”The Ethics of War” 4.forelesning. Summary of 3.lecture Three ways of justifying the rules of war (1)Rule-utilitarian (Brandt): ideal rules of war are.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Advertisements

Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
”The Ethics of War” 7.forelesning. Subjective and objective justification We are objectively justified if we act according to ’objective ought’ Objective.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Ombud. Pådriverfunksjon Uavhengig Foto CF Wesenberg.
Misjon – å krysse grenser
Internprising F. Zimmer V06.
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Min verden raser sammen. Min verden raser sammen, alt er fremmed. En stor mur omringer meg, jeg er fanget. Alt hva jeg har kjært er brutalt revet bort.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Lecture 17.
Ulike måtar for bruken av pronomen
Lecture 29.
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Citation and reference tools for your master thesis
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Aim: What is the trig limit?
Using nursery rhymes and songs
SPØRSMÅL GJENSTÅR: Question remains: G
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
The Gains from International Trade
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Ha evig liv Joh
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

”The Ethics of War” 4.forelesning

Summary of 3.lecture Three ways of justifying the rules of war (1)Rule-utilitarian (Brandt): ideal rules of war are those which would be accepted by rational, impartial persons who believe that their country will at some point be at war. The ideal rules of war are morally justified but may diverge from (a) moral norms outside of war and (b) from the actual (legal) rules of war

Summary cont. (2) Convention-dependent rules of war (Mavrodes): The rules of war are compromises to reduce costs. They genererate obligations because they exist (like driving on the right hand of the road), but have no independent moral status. May diverge from moral rules.

Summary cont. (3) Absolutism (deontology):The rules of war reflect absolute moral rules. They can only be justified with reference to absolute moral rules – no compromises! To treat people as they deserve. Justice. Morality as inter-personal. But does it apply to war?

Acts of war A legitimate act of war is always and only directed against military objectives (included armed forces) A war crime is an illegitimate act of war = (1) directly attacking someone who is immune (Civilians, pow’s, wounded and surrendered soldiers) (2) Cruel, unneccessary acts against leg targets (excessive harm)

Jus in bello (conventionalist view) (1)Discrimination (2)Proportionality (3)Double effect

(1) The principle of discrimination ”Once war has begun, soldiers are subject to attack at any time (unless wounded or captured)” (Wars, 138) ”Non-combatants cannot be attacked at any time” (Wars, 151)

(2) Proportionality Sigdwick’s twofold rule against excessive harm (1)Harm only permitted when significantly conducive to victory (military necessity) (2) Harm only permitted to a degree that is significantly conducive to victory (m.n. weighted against other interests)

Discrimination Principle of generic consistency: any discrimination must be grounded in a morally relevant difference What, if any, is/are the morally relevant difference(s) between combatants and civilians?

Discrimination 1: Immunity Bystanders of battle Not engaged in war effort Approximate combatants Naked versus wounded soldiers

Discrimination 2: non-immunty To be a legitimate target implies that one can be killed All soldiers are legitimate targets Only soldiers have a right to kill No distinction between combatants! Soldiers are morally equal

Rights The right to life is fundamental Civilians retain their right to life Soldiers forfeit their right to life.. …Or exchange it for a right to kill What are the grounds for the forfeiture?

Gruppediskusjon OPPGAVE 1 Se på følgende påstander fra representanter for det konvensjonalistiske synet (sml gjerne med Walzer og Anscombe) “when we see [the enemy soldier] at rest, we assume that he is thinking of home and peace, as we would be. If that is so, how can it be justified to kill him? Yet it is justified” (Walzer 143) “The difference is between those who make what soldiers need to fight and those who do not… is that the former are assimilated to the class of soldiers – partly assimilated, I should say, because these are not armed men, ready to fight, and so they can be attacked only in their factory (not in their homes), when they are actually engaged in activities threatening and harmful to their enemies. (Ibid) “A farmer growing what which may be eaten by the troops is not ‘supplying (troops) with the means of fighting’” (Anscombe 67). Spørsmål: 1) Finnes det moralsk relevante forskjeller mellom ikke-immune ”nakne” soldater og (delvis) immune sivile som bidrar til krigsmaskineriet (for eksempel ved våpenproduksjon), og som kan drepes for eksempel mellom kl 8-16? som kan rettferdiggjøre forskjellsbehandling? I så fall, hvilke og hvorfor? Hvis ikke, hvorfor ikke? 2) Finnes det moralsk relevante forskjeller mellom (delvis) immune sivile som bidrar til krigsmaskineriet og absolutt immune sivile som produserer mat og helsetjenester for soldatene som kan rettferdiggjøre forskjellsbehandling? I så fall, hvilke og hvorfor? Hvis ikke, hvorfor ikke? 3) Finnes det moralsk relevante forskjeller mellom ”nakne soldater” og soldater i kamp som kan rettferdiggjøre forskjellsbehandling? I så fall, hvilke og hvorfor? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Gruppearbeid OPPGAVE 2 Hva er mulige moralsk relevante forskjeller mellom sivile og soldater, som kan rettferdiggjøre at sivile ikke er legitime mål, mens soldater er det? Gi argumenter for og eventuelt imot forskjellsbehandling mellom sivile og soldater. En mulig vinkling: soldater har mistet sin rett til liv (jfr Walzer ), mens sivile ikke har mistet den. Hvordan kan man begrunne denne påstanden?

Innocent aggresssor A psychotic man comes towards you with an axe. Voices in his head tell him that your are Satan incarnated and he believes it to be his duty to annihilate you. He aims at you with the intention to kill you. Are you permitted to kill him in self- defence? Is he permitted to counter- defend himself against you? Why/not?

Innocent threat You are laying on your deck, sunbathing. A fat man is sitting in the cliff-top park above your house. Suddenly he rolls of his chair and falls toward you. If he hits you he will crush you and you will die, but he will save his life. Your only chance to save yourself is to change the direction of your awning and deflect him down to the road where he will die. Are you permitted to change the direction of your awning? If the fat man had a remote control to your awning, would he be permitted to use it? Why/not?