Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Lærekandidatordninga
OU-prosjekt ved KVS
2
OU-prosjektet Prosjektbeskrivelse Interne prosedyrer vedr; YFF
Grupper på program med spesundervisning RM, TP, SS Elever i ordinære klasser som «oppdages» underveis… Ansvarsforankring – Hvem har ansvar for hva i prosessen. YFF Klar målsetning om å realitetsprøve elever i f.h.t. lærekontrakt/opplæringskontrakt (J.fr. nytt YFF-skriv) Implementering Mot lærerteam, avdelingene, lederteam. Mot grupper på program.
3
Om OU-prosjektet Skolen har internt i organisasjonen informert både muntlig og skriftlig om ordningen, men det har ikke sett ut til å fungere godt nok. Dette har vært frustrerende for alle involverte parter og vi søker nå å lage interne prosedyrer som skal ivareta elevene på en bedre måte, samt gi kontaktlærere og faglærere et bedre virkemiddel i å avdekke behovene for hjelpetiltak for elever som ligger i grenselandet mellom ordinær lærekontrakt og opplæringskontrakt
4
YFF Arbeidspraksis som ervervas gjennom YFF vil vere ein viktig arena til formidling av læreplass. For eit fleirtal av lærlingane vil YFF være avgjerande for å skaffe seg læreplassen når dei har fullført vg2. Mangel på læreplassar er ein viktig årsak til at mange ikkje fullfører det påstarta opplæringsløpet. (YFF – lokal håndbok) Skulen skal sørge for at kandidaten blir kjend med lærebedrift gjennom Yrkesfagleg fordjuping eller som alternativ undervisning. (Lærekandidatordninga, Hefte fra Utd.avd)
5
Begrepsavklaringer Lærerteam Ressursteam «Konsekvenstrappa»
Avklaringsmøter og Oppfølgingsplan Gruppe på program/org. av spes.underv. Ved KVS Årsplan
6
Implementering Avdelingsledere får ny rolle. Ansvar og aktive handlinger Kontaktlærere og faglærere må få tydeliggjort roller Rådgiver må få være rådgiver…. Elevtjenesten i fellesskap med i å formidle ny forståelse gjennom planlagt spredningsopplegg og oppfølging.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.