1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

Samspill og Samhandling
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
KVALITET I SKOLEN.
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.
Etikk i psykologisk forskning
Nærhet vs. stoppeklokke
Lørenskog Idrettsforening
Å lykkes eller være lykkelig?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Svein Ivar Hansen Halden Rotary Klubb
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 19 til 24 år Distrikt – 21. mars 2010 Sundvolden Hotell Arrangør: KOLSÅS ROTARY KLUBB.
Rotary Foundation Seminar høsten The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Rotary Distriktssamling Langesund 29.mars 2008 Niels Jørgen Andersen.
Rotary Foundation Klubbforedrag. The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Hva er Rotary? ROTARY er verdens største yrkesbaserte service-organisasjon, stiftet av Paul Harris den 23 februar 1905 ca 1,2 millioner kvinner og menn,
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
STYRKE ROTARY – STRENGTHENING ROTARY Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
PETS 2009 (Presidents-Elect Training Seminar) R.I. distrikt mars 2009.
Etikk og moral i lederskap
Distriktssamlingen mars 2010 ROTARYFONDET The Rotary Foundation (TRF) ved Sverre Øverland.
Utfordringer og forventninger til kommende rotaryår Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Rotary D 2250 Distriktskonferansen september 2005 Grete Sæbøe, Bergen-Syd RK Willy Nilsen, Åsane RK Rigmor Eimhjellen, Karmsund RK Sigve Erland,
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Rotary Distrikt 2260 Noen tanker om: Hvordan kan vi best beholde de medlemmene vi allerede har? Åge Bjor August 2009 Medlemsseminar 26. og
Rotary Distrikt 2260 Midtveismøtet Utfordringer i vårt distrikt v/ Åge Bjor.
Forelesning 14: Kants Etikk
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Informasjon om komitearbeidet i ………Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
GENERELL INFORMASJON OM ROTARY
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
Velkommen til innkommende president sin time.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
HVORFOR BLI ROTARIANER?
Lillehammer 26. januar 2009 Annette Kollungstad. Rotaract i dag  Verden: medlemmer fordelt på klubber i 150 land  Norge: ca.140 medlemmer.
Bokollektivet Målgruppe:
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Distriktspresident Charlotte Ruste.  Verden: Ca medlemmer fordelt på nesten 7800 klubber i 164 land.  Norge: Ca. 200 medlemmer fordelt på 15.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Etikk og helseprofesjonene
Åsane Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
Strategi- og aktivitetsplan
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
1 May Thorseth Førsteamanuensis Filosofisk institutt Daglig leder av Program for anvendt etikk, NTNU
| 1 FUNDAMENTET!. | 2 Den første Rotary-klubben Fire personer (liten klubb, ulovlig i dag) Fire yrker (snekker, gruveingeniør, kullhandler, advokat) Tre.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
LOGO OG MOTTO FOR
Rotarys (og vårt formål) – noe forenklet
Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
PROSJEKTUTVIKLING SERVICE ABOVE SELF
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Utskrift av presentasjonen:

1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU Etikk i yrkesnettverk Rotarys distriktskonferanse 25. september 2010, Trondheim

2 Rotary – én vilje og én hatt?

3 Rotarys moralske ansvar – én vilje og én hatt ? Tre dimensjoner: privat, yrkesmessig, samfunnsmessig Utvikle bekjentskaper som grunnlag for å gagne andre Høy etisk standard, anerkjenne ethvert yrkes mulighet for å tjene samfunnet Idealet om å gagne andre i alle dimensjoner Fremme internasjonal forståelse, velvilje og fred

4 Etikk i lys av tre dimensjoner Ansvar Roller og integritet Respekt

5 Hva står på spill? Sosialt engasjement som lukkes inne i en klubb – hvordan inkludere verdige medlemmer? Ad ”classification principle” – profesjonelle forskjeller skal gjenspeile mangfold  mulig at alle profesjoner er likeverdige? Utvise uforbeholden, uselvisk godhet mot alle verdig trengende  mulig å opprettholde en lukket klubb? Integrerte roller eller ulike hatter?

6 Roller og integritet Relasjonen privat og profesjonell –Skille mellom privat og offentlig moralsk ansvar? Eks. skifte fra politiker til selvstendig næringsdrivende og skillet mellom å forvalte velferdsgoder vs bruke kompetansen til privat rådgivning Relasjonen mellom profesjoner –Ekte eller pro forma ekteskap mellom revisorer, jurister, sykepleiere, gartnere, renholdere, forskere m.fl.? Skillet rotarianer vs ikke-rotarianer –Mulig konflikt med prinsippet om å utøve rettferdighet og velgjørenhet overfor alle? (jfr Rotarys yrkeskodeks: verken ber om eller gir yrkesmessige fordeler til rotarianere som man ikke ville gitt andre)

7 Rotarys kjerneverdier og prima facie plikter – mulige konflikter? Sml fire prima facie plikter innen medisin: –Autonomi, velgjørenhet, ikke-skade, rettferdighet  alle like viktig, men kan komme til å stå i konflikt Rotarys kjerneverdier, bl.a.: –Utvikle vennskap for å gagne andre, bl.a. yrkesmessig (velgjørenhet) –Ingen forskjellsbehandling av yrker innen Rotary, eller mellom rotarianere og ikke- rotarianere (rettferdighet) Mulig konflikt ved å behandle forskjellene med lik respekt: –anerkjenne og behandle alle likt  risikerer at viktige forskjeller viskes ut –anerkjenne forskjellene  risikerer at ikke alle behandles likt Fra debatten om multikulturalisme: behandle forskjeller med lik respekt  alle er ikke like(verdige): –”If all cultures have made a contribution to worth, it cannot be that these are identical, or even embody the same kind of worth. To expect this would be to vastly underestimate the differences” (C. Taylor, Multiculturalism and the Politics of Recognition, 1992, 42) - :

8 Hva innebærer å anerkjenne alle i nettverket med lik respekt? Tilkjenne alle yrker likeverdig ansvar for ulike yrkers bidrag til kjerneverdiene (privat, yrkesmessig, samfunnsmessig)? Behandle alle yrker likt ved å anerkjenne de særegne forskjellene mellom dem? Samme offentlige, yrkesmessige og samfunnsmessige rolle for alle? Respekt basert på merittering vs respekt basert på Kants moralbegrep: Behandle menneskeheten i din egen person og enhver annens som et mål i seg selv og aldri bare som et middel (Kants kategoriske imperativ, andre formulering)

9 Behandle som mål i seg selv, eller bare som middel? En ”acquaintance” kan ikke bare være et middel uten samtidig et mål i seg selv, vurdering av noen eks.: –Tillatt å bruke en bekjent for å få skyss hjem dersom denne personens eneste verdi er å være et middel for transport? –Tillate kalkulering av store tap av menneskeliv i en krig? –Bruke en bekjent for å skaffe egne barn sommerjobb? –Bruke en forretningsforbindelse til å oppnå fordeler i konkurranse med andre i samme bransje? –Bruke Rotary-medlemsskapet til å fremme én bestemt profesjons interesser?

10 Må rotarianere samles om én vilje under samme hatt?  Aldri behandle andre som middel uten også som formål i seg selv? (Kantiansk ideal)  Utøve perfekt og uselvisk godhet mot alle verdig trengende (Platonsk himmel)?  Akseptere at medlemmer bruker Rotary for å trene opp ønskverdige egenskaper (”Aristotelisk” motivasjon)?

11 Sånn, sånn eller sånn…. sånn,