Fra IP telefoni til IT telefoni…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Litt mer om PRIMTALL.
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Smarttelefonen - et verktøy for en enklere og smartere hverdag.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
The Seevia Network -A global community for visual communication 1.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Tekster til kapittel 2.
Presentasjon av tjenesten

© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Uninett konferansen 2013: "Fra skyen og rett i lomma" Trondheim onsdag Sesjon: "Samordnet kommunikasjon"
Hvordan ta i bruk Office 365
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Klient - server nettverk Et nettverk består (ofte) av en (eller flere) server(e), og mange klienter. Klientene bruker tjenester levert av servere(ne).
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Installasjon og konfigurering av Microsoft Exchange x64 Server 2007 og Microsoft Office SharePoint Server 2007 Presentasjon av hovedprosjektet 16. mai.
Arena Helse – Prosjekt St.Olav PC hjelp. 2 Starte Microsoft Outlook første gang Når du starter Outlook første gang får du opp et skjermbilde som vist.
Oppsumering Avayasamling 9. og 10 februar 2011 Roald Torbergsen
Uninett telefonisystemer. © 2010 Avaya Inc. All rights reserved. Dagens løsning  Uninett sfærens telefoniløsninger fra Avaya er per i dag preget av mange.
”Virksomhetsportaler og rollestyrte arbeidsflater”
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Pakkesvitsjing prinsipp
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Microsoft ® Lync ™ 2010 Opplæring for responsgruppeprogram.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Selskap og Produkter Kontor i Stockholm, Oslo og København
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
ProffNett Total Mobilen med hussentral funksjonalitet.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Hurtigreferanse for © 2013 Microsoft Corporation. Med enerett. Startskjermen i Lync Startskjermen i Lync inneholder fliser i huben til venstre, som du.
© 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Legge til en kontakt Din kontaktliste forenkler kommunikasjonen, og du ser tilstedeværelses- og kontaktinformasjon.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Hva er gevinsten av dette?
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Oppgavestiller: Stein Meisingseth ved Aitel. OPPGAVE: Sette opp og konfigurere en testlab med Live Communications Server Sette opp og konfigurere en testlab.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Mobilitet Frank-Stener Andersen Business Development Manager
Norsk distributør og kompetansesenter innovaphone versjon 10: Samordnet kommunikasjon Unified Communication.
Bedriftenes teleleverandør BUSINESS CLASS TELECOM.
Dette er Altibox.
Utskrift av presentasjonen:

Fra IP telefoni til IT telefoni… På foilenser dere at nå kommer IKT, med spesiell vekt på K’en. Kommunikasjon… Alle verdens tenklige løsninger finnes allerede innen begrepet IT, men vårt problem er og vil forbli i hverfall en stund fremover dette med distribusjon. Et problem bransjen etter min mening ikke har tatt alvorlig nok til nå. Problemstillingen er altså følgende: Markedsplassen finnes, men distribusjonen av denne r ikke kommet langt nok. K 1

Bli med meg på en liten reise på 76 år! POTS (Plain Old Telephony Services) ISDN ( Integrated Services Digital Network) IP Telefoni ( Internet Protocol) UC ( Unified Communication) IT Telefoni 2

1933 Plain Old Telephony Services

4

5

1980 110 - DIGTAL WORLD - 110 6

TeLANophy Telefon Server Ekspedient Støtte Server ExChange Server CRM Other Servers 7

8

1992 Integrated Services Digital Network

VISIT voice, video, filetransfer and share in 1992!!!! 10 6 6

Personal assistant in 1992 Hvem ringer? Hvor ringer det? Hva gjøres? 11 10 10

Unified Communication in 1992 • 15 fps QCIF colour video picture over 64 Kbit/s channel • Still Image capture • Simultaneous with FileExchange and ScreenShare • Cross-platfom (PC-Mac) operation Desktop Videoconferencing Color QCIF image format (15 fps) H 261 Still picture frame grabber Co operative applications ScreenShare Filexchange • 2*64 Kb ISDN/TCM channels • TCM PC card • H.320 Video • T.120 data and conferencing • Dynamic application sharing 12

CRM integration in 1992 13 11 11

2002 IP Telephony 14

15

QoS 16

x Oppetid og sikkerhet IP NETT Hovedkontor Oslo Avd Trondheim Avd Bergen Avd Stavanger IP VPN x IP NETT IP telefoni serveren bør plasseres midt i IP nettet for maksimal sikkerhet og oppetid. 17

Automatisk omruting av anrop ved feilsituasjoner... VIP telefoni Avd Trondheim Avd Bergen Hovedkontor Oslo Avd Stavanger IP VPN x IP NETT PSTN Automatisk omruting av anrop ved feilsituasjoner... 18

Et felles nettverk                                         LAN 19

A SIP of voice in your IP network Lyset i tunnelen kan være SIP (Session Initiation Protokoll) som er en protokoll som fremdeles utvikles til å inneholde nye funksjoner. Denne protokollen benyttes blant annet i neste generasjon mobilnett UMTS. (3G) Men spørsmålet er om det er lys i tunnelen, eller om det nok en gang toget som kommer mot oss. Ønsker leverandørene egentlig standardiserte løsninger på dette området, eller er det mer penger i de proprietære løsningene. Spørsmålet overlates som før til fremtiden….. 20

En aksess for hver tjeneste eller alle tjenester via en aksess? Trådløs Hussentral Mobilnett IP Nett Datasvitsj Kabling LAN PSTN 21

2007 Unified Communication 22

De viktigste elementene i Unified Communication er: IP-telefoni Tale-post Kunde kontakt senter Telefonkonferanse Videokonferanse E-mail Hurtigmeldinger Web konferanse Applikasjonsdeling Mobilitet Tilgjengelighet / ”presence” 23

Telefoni/IP-telefoni Telefoni er en veldig viktig del av Unified Communication. Din telefoniløsning vil kunne benyttes fra ett brukergrensenitt på PC og Mobil. Dette vil gjøre det enkelt å dra nytte av funksjonalitet som du knapt bruker i dag. Tenk å kunne sette videre en samtale til en annen person ved å bare trykke på et skjermbilde på pc’en, eller sette opp konferanse ved å trykke på +, samt navnet. I tillegg kan brukere enkelt sette telefonen videre til sin mobiltelefon eller til en kollega.                                 24

Unified Communication in 2009 25

Skjermbildet viser talemelding lagret i Outlook (Exchange), lagt igjen via Cisco CallManger. Meldingen kan høres av via pc, IP-telefon eller sendes for avspilling på mobil. 26

Deling av dokumenter: Ved hjelp av Microsoft Live Meeting vil brukere kunne dele applikasjoner eller dokumenter, samtidig som de kjører video eller telefonsamtale. Microsoft Live Meeting kan startes direkte fra Microsoft Office Communicator eller som et planlagt møte fra Microsoft Outlook.                                          27

Tilgang fra mobiltelefonen: Unified Communication er også tilgjengelig fra din mobiltelefon. Du kan se tilstedeværelse på alle dine kontakter, og ut i fra dette velge om du vil starte hurtigmeldinger, sende mail eller ringe. Dette gjør at du raskt kommer i kontakt og får riktig svar, selv om du ikke har tilgang til pc. 28

2010 IT Telephony 29

Gårsdagens og fremtidens telefonileverandører 1990 2000 2005 2010+ 30

Produkter fra Microsoft i Unified Communication: Microsoft Office Communications Server 2007 Microsoft Exchange 2007 Microsoft Exchange 2007 Unified Messaging Microsoft Windows Mobile Microsoft SharePoint 31

32

Eksempler på brukerprofiler 33

HVORFOR IT TELEFONI Fordeler sett fra ledelsens side: Legger til rette for effektiv kommunikasjon og samhandling uavhengig av hvor den ansatte er. Reduserte reisekostnader Økt fleksibilitet i utnyttelsen av arbeidstyrken Mer effektiv samhandling og kommunikasjon Mer effektive og fleksible hjemmearbeidere som bl.a. kan delta i nettmøter med videokonferansefunksjonalitet (f.eks. ved syke barn) via Tandberg og/eller web-kamera. Enklere å få arbeidet gjort på reiser og hjemme gir økt personlig effektivitet Fordeler sett fra medarbeidernes side: IT telefoni gjør det enklere å få jobben gjort og samhandle med kolleger uavhengig av hvor de er, hjemme, på reise eller hos en kunde. Kan arbeide hjemme, redusere pendling og få mer tid til familie og venner Mindre bortkastet tid (køer, pendling, flyplasser) Økt fleksibilitet og mulighet til å håndtere tidsklemma   Fordeler sett fra samfunnets side: Reduksjon av reisevirksomhet Reduksjon av pendling til og fra arbeidet Reduksjon av areal- og oppvarmingsbehov ved en systematisk tilnæring til hjemmekontor og ”shared desk” 34

- takker for oppmerksomheten Dersom du etter denne lille presentasjonen har kommet frem til at du har behov for vår kompetanse på en eller annen måte, nå eller i fremtiden ville vi i CallIT sette stor pris på en henvendelse fra nettopp ditt firma. Ta kontakt for en uforpliktende prat og tusen takk for oppmerksomheten, Vi avslutter denne lille presentasjonen som vi begynte med litt musikk som skulle stå i stil med vår lille presentasjon: Imagine…… www.CallIT.no We make IT telephony easy.. 35