To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15 Simulering
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-2 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Læringsmål Kapittel 15 tar opp Hvordan en rekke problemer kan illustreres med simulering Arbeidsprosessen med simuleringer Fordeler og ulemper med simuleringer Bruk av tilfeldige tall for å simulere utfall Bruk av dataverktøy i simuleringen
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-3 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Hva er simulering? Imitere virkeligheten ved hjelp av matematiske modeller Hvordan fungerer virkeligheten? Trekke beslutninger på med basis i simulerte resultater
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-4 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Fordeler med simuleringer Tilgang på software kan gjøre det relativt enkelt å formulere simuleringsmodeller Gjør det mulig å analysere komplekse situasjoner Gjør det mulig med “what-if?” eller “hva skjer hvis?” spørsmål
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-5 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Monte Carlo Simulering Fem trinn: 1. Sett opp en sannsynlighets- fordeling 2. Bygg en kumulativ sannsynlighetsfordeling 3. Sett opp intervaller for tilfeldige tall for hver variabel 4. Generer tilfeldige tall 5. Simuler forsøk
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-6 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Variabler vi kan ønske å simulere Etterspørsel på daglig eller ukentlig basis Leveringstider for bestillinger Tid mellom hver gang en maskin går i stykker Tid mellom hver gang en enhet skal ha service Betjeningstid Tid for å fullføre store prosjekter Antall arbeidere som er fraværende fra arbeid en gitt dag
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-7 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Harry`s bildekk
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-8 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Harry`s Bildekk
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-9 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Harry’s Bildekk
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Harry’s Bildekk
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Harry’s Bildekk
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Harry’s Bildekk Etterspørsel Frekvens Sannsynlighet Kumulativ sannsynlig het Tilfreldige tall Intervall
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Tilfeldige tall
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Simulert etterspørsel
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Simkins Hardware Stokastisk lagerproblem Simkin kan kontrollere (beslutningsvariabler) Hvor mye som skal bestilles Når det skal bestilles Simkin kan ikke kontrollere Etterspørsel er tilfeldig Leveringstid er tilfeldig Ulike nivåer på beslutningsvariablene kan simuleres
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Simkins Hardware etterspørsel
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Simkins Hardware leveringstid Første lagerpolitikk: Bestillingskvantum lik 10 og lagernivå ved bestilling (ROP) på 5 enheter
Simkins Hardware Simuleringen innebærer følgende trinn: 1.Begynn dagen med å undersøke om en odre er mottatt. Er den det, oppdateres lagerbeholdningen. 2.Generer daglig etterspørsel ved å velge et tilfeldig tall. 3.Beregn utgående lager hver dag. Hvis lageret ikke er tilstrekkelig til å dekke etterspørselen; lever så mange enheter som mulig og noter tapt salg. 4.Undersøk om lager ved slutten av en dag er lavere enn ROP. Hvis det er tilfellet, plasser ny ordre.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Simkins Hardware
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Simkins Hardware