegging av kurs Forberedelse til teoriundervisning Bli kjent med case Trene på instruktørrollen

17 Tidsplan Læringsnettverk (LN) Pasientsikkerhet og forbedringsarbeid
mai 9.mai 23. oktober 6. mars LN 1 LN 1 LN 2 LN 3 Opplæring av instruktører i grunnleggende ferdigheter: 22.08 kl – 15.00 23.08 kl – 15.00 12.09 kl – 15.00 13.09 kl – 15.00 10 plasser per kurs ProACT kurs: 9. og 10. oktober kl – 15.30 29. og 30. oktober kl – 15.30 6. og 7. november kl – 15.30 12 plasser per kurs

18 Påmelding evalin@lorenskog.kommune.no
Max antall: 4 instruktører per kommune/team Ønsket tidspunkt for opplæring i grunnleggende ferdigheter og proACT sendes til Eva på mail:


Laste ned ppt "Eva Linnerud og Siv Linnerud 8. Mai 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google