Systemutvikling som regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Systemutvikling som regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Forskriften har regler om
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatiseringsvennlig lovgivning
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Systemutvikling som regelverksutvikling
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger
Regelverksutvikling og automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Regelverksutvikling og automatiseringsvennlig lovgivning
Transformering (2) Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Systemutvikling som regelverksutvikling Dag Wiese Schartum

Systemutvikling som regelverksutvikling Kan skjelne mellom to hovedtyper regelverksutvikling: –Uttrykke eksisterende rettsregler klarere/bedre (”regelvask”) –Endre eksisterende rettsregler for å tilfredsstille behov knyttet til systemløsningen (”regelendring”) Regelvask Systematikken i Schartum 2012, avsnitt 10.2, kan brukes for å strukturere hele eller deler av teksten Det er sjelden mulig/ønskelig å gjøre bruk av alle teknikker i samme utviklingsarbeid, og listen representerer derfor mest et arsenal av muligheter Regelendring Schartum 2012, avsnitt 10.3 inneholder kun noen få kategorier av slike behov for regelendring Behov for regelendring kan stamme fra ulike deler av utviklingsarbeidet; jf. særlig kap. 5 – 8 Normalt bør slike endringsbehov samles, samordnes og prioriteres På hvilket nivå skal endringen søkes gjennomført?

Teknikker for regelvask: Teknikker for regelvask: B Sette enkeltbestemmelser inn i standarddisposisjonen A(annet) Formålet med loven § 1. Formålet med loven Legaldefinisjoner Saklig virkeområde Geografisk virkeområde § 2 tredje ledd (Svalbard) § 3a. Arbeidstakere på kontinentalsokkelen Forholdet til andre lover Organisering og myndighet M(materielle inngangskriterier) § 2. Vilkår knyttet til barnet § 3. Vilkår knyttet til støttemottaker § 4. Barn av tilsatt ved utenlandsk representasjon eller annen administrativ tjenestegren […] V(vedtaksbeskrivelser) § 7. Kontantstøttens størrelse § 8. Støtteperiode F(formelle inngangskriterier) Plassere før M ? A(annet) Saksbehandling § 9. Utbetaling av kontantstøtte § 10. Utbetaling av kontantstøtte for adopterte barn § 11. Tilbakekreving etter feilaktig utbetaling Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Hjemmel til å gi forskrifter Avsluttende bestemmelser

Teknikker for regelvask (fortsatt) CSkille mellom hovedregler og unntaksregler DOrdne etter hvilke aktører bestemmelsene spesielt gjelder ESjekke om det er enhetlig betegnelse på alle aktører og opplysningstyper FKlargjøre kilder, vilkår og rettslig grunnlag for informasjonsutveksling ”Kommuner har plikt til å gi opplysninger til NAV om avtalt oppholdstid i barnehager. Opplysninger skal gis når NAV krever det. Overføring av opplysninger til NAV skal være elektronisk og omfatte opplysninger som nevnt i forskrift av 16. desember 2005 nr 1510 om føring av register til bruk i forbindelse med kontroll av beregning og utbetaling av kontantstøtte § 2.” GSjekke behovet for og innholdet av eventuelle legaldefinisjoner Med ”barnehageplass med offentlig driftstilskudd” menes kommunale barnehager og barnehager som mottar driftstilskudd i samsvar med barnehageloven § 14.” HSjekke at aritmetiske og logiske operasjoner er angitt på en tydelig måte og vurdere behovet for å bruke standardiserte formuleringer

Teknikker for regelvask (fortsatt) ISikre relativt klar og enkel setningsstruktur og syntaks Det gis likevel kontantstøtte for barn av ektefelle eller samboer til utsendt tilsatt ved utenlandsk representasjon eller annen administrativ tjenestegren her i riket når ektefellen eller samboeren helt eller delvis forsørger barnet og betaler skatt i Norge av sin årlige arbeidsinntekt som overstiger to ganger folketrygdens grunnbeløp. (kontantstøtteloven § 4) (Lix = 63, dvs meget vanskelig byråkratspråk) Delt inn i flere setninger: Kontantstøtte gis likevel for barn til utsendt tilsatt ved utenlandsk representasjon eller ved annen administrativ tjenestegren her i riket. Forutsetningen er at den tilsattes ektefelle eller samboer helt eller delvis forsørger barnet og betaler skatt i Norge av arbeidsinntekten sin. Ektefellens eller samboerens årlige arbeidsinntekt må overstige to ganger folketrygdens grunnbeløp. (Lix = 58, dvs vanskelig, normalverdi for offisielle tekster)

Teknikker for regelvask (fortsatt) JVurdere endring ved å integrere bestemmelser i forskrift (vurdere forholdet til lovbestemmelser) KVurdere endring på bakgrunn av andre rettskilder (særlig dommer) LVurdere om interne og eksterne henvisningsstrukturer er tilstrekkelige og hensiktsmessige MAngi mulige resultater Vedtak helt i samsvar med påstanden. Vedtak delvis i samsvar med påstanden. Vedtak helt eller delvis i samsvar med påstanden på angitte vilkår. Vedtak helt eller delvis i strid med påstanden mv. Prosessledende avgjørelser (f.eks. vedrørende formelle inngangskriterier)

Lov om norsk riksborgarrett § 3 første ledd (opphevet): Utlending som har budd i riket frå han fylte 16 år og tidlegare samanlagt i minst 5 år, får norsk borgarrett når han etterat han fylte 21 år, men før han fyller 23 år, gjev inn skriftleg melding til fylkesmannen om at han vil vera norsk borgar. Har han ikkje borgarrett i noko land, kan han gjeva inn slik melding så snart han har fylt 18 år, dersom han når han gjev inn meldinga har hatt bustad i riket dei siste 5 åra og tidlegare har budd her i minst 5 år til; det same gjeld såframt han etterviser at han misser den framande borgarrette når han får norsk borgarrett. (Lix = 70) Eksempel på utvikling fra originalteksten til vasket tekst

Hvis utlending har bodd i riket fra han fylte 16 år og samlet botid i riket før fylte 16 år er mer enn 5år og hans alder er minst 21 år og mindre enn 23 år og han har sendt skriftlig melding til Fylkesmannen om statsborgerskap så får han norsk borgerrett Hvis utlending ikke er utenlandsk statsborger eller en utlending kan vise at han mister utenlandsk statsborgerskap når han får norsk borgerrett og han har fylt 18 år og han har hatt bosted i riket de siste 5 årene og summen av botid før d.d. – 5 år er minst 5 år og han har sendt skriftlig melding til Fylkesmannen om statsborgerskap så får han norsk borgerrett Deler opp etter aktører og tydeliggjør vilkårsstruktur

Norsk statsborgerskap til borgere i land som tillater dobbelt statsborgerskap En utlending som er statsborger i et land som tillater dobbelt statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han a) har bodd i riket fra han fylte 16 år og b) samlet har bodd i riket i minst 5 år før fylte 16 år og c) har sendt skriftlig melding til Fylkesmannen om statsborgerskap etter fylte 21 år og før fylte 23 år. Norsk statsborgerskap til statsløse og borgere i land som ikke tillater dobbelt statsborgerskap En utlending som er statsløs eller som kan vise at han mister sitt utenlandske statsborgerskap dersom han får norsk statsborgerskap, får norsk statsborger- skap dersom han a) har fylt 18 år og b) minst har bodd i riket de siste 5 årene og c) det samlede antall år han har bodd i riket i perioden 5 år forut for søknadstidspunktet er minst 5 år, og d) har sendt skriftlig melding til Fylkesmannen om statsborgerskap. Setter på overskrifter, skriver i fulle setninger og ordner tekst- oppsettet

§ 3a Krav til søknad om statsborgerskap Norsk statsborgerskap gis på grunnlag av skriftlig melding som sendes til Fylkesmannen i det fylket der vedkommende utlending bor. [Mer?] § 3b Norsk statsborgerskap til borgere i land som tillater dobbelt statsborgerskap En utlending som er statsborger i et land som tillater dobbelt statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han a) har bodd i riket fra han fylte 16 år og b) samlet har bodd i riket i minst 5 år før fylte 16 år og c) har fylt 21 år og ikke fylt 23 år da han sendte melding til Fylkesmannen, jf § 3a. § 3c Norsk statsborgerskap til statsløse og borgere i land som ikke tillater dobbelt statsborgerskap En utlending som er statsløs eller som kan vise at han mister sitt utenlandske statsborgerskap dersom han får norsk statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han a) har fylt 18 år og b) minst har bodd i riket de siste 5 årene og c) det samlede antall år han har bodd i riket i perioden 5 år forut for søknads- tidspunktet er minst 5 år. Satt felles formellt inngangskrav først og satt på §-nummerering

Vurdering av resultatet Ble det “enklere”? Mer kortfattet? Nei! Mindre komplekst?Nei! Mer lettfattelig? Ja!? Krav til fremsendelse av melding om statsborgerskap Norsk statsborgerskap gis på grunnlag av skriftlig melding som sendes Fylkesmannen i det fylket der vedkommende bor. [Flere formelle inngangskrav?] Norsk statsborgerskap til utenlandsk statsborger Utenlandsk statsborger kan få norsk statsborgerskap dersom han: a) har bodd i riket fra han fylte 16 år, og b) samlet har bodd i riket i minst 5 år før han fylte 16 år. c) sender skriftlig melding til Fylkesmannen etter at han fyller 21 år og før han fyller 23 år, og Norsk statsborgerskap til statsløse og borgere i land som ikke tillater dobbelt statsborgerskap Statsløs person og person som kan vise at han mister sitt utenlandske statsborgerskap dersom han får norsk statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han: a) b) har hatt bosted i riket de siste 5 årene før han sendte melding, og c) har bodd i riket i ytterligere minst 5 år, jf b. sender skriftlig melding til Fylkesmannen så snart han har fylt 18 år, og