S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 NTNU ENTREPRENØRSKOLE TO-ÅRIG MASTERSTUDIUM I ENTREPRENØRSKAP –MÅL: Utvikle gode prosjektledere/entreprenører for nyskapningsaktivitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Advertisements

1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Hvor finnes det investorer? 02. September 2010 CONNECT Vest Hege Elvestad Daglig Leder.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Åse Lund Støen og Aud Christensen
HiBu Innovasjon.
1 Utvikling av nye logistikkbaserte forretningsideer i samarbeid med høgskoler og kunnskapsparker Næringsrettet Høgskolesatsing Ottar Ohren Molde, 17.
Early warning – early action 1 Alertis Medical AS; kritiske suksesskriterier definert allerede ved oppstart •Høykvalitetsforskning →Norske FoU-institusjoner.
BarentsWatch Lab Mål, funksjoner og oppgaver - Per-Arne Hoel, nov
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Nyetablerade egenföretagares behov – vad behövs i etableringsprocessen? Elisabet Ljunggren Forskningsleder Kiruna
Innovasjonssenter Gløshaugen
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
Vi gjør forskning til forretningsmulighet Forretningsidé bidra til at forskning fra nordnorske forsknings- og utdanningsmiljø fremmes, bearbeides og.
Bachelor i Entreprenørskap - for de som er interessert i bedriftsetableringer INTRODUKSJON PROGRAMSTART Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
NTNU Innovation Village
Grønt Flagg, - Nord Trøndelag Disposisjon: Kort presentasjon, - av foreleser Kort gjennomgang av krav / kriterier, - 6 lysark Gjennomgang av arbeidsprosessen.
INDUSTRIELL UTVIKLING OG VERDISKAPNING - BIOENERGI OG ENTREPRENØRSKAP FORPROSJEKT.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Infrastrukturtiltak Campus Kjeller AS Metoder og prosesser er utviklet i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter FORNY Forum Tromsø 21. april 2004.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 FORNY Forum Trondheim 2. november 2004 HVA ER SANNSYNLIGE KJENNETEGN PÅ FoU-MILJØ SOM GIR OPPHAV TIL NYE KOMMERSIELLE IDEER?
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
FORNY – FORUM 2-3. nov 2004: LEN’s rolle i FORNY Midt-Norge Vært aktiv i programmet siden starten 1995 Total-leverandør inkl stimulering fram til ’01 FOKUS.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
KOMMERSIALISERING FORNY FORUM 1. Oktober 2003 Martin Lærum Statoil.
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
FORNY - Forum Stavanger 30.9 – Ola Børke Programkoordinator.
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Lærings/erfaringssamlinger 4-5 årlige samlinger 1-2 i året i Forskningsrådet, resten ute hos regionale prosjekt. Læring og erfaringsutveksling  Gruppearbeid?
Presentasjon av prosjekt Oppgavestiller: NTNU (Magnar Hole) Oppgave: Opprette lokal brukerdatabase med (PHP & MySQL) Studenter: Christian Dillner Veileder:
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forkurs 2006 – øvingsopplegg Anders Brenna, Christian Hager og Mari Saua Svalastog.
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
FORNY- Forum Ås, april, 2005 Ola Børke, Programkoordinator.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Starte ny virksomhet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
2. SEPTEMBER 2008 MAL FOR SYRETEST ØYSTEIN WIDDING 1 NTNUs Entreprenørskole.
AHo, , side 1 FORNY Ein integrert del av satsing på entreprenørskap og innovasjon ved HiA Innlegg på FORNY FORUM Grimstad 27. April 2006 Alf Holmelid.
NTNU ENTREPRENØRSKOLE
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Campus Kjeller AS 5 institutter, hvorav 4 lokalisert på Kjeller
LEDERNE, april 2005, Trondheim
Kommersialisering av forskningsresultater
INTRODUKSJON.
Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid
Målsetting med prosjektet
Konsumenter og merkevarer
FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Samlokaliseringsprosjektet IE
Innovasjon og nyskaping
Presentasjon av forretningsplan
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 NTNU ENTREPRENØRSKOLE TO-ÅRIG MASTERSTUDIUM I ENTREPRENØRSKAP –MÅL: Utvikle gode prosjektledere/entreprenører for nyskapningsaktivitet Kommersialisere teknologibaserte ideer –INNHOLD: Kursdel Prosjektdel

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 2 MÅL: Bedriftsetablering eller lisensiering 1. ÅRS-KURS –Høst: Idesøk internt –NTNU/SINTEF Idesøk eksternt –LEN –Steinkjer, Verdal, Leksvik –Andre kilder Ideseleksjon, syretest, endelig valg –Kriterier;Markedspotensiale, beskyttelse, teknologisk utviklingsnivå, relasjon til idehaver Etablering av team Kommersialisering ved NTNU – Entreprenørskole

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 3 Kommersialisering ved NTNU – Entreprenørskole 1. ÅRS-KURS B.Vår: Utarbeidelse av første forretningsplan Tilbakemelding fra panel C.Sommersemester ved Boston University Kurs m/Paul McManus Feedback, veiledning på egen plan Presentasjon for panel i Boston

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 4 Kommersialisering ved NTNU – Entreprenørskole 2. ÅRS-KURS A.Høst: Videre arbeid som prosjektoppgave. Vil involvere studenter og fagmiljø på andre fakultet B.Vår: Videreføre delprosjekt som teknologi, marked, organisering, finansiering som hovedoppgave

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 5 Fagplan