Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Program for dagen 08:30: Rektors årsmelding v/Finn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Program for dagen 08:30: Rektors årsmelding v/Finn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Program for dagen 08:30: Rektors årsmelding v/Finn
09:00: «Muntlig på en uke» v/Karin 09:30: Coaching v/Inge 09:45: Program Berlin v/Arve + Carl Gustav 09:55: Valg av verneombud 10:15: Avdelingsmøter: (Bente: 113, Fiona 112, Grethe/Finn 111, Karl 117, Sidsel 118 11:00: Lunsj (frukt) 11:30: Parallelle opplegg Evaluering Viglesdalen v/Sidsel (R113) Fagmøte engelsk 1ST v/Karin (R112) HMS + rydding lab v/Karl (R214) 12:15-14:00 Felles rydding: (Fiona: U; Bente/Karin 1. et; Sidsel: 2. et. St. Olav + 3. Ledaal. Karl + Grethe: lab 14:00-15:00: Rydding individuell arbeidsplass

2 Hva har gått bra og mindre bra? Utfordringer på veien videre 20.06.16
Rektors årsmelding Hva har gått bra og mindre bra? Utfordringer på veien videre

3 Hva har gått bra? Fullføringsprosent og innsøking
Takling av delt løsning! Flott og funksjonelt nybygg Framgang HMS (HMS-tid klasserom, beredskap, tilsyn, øving brann/HLR) Framgang infoflyt (kalender, intranett) Treårig avtale matematikksenteret (profesjonsutvikling) Konsept tverrfaglige studieturer fremmedspråk-historie Eksamen IB/ST, Viglesdalen og bruk av kursdager Kommunikasjon tillitsvalgte – ledelse og lavt konfliktnivå

4 Hva har vært mindre bra? Pendling og delt personale
Stopp i viktig møteaktivitet Topp i sykemeldinger rundt jul Ikke jobb videre til mange gode vikarer Svak link faglærer-kontaktlærer-ledelse Svak skåre på felles mål og profesjonsutvikling

5 Veien videre RFK satsingsområder: Egne satsingsområder: Gjennomføring
Vurdering Læringsmiljø Egne satsingsområder: HMS Profesjonsutvikling Felles mål

6 Utfordring 1 av 5: Elever m problem/feilvalg + 15%-regel (?)
«Trinnmøte» for kontaktlærere/personal tutors og trinnansvarlig avdelingsleder tilpasset milepæler gjennom året Kommunikasjon KL/PT – faglærer før trinnmøte KL/PT kaller inn til klasselærerråd med impliserte faglærere etter behov (gjerne i store fri) Rådgiver/trinnansvarlig involvert når nødvendig

7 Utfordring 2 av 5: Vurdering/Læringsmiljø Mål: Økt læring - mindre sortering
Tre tiltak: Trygge status til arbeidskrav uten karakter Fag med muntlig karakter og/eller muntlige kompetansemål inn i vurderingsplanen Tak på antall karakterer per år

8 Økt læring - litt mindre sortering (forts.)
Arbeidskrav del av vurderingsgrunnlaget selv de uten karakter («høy-middels-lav» kan brukes) lærer bestemmer tidspunkt og antall (skal gjøres i timene og normalt med veiledning/samarbeid) ulike metoder for tilbakemelding på utført arbeid kan vippe opp/ned inntil 1 karakter til slutt Kun karakter på det i vurderingsplanen: Skriftlige prøver og store arbeidskrav Fagdager (2 sep, 1 nov, 7 des, 5 feb, 1 mar) Tentamen (13 dager vår) Muntlige vurderingsuker (nytt – må evalueres!)

9 Kvotesystem karakterer
Tak for eleven: 36 – 38 – 38 (!) 3-6 karakterer per skoleår i de fleste fag 9 karakterer i norsk Vg3 4 (6) skriftlige og 2 muntlige i fag med egen muntlig karakter og/eller muntlige kompetansemål Kriterier for kvoter: Avgangsfag? 1./2. halvår? Timetall i faget? Muntlig karakter/muntlige kompetansemål?

10 § 3-16.Samanhengen mellom undervegsvurderinga og standpunktkarakteren i fag
Undervegsvurderinga skal fremje læring og gi eleven høve til å forbetre kompetansen sin gjennom opplæringstida i faget. Den kompetansen eleven har vist undervegs i opplæringa er ein del av grunnlaget for vurderinga når standpunktkarakteren i fag skal fastsetjast, jf. § 3-3 og § 3-18.

11 Prosess Utkast til vurderingsplan før sommeren
Tema på fagmøter ved skolestart Møte med alle fagkoordinatorer og ledelsen Endelig kompromiss mellom ulike hensyn og interesser

12 Utfordring 3 av 5: Profesjonsutvikling
Inspirasjon og utfordring utenfra: Lisbeth Breivik (UiO): Læringsfremmende tilbakemeldinger (skolestart) Matematikk-senteret (etter treårig plan) Oppfølging i fagmiljøene: Fagspesifikke kriterier knyttet til arbeid som skal vurderes med karakter Erfaringsutveksling på metoder for «læringsfremmende tilbakemeldinger»

13 Innhold i treårig matematikk-prosjekt
Høre på andre eksperter November-konferansen 2016 Trondheim Lese teori og diskutere («dybdelæring») Selv prøve ut nye metoder og dele erfaringer Inkludere og tilpasse vurdering for læring Dele noe med resten av personalet (?)

14

15

16 Felles språk (ut over 6-5-4-3-2-1)
Håndball Fagtekst St. Olav Høyre-/venstrefinte Overarmsfinte Tofotsfinte Overarmsskudd Underarmsskudd Sidesperre Frontsperre 5-1 forsvar 3-2-1 forsvar Struktur Språk Innhold og bruk av fagbegrep Kildebruk Grad av selvstendig vurdering Kreativitet/viderutvikling

17 Utfordring nr. 4 av 5: Holde trykket oppe i «HMS-tid»

18

19 Utfordring 5 av 5: Felles mål – hvordan?

20 Felles mål/handlinger på St. Olav
Egenvurdering ut fra tilpasset «Learner Profile»? Danning av eleven Samordnet praksis på tvers av fag Arbeid innen fagene Daglig drift «Retter og plikter», vurderingsplan, fag-skriving/Harvard grammatikk Vg1 Samarbeid om periode-planer, deling/erfarings-utveksling, vurd.kriterier Kalender, intranett, planer mm

21 Til avdelingsmøtene: Gjennomføring: Vurderingsgrunnlag (ST):
Trinnmøte kontaktlærer/personal tutor + trinnansvarlig avdelingsleder tilpasset milepæler? Klasselærerråd etter behov for involverte - innkalt av kontaktlærer/personal tutor? Vurderingsgrunnlag (ST): Arbeidskrav (uten karakter og utenom vurderingsplan) - kan heve/senke sluttkarakter inntil 1 hel karakter? 3-6 skriftlig karakterer i alle fag – 2 av 6 muntlige i fag med muntlige kompetansemål (del av vurderingsplan)? Kompromiss på plassering etter møte med alle fagkoordinatorene og ledelsen? Innspill til arbeidet i fagmiljøene på vurdering?


Laste ned ppt "Program for dagen 08:30: Rektors årsmelding v/Finn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google