Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN LOKALE KIRKE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN LOKALE KIRKE"— Utskrift av presentasjonen:

1 VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN LOKALE KIRKE
Sammen om VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN LOKALE KIRKE En kort innføring med vekt på arbeidet i kirkelig fellesråd KF-opplæring

2 KA sine kurstilbud Del 2: Grunnkurs for rådsmedlemmer Del 3: Temakurs
Sammen om Del 2: Grunnkurs for rådsmedlemmer Kurs for medlemmer av kirkelige fellesråd. Nærmere gjennomgang av fellesrådets ansvar og oppgaver. Gjennomføres 10. mars 2015 for KFiT. Sted: Hotel Scandic Solsiden kl – 21.00 Del 3: Temakurs Mulighet for å bestille lokale kurs i hele rådsperioden fra KA innen saksbehandling, økonomi, arbeidsgiverspørsmål samt forvaltning av bygg og gravplass. MR-kurs En arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter som ble opprettet i 1990 etter anbefaling fra Kirkemøtet Medlemsorganisasjon for alle kirkelig fellesråd. Intensjonsavtale med Kirkerådet/bispedømmerådene om fremtidig medlemskap (2017) Framforhandler tariffavtaler for sine medlemmer Bistår medlemmene med råd og veiledning innenfor et bredt spekter av oppgaver KF-opplæring

3 Den kirkelige lovgivning
Sammen om Allmenn lovgivning - Arbeidsmiljøloven og annet arbeidsrettslig lovverk - Kulturminneloven - Plan- og bygningsloven - Lov om offentlige anskaffelser - Offentleglova og forvaltningsloven Særlovgivning som gjelder Den norske kirke: - Kongelige resolusjoner - Kirkeloven - Gravferdsloven - Forskrifter § 1 Kirkelovens formål: Formålet med loven er å legge forholdene til rette for et aktivt engasjement og en stadig fornyelse i den evangelisk-lutherske folkekirke i Norge. KF-opplæring

4 Kirkelig fellesråds mandat i Den norske kirke
Sammen om Kirkelig fellesråd er et lovfestet organ Fellesrådets mandat er definert i kirkeloven (§ 14) Fellesrådets rolle må forstås i lys av menighetsrådets ansvar og oppgaver (§ 5 og 9) og av kommunens ansvar for lokalkirkens økonomi (§ 15) Fellesrådet kan beskrives som et «samstyringsorgan»/ samarbeidsorgan på vegne av alle sokn i en kommune med sitt ansvar for styring og forvaltning av økonomi og personalressurser KF-opplæring

5 Fellesrådets oppgaver
Sammen om «Kirkelig fellesråd skal ivareta administrative og økonomiske oppgaver for soknene, utarbeide mål og planer for den kirkelige virksomhet i kommunen, fremme samarbeid mellom menighetsrådene og ivareta soknenes interesser i forhold til kommunen…» (Kirkeloven § 14) KF-opplæring

6 Kommunens økonomiske ansvar
Sammen om Kommunen utreder følgende utgifter etter budsjettforslag fra kirkelig fellesråd: utgifter til bygging, drift og vedlikehold av kirker, utgifter til anlegg og drift av gravplasser, utgifter til stillinger for kirketjener, klokker og organist/kantor ved hver kirke, og til daglig leder av kirkelig fellesråd, driftsutgifter for fellesråd og menighetsråd, herunder utgifter til administrasjon og kontorhold, utgifter til lokaler, utstyr og materiell til konfirmasjonsopplæring, utgifter til kontorhold for prester.        Fellesrådets budsjettforslag skal også omfatte utgifter til kirkelig undervisning, diakoni, kirkemusikk og andre kirkelige tiltak i soknene (Kirkelovens § 15) Dette er vel lovteksten. Praksis dere vil møte hos oss er betydelig avvikende i forhold til dette, men innholdsmessig dekker også de årlige utredningene de behov som er beskrevet her. KF-opplæring

7 Oppgave- og myndighetsfordelingen
Sammen om Menighetsrådet Kirkelig fellesråd Ansvar for strategisk menighetsutvikling og vedtar mål og planer for virksomheten i det enkelte sokn. Vedtar lokal grunnordning for gudstjenestelivet og avgjør hva innsamlede midler (kirkeofringer under gudstjenesten) skal benyttes til Avgjør spørsmål om hvordan soknekirken skal brukes (egne aktiviteter, utleie mv) . Organiserer frivillige aktiviteter i soknet Sørger for gode demokratiske prosesser i soknene om aktuelle saker (menighetsmøter, kirkevalg mv) Ivaretar soknenes felles interesser overfor kommunen og sentralkirkelige myndigheter Vedtar felles mål og planer for den kirkelige virksomhet i fellesråds-området Forvalter kommunale og statlige tilskudd på vegne av soknene Er arbeidsgiver for alle tilsatte i soknene (unntatt prestene) Forvalter kirker og gravplasser og utøver gravferdsmyndighet Samarbeidsorgan for soknene KF-opplæring

8 Kirkelig fellesråd i Trondheim - styringsinstrumenter fra råd - ledelse
Sammen om Mål og strategiplan Med Handlingsplan Organisering av virksomheten Budsjettmodell og økonomisk fordeling til avdelinger Inkludert økonomiplan Reglementer Delegasjonsreglement Økonomireglement Tilsettingsreglement Etisk reglement Enkeltvedtak KF-opplæring

9 Mål og strategiplan Sammen om Vi vil sammen øke oppslutningen om kirkelivet i Trondheim og styrke Trondheim som kirkelig tyngdepunkt. Fellesrådet har uttrykt bekymring over fallende deltakelse og tilslutning på sentrale områder for kirken. Flere mål på en rekke områder fellesrådet mener bidrar til økt tilslutning til kirkelivet i Trondheim Ressursutvikling en viktig strategi for å nå målene; Økonomi Personal Organisering Bruk av byggene Markedsføring og formidling KF-opplæring

10 Menighetsråd, biskop, Trondheim kommune
Modell for samarbeid og kommunikasjon Eksterne finansieringskiler og premissleverandører Ulike Samarbeidsparter og interessegrupper Kundegrupper Innbyggere Leveranse Sammen om Prost Bispedømmerådet Kirkeverge Stab / sentraladministrasjon Økonomi Regnskap Lønn Personal - organisasjon Servicetorg Saksbeh kirkegår/ IT Tro, kultur, samfunn Bygg & Anlegg Strinda sør Økonomi/Regnskap Lønn/personal Administrative oppg for sonen Strinda øst Heimdal Kirkelig fellesråd Menighetsråd, biskop, Trondheim kommune Sentrum Sentrum øst Menigheter Kirkegårdsdrift Lønn / personal Administrative oppg Saksbehandling Kirkegårder Prostileder Byåsen Prosti Menigheter Trondheim kommune IKT – epost Fagprogram Internett Intranett Intranett Økonomi-forum Fora servicekontor sekretær Plan, bygg og anlegg Prosjektstyring Gudstj. seremonier Fora - Kantorer - Diakoner Fora ledergruppe Plan og strategi utvikling Tverrfaglige team Prosjektgr. MR Flere arbeidsgivere - felles arbeidsmijlø KF-opplæring

11 Organisering av virksomheten
Sammen om Fra OU-prosessen Kirkelig fellesråd Hvilke grep ble tatt? Ny lederstruktur og lederansvar Ny økonomimodell Ny fordeling av oppgaver mellom sokn og fellesråd Ny stillingsstruktur Bred involvering Kirkelig fellesråd i Trondheim KF-opplæring

12 Organisering av virksomheten
Sammen om Effekter Etablere kontroll over driftsøkonomien Akkumulert underskudd nedbetalt ved utgangen 2012 Kontroll med oppgaveorganisering gir kontroll med pengebruken Handlingsrom for utvikling Driftskostnader knyttet til omstillingen fristilles til nye satsningsområder Nye IKT verktøy til hjelp i utviklingen av forvaltning og service forenkler arbeidsprosesser Økt tilgjengelighet for publikum Faglig sett bedre tjenester KF-opplæring

13 Organisasjonskartet vårt
Sammen om Kirkelig Fellesråd (Styret) Arbeidsutvalg Anbudsutvalg Kirkevergen Administrasjons- utvalg Kirkevergens stab Bygg- og eiendoms- avdeling Økonomi- og admin.- avdeling Kirkegård 14 kirkegårder Sone Strinda Berg Charlottenlund Ranheim Strindheim Hoeggen Tempe Bratsberg Sone Domprostiet Domkirken/ Vår Frue Bakklandet Lademoen Lade Sone Heimdal Byneset Kolstad Leinstrand Tiller Sone Byåsen Ilen Sverresborg KF-opplæring

14 De ansatte - fellesrådets viktigste ressurs
Sammen om Representantene i fellesrådene kan bidra til gode rammevilkår og muligheter for å lede Gjennom å gi mulighet til å organisere og bruke kompetansen - tilgang på kompetent arbeidskraft skjer gjennom å rekruttere, utvikle og beholde godt kvalifisert personell Gjennom forutsigbare rammer Gjennom god balanse mellom utfordringer, krav og ressurser og medbestemmelse Gjennom satsing på god ledelse og godt lederskap - Motiverte medarbeidere skapes gjennom god ledelse og et godt arbeidsmiljø KF-opplæring

15 Tro – kultur – samfunn Avdelingsleders ansvar og oppgaver
Sammen om Avdelingsleders ansvar og oppgaver Delegert budsjett- og personalansvar i sonen (arbeidsgiver). Følge opp KF og MR vedtak Bidra til samhandling om mål og tiltak Linjer i vår organisasjon. Avdelingsleder – administrasjonskonsulent – menighetsforvalter. Faggruppeutvikling på byplan KF-opplæring

16 Tro – kultur – samfunn Kompetanse og fagområder: Kirketjenere
Sammen om Kompetanse og fagområder: Kirketjenere Kirkemusikere Undervisningspersonale Diakoner Administrasjonsstillinger – administrasjonskonsulent, menighetsforvalter, konsulenter og prostesekretær KF-opplæring

17 Tro – kultur – samfunn Sammen om KF-opplæring

18 Fellesrådet som byggforvalter
Sammen om Fellesrådet forvalter kirkebyggene som eies av soknene. Kirkebygg er kulturskatter med stor symbol- og identitetsverdi i lokalsamfunnet. Fellesrådet forvalter også andre bygg med verdi for den kirkelige virksomhet. Fellesrådet forvalter inventar og utstyr med stor både bruks- og kulturell verdi. KF-opplæring

19 Avdeling Bygg og Eiendom
Sammen om Avdeling Bygg og Eiendom Kirkelig fellesråd i Trondheim sitt forvaltningsansvar for kirkebygg og andre bygg er organisert til fagavdelingen Bygg – og eiendom med egen avdelingsleder/mellomleder til kirkevergen Avdelingens mål er å forvalte våre bygg og anlegg slik de er tjenlige for menighetene og øvrig kirkelig virksomhet, og at verdier ivaretas og ikke forringes. Vi ønsker å bidra i arbeidet for økt oppslutning, og å være tilstede der folk lever og bor. Vi skal i samarbeid med gravplassforvaltningen og kommunen gjennomføre nødvendige utvidelser og nybygg av kirkegårder. Dette betinger bl.a. god dialog med menighet, kommune og samfunnsaktører for øvrig. God dag. Jeg heter Arne-Ingolf Norwich, og er leder for avdeling bygg og Eiendom i Kirkelig Fellesråd i Trondheim. Bakgrunn Er fra Harstad. 60 år, gift, 2 voksne sønner, 1 barnebarn. Bor på Stjørdal. Utdannelse: Bl.a. Sivilingeniør Elektro, Elektroinstallatør og tilleggsutdannelse innen ledelse og økonomi, markedsorientert ledelse.. Praksis: Bl.a. noen år prosjektledelse, samt nærmere 25 år som leder med personalansvar i hovedsakelig tekniske virksomheter. Opp til 80 ansatte. Er i dag leder for en teknisk avdeling (investering og drift/vedlikehold) i en IKKE teknisk bedrift. Totalt 12 ansatte. Ansatt i KFiT ca. 2,5 år. KF-opplæring

20 Avdeling Bygg og Eiendom
Sammen om Avdeling Bygg og Eiendom Hovedområder: Forvaltnings- og reguleringssaker som påvirker kirkens eiendommer Drift, renhold og vedlikehold av bygningsmassen (kirker, kapeller, driftsbygg) Investeringsprosjekter / reinvesteringer etc. for byggene Investeringsprosjekter / utvidelser og nybygg av kirkegårder Avdelingen har totalt 12 ansatte med variert faglig bakgrunn. Avdelingsleder: Arne-Ingolf Norwich KF-opplæring

21 Avdeling Bygg og Eiendom
Sammen om Avdeling Bygg og Eiendom Investerings- og vedlikeholdsplaner utarbeides og prioriteres på bakgrunn av gjennomførte; Tilstandskartlegginger Enøkanalyser Andre kartlegginger øvrige innmeldte forhold og behov endringer i befolkningssammensetning etc. Årlige tildelinger fra kommunen gir den økonomiske rammen for aktiviteten. Budsjettprosesser: Følger de samme prosesser og tidspunkt som for årshjulet økonomi ellers, jfr nedendfor KF-opplæring

22 Avdeling Bygg og Eiendom
Sammen om Tiltak 2016 2017 2018 2019 Mindre rehabiliteringer Enøk i alle bygg Nøkkelsystem Universell utf. Elektriske anlegg Vår Frue, tårnhall Vår Frue kirke Strindheim kirke Kolstad kirke Tempe kirke Heimdal kirke Byåsen kirke rehab   Ranheim kirke Orgler, rehab og nye Hoeggen kirke Ilen kirke Ilen kirke rest TA Lademoen kirke rekl.utvendige fuger Lademoen kirke TA Bratsberg kirke Leinstrand Strinda kirke   Tiller kirke Byneset kirke 1 000 000 Havstein kirke Lade kirke Bakke kirke Berg kirke Sum 1 13  18  17  18  Ch.lund kirke 15 800 000 20  Sum 2 14  34  37  22  Eksempel på økonomiplan Her Vedtatt investeringsbudsjett for kirkebygg i perioden 2016 – 2019 Endelig budsjettvedtak blir gjort av KF i februar. KF-opplæring

23 Avdeling Bygg og Eiendom
Sammen om KF-opplæring

24 Fellesrådet - offentlig gravferdsmyndighet
Sammen om Kirkelig fellesråd har ansvar for gravferdsforvaltningen i kommunen. Dette er et samfunnsansvar som gjelder for alle som bor i kommunen. Ansvaret er nedfelt i egen lov (gravferdsloven) Ansvaret kan etter avtale overlates til kommunen (5 kommuner) Fellesrådet delegerer til kirkevergen å utføre den daglige driften av gravplassvirksomheten. Det enkelte kirkesamfunn har ansvar for egne seremonier. Kirkelig fellesråd bistår ved gjennomføring av gravferdsseremonier i Den norske kirke Livssynsnøytrale seremonier og seremonirom Slik gjøres dette hos oss: KF-opplæring

25 Gravplassforvaltningen i Trondheim
Sammen om Trygve Jensen, avd.leder 16 Kirkegårder/Gravlunder 1 krematorium ( Moholt ) Kremasjon i Trondheim, 60% 800 mål å forvalte ( kirkegårder + kirketomter ) 30 ansatte ( 40 sesonghjelper (mai – aug.) 5 bemannede kirkegårder KF-opplæring

26 Gravplassforvaltningen i Trondheim
Sammen om Trygve Jensen, Avdelingsleder KF-opplæring

27 Gravplassforvaltningen i Trondheim
Sammen om KF-opplæring

28 Gravplassforvaltningen i Trondheim
Sammen om Arealutfordringer stort utbyggings behov Økte dødsrater Manglende gjenbruk: 7.000 graver med plastsvøp Leiregraver Fagkompetanse Kulturarven Effektiv forvaltning tilpasset morgendagens behov Nye trender og forventninger fra de pårørende KF-opplæring

29 Økonomihjulet i fellesrådet
Sammen om Mars/April: Budsjettsøknad neste år/ Økonomi / handlingsplan for kommende 4 år. Revidert Årsregnskap og årsrapport godkjennes September: Regnskap 2. tertial og evt. revidert budsjett Desember: Budsjett vedtas i kommunen Januar/februar: Årsbudsjett vedtas 15. Februar: Regnskap avlegges. Midlertidig årsregnskap behandles i AU KF-opplæring

30 Avdeling Økonomi og administrasjon
Sammen om Avdelingen har ansvar for økonomi, IKT, publikumsservice og administrative støttefunksjoner på vegne av virksomheten. Totalt 14 årsverk inkl. leder Servicekontor – 6 årsverk Felles post-/arkivfunksjon for fellesråd og menigheter Sekretariat Fellesråd og Arbeidsutvalg Felles sentralbord for fellesråd og menigheter Administrasjon av kirkelige handlinger, - dåp, vielse, gravferdsbestilling Saksbehandling Retningslinjer og rutiner Økonomi – 6 årsverk Budsjett og økonomi Regnskap for Kirkelig fellesråd Føring av menighetsregnskap (Samarbeidsavtale med menigheter) Lønn og fravær Innkjøp-rutiner IKT, - data, telefoni for virksomheten – 1 årsverk KF-opplæring

31 Budsjettmodell - rammetildeling
Sammen om Kriterier for budsjettmodell med rammebudsjettering som hovedprinsipp: Avdelingsleder/soneleder har ansvar for driftsøkonomien til sin avdeling/sone, noe som innebærer ansvar for at driftskostnader knyttet til avdelingen eller sonen holdes innenfor de rammer som er tildelt. Tilskuddet fra Trondheim kommune danner grunnlaget for fordeling av rammer til avdelingene/sonene. Øvrige inntekter på avdelingsnivå påvirker ikke basisbevilgning, men kommer i tillegg til rammen for avdelingen/sonen. Budsjettet til Tro, kultur og samfunn fordeles som basisbevilgning til sonene for å finansiere driftsøkonomien. Basisbevilgning til sonene fordeles etter medlemsmasse og ant. menigheter. Det er skilt ut nærmere gitt beløp fra totalramme som særskilt øremerking til Domkirken/Vår frue utover basisbevilgning. KF-opplæring

32 Budsjettmodell - rammetildeling
Sammen om Budsjettramme Tro, kultur og Samfunn Budsjettramme ØK/Adm Budsjettramme Eiendom (FDVU) Budsjettramme kirkegård Sone: Strinda Soner: Heimdal / Byåsen Sone: Domkirken/Sentrum Andre inntektskilder Budsjettvedtak Trondheim kommune KF-opplæring

33 Fellesrådets driftsregnskap - lokale tall
Sammen om KF-opplæring

34 Fellesrådets inntekter - driftsbudsjett 2015
Sammen om KF-opplæring

35 Fellesrådets utgifter - driftsbudsjett 2015
Sammen om KF-opplæring

36 Sammen om – arbeid under utvikling
Endringer i soknestruktur Rapport m/anbefaling av mulige endringer i soknegrenser. Grunnlag for videre arbeid med arealplanlegging og kirkebyggbehov Kirkepolitisk debatt i Trondheim kommune Konsekvenser for vår egen Mål- og strategiplan – evaluering/utvikling av denne Opprettelse av senter for religionsdialog I samarbeid med bispekontoret og forhåpentligvis Trondheim kommune Skille mellom kirke - stat Felles arbeidsgiveransvar. Kommunesammenslåing Vi kan være regionalt ressurssenter for andre, mindre fellesråd. Soknestruktur - strategi Kirkemøtet Måleparametre for oppfølging av mål og strategiplanen - Aktivitetsundersøkelse Diakonal profil i Trondheim Nettverksbygging Gjenbruk av graver – Kalkeprosjekt OU-arbeid Avstemme og bevisstgjøre fellesrådets og menighetsrådenes rolle og oppdrag – sammen om felles mål og visjon KF-opplæring

37 Sammen om – arbeid under utvikling
KF-opplæring

38 Å sitte i et lovbestemt kirkelig organ
Sammen om Et kollektivt og individuelt ansvar for å: møte på møtene delta i behandlingen av saker fatte vedtak være forpliktet på vedtak ivareta en fullt forsvarlig saksbehandling Det er lurt å gjøre seg kjent med «Regler om formene for menighetsrådets og fellesrådets virksomhet». Dette finner du i Lovsamling for Dnk 6.1 eller på lovdata.no her KF-opplæring


Laste ned ppt "VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN LOKALE KIRKE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google