Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Newtonrommet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Newtonrommet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Newtonrommet

2 Newtonrommet i Harstad Energi og miljø

3 Plan for dagen deres på Newtonrommet
Teori om hvordan GPS-systemet virker Opplæring og bruk av GPS-mottakere Praktisk øvelse med GPS Bruk av kart og målestokk (Kort oppsummering av forarbeid) Praktiske øvelser med kart, målestokk, vei, fart og tid (Kort oppsummering av forarbeid) Lunsj Bruk at kart og kompass Orientere kompass i forhold til kartet og orientere kompasset i forhold til terrenget Praktisk øvelse med kart, kompass og Djeeo.

4 Noe ting å huske på til dagen på Newtonrommet
Dagen starter klokken ved Newtonrommet og er over klokken Ikke lov med ute-sko inne på Newtonrommet. Signalspor er en inne og ute-aktivitet. Ta med varme uteklær tilpasset værmeldingen. Ta med matpakke.

5 Signalspor – Forarbeid på skolen om GPS-satellitter
Vi skal lære om: Hva en GPS-satellitt er. Hvor GPS-satellittene er. Hvilken informasjon GPS-satellittene sender ut. Regning med vei-fart-tid-formelen.

6 Hva er en GPS-satellitt
Forarbeid Hva er en GPS-satellitt En radiosender som går i bane rundt jorden. Satellitten sender kontinuerlig ut informasjon om: Satellittens egen posisjon. Når signalene ble sendt. Kilde:

7 Hvor langt unna er GPS- satellittene? 20 200 km over jordoverflaten

8 Hvor mange GPS-satellitter går i bane rundt jorda?
Forarbeid Hvor mange GPS-satellitter går i bane rundt jorda? 24 satellitter går i bane ca km over jordoverflata Det er seks baner som hver har fire satellitter. Hver satellitt har en omløpstid på ca. tolv timer. En person på jorda kan bruke en GPS-mottaker for å regne ut sin egen posisjon ved hjelp av signalene fra minst fra 4 til maks 12 satellitter. Kilde: Wikipedia

9 Vi kan regne ut hvor langt unna GPS-satellitten er
Satellittsignalet inneholder tiden for når signalet ble sendt Da kan vi beregne avstanden til satellitten. Signal mottatt klokken: ms Signalet ble sendt klokken: ms Signalet brukte tiden: 𝑚𝑠 Avstanden er 𝑘𝑚/𝑠⋅0,069 𝑠= 𝑘𝑚

10 Hvor lang tid bruker signalene fra satellitten til jorden?
Forarbeid Hvor lang tid bruker signalene fra satellitten til jorden? Signalene har samme fart som lyset (omtrent). Signalfarten er derfor 𝑘𝑚/𝑠 Hvis satellitten er rett over hodene våre, vil signalet bruke 67 ms på å nå oss. 𝑘𝑚 𝑘𝑚/𝑠 =0,067 𝑠=67 𝑚𝑠 Vis en kjørebase. Sammenlign med en bil. Gruppene kan ta opp robothjulene fra eska si. Oppgave: finn ut hvor langt den går på

11 Hvor stor er banefarten til GPS-satellittene? Farten er 14 000 km/h
Radiusen til banen er: 𝑘𝑚 𝑘𝑚= 𝑘𝑚 Omkretsen til banen er: 2⋅𝜋⋅ 𝑘𝑚≈ 𝑘𝑚 Omtrent 43 % av avstanden mellom jorda og månen! Banefarten er: Strekning tid = 𝑘𝑚 12 𝑡𝑖𝑚𝑒𝑟 ≈ 𝑘𝑚/ℎ Omtrent 4 𝑘𝑚/𝑠=0,25 𝑠/𝑘𝑚

12 Signalspor – Forarbeid på skolen om kart og målestokk
Vi skal lære: Hvordan vi vi finner himmelretningene på et kart Hvordan vi finner målestokk og ekvidistanse på et kart Hva de forskjellige fargene og symbolene på et kart betyr Hvordan man regner med målestokk, vei, fart og tid

13 Himmelretningene. Husk: På alle kart er Nord er oppover.
Forarbeid Himmelretningene. Husk: På alle kart er Nord er oppover.

14 Kartete er bygd opp i sonebelter
Vi bretter jordkloden ut og legger den flatt. Deler jordoverflaten inn i: 60 soner fra øst til vest. Nummerert fra 1 til 60. 20 belter bra nord til sør. Bokstavene C til X (Ikke I og O fordi de ligner på tall.) Til sammen blir dette: 60 soner ganger 20 belter = 1200 sonebelter.

15 Kilometer-ruter Alle sonebelter er delt inn i flere mindre ruter.
Disse er 100 x 100 km, og kalles 100-kilometerruter.

16 Forarbeid Fargene på kartet

17 Forarbeid Tegnene på kartet

18 På alle kart finner du en tegnforklaring
Forarbeid På alle kart finner du en tegnforklaring

19 Målestokk = forhold mellom tall.
Forarbeid Målestokk = forhold mellom tall. Regneeksempel: Et kart har målestokken 1 : A Vi måler 4 cm på kartet. Hvor langt er det i terrenget? 1 𝑐𝑚 «er» 500 𝑚 4 𝑐𝑚 «er» 4⋅500 𝑚 B Vi måler 2,5 km i terrenget. Hvor mange cm er det på kartet? 500 𝑚 «er» 1 𝑐𝑚 1 𝑘𝑚 «er» 2 𝑐𝑚 2,5 𝑘𝑚 «er» 2,5⋅2 𝑐𝑚=5 𝑐𝑚 Målestokken står nederst på kartet. Eksempel på vanlig målestokk: 1:50 000 1 centimeter på kartet er centimeter i terrenget. cm = 500 m 1 centimeter på kartet er 500 m i terrenget.

20 Høydekurver/ekvidistansekurver.
Forteller oss hvor bratt det er. Jo tettere mellom «kurvene», jo brattere er det. På bildet er ekvidistansen 50 meter. Altså 50 m stigning mellom hver kurve. Ekvidistansen skal være oppgitt i kartet

21 Forslag til noen praktiske øvelser Utstyr: Linjal, kalkulator, kart og stoppeklokke.
Regn ut hvor langt det er i luftlinje mellom skolen din og der du bor. Bruk linjal, kalkulator og kartets målestokk. Når man går i terrenget kan det være nyttig å vite hvor lang tid man bruker på å gå 1 km. Bruk et kart og finn en plass i en avstand 250 m (flat mark) fra skolen din. Mål hvor lang tid du bruker på å gå vanlig fram og tilbake. Hvor lang tid ville du brukt på å gå 1 km? Hvor lang tid ville du brukt dersom du skulle gå hjem fra Newtonrommet? Når man går i terrenget kan det være nyttig å vite hvor lang tid man bruker når man går i oppoverbakke. Bruk kartet og finn en oppoverbakke på omtrent 100 m. Ta tiden og regn ut hvor lang tid du per ekvidistanse i dette tilfellet.

22 Utfyllingsark for praktisk øvelse 1
Kartets målestokk: _ _ _ _ _ _ _ _ . Dette betyr at én cm på kartet er _ _ _ _ _ m i virkeligheten. Avstand i cm på kartet mellom Newtonrommet og der jeg bor: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _. Regn ut hvor lang denne avstanden er i virkeligheten Svar (i cm): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _. Svar (i m): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ . Svar (i km) : _ _ _ _ _ _ _ _ _ .

23 Utfyllingsark for praktisk øvelse 2
Jeg gikk til sammen _ _ _ _ _ meter. Jeg brukte tiden _ _ _ _ _ sekunder Regn ut farten. Svar (i meter per sekund): _ _ _ _ _ _ _ _ _ Svar (i meter per minutt): _ _ _ _ _ _ _ _ _ Svar (i meter per time): _ _ _ _ _ _ _ _ _

24 Utfyllingsark for praktisk øvelse 3 (side 1 av 2)
3Jeg gikk til sammen _ _ _ _ _ meter vannrett og _ _ _ _ _ meter loddrett. Jeg brukte tiden _ _ _ _ _ sekunder. Regner ut farten vannrett, og sammenlign med svaret du fikk for vannrett fart i øvelse 2 Vannrett fart: Svar (i meter per sekund): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Svar (i meter per minutt): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Svar (i meter per time): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

25 Utfyllingsark for praktisk øvelse
Regn ut loddrett fart, og tiden per ekvidistanse. Loddrett fart og tid per ekvidistanse: Fart (i meter per sekund): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Fart (i meter per minutt): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Tid (sekund per ekvidistanse): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Tid (minutt per ekvidistanse): _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


Laste ned ppt "Velkommen til Newtonrommet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google