Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utfordringer og muligheter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utfordringer og muligheter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utfordringer og muligheter
Talentutvikling i norsk håndball Christian Thue Bjørndal, Lars Tore Ronglan & Svein S. Andersen Seksjon for coaching og psykologi/Norges Idrettshøgskole Kontakt: Presentere mitt PhD prosjekt: Fokusere på praktiske implikasjoner (og holde meg unna teori og metode)

2 Hovedspørsmål Hva skiller de som når toppen fra de som ikke gjør det når forutsetningene er tilnærmet like? Hvordan kan vi tilrettelegge for enda bedre forutsetninger for unge lovende spillere i norsk håndball? Hvordan kan vi få frem flere Breistøler?

3 Organisering av talentutvikling
Utviklingsforløp til elitenivå (kohort studie) Unge talentfulle utøveres opplevelse av egen treningshverdag Utviklingsforløp til elitenivå (komparativ casestudie) For å svare på dette så har vi gjort tre studier (og vi skal i gang med den fjerde nå).

4 Skole (idrettsgymnas)
Organisering Klubb Skole (idrettsgymnas) NHF regionalt nivå NHF nasjonalt nivå Senior A Regionalt landslag A-landslag Det vi kan kalle en talentutviklingsmodell er en lapskaus av tiltak og initativer i samspillet mellom klubb, skole og forbund. Alle disse aktørene lever sitt eget liv, det er ingen som bestemmer eller har instruksjonsmyndighet over hverandre. Ingen har hovedansvar for talentutvikling, men talentutvikling er et produkt (og bi-produkt) av alle disse prosessene. U18 Regionslag Junior landslag U16 Spillerutvikling U-landslag

5 Organisering Klubb Skole NHF regionalt nivå NHF nasjonalt nivå
Senior A Regionalt landslag A-landslag Fordelen med dette (sammenlignet med hvordan vi vet det er internasjonalt) er at dette kan settes sammen på mange forskjellige måter for å skape utviklingsforløp til elitenivå. U18 Regionslag Junior landslag U16 Spillerutvikling U-landslag

6 Organisering Klubb Skole NHF regionalt nivå NHF nasjonalt nivå
Senior A Regionalt landslag A-landslag U18 Regionslag Junior landslag U16 Spillerutvikling U-landslag

7 Organisering Klubb Skole NHF regionalt nivå NHF nasjonalt nivå
Senior A Regionalt landslag A-landslag Et kjennetegn er at disse unge jentene eller guttene deltar i mange miljøer med mange aktører på én gang. U18 Regionslag Junior landslag U16 Spillerutvikling U-landslag

8 NHFs spillerutviklingsmodell
% av aktive håndballspillere involvert I NHFs regionale aktiviteter Men Women 12 år 3 % 2 % 13 år 23 % 15 % 14 år 28 % 19 % 15 år 33 % 18 % 16 år 24 % 12 % 17 år 31 % 17 % Det er over håndballspillere under 17 år i Norge. Utviklingsmodellen til NHF er veldig bred: 1 av 3 unge menn og 1 av 5 unge kvinner får på en eller annen måte et ekstra tilbud om trening i regi NHF. I denne modellen så er det ikke så veldig farlig om du ikke er med på alt hele tiden fordi du kan kompensere for det å for eksempel ikke bli tatt ut på u-landslaget med et godt tilbud i skole og i klubb. NHF (2013)

9 Veier til elitenivå Dette er en gruppe med 33 landslagsspillere (og de 19 av de 21 som allerede nå er på elitenivå) og hvordan utviklingsforløpene deres har utviklet seg i klubben: på hvilket nivå de har trent og på hvilket nivå de har spilt. Det er stor variasjon: i hvor de starter og er (i 16-års alderen), og i hvordan disse forløpene spiller seg ut over tid.

10 Spillere født i 1996

11 Spillere født i 1997

12 Idrettsbakgrunn og involvering i aldersbestemt landslagsaktivitet
Alle (n=33) Lavere nivå (n=6) 1. Div. (n=6) Elite (n=21) Startalder 7.7 ± 1.4a 8.4 ± 0.7a 6.5 ± 1.0a 7.8 ± 1.4a Antall andre idretter 2.1 ± 1.5a 2.1 ± 1.0a 1.5 ± 1.0a 2.3 ± 1.7a År med andre idretter 5.3 ± 3.2a 4.6 ± 3.0a 4.3 ± 2.6a 5.9 ± 3.2a Spesialiseringsalder 13.4 ± 3.0a 14.0 ± 3.0a 12.2 ± 2.7a 13.6 ± 2.9a Idrettsgymnas 81.8% a 83.3% a 66.6% a 85.7% a Landskamper 5 (0-49)b 4.5 (0-28) b 5 (2-43) b 18 (0-49) b Treningstimer i landslag 154 (14-531) b 61.5 (14-271) b 199.5 (87-519) b 245 (50-531) b Når vi sammenligner utøvere Liten eller ingen forskjell i variabler teoretikerne er opptatt av: produkt av sosiokulturelle forhold. De spillerne som pt har nådd elitenivå har vært mer involvert i u-landslagsaktiviteten, men variasjonen er stor. Stor variasjon medfører at i stedet for å styrke én aktør (mer landslagsaktivitet, flere talentsamlinger, mer klubbtrening etc.) så bør vi kanskje heller fokusere på å styrke samspillet. Sammenlignet med andre modeller internasjonalt: flere lenger, identifisering skjer over lang tid; fra flere aktører; i en kontinuerlig prosess. a Gjennomsnitt og standard avvik; b median og variasjonsbredde

13 Koordinering og samspill
I think that the school and my club should cooperate instead of me having to plan a day at a time. I don’t have more than minutes at home before I have to go to practice and then I never know if I’m suppose to practice with the elite or U18 team [practicing at different times in different locations]. I don’t know where or when before the school day ends (Catherine). The dark side: Skaper store utfordringer mht koordinering, belastningsstyring. Er du definert som et ”talent” risikerer du et helt sinnsykt kjør i de senere ungdomsårene. Når vi snakker med disse jentene om treningshverdagen deres får vi historier som denne. (Illustrasjonene er tilfeldig valgt)

14 Motsetningsfulle krav
It’s hard to find the time to everything! When we’re with the national team they [coaches] talk about how important it is to develop work capacity, strength and so on. It’s just that there’s so much handball during the season that you can’t manage to work on everything. I find that difficult. […] I grow tired. When I finally have a day off I’m all exhausted (Valerie). 7 treningsprogram (Illustrasjonene er tilfeldig valgt)

15 Implikasjoner Når sentrale aktører ikke har fullstendig oversikt over hverandre skapes uintenderte konsekvenser I lagidrettenes natur ligger en spenning mellom kort- og langtidsperspektiver Individualisering er vanskelig(ere) fordi alle er gjensidig avhengige av hverandre Gjensidig tilpasning og orkestrering må skje på tvers av kontekster; i samarbeid mellom flere trenere; i en kontinuerlig prosess

16 Hvordan få frem flere Breistøler?
Less is more Hvordan og hvor kan vi skape koordinerings mekanismer og bedre samspill? Vi må skape formelle og uformelle sikringsmekanismer …som sikrer så fornuftige utviklingsforløp som mulig så vi ikke brenner lyset i begge ender og at vi holder oss så friske at det å forfølge en topphåndballkarriere blir, i større grad, et aktivt valg. Det er tilfeldig at Kristine overlevde videregående (?). For alle er enige… så lenge det ikke gjelder meg.


Laste ned ppt "Utfordringer og muligheter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google