Setningsoppbygging på spansk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marius Vøllestad Bø vgs
Advertisements

Marius Vøllestad Greveskogen vgs
LAS DIFERENCIAS ENTRE SER Y ESTAR
EL ADVERBIO- ADVERB DEL AV EN SETNING SOM KOMPLEMENTERER VERBENE, ET ADJEKTIV OG ET ANNET ADVERB. MENS ADJEKTIVET BESKRIVER EN PERSON ELLER GJENSTAND,
Adjektiv (Beskrivelsesord)
EL IMPERATIVO.
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
En innføring i spillet: Lag En Setning
OBJEKTSPRONOMEN.
Plaza de Armas, Santiago de Chile Marius Vøllestad Bø vgs.
Delfina Díaz Susana Borgen
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hvordan lage setninger på fransk?
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
PRONOMEN.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Andalucía Marius Vøllestad Bø vgs.
Valencia.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Smaksprøver på språkforskning Kristine Eide, Universitetet i Oslo
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
¡Atrévete! OH – un libro sin límites
Objektspronomen Gjermund © ?Es tu piso? Sí, lo he comprado. ?Er det din leilighet? Ja, jeg har kjøpt den. Gjermund © 2010.
Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
Partisipp I norsk.
Trabajar. trabajo trabajas trabaja estudiar estudio.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Morfologi LUB
Morfologi Astrid Granly
El huevo frito imperfecto La yema imperfecto Indefinido La clara
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
Le passé Le passé composé, l’imparfait et le plus- que-parfait.
Expresar el futuro Vamos 2- Capítulo 7.
Preteritum futurum (Kondisjonalis) Condicional 1.
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Imperativ Imperativo Påbud Oppfordringer (Instruksjoner)
Preposiciones. Pronomen etter preposisjon ¿El regalo es para mí? Sí, es un regalo para ti ¿ El regalo es para Juan? Sí, es un regalo para él ¿El regalo.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Spansk: direkte og indirekte objektsform Direkte objektsform: – Jeg legger bøkene på bordet – Jeg legger dem på bordet – Pongo los libros en la mesa –
La familia. Kompetansemål: Kommunikasjon: forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Grammatikk.
Substantiv Artikler og kjønn.
Ir + a+ infinitiv (Framtidig handling)
Norsk som fremmedspråk Side 131
se Construcciones con ”se” kan ha flere betydninger i en setning
Metaspråk og grammatikkstrategiar
Norsk Grammatikk .
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

Setningsoppbygging på spansk

Sentrale ordklasser Artikkel El, la, las, los, un, una, unos/as Substantiv Casa, carro, pescado, hombre Verb Comer, beber, trabajar, escribir Adjektiv Rojo, grande, pequeño, bonita Adverb Hoy, después, mañana, mucho, poco Tekstbindingsord y, que, como, también Preposisjon En, sobre, a, de

El hombre – come – pescado Spansk ordstilling Friere enn på norsk Noen regler finnes likevel I utgangspunktet som på norsk: Subjekt – Verb – Objekt El hombre – come – pescado Mannen – spiser – fisk

Hva med tekstbindingsord? (Den gamle mannen spiser ikke fisk hver dag) El hombre viejo no come pescado todos los dias Todos los dias el hombre viejo no come pescado No come pescado todos los dias el hombre viejo Hva med tekstbindingsord? El hombre viejo come pescado todos los dias. La mujer come sopa (Kvinnen spiser suppe)

Viktig! Det er faste regler for plasseringen av nektelse, adjektiv, artikkel og preposisjoner: Verb I praksis kan verbet plasseres hvor som helst i setningen. Unntaket er mellom artikkel og substantiv (som alltid går sammen). Substantiv Plasseres hvor som helst i setningen, men artikkel må alltid plasseres før substantivet.

I begynnelsen, midten eller i slutten av setningen (tid) Adverb I begynnelsen, midten eller i slutten av setningen (tid) Hoy el hombre come pescado El hombre come pescado hoy El hombre hoy come pescado

Hovedregelen på spansk er at adjektivet plasseres etter substantivet. Nektelse Både ”nei” og ”ikke” heter NO på spansk. Nektelsen ”ikke” står alltid foran verbet: No hablo inglés No, no hablo inglés Adjektiv Hovedregelen på spansk er at adjektivet plasseres etter substantivet. La casa blanca El hombre grande El carro viejo

Artikkel Plasseres foran substantivet: El hombre / La mujer Preposisjon Settes foran objektet i setningen: Viajamos a Brazil Vivo al lado de tu casa Hablé con mis amigos

Vanlige feil

Hunkjønnsord De fleste ord som ender på –a. Unntak: día, mapa, planeta, problema, clima, programa  el Ord som ender på –dad og –ción/-sión er alltid hunkjønn: ciudad, universidad, estación, televisión

Ejemplo: bañarse, maquillarse, ducharse, lavarse, entrenarse Refleksive verb: Ejemplo: bañarse, maquillarse, ducharse, lavarse, entrenarse Subjektet og objektet viser til samme person: Jeg vasker bilen (ikke refleksivt) Jeg vasker meg (refleksivt) Står alltid sammen med et refleksivt pronomen: Me, te, se, nos, os, se

Plassering av det refleksive pronomenet: Når verbet er bøyd, står det refl. pron. foran: Cuándo te acuestas? Me acostaré a las 11. Når setningen har to verb kan man plassere pronomenet foran eller bak. Juan tiene que lavarse el pelo. Juan se tiene que lavar el pelo. Ahora María se puede lavar la cara. Ahora María puede lavarse la cara.

2. Verbet «gustar»: «å like», «å behage» Bøyes likt i alle personer Må sette pronomen foran verbet for å spesifisere hvem som behages av noen/ noe Pronomenet fungerer som direkte objekt Substantivet som subjekt

1 Me gusta/-an 1 Nos gusta/-an (jeg liker...) (vi liker...) Me gusta la música Nos gusta la música Me gustan las chicas Nos gustan las chicas   2 Te gusta/-an 2 Os gusta/-an (du liker...) (dere liker...) Te gusta la música Os gusta la música Te gustan las chicas Os gustan las chicas 3 Le gusta/-an 3 Les gusta/-an (han, hun, De liker...) (de, dere liker...) Le gusta la música Les gusta la música Le gustan las chicas Les gustan las chicas

Fyll inn med korrekt form av verbet gustar. Ex. (nosotros) Nos gustan los gatos. (yo) __________________________________ el español. (nosotros) __________________________________ la poesía. (tú) __________________________________ los chicos. (vosotros) __________________________________ la comida. (ella) __________________________________ a él. (ustedes) ¿__________________________________ Noruega? (ellos) __________________________________ las montañas. (él) __________________________________ los perros. (tú) ¿__________________________________ entrenar?

Muy versus mucho «mange», «mye» Tre ulike funksjoner «veldig» Adjektiv (bøyes i kjønn og tall) Ubestemt mengdeord (mye) Adverb «veldig» Bøyes ikke Foran et adverb eller et adjektiv: Estoy muy enfermo. Mi abuelo es muy alto. Bailan muy bien.

Compran muchas cosas (adjektiv) Hay muchas chicas (adjektiv) Kaja es mucho más alta que Eva (gradbøyd adjektiv) Yo estudio mucho (ubestemt mengdeord) Baila mucho (ubestemt mengdeord)

¿Muy o mucho? Es ___ importante entregar el trabajo en la fecha indicada. Mi hermana es ___ sociable y tiene ___ amigos. Tu trabajo es ___ bueno. Juan es ___ impulsivo, hace las cosas sin pensar. No tengo ____ suerte con la lotería.

3. Eiendomspronomen/Eiendomsord Uttrykker eieforhold og tilhørighet. Bøyes etter det som eies, som på norsk. Når eiendomsordet står med substantivet: Entall Flertall 1. Mi libro Mis libros 2. Tu libro Tus libros 3. Su libro Sus libros Nuestro/-a casa Nuestros/-as casas Vuestro/-a casa Vuestros/-as casas Su casa Sus casas

Trykksterke former av eiendomsord: mío, tuyo, suyo, nuestro, vuestro, suyo Bøyes i kjønn og tall! Eiendomsordet plasseres etter substantivet Får ekstra trykk Estas flores son tus flores Estas flores son tuyas ¡Dios mío!

Fyll inn med riktig eiendomsord (yo) ______ madre se llama Elena (yo) ____ padres se llaman Pepe y Teresa (Él) ____ novia es española (Ella) ______ padres son españoles (nosotros) Todos _______ hijos van a la escuela (Tú) La casa es _________ (yo) Las fotos son ________