Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hilde S. Mortvedt, Strategi- og analysesjef Astrid Nilsson, Assisterende Forskningsdirektør Å bruke fremtidsbilder for å utvikle samarbeid med industrien.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hilde S. Mortvedt, Strategi- og analysesjef Astrid Nilsson, Assisterende Forskningsdirektør Å bruke fremtidsbilder for å utvikle samarbeid med industrien."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hilde S. Mortvedt, Strategi- og analysesjef Astrid Nilsson, Assisterende Forskningsdirektør Å bruke fremtidsbilder for å utvikle samarbeid med industrien FORNY-forum Tromsø 19.april 2007

2 Innhold Hvorfor startet Matforsk å lage fremtidsbilder? Hvorfor er fremtidsbilder et godt verktøy? Hvordan lages de? Hva brukes de til? ”Genenes Herre” - et eksempel på et fremtidsbilde

3 Hvorfor startet Matforsk å lage fremtidsbilder? Matforsk ønsket å legge forholdene til rette for et godt ide- og kommersialiseringsmiljø internt Idemangfold – flere ideer fra flere hoder Mer markedsrettede ideer til kommersialisering Idesiling krever god fremtidsforståelse av markedsutvikling Hjelp til å bli et enda mer markedsrettet forskningsinstitutt

4 Hvorfor er fremtidsbilder et godt verktøy ? Et visuelt verktøy for felles forståelse av fremtidens utfordringer Vår arbeidsmetodikk for å integrere kunder og samarbeidspartnere i strategiutvikling Realistiske fremtidsbilder = veien til å møte industriens utfordringer Fremtidsbilder = tilbakeskriving av fremtid

5 Innovasjonssamling:Prioritering av trender og tiltaksområder Trendpåstander presenteres Trender diskuteres og prioriteres Sannsynlighet Viktighet Prioriterte trender Diskusjon rundt tiltaksområder 6 ------- 5 ------- 4 ------- 3 ------ 2 ------- 1 -------

6 Hva brukes de til? Målet til Matforsk: En verdiskapende matindustri Strategiutvikling, fagstrategi + forretningsområder Relasjonsbygging og kunden som partner både på strategi og prosjektnivå. Inspirasjonskilde – både internt og eksternt Idegenerering og idesiling Prosjektideer Selve prosessen i utvikling av fremtidsbilder er minst like viktig som resultatet (bildet)

7 Fagstrategiprosess Pilot RU MF WS MF internt WS Industri Samle og prioritere Styret Ny fagstrategi MarsAprilMaiJuniHøst

8 Hilde S. Mortvedt, Strategi- og analysesjef Astrid Nilsson, Assisterende Forskningsdirektør ”Genenes Herre” Et fremtidsbilde for ”Mat for bedre helse 2015” Den som ønsker det er velkommen til å kontakte oss angående ytterligere Informasjon om fremtidsbildet.


Laste ned ppt "Hilde S. Mortvedt, Strategi- og analysesjef Astrid Nilsson, Assisterende Forskningsdirektør Å bruke fremtidsbilder for å utvikle samarbeid med industrien."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google