Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stiftelsen Oteren Kurspresentasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stiftelsen Oteren Kurspresentasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Stiftelsen Oteren Kurspresentasjon
av Jan Fikke

2 Stiftelsen Oteren Visjon: Vi ønsker å arbeide for menneskelig vekst.
Verdier: Samarbeid, likeverd, ærlig, nyskapende og modig. Løfter: Arbeide i samarbeid på en ærlig, likeverdig, nyskapende og modig måte. Markedsposisjon: Samarbeid gir vekst. LederAkademiet

3 Grunnlaget for Oterens kursopplegg
Humankapitalen i nordiske bedrifter er utnyttet 15 – 20% . 80 – 85% av alle nordiske bedrifter kommer derfor aldri lengre enn den kapitalistiske fasen. Stiftelsen Oteren hjelper bedrifter å ta steget inn i samarbeidsfasen, hvor man bygger mennesker og bedre resultater. Harvard Business School. De 100 mest suksessfulle bedriftene i verden har 4 fellestrekk: A. Visjonen. B. Verdiene. C. Store mål. D. Gode historier. Stiftelsen Oteren arbeider for å øke disse verdiene, slik at vi i fellesskap skaper en bedre ledergruppe og resultater for alle. LederAkademiet

4 Før man tar steget inn i samarbeidsorganisasjonen må økonomien være på plass.
Kapitalen må være bygget før bevegelse mot samarbeid. Vi må lære å lese regnskaper og bygge etter budsjetter. Det finnes noen gyldne regler som man må ha kjennskap til. Forhold i balansen og resultat. Nøkkeltall og budsjetter. LederAkademiet

5 Det er 2 forhold som er viktig for å kunne bygge mennesker og bedrifter
1. Kunnskaper. Innenfor: Teambygging, visjons- og verdigrunnlag, organisasjonsutvikling / ledelsesprinsipper og planlegging / x – modell . 2. Kommunikasjon. Dårlig kommunikasjon er årsaken til konflikter og skaper problemer. God kommunikasjon vokser på problemer ved å forandre årsakene slik at problemene forsvinner. Vekst. Læren om din egen og andres kommunikasjonsform og de behov som styrer din atferd er derfor den viktigste kunnskap i livet. LederAkademiet

6 Teamet – utvikling, effektivitet og endring i grupper.
Hentet fra boken med samme navn. Av: Endre Sjøvoll Universitetsforlaget 2006. Teambygging / forståelse er en viktige kunnskapen for å kunne bygge mennesker og bedrifter. Det teamet som fungerer i balanse/synergi kan bygge hva som helst. LederAkademiet

7 Teamets nå - situasjonen.
1. Hva er bedriftens sterke og svake sider ? 2. Gruppens omgivelser, oppgaver, mål og rammebet. 3. Vurdering av gruppens kultur. 4. Kartlegging av gruppens rollestruktur. 5. Gruppens nå – situasjon. 6. Gruppens ønske – situasjon. LederAkademiet

8 Visjonen Vår ledestjerne mot felles mål
Vårt verdigrunnlag danner grunnlag for alle våre avgjørelser. Et felles verdigrunnlag er en betingelse for at team skal kunne fungere i synergi / balanse og bygge bedriften LederAkademiet

9 Visjonsbygging Bygget på boken: Ona Fyr.
Skrevet av: Ingebrigt Steen Jensen. Kursinnhold: Visjoner. Hvordan hjelpe mennesker å vokse ? Verdier Hvordan skal en god leder være ? Løfter Det er lagene som vinner. Mål Stammekulturer. Posisjoner. De 5 drømmer som styrer alt. LederAkademiet

10 Ledelsesprinsipper For en samarbeidende organisasjon.
Fra boken: Ledelse på norsk. Uten gode ledelsesprinsipper er det umulig å bygge avdelinger/bedrifter LederAkademiet

11 Ledelsesprinsippene skal:
Skape klarhet i hvordan bedriften skal ledes og bygges. Fastsette prinsippene som skal gjøre det mulig for alle å trekke i samme retning. Være rettesnor for den enkelte leder. Danne grunnlag for den løpende totale kvalitetsvurdering. Være utgangspunkt for de årlige medarbeidersamtalene. Være grunnsteinen i alt utviklings- og opplæringsarbeid. Sette normer for den organisasjonsmessige kommunikasjon, som er nødvendig for å følge bedriftens visjon, nå de oppsatte mål om samarbeid og menneskelig vekst. LederAkademiet

12 Ledelsesprinsippene omfatter:
Bedriftens grunnleggende verdier. Styringsstrukturen og oppfølgingssystemene. Spilleregler for ledelsesutøvelse. Resultatkrav for vurdering av personresultatene. Resultatkrav for vurdering av saksresultatene. Når vi skal bygge ledelsesprinsipper for en samarbeidsorganisasjon må vi nedtone viktigheten av saksresultatene, og fremtone personresultatene. Jo bedre personresultater man oppnår, og jo klarere disse er formulert og tilrettelagt, jo lettere vil det bli å oppnå saksresultatene. Personresultatene må tilpasses personens atfred og behov: Enneagrammet og kommunikasjonsformer. LederAkademiet

13 De 4 kommunikasjonsformer
Kommunikasjon & samarbeid Bygget på deler av boken: Gjennombrudd til nytt liv Av: Audhild Karlsen Forlag: Kano LederAkademiet

14 De 4 kommunikasjonsformer.
De 4 k-former representerer de grunnleggende menneskelige egenskaper, reaksjoner og atferd. Det er en enkel modell om hvordan vi fungerer og forholder oss til andre. Mental Følelser. x Struktur Handling. Vi beveger oss fra k-form til k-form. Men vi er som oftest sterkest i en eller to av formene. Både våre sterke og svake k-former gir oss problemer når vi skal møte andre. Balanse i k-formene gjør oss mer modne som mennesker, og i stand til å møte alle i deres kommunikasjon. LederAkademiet

15 Z - modellen Hvordan er din kommunikasjonsbalanse ?
Hvordan påvirker den din arbeidsmetode ? Hvilke person- og saksresultater gir den ? LederAkademiet

16 Balanse i mine k-former.
Hvis min kommunikasjon ble i bedre balanse ? Hvordan ville det påvirket min arbeidsmetode ? Hvordan ville det påvirket mine resultater ? LederAkademiet

17 Enneagrammet de 9 ansikter.
Hvem er du og hvilke behov styrer din atferd ? Enneagrammet er en gammel vitenskap om menneskelig atferd som går 2000 år tilbake, men ble utviklet til det den er i dag fra 12 – tallet av en muslimsk munkeorden – sufiene. Den deler oss inn i 9 typer/ansikter og fremstilles grafisk i en sirkel hvor 9 er øverst. LederAkademiet

18 De 9 ansikter og deres hovedbehov.
9. Behovet for å slippe unna. 1. Behovet for å være perfekt. 2. Behovet for å behøves. 3. Behovet for å lykkes. 4. Behovet for å være annerledes. 5. Behovet for å forstå. 6. Behovet for sikkerhet. 7. Behovet for å unngå smerte. 8. Behovet for å være sterk. LederAkademiet

19 Tre hovedgrupper. 8,9,1 = Magemennesker.
Magemenneskene reagerer instinktivt og blir styrt av fordøyelseskanalen og solar plexus. Øre og nese er deres mest utpregede sanseorganer. I en ny situasjon sier de: Her er jeg, nå får dere med meg å gjøre. Eller: Hvordan har jeg havnet her ? Livet er for disse en kamparena.Det dreier seg om makt og rettferdighet. De må vite hvem som har kommandoen. De er for det meste direkte, åpent eller skult aggressive, og gjør krav på sitt revir. De lever i nuet, husker fortiden og venter seg mye av fremtiden. De kan ha problemer med å legge en plan og følge den. Når det går dårlig legger de skylden på seg selv. Sett utenfra virker de selvsikre og sterke, men kan være plaget av tvil på seg selv. LederAkademiet

20 2,3,4 = Hjertemennesker. Hjertemenneskene beveger seg i retning andre.
Temaet deres er mellommenneskelige relasjoner og subjektive følelser. Hjerte og kretsløpet er deres kroppslige sentrum. Smaks og berørings sans er mest utpreget. De er opptatt av å være til for andre, og missliker å være alene. I en ny situasjon spør de: Kommer jeg til å bli likt ? Eller: Hvem er jeg sammen med ? Livet er en oppgave som må mestres, ved hjelp av prestisje og image. De har ofte en utpreget ansvarsfølelse. De er styrt av hva andre synes om dem, og tror de vet hva som er best for andre. De virker selvsikre, muntre og harmoniske, men kan føle seg tomme, udugelige, triste og skamfulle. LederAkademiet

21 5,6,7 = Hodemennesker. Hodemenneskene er topptunge, og har hjernen som kontrolltårn. Deres hovedenergi trekker dem bort fra andre. I enhver situasjon vil de først trekke seg unna å tenke seg om. De er styrt av sentralnervesystemet, og er øyemennesker. I en ny situasjon spør de: Hvor er jeg ? Eller: Hvordan henger alt dette sammen. De ser på livet som en gåte eller et mysterium. De har sans for orden og plikt, og holdningen er som oftest objektiv. De handler bare etter å ha tenkt igjennom tingene, og går metodisk gjennom det de gjør. Går noe galt anklager de seg selv. Sett utenifra virker de ofte klare, overbeviste og flinke. Innvendig kan de føle seg isolerte, forvirret og uten mening. LederAkademiet

22 Vingene. Enneagrammet er fremstilt som en sirkel, hvor ni er øverst og danner begynnelsen og slutten. Det skjer en gradvis overlapping fra den ene typen til den andre. Hver type har deler / energier fra begge nabotypene. Å arbeide med vingene er et viktig steg mot modenhet. Vingene har egenskaper som vi trenger for å bli en helt integrert personlighet. I den første delen av livet utvikles som oftest den ene vingen mest, og den andre kommer etter. Som vi ser vil dominans fra en av vingene påvirke personligheten sterkt. En ener kan være så mye. LederAkademiet

23 Å vokse med enneagrammet.
Å vokse med enneagrammet er en kontinuerlig prosess. Enneagrammet er en spennende vitenskap, men det krever arbeid. Det finnes ingen lettvint vei til modenhet. Enneagrammet lærer oss også om alle de andre, slik at vi kan møte disse på en bedre måte. Modenhet er en tidsfaktor, avhengig av så mye. Man kan opptre moden og i neste øyeblikk oppføre seg ganske så umoden, avhengig av følelser og situasjoner. Enneagrammet gir oss en inngående samfunnskunnskap. Balanse i De 4 k-former gir modenhet. De 9 ansikter forteller om våre positive og negative mønstre. LederAkademiet

24 X - modellen. Planleggingsverktøyet som tar oss med på reisen fra A til B. Fra boken: Ledelse på norsk. Av: Andersen, Baustad og Sørsveen. LederAkademiet

25 All planlegging dreier seg om å bevege seg fra nå situasjon til ønsket situasjon.
X – modellen nå og ønsket. Vi skal se på X – modellen for lederutvikling. Person og saksforutsetninger. Arbeidsmåten. Person og saksresultater. Dine resultater av avhengig av din arbeidsmetode. Din arbeidsmetode er avhengig av dine forutsetninger. Ønsker du andre resultater må arbeidsmetoden og dine forutsetninger forandres. LederAkademiet

26 X – modell team Vi samler: Alt vi har lært om teamet.
Visjonen, felles verdigrunnlag, løfter og markedsposisjon. Ledelsesprinsippene & internanalysen. Kommunikasjonsbalansen. Enneagrammet – teamets ansikter. X – modell team nå og ønsket. Planleggingsmodellen som gir oss kunnskap og muligheter for å bevege oss fra a - b. Fordelt på lederens ønsker om forandring og gruppens ønsker om forandring. LederAkademiet

27 Handlingsplan x – team. Neste x – team møte er:…………
Handlingsplan frem til neste x – team samling om 6 måneder. LederAkademiet


Laste ned ppt "Stiftelsen Oteren Kurspresentasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google