Datamaskinens komponenter og virkemåte IKT for lærere Kjetil Østereng
På innsiden av maskinen
Oppstart av maskinen Strøm fra PSU vekker liv i hovedkortet Oppstartsprogrammet i BIOS kjøres POST (Power On Self Test) kjøres Maskinen leter etter systemfiler/oppstartsfiler fra harddisker eller lignende Hvis den finner slike filer, kopieres filene fra harddisk til systemminnet (RAM)
VELKOMMEN INN!
Hovedkort På engelsk «motherboard» Alle viktige komponenter kobles til hovedkortet Inneholder også brikkesettet, ansvarlig for kommunikasjonen mellom CPU, RAM og innstikkskort
CPU ”Hovedhjernen” i maskinen Utfører et bestemt antall operasjoner hvert sekund, angitt i Hertz (Hz) Klokkepulsen er sterkt medvirkende til maskinens opplevde ytelse
Minne Random Access Memory Maskinens korttidshukommelse Lagrer instruksjoner fra OS som skal til CPU ved neste klokkepuls Høy hastighet, men ikke egnet til annet enn korttidslagring av data
Lagringsenheter Harddisk Flashlagring (solid state) – Internt – Eksternt Optiske medier – CD-rom – DVD – HD-DVD/BlueRay
Magnestiske plater Lese- og skrivehode Rotasjonsmotor
Solid state disc
Flashminne
Optiske medier
Busser Maskinens kollektivtransport Frakter data mellom CPU, minne og harddisker i de samme kobberbanene på hovedkortet En buss kan være – Internt på hovedkortet – Kobling fra periferienhet til maskinens indre
Grafikkort Har som hovedoppgave å tegne piksler på skjermen eller skjermene Har som regel eget minne og egen CPU – Kan gjøre egne, krevende utregninger – Sparer maskinens ressurser til andre oppgaver Integrerte grafikkort låner ressurser av det øvrige systemet
Nettverkskort Sørger for tilkobling av maskinen til nettverket Standard tilkobling til Ethernet gjennom RJ45- plugg Trådløse nettverkskort har tilkobling til antenne
Lydkort Tolker signaler fra OS og konverterer de til lydbølger Mellomleddet mellom høyttalere og PC, og mikrofon og PC Er i dag i hovedsak integrert på hovedkortet Profesjonelle lydkort er i hovedsak eksterne periferienheter
PÅ UTSIDEN
På utsiden av maskinen Forskjellige muligheter for tilkoblinger USB og USB 2.0 IEEE 1394 (FireWire, iLink) Scannere, skrivere og andre periferienheter
Tilkobling av skjermer Store krav til båndbredde og stabilitet Sammensmelting av TV-standarder og PC- standarder DVI-DHDMIDisplayPort
VGA
TALL OG TALLSYSTEMER
Maskinen forstår kun binært Det binære tallsystem – to-tallssystemet Vi har hele 2 valg: – 1 (på) – 0 (av) Enkelt å bygge, ingen misforståelser. Som morse-kode: Enten er det en prikk, hvis ikke er det en strek
Rekker av bits blir bytes Alle tegn/symboler/data kan fremstilles binært, i bitrekker En byte består av åtte bit Bokstaven A = Bokstavrekken ABCD gir rekken x 8 = 32 bit = 4 byte
Størrelsesorden 1 Kilobyte = 1000 byte, mer presist 2 10 = byte 1 Megabyte = byte, mer presist 2 20 = byte 1 Gigabyte = byte, mer presist 2 30 = byte 1 Terabyte = byte (trillion), mer presist byte
To standarder for måling Le Système International d'Unités (SI) operer med andre prefikser for data enn de binærprefiks Ganske enkelt: Det handler om man tar utgangspunkt i en eksponent av 1000 eller 1024
Produsenten sier: 500 x 10^9 bytes = 500 GB (desimal) Datamaskinen leser: 465 x 2^30 bytes ≈ 499 GB (binært) Du «får» altså 35 GB mindre enn du tror!
DEL 1 = SLUTT