© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl v/Bård Henry Moum Jakobsen, SYDR/USIT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Advertisements

1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO :49 Student automagi  Brukeradministrasjon...
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Monica Stamnes Identitetsforvaltning og brukeradministrasjon Introduksjon til identitetsforvaltning og brukeradministrasjon med Cerebrum Monica Stamnes.
© SEKSJON FOR SYSTEM- OG APPLIKASJONSDRIFT, USIT UNIVERSITETET I OSLO BAS – BrukerAdministrativt System v/ Bård H.M. Jakobsen
IT – Tjenester ved HELSAM Morten Ariansen. Brukerkonto Gir tilgang alle UiOs elektronisk resurser –E-post, brukerområder, elektronisk klasserom, programvare,
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Innføringskurs IT- tjenester for AFIN Ole Christian Rynning
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :55 Side 1 FEIDE – BAS v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
IHR-relaterte tiltak. Saker som USIT jobber med Relatert til, men uavhengig av plangruppen Tiltakene har sitt utgangspunkt i –IHR-runden på alle fakulteter.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Installering av Windows XP med PXE (netboot) Del 1 – forhåndskonfigurering.
© USIT/SAPP/GT UNIVERSITETET I OSLO FS ↔ UREG2000 ↔ CF v/Bård Jakobsen (igjen... )
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
v/Bård Henry Moum Jakobsen
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Forskriften har regler om
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Innføringskurs – Student-IT ved det Juridiske Fakultet
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Jasmina Hodzic, Gruppe for grunntjenester, USIT POLS, Cerebrum og Ephorte synkronisering Registrering av brukere i Ephorte ved hjelp av automatiske oppdateringsrutiner.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Studenter og IT Semesterstart høsten 1999.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :10 Side 1 Mail ved UiO v/ Bård H.M. Jakobsen (GT/SAPP/USIT)
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Et BAS: Cerebrum.
Student IT ved UiO Morten Ariansen. Institutt for sykepleievitenskap og helsefag IT-ansvarlig for ISH og IASAM: It ansvarlige: –Morten Ariansen.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Student-IT Studenter og IT ved Universitetet i Oslo v/Bård Henry Moum Jakobsen (Senioringeniør,
ved Universitetet i Oslo
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO FS: en bærebjelke i UiOs læringstjeneste HowTo: FS-> UREG -> ClassFronter (LMS) v/Bård Henry Moum.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo v/Bård Henry Moum Jakobsen Senioringeniør,
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo v/Bård Henry Moum Jakobsen Senioringeniør,
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO UREG2000 Brukeradministrasjon ved Universitetet i Oslo.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl v/Bård Henry Moum Jakobsen, PG/SYDR/USIT.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO :44 Litt status og orienteringer rundt rare ting ved høsten 2004 v/Bård H.M. Jakobsen.
Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet Mangler du brukernavn og passord? Si i fra! (NB! Ikke det samme som PIN-kode og fødselsnummer) (NBNB:
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Studenter og IT, Auto-stud-reg Semesteret våren 2000.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO En oppsummering av brukerbygging Student-IT for høsten 2002 Universitetet i Oslo.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
Student-IT høsten 2011 Av: Monica Stamnes (mpp av Bård Jakobsen ) Gruppe for drift av grunntjenester Seksjon for system- og applikasjonsdrift USIT.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 19. juli 2016.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Studenter og IT Semesterstart høsten 1999.
v/Harald Meland og Bård Henry Moum Jakobsen
FEIDE – Felles elektronisk Identitet
v/Bård Henry Moum Jakobsen
v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO
v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO
Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl
Brukeradministrasjon ved UiO
IT-ledernettverket 18. april 2018
Standardisering av IT-virksomheten
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Kurs: LITA, PCstuevakter, Luka, Opr, mfl v/Bård Henry Moum Jakobsen, SYDR/USIT

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Agenda IT-organiseringen ved UiO IT-Reglementet Student-IT PRO BOFH ADSM (Backup) Kontaktpunkter

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO IT-organisering Sentralt (USIT) –SYDR - System- og driftsseksjonen –ADB - ADB-seksjonen –SDIT - Seksjon for dokument- og informasjonstjenester –ODI - Opplæring, dokumentasjon og informasjon –PS - Prosjektseksjonen Fakultet –Fakultære LITA –StudentIT ansvarlige –PCstuevakter Institutt –LITA

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO IT-Reglement Alle som får brukernavn og passord ved UiO plikter å sette seg inn i Universitetes IT-Reglement.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Reglementet gjelder for bruk av universitetets IT-tjenester. Reglementet gjelder for ansatte, studenter og andre som får tilgang til IT-tjenestene. En bruker plikter å holde seg informert om det til en hver tid gjeldene reglement og evt. supplerende bestemmelser.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Når en bruker skal identifisere seg ved bruk av IT-tjenestene er vedkommende forpliktet til alltid å identifisere seg med sitt eget brukernavn, passord eller på annen regulær måte.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Datasikkerhet Brukernavn og passord er strengt personlig, og skal ikke lånes ut til andre! En bruker må ikke søke å oppnå uautorisert tilgang til andres data, programmer m.m, eller søke å gjøre seg kjent med andres passord.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Taushetsplikt En bruker har taushetsplikt om noens personlige forhold som man får kjennskap til gjennom bruk av IT-tjenestene.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Sanksjoner Overtredelse av reglementet kan føre til at bruker nektes tilgang til universitetets IT- tjenester. Brudd på regler om personvern, taushetsplikt m.m. kan føre til erstatningsplikt og/eller straff.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Hva har vi lov til LITA må innhente tillatelse fra Universitetsdirektøren før vedkommende kan gå inn på en brukers område. USIT kan gjøre dette kun hvis det foreligger ”tungtveiende grunner til øyeblikkelig inngrep”. Dette må i alle tilfeller dokumenteres og rapporteres til Universitetsdirektøren.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO PAUSE!!!

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Student og IT ved Universitetet i Oslo

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Kollegiets vedtak Det settes av 1,8 mill kroner inkl arbeidsgiveravgift på post 01/11 til 5 årsverk til oppbygging av driftsorganisasjon og 1 årsverk til utbygging av oppringskapasiteten. På post 45 settes av 3,6 mill kroner til tjenermaskiner/nett og utbygging av oppringskapasiteten. Det forutsettes at fakultetene innenfor egne rammer følger opp tiltaket ved utskifting av arbeidsstasjoner på PC-stuene samt sørger for at PC-stuene er bemannet med personale som kan gi brukerstøtte. (Det akademiske kollegium 10. desember 1996)

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Mål Alle studenter oppmeldt til fag og med fakultetsopptak skal bli registrert som brukere av Universitetets nettverk. Studenter skal bli personlige brukere av IT, i den forstand at de er i stand til å utnytte IT i læringsarbeid hvor IT kan gi merverdi til læringen og at de får et grunnlag for å ta i bruk IT i et senere arbeidsliv.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Kollegiets utgangspunkt Alle studenter gis konto for bruk av elektroniske tjenester (IT). Kontoen gis ved studiestart og beholdes så lenge en er registrert student. Det utvikles støtte- og undervisningsapparat for studenters bruk av IT. Kontoene gir mulighet til elektronisk post og begrenset adgang til web-tjenester. Det bygges ut PC-stuer med utskriftstjeneste.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Kollegiets utgangspunkt (del II) Det gis midler for utvikling av opplegg for bruk av IT i undervisning. Det forventes at studenter leverer avsluttende skriftlig arbeid på elektronisk form. Andre tjenester gir studenter muligheter til å koble seg utenfra opp til IT-tjenester. Informasjon til/fra studenter gjøres mest mulig ved bruk av IT. Det gis sanksjonsmuligheter for misbruk av IT.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Ansvarsfordeling USIT –Infrastruktur fram til veggkontakt. »Mail-, News-, File-, Webservere osv. –Standardisering av løsninger –Opplæring av lokale IT-ansvarlige og opplæring av bemanningen på PC-stuene Fakultet –Utbygging og vedlikehold (utskifting) av arbeidsstasjoner på PC-stuene –Bemanning av PC-stuene –1. linje brukerstøtte –Opplæring av studentene i basistilbudet og fagspesifikk IT.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Status i dag

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Status i dag ca studenter registrert ca studentbrukere på nettet ca sluttbrukermaskiner for studentene

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Struktur File-server

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Opplæring i basistjenester Obligatorisk opplæring før tildeling av brukerkonto –IT-reglementet –Introduksjon til GUI –Elementær nett-bruk: , Web, News etc

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Dekningsgrad: Overslaget over behovet for arbeidsplasser avhenger av to faktorer: Antall studenter som skal betjenes –For tiden er det om lag registrerte studenter ved universitetet. I utgangspunktet holdes forberedendestudentene utenfor. Det utgjør studenter (noe mer i høstsemesteret og noe mindre i vårsemesteret. Tall fra eksamensregisteret og studentenes egne oppgaver over hvor mye de studerer tilsier at vi kan regne med omlag heltidsstudenter i denne sammenhengen. Av dette er omlag høyeregradsstudenter.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Dekningsgrad: (del II) Antall timer pr uke studentene vil bruke studentarbeidsplassene –Her baserer vi oss på tall innhentet ved Institutt for informatikk som antyder av gjennomsnittstiden er omlag 5 timer pr laveregrads- og omlag 8 timer pr høyeregradsstudent. Vi kan regne med en effektiv brukstid av utstyret på terminalstuene på 80 timer pr uke. Derved blir det behov for å bygge ut en kapasitet på PC- stuene på omlag arbeidsplasser.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO PAUSE!!!

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO PRO - PRISS Remote Operator Program for å administrere printere. Krever passord for å kunne administrere en printer Kan: –Slette jobber –Rekøe –Stoppe –Endre rekkefølgen (prioritet)

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Hva kan PRISS Utskrift !! Accounting per bruker ’querypq -u ’ Kost per skriver Sperre skrivere

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO bofh - Brukeradministrering Program for enkel administrering av brukere For enkelte kategorier av dere: Sette passord på brukere, og printerkvoter For øvrig: –Administrering av filegrupper og nettgrupper. –Sletting, flytting og lignende av brukere. Administrator må eie disk bruker bor på, dvs være medlem av den IT-gruppen som står som eier av brukerdisken.

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Printerkvoter Gjelder stort sett brukere på Platon og studentene på HF querypq: ask.uio.no> querypq -u daghbj Has printer quota: 1 Printer quota: 1121 Weekly quota: 100 Max accumulation: 1200 Pages printed: 311

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Printerkvoter fra ’bofh’ Du må være innloget på en eller annen server (unix- maskin) ’qpq’ ’upq bofh> qpq daghbj Has printer quota: 1 Printer quota: 20 Weekly quota: 100 Max accumulation: 1200 Pages printed: 311 bofh> upq daghbj 1000 Kvote oppdatert bofh> qpq daghbj Has printer quota: 1 Printer quota: 1000 Weekly quota: 100 Max accumulation: 1200 Pages printed: 311

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Backup (adsm) (i) USIT tar regelmessig sikkerhetskopi av disker som lokale IT-ansvarlige melder inn i ordningen. Det er to kategorier: –Brukerdisker; /fakultet/maskin/u# - ofte, dvs 6x/uke –Andre; sjelden - etter angitt frekvens eller ca 1x/uke Får du behov for å hente filer meldes dette med full sti !! –til –Hit meldes også nye disker!

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Backup (adsm) (ii) ADSM - ADSTAR Distributed Storage Manager –Brukes til å ta backup av alle disker på servere ved UiO –Kan brukes til å ta backup av lokale PC’er (Win95/NT)

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Hvordan kontakte USIT Telefon –(22 8) Lukevakten –(22 8) Operatørene –(22 8) Sentralbordet Mail News –uio.sos- uio.it-ansvarlige –uio.hjelp- uio.mac –uio.meldinger- uio.ibm-pc

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Postlister (Kontaktpunkter)  Lukevakten  Feilmeldingssenteret (Maskinrommet, USIT)  Alle LITA ved UiO

© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO LUNCH!!!