Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Styrekompetansekurs.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Styrekompetansekurs."— Utskrift av presentasjonen:

1 Styrekompetansekurs

2 Styrekompetansekurs - Tema for kveld 1
Aksjeloven kapitel 3,5 og 6 Styrets oppgaver Teoretiske perspektiver

3 Styrekompetansekurs - Tema for kveld 2
Styrets strategiarbeid Styrets kompetanse Økonomi for styremedlemmer Oppgave

4 Aksjeloven – Kapitel 3 Selskapskapitalen
§3-1. Aksjekapital §3-4. Krav til forsvarlig egenkapital §3-5. Handleplikt ved tap av egenkapital Aksjeloven som kom i 1999 skjerpet kravet til forsvarlig egenkapital. Bakgrunnen for de skjerpede bestemmelsene er kreditorvernet; å legge forholdene til rette for å redusere risikoen for at noen skal tape penger på oss. Vi er med andre ord pålagt å verne om våre kreditorer. Bestemmelsene innebærer oppsummert at et selskap til enhver tid skal ha en egenkapital som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet. Styret er pålagt å vurdere dette løpende. Aksjeloven pålegger også styret handleplikt. Dette innebærer at dersom egenkapitalen ikke er forsvarlig, skal styret straks behandle saken og innen rimelig tid innkalle generalforsamlingen og foreslå tiltak som vil bringe egenkapitalen opp på et forsvarlig nivå. 

5 Aksjeloven – Kapitel 5 Generalforsamling
§5-1. Generalforsamlingens myndighet § 5-2. Aksje eierenes møterett §5-5 Ordinær generalforsamling §5-8 Myndighet til å innkalle til generalforsamling

6 Aksjeloven – Kapitell 6. Selskapets ledelse
§6-1. Styret §6-2. Daglig ledelse §6-3. Valg av styremedlemmer §6-4. Ansattes rett til å velde styremedlemmer §6-6. Styremedlemmers tjenestetid §6-10. Godtgjørelse §6-12 §6-19 §6-29

7 Styrets Oppgaver Interessenter Interessenter
Styret har et ansvar ovenfor: Selskapet, Ansatte, Eiere, Myndigheter, Leverandører, Kunder,Konkursbo Interessenter Interessenter

8 Styrets Oppgaver Hvilket ansvar og oppgaver et styre har reguleres av tre sentrale dokumenter som er vist i figuren under

9 Styrets Oppgaver Styrets oppgaver kan knyttes til tre Hovedområder:
Strategiarbeid med prosess og plan Kontrollfunksjonen som bl.a innebærer løpende kontroll og vurderinger Servicefunksjonen; styret er en ressurs for DL og adm. Gjennom rådgiving, representativ medvirkning, nettverk og legitimering av virksomheten i omgivelsene

10 Styrets Oppgaver Styremedlemmene bør samlet ha den kompetansen som er nødvendig for å utføre et godt styrearbeid. Styretopologi: Barbar-styre Tante-styre Klan-styre Det aktive styret – Strategi-styret Formal-styret Interessent – styret Styrings-styret Hva er et profesjonelt styre? Er det et styre som ivaretar alle formelle oppgaver, inklusive oppfølging av ulike koder og normer for godt styrearbeid? Er det et styre bestående av eksterne styremedlemmer med høy anerkjennelse? Er det et styre som stiller kritiske spørsmål og passer på at ledelsen ikke misbruker sin stilling? Eller er det et styre som bidrar til verdiskapning i bedriften? Styrer er i litteraturen og i dagligtalen blitt beskrevet på ulike måter. Jeg har selv funnet at begrepene tantestyrer, barbarstyrer og klanstyrer gir et raskt og oversiktlig bilde av hvordan styrer fungerer. Barbar-Styret: Begrepet barbarstyrer er fra finanslitteraturen, og barbarstyrer har en begrunnelse i finans med utgangspunkt i agentteori. Barbarene stiller kritiske spørsmål til ledelsen. De kommer fra en annen kultur og bruker gjerne et annet språk enn det som brukes av ledelsen. Tante-Styret: Har en tante som står som styremedlem men vet det ikke selv Klan-Styret: Gutteklubben grei Det aktive Styret: Formal-styret: Tar ikke styringen selv, adm.styrt, Mangler styrekompetanse, Bruker minimal med tid på styrearbeid Interessent-styret: Arena for maktutøving og diskusjon (politisk?), Arena for hestehandel, maktorienter – opptatt av eierkonstellasjoner (Orkla, Røkke) Styrings-styrt: Tar forvaltningsansvar og – styring, Fatter vedtak, Fører kontroll, Stiller krav til adm og DL (opplevd dette – erfaring)

11 Teoretiske Perspektiver
AgentTeori Mennesker handler ut fra egeninteresse Prinsipalen (EIER) ønsker å få Agentene (STYRET) til å arbeide for seg Agentteorien stammer fra Økonomi og Finans miljø Styrets oppgave: Å styre ledelsens handlinger for å sikre deres effektivitet og for å beskytte eiernes interesser. Aksjonærenes formue skal maksimeres og agentkostandene reduseres

12 Teoretiske Perspektiver
Ressursbasert perspektiv Styrets enkelte medlemmer blir sett på som en ressurs for bedriften og ledelsen Ressursavhengighets perspektivet Det enkelte styremedlems nettverk og muligheter for å tilføre virksomheten utenforliggende ressurser, blir tillagt vekt. Styrets oppgaver: Få frem viktige ressurser for bedriften. Styret skal definere organisasjonens grenser.

13 Teoretiske Perspektiver
Interessenter Obligatoriske Interessenter Rettslige Interessenter «Det offentlige rom» Obligatoriske Interessenter: Myndigheter gjennom Off.Reg, Fylkesskattesjefen, NAV mm Rettslige Interessenter: Aksjeeiere, ansatte, leverandører, kunder, banken, DL «Det offentlige rom»: Kommunen, Media, Lokalt næringsliv, politiske aktører mm

14 Styrekompetansekurs - Tema for kveld 2
Styrets strategiarbeid Styrets kompetanse Økonomi for styremedlemmer Oppgave

15 Styrets Strategiarbeid

16 Styrets Strategiarbeid
Aksjeloven sier ingenting om styrets strategiske arbeid Så: Hva er strategisk arbeid? Hva mener vi med strategi? Hvordan skal et styre arbeide med strategi? En utfordring i styrerommet kan være at vi ikke har en felles forståelse av hva strategi er Og alt er avhengig av størrelse, situasjon, likviditet, type virksomhet, alder osv.

17 Styrets Strategiarbeid
Det er nødvendig med strategisk arbeid i styrerommet fordi: Det skjer endringer i våre rammevilkår Kunden endrer smak og ønsker Lønnsomheten presses Teknologien endrer våre forutsetninger Det stilles krav til bærekraft og samfunnsansvar «Vi må løpende vurdere hva som er viktig for vår virksomhet å være oppmerksom på»

18 Styrets Strategiarbeid
Disse spørsmålene må stilles og besvares i et styre: Hvordan forstår vi vår situasjon i forhold til omgivelsene? Hva er det viktig at vi forutser? Hvordan skal vi arbeide med utfordringene som ligger foran oss? Dogi – eneste ikt selskap på Fosen I hvert styre må vi snakke STRATEGI

19 Styrets Strategiarbeid
«Strategi er ikke et dokument. Det er en prosess», sier Torunn Ness i Ulsmo AS. Styret må bidra til å se de lange linjer og samtidig ha det korte perspektivet. Det skal være et samspill mellom eiere, styret, ledelse og organisasjon Spørsmålet for oss er: På hvilken måte skal eller kan styret bidra i det strategiske arbeidet?

20 Styrets Strategiarbeid
Vi må velge nivå: Foretaksstrategi: Hvilken type virksomhet et selskap skal drive. En sak for styret? Virksomhetsstrategi: Hvordan et selskap skal konkurrere og posisjonere seg i forhold til konkurrentene. En sak for styret?

21 Styrets Strategiarbeid
Elementer i strategisk arbeid: Analyse – Styret Beslutning – Styret Gjennomføring/implementering – Ledelse Evaluering - Styret Hartmark Consulting gjennomførte en undersøkelse blant SMB i Norge i 2009 og har følgende hovdefunn: Strategien er på plass, men er lite kjent av de ansatte Bedriftene legger liten vekt på systematikk og analyser i strategiarbeidet Strategiarbeidet preges av gamle tankemønster. Her kan vi ha en utfordring Alle vedtak må inneholde en motivasjon for å utføre strategien.

22 Styrets Strategiarbeid
Styreleder har et særlig ansvar for å initiere eller følge opp en strategisk prosess. Vi snakker om tre prosesser: Tidsprosessen: Start – slutt, milepæler. Hvor lang tid som kan og bør brukes, avhenger av situasjonen for virksomheten Menneskeprosessen: Hvem skal være med? Klargjør hvem som skal være med og på hvilken måte. Substansprosessen: Dataunderlag, analyse, selve arbeidsprosessen

23 Styrets Strategiarbeid
Kartlegging Analyse Gjennomføre Evaluering Ved krise må det handles umiddelbart. Snakk her også om målsettingsarbeidet i styret – bør gjøre spå første styremøte. Prosess – forankres. Avklar forventningen. Nåsituasjonen Muligheter? Foreta Strategiske valg Utarbeide Handlingsplan Gjennomføre strategien Sørge for læring og tilbake- melding

24 Styrets Kompetanse Hva er STYREKOMPETANSE? Kunnskaper Ferdigheter
Erfaringer Evner Holdninger …som er brukbare i styresammenheng

25 Styrets Kompetanse KUNNSKAPER:
Om marked, økonomi, jus, teknologi, kjeder, organisering, forretningsdrift, ulike bransjer…pluss pluss FERDIGHETER: Anvendelse av kunnskapene, det å se sammenhenger, å være analytisk, å ha utviklet sosiale ferdigheter, være god til møteledelse og møtedeltakelse…pluss pluss

26 Styrets Kompetanse ERFARING: Fra annet styrearbeid, fra ledelse av virksomheter, fra foreningsliv, fra arbeidslivet generelt, fra organisering av familie EVNER: Til å lære, lytte, forstå, føle HOLDNINGER: Vilje til arbeid, til å bidra, til å bruke tid, til å ville høre på andre

27 Hva er egentlig et kompetent styre?
Styrets Kompetanse Hva er egentlig et kompetent styre? Trygge, samkjørte styremedlemmer påvirker handling

28 Styrets Kompetanse Noen synspunkter på hva et kompetent styre er: En kritisk suksessfaktor er styreleder og styreleders lederkompetanse Et styre må ha forretningsforståelse: må forstå marked, organisasjon, økonomi, mennesker, og å ha industriell innsikt Det må være et godt samspill med administrasjonen Styremedlemmene må forberede seg godt til møtene

29 Styrets Kompetanse Noen synspunkter på hva et kompetent styre er: Det må være gjensidig respekt styremedlemmene imellom Styremedlemmene må tørre å utøve makt, og tørre å ta upopulære beslutninger

30 Styrets Kompetanse Noen synspunkter på hva et kompetent styre er: En kritisk suksessfaktor er styreleder og styreleders lederkompetanse Et styre må ha forretningsforståelse: må forstå marked, organisasjon, økonomi, mennesker, og å ha industriell innsikt Det må være et godt samspill med administrasjonen Styremedlemmene må forberede seg godt til møtene

31 Økonomi PÆNG PÅ BOK er nyttig Hvordan ser du det? Tja – ved bl.a kontoutskrift. Med egenkapital har du reserve når det skjer noe uforutsette ting. Noen nøkkeltall er viktige å se på som styremedlem Peng på bok. Hvordans er du det. Kontoutskrift. Kundefordringer. EK – har du egenkapital så har du resvere når det skjer noe uforutsette ting. EK prosenten. Hvor bør høy bør den være? Resultatgraden – hva har du på bunnlinjen. Den bør være…… Varelager – hvorfor har vi spist av egenkapitalen nå. Har vi mye utestående. Hvordan kan vi få de inn? Må vi sette inn noen tiltak?

32 Økonomi Som styremedlem bør du utføre enkel regnskapsanalyse. Dette gjør du ved hjelp av NØKKELTALL. Dette bidrar til at du kan: Vurdere kredittverdigheten til bedriften Utøve Økonomisk styring av bedriften

33 Økonomi Nøkkeltallene tar særlig sikte på å gi grunnlag for å bedømme:
Lønnsomheten (overskudd i forhold til omsetning og i forhold til kapitalbruk) Likviditeten (evnen til å betale regningene etter hvert som de forfaller) Finansiering og soliditet ( forholdet mellom egenkapital og gjeld og mellom kortsiktig og langsiktig finansiering m.m) Effektiviteten på kapitalsiden (gj.snittlige leverandør – og kundekredtittider, lagringstider m.m)

34 Økonomi . De viktigste NØKKELTALLENE: EK – egenkapitalen Kundefordringene Resultatgrad (Viser hvor stor del som tilfaller selskapet av hver krone det omsettes for; dvs. hvor stor lønnsomheten er i forhold til de totale inntektene) Varelager Likviditetsgrad Likviditetsgrad 1 & 2: LG 1 bør være minst 2. LG 2 bør helst ligge over 1. LG 1 = omløpsmidler /kortsiktig gjeld LG 2 = (omløpsmidler –varebeholdning)\kortsiktig gjeld

35 OPPGAVE Hvilken kompetanse har du som kan være nyttig for et styre?


Laste ned ppt "Styrekompetansekurs."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google