Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lokal Energiutredning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lokal Energiutredning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lokal Energiutredning
Informasjonsmøte i Hamar: januar 2004 Kongsvinger: januar 2004 ARN

2 Agenda Innledning, presentasjon av Eidsiva og deltakerne
Gjennomgang, arbeidet med lokal energiutredning Bakgrunn Prosessgjennomføring Rollefordeling Nytteverdier Hva skal utføres i utredningen Underlag som trengs i prosjektet Fremdriftsplan for utarbeidelse Presentasjon av Hamar-regionen Fjernvarme Eksempel på alternativ energi, v/Thor Herman Bøhle Presentasjon av ”Grønn Varme fra Hedmarkskogen” v/Eiliv Sandberg, Fylkesmannen i Hedmark Avslutning ca. kl. 1300 ARN

3 Eidsiva energi AS Eidsiva energi AS konsesjonsområde - 17.700 km2
innbyggere ARN

4 HEAS HrE LGE Hamar kommune: 57 % Ringsaker kommune: 38 %
Løten kommune: % 11 kommuner i Hedmark: 7,9% Statkraft: % Hedmark Fylkeskommune: 43,1 % Gausdal kommune: % Lillehammer kommune: 77% HEAS 49,9% HrE 31,8% LGE 18,3% ARN

5 Regioner Regionalnett Leder: Tor Karlberg 55 transformatorstasjoner
1 320 km regionalnett (4600 GWh) Region Lillehammer Regionleder: Geir Monsen 2 600 km2 kunder 3 300 km distribusjonsnett (937 GWh) Region Hamar Regionleder: Arne Arnesen 9 500 km2 kunder 6 300 km distribusjonsnett (940 GWh) Region Kongsvinger Regionleder: Tage Billingsø 5 600 km2 kunder 5 600 km distribusjonsnett (725 GWh) 2002 tall ARN

6 Nøkkeltall 600 ansatte 100.000 kunder 2,4 TWh kraftomsetning
3,3 milliarder kroner i totalkapital 1,9 milliarder kroner i egenkapital 154 millioner kroner i driftsresultat 1,4 milliarder kroner i omsetning 17700 km2 forsyningsområde 17 Transformatorstasjoner 132 kV 38 Transformatorstasjoner 66 kV 12 Koblings stasjoner 11/22kV 7600 Fordelingstransformatorer 527 km 132 kV linjer og kabler (517 km linje/10 km kabel) 795 km 66 kV linjer og kabler (762 km linje/33 km kabel) 5500 km 22/11 kV linjer og kabler (ca.4100 km linje/1400 km kabel) 9800 km lavspent linjer og kabler (ca.6400 km linje/3400 km kabel) ARN

7 Eidsiva energi har 17.000 km linjer og kabler.
Det tilsvarer distansen Hamar – New Zealand. ARN

8 Bakgrunn for lokal energiutredning
Formål: Legge til rette for bruk av miljøvennlige energiløsninger som gir samfunnsøkonomiske resultater på kort og lang sikt Nye forskrifter nedfelt i energilova Gjennomføring i løpet av 2004 Krav til lokal energiutredning Eidsiva, som områdekonsesjonær, krav til gjennomføring ARN

9 Innhold i energiutredningen
Beskrive dagens energisystem og energisammensetning i kommunen med statistikk for produksjon, overføring og stasjonær bruk av energi Beskrive forventet energietterspørsel, fordelt på ulike energibærere og brukergrupper Utrede de mest aktuelle energiløsninger for områder i kommunen med vesentlig endring i energietterspørselen. Herunder: fjernvarme, energifleksible løsninger, varmegjenvinning, spillvarme, gass, tiltak for energiøkonomisering, virkning av energisystemer på forbrukssiden mm. ARN

10 Prosessgjennomføring
Arbeid med utredningen: Forankring i Eidsivas styre Styringsgruppe Prosjektadministrasjon Prosjektgruppe: Ansvar for prosessen Arbeidsgrupper: Pr. kommune, en gruppe for flere kommuner? Informasjonsmøte Plan for videre fremdrift? Variere fra kommune til kommune Utføre selve utredningen Offentlig møte Evaluering, rullering ARN

11 Rollefordeling Eidsiva energinett AS – områdekonsesjonær
Pålagt å gjennomføre og styre prosjektet Har også energifaglig kompetanse, og historiske nett- og energidata som kan nyttes Kommunene i konsesjonsområdet Forutsetning å få med kommunen i arbeidet? Viktig aktør i samarbeidet. Kan legge forholdene til rette for at utredningens konklusjoner kan bli gjennomført Kommunens rolle er på mange måter definert gjennom plan- og bygningsloven § 2: Legge til rette for den enkelte og samfunnet § 9-3: Samarbeidsplikt for andre offentlige organer §16: Pålegg om samarbeid og koordinering av planarb. ARN

12 Rollefordeling Muligheter for kommunen Pålegg for kommunen
Gjennom arealplanleggingen er det mulig for kommunen å sikre at boligbebyggelse, industri og annen virksomhet plasseres slik at en får en totalt sett best mulig areal- og ressursutnyttelse, inkludert bruk av energi. Pålegg for kommunen Som reguleringsmyndighet: Påby bestemte varmeløsninger for enkeltbygg eller avgrenset område Pålegge tilknytningspunkt til fjernvarmeanlegg (avhengig av at det foreligger konsesjon) Som tomteeier/planmyndighet: Gi føringer om energiløsninger (gjennom utbyg.avtaler/planer) ARN

13 Rollefordeling Aktuelle fjernvarmeselskaper? (bioenergi)
Naturlig aktør i prosessen Produksjon Distribusjon Salg Bioenergi- omformet fra biomasse (org. mater.) Olje, el, avfallsforbrenning, varmepumper, varmegjennvinning, spillvarme Fremtidige planer? Samordning? Deltagelse i arbeidsgruppe? ARN

14 Rollefordeling Enøksenter/Enova? Andre aktuelle aktører?
Hvilken rolle kan disse ha? Andre aktuelle aktører? Selskaper med områdekonsesjon for avgrensede områder Anleggskonsesjonærer Gass Petroleumsbransjen Større industribedrifter/brukere Andre utbyggere i området? (almenninger etc.) Statistisk sentralbyrå Fylkesmann/fylkeskommune Eksterne konsulenter ARN

15 Nytteverdier Større muligheter for å oppnå samfunnsøkonomiske energiløsninger i fremtiden Bidra til å nå de nasjonale energipolitiske mål Reduksjon av energiforbruket Bruk i større grad av alternativ energi Overgang til nye energikilder Redusere flaskehalser i nettselskapets nett Muliggjøre optimal planlegging og prosjekteringsarbeide hos energiaktørene Hindre dobbeltinvesteringer for flere energiløsninger Øke effektiviteten i gjennomføringen av energiprosjekter ARN

16 Nytteverdier I utredningen kan kommunene ta med målsetting om energibruk/tiltak i egne bygningsmasser Den lokale energiutredning kan være et plandokument som inngår i kommunens eget plansystem vedr. energi/miljø. ARN

17 Hva skal utføres? Energiutredningen skal peke på fremtidige energiutfordringer, aktuelle aktører og tidsangivelse av utredninger etc. Den skal ikke inneholde detaljerte planer, men heller peke på hvilke energitiltak som må gjennomføres og når. ARN

18 Hvordan skal det utføres?
Eidsiva energi vil være sekretær i prosessen, og vil derfor gjøre grovarbeidet. Innholdsfortegnelsen i utredningen vil i hovedsak være som følger: ARN

19 Innholdsfortegnelse Formål med utredning Aktører og roller
Ulike energiløsninger, overføring og bruk Status og prognoser for energiproduksjon, overføring og bruk Fremtidig energibehov og tiltak vedlegg ARN

20 Hvem skal gjøre hva? Eidsiva energi vil forberede til et neste møte med den enkelte kommune Er det mulig å samordne arbeidsgruppene for noen av kommunene? Forslag? Ser vi på innholdsfortegnelsen: Pkt. 2 Aktører og roller. Her trenger vi informasjon fra aktørene som presenteres i utredningen: Kortfattet presentasjon av kommunen Kortfattet presentasjon av selskapet Hvilke tjenester leverer selskapet? Leverer tjenester til hvilke områder? Størrelse (omsetning og ansatte) Hvilken rolle har selskapet i samarbeidet? ARN

21 Videre i innholdsfortegnelsen:
Pkt. 5 Fremtidige energibehov og tiltak Dette er det viktigste punktet, og må være hovedfokus i den videre prosessen. Her trenger en underlag/informasjon fra aktørene. Aktuelle offentlige planer eller andre aktuelle planer/informasjon må gjøres kjent for Eidsiva så snart som mulig. Dette ønsker vi å gjennomgå med kommunene på det første arbeidsmøtet. ARN

22 Fremdriftsplan Vi satser på å holde neste møte med kommunene i siste del av februar/begynnelsen av mars. Eidsivas fremdriftsplan vedlegges. Vi ønsker å utarbeide fremdriftsplan (innhold og tidsplan) for hver enkelt kommune. Eidsiva tar kontakt i forkant for å avtale neste møte. Den lokale energiutredning skal være ferdig i løpet av august 2004. ARN


Laste ned ppt "Lokal Energiutredning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google