Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLene Bjørnstad Endret for 7 år siden
1
Kilderelasjoner: journalistikk og PR.-strategier Nyhetsanalyse, JOUR2530 Fredag 4. Mai gunn.enli@media.uio.no Nyhetsanalyse, JOUR2530 Fredag 4. Mai gunn.enli@media.uio.no
2
Plan for forelesningen Byttemetaforen Definisjonsmakt Profesjonelle kilder Journalistiske utfordringer Kampen om dagsorden Byttemetaforen Definisjonsmakt Profesjonelle kilder Journalistiske utfordringer Kampen om dagsorden
3
Forskningstradisjonen Historisk utvikling 1950 og 1960-tallet: Aktørperspektiv 1970-tallet: Strukturperspektiv 1980 og 1990 tallet: Kildepress Analytisk fokus Politisk økonomi i medieeksponering (makro) Journalistisk praksis i relasjon til kilde (mikro) Historisk utvikling 1950 og 1960-tallet: Aktørperspektiv 1970-tallet: Strukturperspektiv 1980 og 1990 tallet: Kildepress Analytisk fokus Politisk økonomi i medieeksponering (makro) Journalistisk praksis i relasjon til kilde (mikro)
4
To ulike kommunikasjonsmodeller: Bytte av informasjon mot oppmerksomhet Forhandling om kontroll over nyhetsbildet Bytte av informasjon mot oppmerksomhet Forhandling om kontroll over nyhetsbildet
5
”It takes two to tango....” Relasjonene mellom kilder og journalister minner om en dans, for kilder søker kontakt med journalister og journalister søker kontakt med kilder. Selv om det må to til for å danse tango, må enten kilder eller journalister kunne føre. Oftere enn det motsatte, er det kildene som tar føringen. (Herbert Gans (1980) i Deciding What’s News, s. 116) Relasjonene mellom kilder og journalister minner om en dans, for kilder søker kontakt med journalister og journalister søker kontakt med kilder. Selv om det må to til for å danse tango, må enten kilder eller journalister kunne føre. Oftere enn det motsatte, er det kildene som tar føringen. (Herbert Gans (1980) i Deciding What’s News, s. 116)
6
De autoritative nyhetene ”Nyheter er en representasjon av autoritet. I det samtidige kunnskapssamfunnet representerer nyheter hvem som er de autoriserte vitnere og hva som er deres autoriserte versjoner av virkeligheten” (Ericsson & al., 1989, Negotiating Control, s. 3) ”Nyheter er en representasjon av autoritet. I det samtidige kunnskapssamfunnet representerer nyheter hvem som er de autoriserte vitnere og hva som er deres autoriserte versjoner av virkeligheten” (Ericsson & al., 1989, Negotiating Control, s. 3)
7
Definisjonsmakt The primary definition sets the limit for all subsequent discussion by framing what the problem is (Hall et al., 1978:59).
8
Kilder og kildemateriale En kilde kan defineres som en person eller organisasjon som er i kontakt med en medieorganisasjon og som kan gi tips, informasjon, tolkninger og meninger. Kildematerialet er de ’dataene’ journalister får tak i fra kilder, kildeorganisasjoner, evt. gjennom søk i databaser, offentlige dokumenter etc. En kilde kan defineres som en person eller organisasjon som er i kontakt med en medieorganisasjon og som kan gi tips, informasjon, tolkninger og meninger. Kildematerialet er de ’dataene’ journalister får tak i fra kilder, kildeorganisasjoner, evt. gjennom søk i databaser, offentlige dokumenter etc.
9
Tilgang til nyhetene Hvem slipper til med sitt budskap i nyhetene? Graden av suksess avhenger av fire faktorer, if ø lge Gans (1979): 1. Motiv ( ø konomi,merkevarebygging, rykte, informasjon) 2. Makt (kildehierarki, eliter, autoriteter) 3. Evne til å tilby tilpasset informasjon (politikere, profesjonelle kilder) 4. Geografisk og sosial n æ rhet (tilgjengelighet, internet, status) Hvem slipper til med sitt budskap i nyhetene? Graden av suksess avhenger av fire faktorer, if ø lge Gans (1979): 1. Motiv ( ø konomi,merkevarebygging, rykte, informasjon) 2. Makt (kildehierarki, eliter, autoriteter) 3. Evne til å tilby tilpasset informasjon (politikere, profesjonelle kilder) 4. Geografisk og sosial n æ rhet (tilgjengelighet, internet, status)
10
Medietilgang er bare halve historien Makthavere og eliter har ofte relativt lett og rutinemessig tilgang til nyhetene. Oppgaven er i første rekke ”nyhetshåndtering” Samtidig ønsker de ofte å hindre journalister adgang til saker/områder de betrakter som ”sensitive” (økonomisk, politisk). ”It’s now a very good day to get out anything we want to bury” (Regjeringsrådgiver Jo Moore, Storbritannia i e-post til kolleger noen minutter etter bombeangrepet 11.9 2001) Makthavere og eliter har ofte relativt lett og rutinemessig tilgang til nyhetene. Oppgaven er i første rekke ”nyhetshåndtering” Samtidig ønsker de ofte å hindre journalister adgang til saker/områder de betrakter som ”sensitive” (økonomisk, politisk). ”It’s now a very good day to get out anything we want to bury” (Regjeringsrådgiver Jo Moore, Storbritannia i e-post til kolleger noen minutter etter bombeangrepet 11.9 2001)
11
Mediestrategier 1. Oppfylle nyhetsverdier 2. Identifisere målgruppe 3. Finjustert ’timing’ 4. Forutse motstrategier 5. Evaluere resultatene 6. Privat/offentlig nivå (Schesinger og Tumber 1994:39) 1. Oppfylle nyhetsverdier 2. Identifisere målgruppe 3. Finjustert ’timing’ 4. Forutse motstrategier 5. Evaluere resultatene 6. Privat/offentlig nivå (Schesinger og Tumber 1994:39)
12
Profesjonelle kilder Bedrifter, organisasjoner og institusjoner som jevnlig er i kontakt med nyhetsmedier og som bl.a. ivaretar relasjonene til offentligheten gjennom profesjonalisert nyhetshåndtering: Medietrent ledelse Informasjons/kommunikasjonsrådgivere i stab Journalistisk bearbeidete nyhetstilbud Kommunikasjonsberedskap for kriser Bruk av konsulenttjenester fra PR-byråer Bedrifter, organisasjoner og institusjoner som jevnlig er i kontakt med nyhetsmedier og som bl.a. ivaretar relasjonene til offentligheten gjennom profesjonalisert nyhetshåndtering: Medietrent ledelse Informasjons/kommunikasjonsrådgivere i stab Journalistisk bearbeidete nyhetstilbud Kommunikasjonsberedskap for kriser Bruk av konsulenttjenester fra PR-byråer
13
Vær så god, det er servert: Pressemeldinger/pressepakker med nyhetsartikler, bilder, bakgrunnsstoff Intervjutilbud med aktuelle nyhetspersoner Subsidiering av reiser (for eksempel til bilmesser, turistmål, oljeplattformer, norske bistandsland) Meningsmålinger ”Pseudobegivenheter” (hendinger organisert til ære for presse og kringkasting) Gratis/subsidierte fasiliteter, for eksempel i forbindelse med kulturarrangementer, valg eller idrettsstevner Pressemeldinger/pressepakker med nyhetsartikler, bilder, bakgrunnsstoff Intervjutilbud med aktuelle nyhetspersoner Subsidiering av reiser (for eksempel til bilmesser, turistmål, oljeplattformer, norske bistandsland) Meningsmålinger ”Pseudobegivenheter” (hendinger organisert til ære for presse og kringkasting) Gratis/subsidierte fasiliteter, for eksempel i forbindelse med kulturarrangementer, valg eller idrettsstevner
14
Enorm vekst i PR bransjen Storbritannia 1960-tallet: under 50 Public Relations firma 1990-tallet: over 2000 Public Relations firma Norge 1950-tallet: de første konsulentselskapene 1960-70-tallet: svak vekst 1980-tallet: ekspansjonen begynner 1990-tallet: fortsatt vekst og oppsplitting Storbritannia 1960-tallet: under 50 Public Relations firma 1990-tallet: over 2000 Public Relations firma Norge 1950-tallet: de første konsulentselskapene 1960-70-tallet: svak vekst 1980-tallet: ekspansjonen begynner 1990-tallet: fortsatt vekst og oppsplitting
15
De største hjemlige PR- byråene Burson Marsteller (USA-eid) Geelmuyden.Kiese JKL (svensk eid) Gambit Hill & Knowlton (USA eid) GCI Monsen Apeland Informasjon Dinamo PR Argumentgruppen Agendum Partners PR-operatørene Burson Marsteller (USA-eid) Geelmuyden.Kiese JKL (svensk eid) Gambit Hill & Knowlton (USA eid) GCI Monsen Apeland Informasjon Dinamo PR Argumentgruppen Agendum Partners PR-operatørene
16
Fra journalistikk til PR Pressemelding fra Burson-Marsteller 23.8.05: ”Tidligere nyhetsredaktør Rikke Bjurstrøm (48) går fra Dagsavisen som rådgiver i Burson Marsteller”. Mediehåndtering utgjør en viktig del av vår rådgivningsvirksomhet…Med sin innsikt og erfaring vil Rikke Bjurstrøm fylle en viktig rolle hos oss.. Jeg er glad og stolt over at Rikke Bjurstrøm, som på mange måter er den tabloide forbrukerjournalistikkens mor, nå blir en del av rådgiverteamet i Burson-Marsteller i Oslo, sier Claus Sonberg, som er adm. direktør.” Pressemelding fra Burson-Marsteller 23.8.05: ”Tidligere nyhetsredaktør Rikke Bjurstrøm (48) går fra Dagsavisen som rådgiver i Burson Marsteller”. Mediehåndtering utgjør en viktig del av vår rådgivningsvirksomhet…Med sin innsikt og erfaring vil Rikke Bjurstrøm fylle en viktig rolle hos oss.. Jeg er glad og stolt over at Rikke Bjurstrøm, som på mange måter er den tabloide forbrukerjournalistikkens mor, nå blir en del av rådgiverteamet i Burson-Marsteller i Oslo, sier Claus Sonberg, som er adm. direktør.”
17
Fra politikk til PR Pressemelding fra Burson-Marsteller 5.1 2006: ”Etter åtte års tjeneste som pressetalsmann for Kjell Magne Bondevik, blir Gunnar Husan en del av Burson marstellers fagmiljø innen medie- og myndighetsrådgivning.” ”Det har vært viktig for meg at Burson-Marsteller er et selskap jeg kan identifisere meg med” (G. Husan) Husan begynner samtidig med at Stein Hernes, politisk rådgiver for Jens Stoltenberg i hans forrige regjering, begynner som seniorrådgiver i B-M. Pressemelding fra Burson-Marsteller 5.1 2006: ”Etter åtte års tjeneste som pressetalsmann for Kjell Magne Bondevik, blir Gunnar Husan en del av Burson marstellers fagmiljø innen medie- og myndighetsrådgivning.” ”Det har vært viktig for meg at Burson-Marsteller er et selskap jeg kan identifisere meg med” (G. Husan) Husan begynner samtidig med at Stein Hernes, politisk rådgiver for Jens Stoltenberg i hans forrige regjering, begynner som seniorrådgiver i B-M.
18
Spin - news management Begrepet ’spin’ ble utbredt i USA, på 80- tallet, og henviser til strategier for å oppnå positiv medieomtale. ”Spinning a story involves twisting it to one’s advantags ” (Maltese 1994) Begrepet ’spin’ ble utbredt i USA, på 80- tallet, og henviser til strategier for å oppnå positiv medieomtale. ”Spinning a story involves twisting it to one’s advantags ” (Maltese 1994)
19
White House Press Corps West Wing
20
Mest brukte kilder Politikk og forvatning (20%) Ledere i næringslivet (17%) Ekspert, fagperson (12%) Medier/journalist (12%) Idrett (11%) Politi og rettsvesen (9%) Vanlige mennesker (8%) Organisasjonsledere (6%) Kultur (4%), Andre (2%) ’(Gjennomsnitt i ti norske aviser, Allern 2001: 172) Politikk og forvatning (20%) Ledere i næringslivet (17%) Ekspert, fagperson (12%) Medier/journalist (12%) Idrett (11%) Politi og rettsvesen (9%) Vanlige mennesker (8%) Organisasjonsledere (6%) Kultur (4%), Andre (2%) ’(Gjennomsnitt i ti norske aviser, Allern 2001: 172)
21
Journalistiske utfordringer Fordeler: Tilgang på attraktive opplysninger (inside informasjon, ’off the record’) Ulemper: mindre kritisk distanse, sårbarhet for propaganda og ’kildenes tyrrani’. Symbiosen mellom kilde og journalist kan påvirke vinkling av saker, (felleskap, et ’vi’ kan oppstå i krigssoner etc.) Fordeler: Tilgang på attraktive opplysninger (inside informasjon, ’off the record’) Ulemper: mindre kritisk distanse, sårbarhet for propaganda og ’kildenes tyrrani’. Symbiosen mellom kilde og journalist kan påvirke vinkling av saker, (felleskap, et ’vi’ kan oppstå i krigssoner etc.)
22
En målestokk for troverdighet Faktaorienterte sitater Antall siterte kilder Bakgrunnsopplysninger (John H. McManus 1994) Faktaorienterte sitater Antall siterte kilder Bakgrunnsopplysninger (John H. McManus 1994)
23
Enkildejournalistikk Enkildejournalistikk, redusert troverdighet Flerkildejournalistikk, økt informasjonsverdi Forskning viser en økning i flerkildejournalistikken siden 1980- tallet. Enkildejournalistikk, redusert troverdighet Flerkildejournalistikk, økt informasjonsverdi Forskning viser en økning i flerkildejournalistikken siden 1980- tallet.
24
Personifisering En årsak til at flere saker har tydelige kilder Nyhetssaker knyttes i større grad til enkeltpersoner. En årsak til at flere saker har tydelige kilder Nyhetssaker knyttes i større grad til enkeltpersoner.
25
Gjengangere ”Eager sources eventually become regular ones, appearing in the news over and over again” (Gans 1979:118) Rikssynsere ”Carl i Hagen stiller alltid opp!” (Journalist i P4) Rikssynsere ”Carl i Hagen stiller alltid opp!” (Journalist i P4)
26
Presseetikk Vær Varsom-plakaten 3. journalistisk adferd og forholdet til kildene. 3.1. ”Kilden for informasjonen skal som hovedregel identifiseres, med mindre det kommer i konflikt med kildevernet eller hensynet til en tredjeperson. http://www.presse.no/varsom.asp http://www.presse.no/varsom.asp Vær Varsom-plakaten 3. journalistisk adferd og forholdet til kildene. 3.1. ”Kilden for informasjonen skal som hovedregel identifiseres, med mindre det kommer i konflikt med kildevernet eller hensynet til en tredjeperson. http://www.presse.no/varsom.asp http://www.presse.no/varsom.asp
27
Anonyme kilder Beskytte informanter (whistle-blower) Opinionspåvikning (børs, marked) Politiske lekkasjer (testballong) Svertekampanjer (’drittpakker’) Beskytte informanter (whistle-blower) Opinionspåvikning (børs, marked) Politiske lekkasjer (testballong) Svertekampanjer (’drittpakker’)
28
Krimstoff og etiske dilemmaer Mest utbredt i krimstoff: Hun kalte seg Kristin Kirkemo når hun var snill jente - og Kristin Birkeby når den onde personligheten slo gjennom. ”Dette forklarer en 28-åring fra Molde, som er et meget sentralt vitne for aktoratet” (Dagbladet 15.05.01). Mest utbredt i krimstoff: Hun kalte seg Kristin Kirkemo når hun var snill jente - og Kristin Birkeby når den onde personligheten slo gjennom. ”Dette forklarer en 28-åring fra Molde, som er et meget sentralt vitne for aktoratet” (Dagbladet 15.05.01). Kildebeskyttelse versus oppklare kriminalitet? Eksempelvis kan journalister bli bedt om å vitne eller å gi fra seg båndopptak etc. Til bruk i retten. Konflikt mellom journalistisk etikk og samfunnsplikt. Kildebeskyttelse versus oppklare kriminalitet? Eksempelvis kan journalister bli bedt om å vitne eller å gi fra seg båndopptak etc. Til bruk i retten. Konflikt mellom journalistisk etikk og samfunnsplikt.
29
Betalingsjournalistikk Kjendiser betales for å stille opp (f.eks. Se og Hør) Vitner får betaling for eksklusive historier (f.eks. Britiske soldater) Motsatt: kilder betaler for positiv omtale (f.eks. bestikkelser, ’advertorials’) Kjendiser betales for å stille opp (f.eks. Se og Hør) Vitner får betaling for eksklusive historier (f.eks. Britiske soldater) Motsatt: kilder betaler for positiv omtale (f.eks. bestikkelser, ’advertorials’)
30
Kvinnelige kilder Norge: Utvikling fra 9% i 1979 til 14% i 1989. Lik studie i 1999 viste 13 %. Globalt: 17 % i 1995 (Media Watch). Gjennomsnitt i nyere studier: ca. 20% Norge: Utvikling fra 9% i 1979 til 14% i 1989. Lik studie i 1999 viste 13 %. Globalt: 17 % i 1995 (Media Watch). Gjennomsnitt i nyere studier: ca. 20%
31
Forklaringsfaktorer Sammenheng med temaprioriteringer. Flest kvinner i ’soft news’? Strukturer i samfunnet. Flere kvinnelige politikere enn politiske kilder? Mannsdominert bransje. Mannlige journalister? Etablerte kjønnsroller. Kvinner kvier seg for medieopptreden? Sammenheng med temaprioriteringer. Flest kvinner i ’soft news’? Strukturer i samfunnet. Flere kvinnelige politikere enn politiske kilder? Mannsdominert bransje. Mannlige journalister? Etablerte kjønnsroller. Kvinner kvier seg for medieopptreden?
32
Oppsummering Samspillet mellom kilde og journalist er et bytteforhold, men også en kamp om makt. Å oppnå definisjonsmakt muliggjør å fortelle sin versjon av et saksforhold, og legge rammene for hvordan saken vinkles. Maktbalansen avhenger av av kildens plass i kildehierarkiet og journalistisk distanse og integritet. Samspillet mellom kilde og journalist er et bytteforhold, men også en kamp om makt. Å oppnå definisjonsmakt muliggjør å fortelle sin versjon av et saksforhold, og legge rammene for hvordan saken vinkles. Maktbalansen avhenger av av kildens plass i kildehierarkiet og journalistisk distanse og integritet.
33
Neste gang Mandag 7. mai: Ekskursjon til NRK, møtes ved TV-resepsjonen kl. 12.00 Seminargruppe mandag utgår, og erstattes av pensumoppsummering etter siste forelesning. Fredag 11. mai: Hva er en politisk skandale? Gjesteforelesning om Syse-, Tønne-, og Valla-saken. Mandag 7. mai: Ekskursjon til NRK, møtes ved TV-resepsjonen kl. 12.00 Seminargruppe mandag utgår, og erstattes av pensumoppsummering etter siste forelesning. Fredag 11. mai: Hva er en politisk skandale? Gjesteforelesning om Syse-, Tønne-, og Valla-saken.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.