Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppsummering av behov og erfaringer knyttet til tjenesteforløpet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppsummering av behov og erfaringer knyttet til tjenesteforløpet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppsummering av behov og erfaringer knyttet til tjenesteforløpet.
Elektronisk medisineringsstøtte Oppsummering av behov og erfaringer knyttet til tjenesteforløpet. Marianne Næsland Formanek, Trondheim Kommune Kristine Holbø, SINTEF Vi skal gi dere en oppsummering av behov og erfaringer knyttet til tjenesteforløp

2 Agenda Dagens elektroniske medisineringsstøtte Hvem passer dette for i dag? Hvem passer det ikke for i dag? Tjenesteforløpet Erfaringer med elektronisk medisineringsstøtte Behov for medisineringsstøtte Kristine: Snakke litt om eksisterende løsninger. Si noe om hvem dette passer for, og hvem det foreløpig ikke passer for. Så skal vi bruke tjenesteforløpet som ramme til å si noe om erfaringer med medisineringsstøtte og om behov.

3 Eksisterende løsninger

4 Hvilke brukere har nytte av teknologien slik den er i dag?
Brukere med kognitiv svikt, tidlig fase, eller utviklingshemming Brukere med motoriske utfordringer Brukere som det er viktig at tar medisiner på rett tidspunkt, eller trenger begrenset tilgang Brukere som ønsker å håndtere medisineringen selv – er motivert for å prøve Brukere som ikke er redd for teknologi Brukere som trenger medisineringsstøtte som «første tjeneste» Brukere med hyppige besøk ift medisinhåndtering Kristine: Hvis vi tenker på medisindispensere, som er en del av el. medisineringsstøtte, så er det en god del som har nytte av det allerede i dag. Det som har kommet fram gjennom utprøving i flere kommuner, er at det kan være nyttig for

5 Hvilke brukere har nytte av teknologien slik den er i dag?
Rus/psykiatri-pasienter Riktig medisin til rett tid Redusert behov for påminnelse/ besøk fra hjemmetjenesten Redusert antall ansatte å forholde seg til Økt livskvalitet for brukeren (og pårørende); økt trygghet, mestring og frihet Bedre arbeidshverdag for ansatte Kristine: Et eksempel der det fungerer godt, er fra Tromsø, der de har gitt dispensere til rus/psykiatri pasienter. De ser at det sørger for at de får riktig medisin til rett tid, med større opplevelse av trygghet, mestring og frihet for brukeren.

6 Hvilke brukere fungerer det mindre bra for?
Brukere som er aktive utenfor hjemmet Brukere som har enkelte medisiner som ikke er i dispenser Brukere som har hyppige endringer i dosering Brukere med motoriske utfordringer Brukere med redusert hørsel eller syn Brukere med kognitiv svikt Kristine: Samtidig, er det mange flere som kunne hatt behov for medisineringsstøtte, og der dagens løsninger ikke fungerer optimalt. I tillegg. Utfordringer knyttet til funksjonalitet og samhandling med tjenesten

7 Tjenesteforløpet Marianne
Vi skal se på både hvordan erfaringer fra medisinering og fra bruk av teknologi tilsier at det er behov og potensiale for å støtte opp under tjenesteforløpet med elektronisk medisineringsstøtte i enda større grad enn det gjøres i dag.

8 Marianne Vi skal gjøre det, ved å gå inn på de varseltrekantene som er markert på plakatene som henger rundt her – og som skal være utgangspunkt for workshop etter lunsj.

9 Marianne Vi starter med å se på det som skjer i kulissene – før bruker får medisinene. Vurdering og vedtak, kontakt med apotek og Klargjøring av medisiner og utstyr.

10 ERFARINGER Behovet for medisineringsstøtte varierer
Behovet til den enkelte kan variere over tid Hjemmesykepleie - koordinatorrolle Marianne Tjenestetilbudet i dag er lagt opp etter at du må ha et vedtak på legemiddelhåndtering. Utifra det behovet du får, så får du den støtten du trenger – og gjerne mere til. Hjemmesykepleien blir også et mellomledd mellom apotek og fastlege…. Noen trenger kanskje bare hjelp til dosering, eller til å få et bedre system. Andre har store hjelpebehov utover medisinering. Multidose kunne nok hjulpet til å utsette medisineringsstøtte fra kommunen, men at pasienten da selv må betale gebyr for multidose motvirker dette. For at kommunen skal betale gebyr må hjemmetjenesten hente ut multidosen og levere den til brukeren. Bruker Apotek Hjemmesykepleie Fastlege

11 BEHOV Behov for større variasjon og fleksibilitet i løsninger.
Marianne I hovedsak, tre hjelpebehov – ta medisiner, få tak i medisiner og fornyelse av resepter. Har du behov for hjelp til en av disse oppgavene, så får du i dag hjelp til mer enn du kanskje trenger. Ta medisiner Hente/ levere medisiner Ordinasjoner/ fornyelse av resepter

12 BEHOV Behov for større variasjon og fleksibilitet i løsninger.
Marianne Dermed ser bildet gjerne slik ut: - og det kan det gjerne gjøre for en bruker som har behov for hjelp til alle oppgaver. Bortsett fra – at, som jeg sa, så har hjemmesykepleien en koordinerende rolle i ordinasjoner/ fornyelse av resepter, som det er ønskelig at en elektronisk medisineringsstøtte finner en løsning på. Ta medisiner Hente/ levere medisiner Ordinasjoner/ fornyelse av resepter

13 BEHOV Behov for større variasjon og fleksibilitet i løsninger.
Marianne Ett mål for elektronisk medisineringsstøtte, må være at man tar bort den koordinerende rollen til hjemmesykepleien – ordinasjoner/resepter Ta medisiner Hente/ levere medisiner Ordinasjoner/ fornyelse av resepter

14 BEHOV Behov for større variasjon og fleksibilitet i løsninger.
Marianne Med forenklet løsning for resepter, så kan det se slik ut For en person som gjerne kan ta medisinene sine selv hvis de kommer i Multidose, men som har problemer med å administrere reseptene selv. Ta medisiner Hente/ levere medisiner Ordinasjoner/ fornyelse av resepter

15 BEHOV Behov for større variasjon og fleksibilitet i løsninger.
Marianne f.Eks I perioder Ta medisiner Hente/ levere medisiner Ordinasjoner/ fornyelse av resepter

16 ERFARINGER Tungvint Kommunen blir mellomledd ”Alle” mister oversikten
Mangler god løsning for endring og etterbestilling Manglende oversikt kan føre til feil Marianne Det er tungvint for den ansatte å gjennomføre oppgaver relatert til gjennomføringen av tjenesten Kommunen blir sittende med en koordinatorrolle. Koordinerer oppgaver som andre aktører egentlig har ansvar for. Ikke godt nok system for å fange opp endringer i medisinering, som skjer på forskjellige steder\nivåer. Fastlege, spesialist, sykehus. Manglende oversikt kan føre til feil

17 BEHOV Kommunen trenger:
Sporing og oversikt over hva som skjer fra "bestilling er sendt til medisinen er levert" Systemer og løsninger som "snakker sammen" Systemer der oppdateringer skjer automatisk dersom noe endres et sted Marianne

18 ERFARINGER Lite fleksibel for endringer i doser
Ikke alle medisiner pakkes i multidose eller pilledispenser De ansatte bruker mye tid på klargjøring Kristine Arbeidskrevende å fylle med dobbeltkontroll, og fortsatt fare for feil. Det er vanskelig å vite hva som er i dosetten. Multidose – enklere, men samtidig, ikke alt kan pakkes i MD.

19 BEHOV Pakking og dosering av ALLE medisiner?
Kristine Fleksibel leveringsadresse? Sonekontor eller apotek eller hjem? Klargjort på apotek?

20 Kristine : Gå videre til å se på hva som skjer hjemme hos brukeren.

21 Kristine Selv om hjemmesykepleien jobber for å få godt system i sin tjeneste, er det ikke alltid det er like ryddig hjemme hos brukeren.

22 ERFARINGER Mange ansatte og brukere skal få opplæring Kristine :
Ikke si så mye om dette. Det er mange ansatte og brukere som skal få opplæring, og det brukes en god del ressurser på det. Må sikre at det til en hver tid er ansatte på jobb som kan. Vikarer og mange ansatte som går i turnus.

23 BEHOV Bør ikke være behov for opplæring
Bør være få systemer for ansatte å forholde seg til Kristine Systemene både i hjemmet, og hos tjenesten bør være så enkle å bruke at det kreves minimalt med opplæring. Både for bruker og for ansatte. Ved bruk av flere løsninger, bør det være en felles plattform

24 Kristine : Beveger oss over til drift av elektronisk medisineringsstøtte – da er det mere å si. Punktene som står oppført her er:

25 Informasjon om medisiner (og om bruk) ERFARINGER
Mangler pakningsvedlegget Synonympreparater. ERFARINGER Kristine : Mange brukere opplever å mangle informasjon om medisinene. Viktig for etterlevelse og pasientsikkerhet.

26 BEHOV Informasjon om medisiner (og om bruk) Hva skal tas?
Hvorfor skal det tas? Hvilke piller er for hva? Hvordan skal det tas? Er det spesielle ting å passe på når disse medisinene tas? BEHOV Kristine

27 BEHOV Informasjon om medisiner (og om bruk) På mobiltelefon?
Hva skal tas? Hvorfor skal det tas? Hvilke piller er for hva? Hvordan skal det tas? Er det spesielle ting å passe på når disse medisinene tas? BEHOV På mobiltelefon? Kristine : Et behov, som nærmer seg et løsningsforslag, - er at informasjonen bør være lett tilgjengelig for brukeren. På medisinforpakning? På dispenser?

28 ERFARINGER Huske medisiner
Det er vanskelig å endre tidspunkt for påminnelser Mangler variasjon i lyd og talespråk Brukeren er ikke alltid i nærheten av dispenseren Brukeren kan ha en kognitiv svekkelse eller hørselshemming Vanskelig å huske på alt, når det ikke er i samme pakke Påminnelser/varsler kan være stigmatiserende ERFARINGER Kristine : Noen erfaringer som går på dispensere: Tidspunkt og lyd og talespråk er vanskelig å tilpasse eller endre. Praktiske utfordringer. Brukere

29 Huske medisiner Hjelp til å huske å ta medisiner uansett hvor du er Hjelp til å huske alle medisiner Hjelp til å huske medisiner tilpasset ulike funksjonsnedsettelser BEHOV Kristine

30 Oversikt over medisiner som skal tas/er tatt ERFARINGER
Eggeglassfenomenet Bruker kan miste oversikt når ikke alt pakkes sammen Støtteapparat har ikke full oversikt Restriksjoner ved inntak av rusmidler ERFARINGER Marianne Eggeglassfenomenet gir en slags oversikt I mangel av noe annet, gammel vane vond å vende, så brukes fortsatt eggeglass i hjemmet til bruker. Dette gir en visuell oversikt for bruker på hva som er tatt og hva som gjenstår.

31 BEHOV Oversikt over medisiner som skal tas/er tatt
Bruker mangler GOD oversikt over · Hva skal tas i dag? · Hva har jeg nettopp tatt? · Hva skal og kan tas nå? Bruker har behov for å ta riktig mengde medisin (ikke for mye) Bruker mangler mulighet til å registrere hva de har tatt Støtteapparat bør kunne se om bruker har tatt/hva bruker har tatt BEHOV Marianne

32 Ta medisiner fra pakning til munn ERFARINGER
Multidosepakningen kan være vanskelig å håndtere Medisinene ramler ut Vanskelig å åpne pakningen ERFARINGER Marianne Multidoseposene kan være vanskelig å åpne, brukere er redd for at den skal bli ødelagt hvis den legges i lomma, eller de legger f eks et håndkle utover bordet før de åpner posen.

33 Ta medisiner fra pakning til munn
Bruker kan ha: · Hørselshemming · Synshemming · Motoriske utfordringer · Kognitive utfordringer … som gjør det vanskelig å få tatt medisinene Marianne

34 Ta medisiner på korte turer ut og på reise ERFARINGER
Lite mobile løsninger gjør at man blir "bundet til hjemmet" der dispenseren er fordi den: o Er vanskelig å frakte med seg o Kan slutte å fungere o Stigmatiserende lyder ERFARINGER Marianne

35 BEHOV Ta medisiner på korte turer ut og på reise
Må ha enkel mulighet til å ta med doser frem i tid Følgende behov gjelder også på korte turer ut/ reise: o Få informasjon om medisiner o Få oversikt over hvilke medisiner som skal tas o Huske medisiner o Føre medisiner fra pakning til munn BEHOV Marianne

36 ERFARINGER Levering av medisiner Flere kan trolig hente selv på apotek
Kommunen bruker ressurser ved endringer av doser ERFARINGER Marianne Over 100 brukere i Trondheim kommune (pr august 2016) som i dag får levert medisin fra hjemmesykepleien hver 14. dag/hver 4. uke, kunne hentet den selv på sitt nærapotek. Når bruker har vedtak på legemiddelhåndtering og får multidose, så betaler kommunene pakkegebyret for multidose for brukere. Reiser mye fram og tilbake. Kan fort bli feil.

37 BEHOV Levering av medisiner
Mangler i dag valgmuligheten "direkte fra apotek" Kommunen som mellomledd: forsinker og fratar bruker mulighet til egenmestring og kontroll BEHOV Marianne

38 Ny elektronisk medisineringsløsning
Egenskaper Tydeligere merking Oversiktlig Doseres maskinelt Enklere å åpne og føre til munn Enklere å kombinere med medisin som ikke inngår i multidose Enkelt å endre dose Ut på kort tur og reise-løsning Tilpasset ulike behov Kristine Enklere å åpne uten at tablettene faller ut. Består av medisinbeholdere som er enkle å løsne, enkle å åpne, og som kan brukes til å føre medisiner inn i munnen. Differensiert på medisin Reise-løsning Deler av dosett kan enkelt tas med på tur Oversiktlig Viser tydelig hvilke medisiner som er tatt, hva som gjenstår, og når de skal tas. Flere deler Enkelt å legge til/ fjerne medisiner Fleksibel løsning Kan passe inn i en elektronisk dispenser for de brukerne som har behov for tidsbegrenset tilgang til medisiner

39 Til inspirasjon Kristine


Laste ned ppt "Oppsummering av behov og erfaringer knyttet til tjenesteforløpet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google