TPG4162 Muntlig Eksamen
OpenGL: ref Øving 1
OpenGL: ref Øving 2
OpenGL glMatrixMode. GL_MODELVIEW vs GL_PROJECTION? GLSL, gl_ModelViewMatrix vs gl_NormalMatrix? ftransform()
GLSL varying, uniform
OpenGL => GLSL Gammel ”fixed function”: glBegin(GL_QUAD) glNormal3f(0,0,1); glColor4f(0,0,0,1); glVertex3f(0,0,0); glColor4f(1,0,0,1); glVertex3f(1,0,0); glColor4f(1,1,0,0); glVertex3f(1,1,0); glColor4f(0,1,0,1); glVertex3f(0,1,0); glEnd()
CaveLib Hva er forskjellen på CAVEDisplay() og CAVEFrameFunction() ? Hva skjer ”bak teppet” når cave setter GL_PROJECTION? Hvordan gjøres navigering?
Visualisere fysisk prosess Et glass med 2 dl kaldt vann (10 grader). Heller oppi 2 dl iskald olje (-5 grader). Følgende skjer: Vann og olje vil ikke blandes, holder seg som adskilte vesker. Vann blir til is i nærheten av oljen, før det etter en stund blir vann igjen. Systemet er i voldsom uro når du heller i oljen, men blir rolig etter hvert.
Visualisere fysisk prosess To datasett Datasett 1 er målt. Vannglass av Isopor plassert i vakuum. 12 temperatursensorer langs veggene. Datasett 2 er simulert. Regulært grid på 256x256x256 punkter, over 5000 tidssteg. Helling av olje skjer de første 50. Hvert punkt har, per tid Trykk olje, trykk vann (kan være 0 for begge) Temperatur Hastighetsvektor