Lasse Simonsen Dag 2 Mangelbegrepet. 1 Innledning Partsbetegnelsene i obligasjonsretten Mangelbegrepet – normer for fordelingen av risikoen mellom partene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
JUS102 Dag
Advertisements

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 4 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2006 Herman.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 5 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2005 Herman.
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Dag 3 Mangelslæren Lasse Simonsen.
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 29. januar 2014
Dag 3 Mangel Lasse Simonsen.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Avbestilling og oppsigelse
Oppfyllelsesvanskeligheter
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Obligasjonsrett I Mislighold
Lasse Simonsen 8 Erstatningsutmålingen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 2b Forsinkelse. 1 Fastleggelse av oppfyllelses- fristen.
Lasse Simonsen Dag 6 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 6 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Utbedring som sanksjon – rettingsplikten Utbedring som rettighet – den defensive utbedringsretten.
Naturaloppfyllelse – retting
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen Dag 5 Heving.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Lasse Simonsen Dag 6 a Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 2 Mangelbegrepet. 1 Innledning Mangelbegrepet – normer for fordelingen av risikoen mellom partene Subjektive og objektive normer for.
Lasse Simonsen Dag 9 Avbestilling og oppsigelse. 1 Innledning Hva er avbestilling? Andre grunner til ineffektive kontrakter.
Lasse Simonsen 9 Avbestilling og oppsigelse. Lasse Simonsen D D K K Y Avbestilling: Erklæring – avbestilling (Fratar debitor retten til å oppfylle) Avtl.
1 Mangelbegrepet Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen 1 Mangelbegrepet. Lasse Simonsen DK Y P P Terminologi: PengekreditorPengedebitor RealkreditorRealdebitor.
VI Culpa-ansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
4b. Revisjon og omlegging Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3
Lasse Simonsen I Mangelbegrepet. Lasse Simonsen DK Y P P Terminologi: PengekreditorPengedebitor RealkreditorRealdebitor.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 2 Mangelsbegrepet. 1 Innledning Mangelbegrepet – normer for fordelingen av risikoen mellom partene Subjektive og objektive normer for.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
VI Culpa-ansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Lasse Simonsen VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 2 Kontraktsmessig ytelse – særlig om mangelsbegrepet.
Dag 1 Mangelbegrepet Lasse Simonsen.
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner I Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
7 Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Mislighold
økonomisk kompensasjon for
Oppfyllelsesvanskeligheter
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Naturaloppfyllelse – retting
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Oppfyllelsesvanskeligheter
Oppfyllelsesvanskeligheter
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
6 Culpa-ansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Oppfyllelsesvanskeligheter
Metodekurs – kontraktsrett II
Forsinkelse i kontraktsforhold
6 Culpa-ansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Forelesninger i kjøpsrett H2018, 4. september 2018
Styreansvar i praksis Oslo, 26. februar 2019 Andrea Dahlum.
Obligasjonsrett I Mislighold
Utskrift av presentasjonen:

Lasse Simonsen Dag 2 Mangelbegrepet

1 Innledning Partsbetegnelsene i obligasjonsretten Mangelbegrepet – normer for fordelingen av risikoen mellom partene Subjektive og objektive normer for fordelingen av risikoen

Lasse Simonsen Debitor (selger) Debitor (selger) Kreditor (kjøper) Kreditor (kjøper) Y P P Partene: PengekreditorPengedebitor RealkreditorRealdebitor

Lasse Simonsen Mangelbegrepet - risikofordeling: D D K K Hvem av partene har risikoen for svakhetene ved ytelsen?

Lasse Simonsen Objektive normer (risikonormer) Objektive normer (risikonormer) Subjektive normer (S’ kunnskap om svakhetene) Mangelbedømmelsen: Risikofordeling mellom kjøper og selger Kjøpers risiko (Caveat emptor) Kjøpers risiko (Caveat emptor)

2 Mangelbedømmelsen som tolkingsprosess Det overordnede tolkingstemaet – berettigede forventninger Tolkingsdataene Konkret mangelbedømmelse – tolkingslæren

Lasse Simonsen Avtalt ytelse Avtalt ytelse Levert ytelse Levert ytelse Bevisspørsmål Avtaletolking Debitor Differanse: Mangel

Lasse Simonsen TD 1 TD 2 TD 3 Tema ”Berettiget forventninger” Tema ”Berettiget forventninger” Tolkingstema og tolkingsdata: Den objektive tolkingsteori Tolkningsdataer (fysiske fenomener som kan kaste lys over vurderingstemaet) Momenter (argumenter) -Avtalen -Eiendommen -Visning -Forhandlinger -Prospekter -Osv -En objektiv norm -Et normativt utgangspunkt (”berettiget”) -En konkret helhetsvurdering av situasjonen -Gir domstolene et ganske vidt skjønn. Rimelighet.

Lasse Simonsen Skillet mellom konkret og abstrakt mangeltolking: Tolkingsdataene KonkretAbstrakt Liten tilknytning til den aktuelle avtalesituasjonen Sterk tilknytning til den aktuelle avtalesituasjonen Avhl § 3-2 (1) b Alminnelig formål Vanlig god vare: -Rt Videospillerdommen -Rt Hydratkalkdommen

Lasse Simonsen Avtaletolking (berettiget forventning) Konkret mangelsvurdering: Utsagns- tolkning Gjenstands- tolkning Avhl § 3-1 Tolkningslæren Avhl § 3-8 Uriktige opplys. Forutsetnings- tolkning Avhl § 3-2(1)b Spesielle formål Konkrete forhold Utg: Naturlig språklig forståelse - Hvilket inntrykk gjenstanden gir - Kjøpesummen Kan framgå av avtalen

3 Konkrete forventninger skapt av debitor (utsagnstolking) Utgangspunktet – avtaletolking Opplysninger om ytelsen Innvirkningskriteriet

Lasse Simonsen Avhl § 3-1 (1) ”som følgjer av avtala”: Tolkingslæren Opplysninger Avhl § 3-8 Uriktige opplysninger Avhl § 3-8 Uriktige opplysninger Hva er virkeområdet?

Lasse Simonsen Avhl § 3-1 (1) kontra § 3-8 (lex specialis): Sml Rt 2005 side 1281 Kjøps- avtalen Kjøps- avtalen Opplysninger om ytelsen Salgsoppgaven Takstrapporten Annonsen Muntlige utsagn Muntlige utsagn Avhl § 3-8 Egenoppgave (forsikring) Erklæringer fra entreprenører osv

Lasse Simonsen Kjøp Ikke-kjøp (innvirkning) Hvis riktige opplysninger Innvirkningskriteriet: -Rt 2003 side 612 (38 flg) Arealsviktdommen -Rt 2005 side 257 (37) Hårfjerningsdommen -Rt 2005 side 1281 (46/47) Baderomsdommen Kjøper Egnet til å virke kjøpsmotiverende

Lasse Simonsen Innvirkning (egnet til å virke kjøpsmotiverende) Enhver opplysning om eiendommen Innvirkningsbegrensningen: ? Spørsmål om konkret innvirkning - Selgers bevisbyrde - Helt konkrete opplysninger Objektiv norm (generelt anses motiverende) Opplysninger som (normalt) ikke er egnet til å virke inn på avtalen Rt (egenoppgave)

Lasse Simonsen Rt 2005 side 1281 Baderomsdommen: Egenoppgave (forsikring) X Om det er våtrom som ikke tilfredsstiller forskriftene NeiJaVet ikke Spørsmål: -Er dette opplysninger? -Er i tilfelle opplysningen korrigert gjennom tilstandsrapporten? -Har opplysningen virket inn på kjøpet?

4 Betydningen av debitors kunnskap Innledning Kunnskap om svakheter ved ytelsen (opplysningsplikten) Kunnskap om kreditors formål med ytelsen

Lasse Simonsen Debitor (selger) Opplysningsplikten : Svakhet Innsikt (”måtte kjenne til”) (2) Det subjektive elementet (1) Det objektive elementet

Lasse Simonsen ”Kunnskap” ”As is”-klausuler Kreditors undersøkelsesplikt Kreditors reklamasjonsplikt Et ”robust” mangelgrunnlag:

Lasse Simonsen Graden av forventninger Caveat emptor-regelen Den objektive norm - ”berettiget forventninger” Selgers objektive risikoområde Kjøpers objektive risikoområde Alt 2 Alt 1 Debitors ”kunnskap” ? En strengere subjektiv norm?

Lasse Simonsen Forholdet mellom avtl § 33 og kontraktlovgivningen: Ugyldighet Mangel O O Avtl § 33 F eks avhl § 3-7

Lasse Simonsen Kreditors formål – kjl § 17 (2) (b): Formålet (objektiv risiko for egnethet) Kreditor (kjøper) Debitor (selger – sakkyndig) ”Kunnskap”

5 Betydningen av kreditors egen kunnskap Når foreligger en undersøkelsesplikt Innholdet av undersøkelsesplikten Unntakene fra undersøkelsesplikten

Lasse Simonsen Kreditor (kjøper) Kreditors undersøkelsesplikt: Svakhet Kreditors mulige innsikt i svakheten - Generelt: Måtte kjenne til - Oppfordret/faktisk gjennomført: Burde - Opplysningsplikten - Liten grunn til å undersøke - Opplysningsplikten - Liten grunn til å undersøke Unntak

6 Identifikasjonsspørsmålet Problemstillingen Uriktige opplysninger Manglende opplysninger

Lasse Simonsen Retts- subjekt Retts- subjekt § 3-7 Kunnskap § 3-8 Opplysninger § 3-7 Kunnskap § 3-8 Opplysninger Hvis kunnskap eller handling er relevant? Identifikasjonsspørsmålet:

Lasse Simonsen D D DmDm DmDm K K Identifikasjon på selgersiden (D): Avtale (2) Kunnskap (1) Opplysninger

Lasse Simonsen Uriktige opplysninger: Handle på vegne av selger: D D Km K K Handle på vegne av debitor

Avtale Takstmann – kunnskap (måtte kjenne til) Ikke-kunnskap Rt 2001 side 369 Takstmannsdommen (Selgers identifikasjon med takstmannens ”kunnskap”) D D K K Takst- rapport Takst- rapport ? Lasse Simonsen Ingen opplysninger

Lasse Simonsen D D KmKm KmKm K K Identifikasjon på kjøpersiden (K): Avtale Kunnskap Manglende undersøkelse

7 Ansvarsfraskrivelser Utgangspunktet Spesifiserte forbehold Generelle forbehold – ”as is”-klausuler

Lasse Simonsen Strategier for å unngå mangelrisikoen: M Uriktige opplysninger Uriktige opplysninger Berettigede forventninger Berettigede forventninger Forbehold Forbeholdne opplysninger Forbeholdne opplysninger (glidende overganger) Rt Bukkebodommen

Lasse Simonsen Generelle forbehold ”as is” Spesifiserte forbehold Forbehold Rt Kapellveien 35 Rt Bukkebodommen

Lasse Simonsen Lovfastsatte begrensninger i ansvarsfraskrivelsen: Avhl § 3-9 Begrensninger Avhl § 3-9 Begrensninger ”Vesentleg ringare stand” ”Vesentleg ringare stand” Opplysningssvikt -§ 3-8 -§ 3-7 Opplysningssvikt -§ 3-8 -§ 3-7 NB!

Lasse Simonsen Vesentlighetskriteriet (skjønnsmessig helhetsvurdering) : Rettingskostnader Utbedring = 3-4 % av K Likevel ikke mangel – særlige forhold: - Urovekkende opplysninger - Indikasjoner på stedet - Osv. Likevel mangel – særlige forhold: - Mangelens art - Særlig høy kjøpesum - Opplysninger - Osv Normalt mangel Normalt ikke mangel

Lasse Simonsen Virkeområdet for avhl § 3-9: Avhl § 3-9 Lovlighets- mangler Avhl § 3-2 (2) Lovlighets- mangler Avhl § 3-2 (2) Fysiske mangler Fysiske mangler Rt 2005 side 1281 Baderomsdommen Retts- og rådighetsmangler Avhl §§ 4-17/18 Retts- og rådighetsmangler Avhl §§ 4-17/18 Arealmangler Avhl § 3-3 Arealmangler Avhl § 3-3 P: Kommer as is-regelen til anvendelse?