Å skape et Musikalsk rom for de minste på biblioteket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Jesus i Hebreerbrevet Seminar for lekforkynnere. Kjedelige prekener.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det tar år å innføre smidige metoder i store organisasjoner… english inside™ Smidig
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Kvinner og arbeid – problemet menn og andre barrierer. Anne Britt Djuve, Fafo 8.mars 2008.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Faktorer som innvirker på interne prosesser og ”effektivitet” i internasjonalt spredte team Hvilken innvirkning har følgende forhold på interne prosesser.
fra nachspiel ide til eksport vare
Omkamp! Konfliktavdekking ved innføring av ny teknologi.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
Internasjonalt samarbeid over hjemme PC The Virtual Classroom for Social Work in Europe Presentasjon på konferanse for prosjektledere i NUV, Oslo, April.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Oppfriskning av engelskferdigheter
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
«You, of all people» Interviews with ten nurses who lost their
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Real World Harrison Bergeron
English /22/18 What kind of relationship to the children have with Miss Maudie? What does she say about the Boo Radley stories? Why did the banker.
Kaveet Patel – Education Officer
Be Joyful Keep the Faith Do the Little Things
Love Generously is one of our church values. John Wesley wrote these words 250 years ago, as part of his vision statement for the church: Do all.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Types of Sentences.
Lerner and Keltner 2001, Fear, Anger, and Risk
Utskrift av presentasjonen:

Å skape et Musikalsk rom for de minste på biblioteket Lisa Bonnár, sanger, pedagog og musikkforsker ved Norges Musikkhøgskole og Universitetet i Agder Kunst i kontekst (KiK)ved Fakultet for kunstfag.

Sang, improvisasjon, bevegelse,inntoning, imitasjon En myk, eventyrlig og hjemmekoselig ramme Spilledåser, rasle, trommer og dingledanger Rim, regler, bevegelse, fortelling, sang og improvisasjon (sangkort, sangbøker, levende sang og lydmateriell) Lyd -bøker (dyrelyder og fortellinger). Multi-sensoriske virkemidler (massasje, vugging, tralling, nynning) Multi-medialt og helhetlig (bilder, lys, lyd og bevegelse)

----------------- Life and Lullabies. Exploring the basis of meaningfulness in parents’ Lullaby singing. Lisa Bonnár, Norwegian Academy of music. 23. May 2014. -----------------

Hvorfor babysang er så viktig: Multi-sensorisk omsorg som imøtekommer barnets behov – omsorgsrollen i relieff Velvære og felles trivsel Faste ritual, repetisjon og rutiner Knytter spesiell kontakt gjennom musikken møtes ”i det tredje” - i musikken og lekenheten Sangens nærhet til følelser , uttrykk for kjærlighet Personlig signatur Danning, kollektive lag, tradisjon.

Babysang Målsetning: Verdi i seg selv, trenger ingen nytteverdi Å bevisstgjøre og styrke voksnes omsorgsutøving og kvalitet gjennom deres iboende musikalitet et musikalsk program med vuggesanger, lekesang, musikalsk lydlek og sang improvisasjoner i samarbeid med barnehager, foreldre, helsestasjoner og biblioteker.

Hva kan vi tilby småbarnsforeldrene og babyene deres? Babysang gjennom faste samlinger, Gjøre tilgjengelig bøker og lydmateriell som omfatter: Barnesangbøker, billedbøker, rim og regler Bøker og kurs som bevisstgjør omsorgsrollen Utviklingspsykologi Oppdateringer innenfor forskningsfeltet på spedbarn (se f.eks forskning.no, klikk.no foreldre.no Temadager og musisk happenings (struktur og kaos hånd i hånd – på barna og foreldrenes premisser?

----------------- Life and Lullabies. Sovetid – kurs for småbarnsforeldre Hvordan få en god avslutning på dagen med vuggesang? Barnas faser og utvikling – hvordan handle og forstå der barnet er? Life and Lullabies. Exploring the basis of meaningfulness in parents’ Lullaby singing. Lisa Bonnár, Norwegian Academy of music. 23. May 2014. -----------------

Velkjente og mindre kjente sanger Den fyrste song Byssan Lull Sov du vesle spire ung So ro Kvelden lister seg på tå Trollmors vuggevise

Vuggesang Jevnt og rolig tempo med små melodiske intervaller Enkle sanger som repeteres Myk, luftig stemme Kontakten og tilstedeværelsen Multi-sensorisk (Unyk, Trehub, Trainor and Schellenberg 1992, Trehub, Trainor and Unyk 1993, Bargiel 2004, Bonnár 2014)

Vuggesang kvaliteten Spirituell, sosial, kulturell og menneskelig dybde, Kontinuerlig og kollektive lag av menneskelige livs narrativer og sannhets-søken. Personlig sensitivitet, empatisk forståelse Kjærlig og varm atmosfære skapt av en hengiven mor eller farLoving Multi-sensorisk, levende og nærende handling Kommunisert og kroppsliggjort kjærlighet Et velkjent ritual ”Ro med lyd på”

Å dele småbarnsforeldre-erfaringer på biblioteket – helt uten agenda From my point of view, it was fun, because I like singing. Second, it worked. And it was creatively exciting. I elicited responses, because I had a small audience. I saw what kind of movements and rhythms worked best and invented new things that induced sleep every night. (Father no. 4) I feel there is so much to give to them. To give them this calming time when they can really feel that I want all the best for them. To be affectionate and close. (Mother no. 5)

Sang mot kolikk? When she had stomach problems and was a little upset, the only way of calming her was my ‘holding’. I took her in my arms and walked around in the apartment, singing songs softly in her ear. Then she calmed down and finally fell asleep. This happened several times, and now it is almost a touchstone in my family: now your father will hold you, my wife says, or my daughter says ‘Hold!’ when she is sleepy and wants to be put to bed. (father no. 3)

Egne favoritt sanger og sangstil I always sing some of the favourites from my own childhood that my mother sang to me: ‘So, ro’ and ‘Sulla meg litt’ and ‘Byssan Lull’. They are a natural part of the singing ritual. (Mother no. 7) I think I sing the same way as my grandmother. She was sitting in her own world, eyes shut, but it was very heartfelt and true. (Mother no. 2).

Savn og trøst My parents didn’t sing to me, and I feel that I was very insecure when I was a child, because they didn’t manage to create a safe atmosphere around me. They were not available. I felt so alone. (Mother no. 9) I grew up in an environment in which music was not an integrated part of the children’s upbringing. It was a shock for me to listen to Mozart for the first time at the age of seven. It changed my life, I believe. For this reason, I want my child to have musical encounters from day one. No—even when he was in his mother’s womb, I sang to him every evening(Father no. 5 )

Mot den Skandinaviske Selvstendighetskultus I just feel it is so natural to do it this way - staying with my son until he falls asleep - even though I can read in the newspapers that I fail if I do it my way. According to our sleep specialist Naphaug, our family has a sleeping problem, because it takes at least half an hour every evening to make our son fall asleep. But I think it is terrible to talk about sleeping techniques the way she does. We stick to our way of doing it, and it feels so natural and so right. You just have to take your time with children. (Mother no. 7) My caring love that I had when I was a child was damaged by the culture and environment in which I lived. I understood this later on and tried to make up for my lack of tenderness then. In Anna Walgren’s book about parenting and children, I read about how to breastfeed my child. It was cold technique. I was led astray. But I believe this instinctive way of caring came back to me while singing to my child. I luckily came back onto the right track. (Mother no. 2)

----------------- Life and Lullabies. Exploring the basis of meaningfulness in parents’ Lullaby singing. Lisa Bonnár, Norwegian Academy of music. 23. May 2014. -----------------

Omsorgskunst og vår måte å gjøre det på her i Nord Kjærlighet – tema for foreldre – hva legger de i det? Varme Trygghet (samsoving kontra egne barnerom –debatt? Grenser Styring Tillitt Kreativitet Åpenhet Danning

Musikalsk kommunikasjon Sensitiv timing Dynamisk forhold mellom repetisjon og variasjon Improvisasjon og åpenhet Stemmebevissthet Inntoning og lytting Musikalsk mindfulness – en sosial og relasjonell form for tilstedeværelse

Musikalsk mindfulness conscious communicative and vital dimension sensitive time and timing dynamic movements non-judgemental behaviour attentive and playful presence social awareness, openness and creativity. reflexive and interpersonal listening stance

Babysang som danningsprosjekt For foreldre: Å komme i kontakt med egne følelser, sensitiv timing, balanse mellom repetisjon og variasjon, inntoning, Å ta opp igjen sangen For barna: Å kjenne og erfare omsorg og empati på kroppen Å skape egne indre bilder og rom Bli introdusert i vår kollektive arv og tenkemåte Identitet - overføringer fra generasjon til generasjon