Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prinsipper og idealer for utøvelse av offentlig myndighet (II): Spesielt om rettssikkerhet og personvern Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning.
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet (Bolk I, ”Organisering og styringsidealer”, av emnet Digital forvaltning) Punkter til Dag Wiese.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Kort om innsyn og åpenhet
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Om tilnærmingen i dette seminaret
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Elektronisk forvaltning og jus
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Automatiseringsvennlig lovgivning
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Utskrift av presentasjonen:

Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN

IKT = åpenhet ? Utgangspunkt i offentlighetsprinsippet IKT som “åpenhetsteknologi”? –IKT kan benyttes for å gjøre informasjon bedre tilgjengelig –IKT kan benyttes for å hindre eller kontrollere fri tilgang til informasjon; informasjonsfiltrering tilgangsbegrensning overvåkning Ingen automatikk i IKT som åpenhetsteknologi!

IKT og påvirkning av åpenhet på tre nivåer IKT kan utfordre tradisjonelle begreper –“dokument” –“journal og lignende registre” IKT kan effektivisere eksisterende innsynsordninger –Beslutningsstøtte i innsynssaker –Elektronisk kopi –Elektronisk forsendelse IKT kan gi nye former for åpenhet

Hvordan skape åpenhet ? Offentlighetsloven og annen viktig lovgivning bygger på åpenhet basert på innsyn etter begjæring fra den enkelte Alternative måter å skape åpenhet –Publisering –Varsling –Samtidig og uoppfordret begrunnelse for vedtak –Veiledning –Simulering av beslutninger (enkeltvedtak, budsjett mv) Måten åpenhet skapes avgjør hvem som har regien “Begjæring om innsyn” bør ikke være identisk med åpenhet

Noen perspektiver på IKT og åpenhet Åpenhet og innsyn som “motkontroll” Absolutt eller relativ forbedring av åpenhet i forvaltningen? –Absolutt sett har IKT gitt en klar forbedring av tilgangen til offentlig informasjon i Norge –Relativt sett er det uvisst hva situasjonen er Innsynsrettigheten etter pol, relativt lite brukt –Ca 75% av virksomheter har aldri fått innsynskrav siste år –Ca 5% av virksomheter har fått innsynskrav siste år –Ca 5% av virksomheter har fått innsynskrav siste år (TØI, november 2005)

Hva er/bør være gjenstand for åpenhet? Dokumenter Enkeltopplysninger Databaser og registre Regler Datamaskinprogrammer Automatiserte funksjoner Møter

Nærmere om publisering/tilgjengeliggjøring Nesten alle kommuner og statlige myndigheter har egne nettsider Selve publiseringen er bare i begrenset grad rettslig regulert (jf dog regler om taushetsplikt og personvern) Deler av tjenester der det skjer “elektronisk kommunikasjon”, er regulert av eForvaltningsforskriften ( Publisering gir vesentlig bedre åpenhet enn det innsynsrettigheter gir Publisering kan imidlertid gi myndigheten anledning til “å sette dagsorden” I hvilken grad - eventuelt på hvilken måte - bør slik publisering reguleres?

IKT og åpenhet i praksis Fra innsynsbegjæring til åpent offentlig arkiv? Hva bør være hovedtilnærmingen i fremtidens åpenhetslovgivning? Se gå f.eks. inn på “organisering”, velg Plan- og utviklingskomitéens møtekalender og se på aktuelle saker! Bruk av innsynsrettigheter, se: