Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Advertisements

EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Regler om offentlighet og åpenhet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning: Dag Wiese Schartum,
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Felles begrepsbruk i lovgivningen: - Hva er det og hvorfor det vanskelig? Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Kommentar med utgangspunkt i St. meld. 19 ( ) kap. 4 om ei forvaltning for fellesskapet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Juridisk interoperabilitet, spesielt om begrepsbruk og definisjoner i lover Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Ad. oppsummering av FINF4001
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning:
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Elektronisk forvaltning og jus
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO

Offentlig myndighetsutøvelse er rettslig styrt på omfattende og detaljerte måter Offentlig tjenesteyting er delvis rettslig styrt og/eller feil i tjenesteytingen kan få rettslige konsekvenser Noen utgangspunkter IKT anvendes i meget stor utstrekning i enkeltsaksbehandling, og automatiseringsgraden i beslutningssystemer er økende IKT anvendes i meget stor utstrekning i informasjons- formidling (for øvrig), og også dette er i stor grad rettslig regulert (jf personopplysningsloven, offentlighetsloven mv) Vil i fortsettelsen kun se nærmere på spørsmål vedrørende semantisk interoperabilitet Er det noe ved FAOS som ikke har noe med jus å gjøre?

Problemet med lovspråk - et lite eksempel Lover skrives i “naturlig språk” og er per definisjon vagt og gjen- stand for fortolkning Lovgiver har ofte som konkret sikte- mål å skrive rettsregler som kan aksepteres som rettferdige Lover skrives én og én, uten at lages en felles arkitektur Jf utledningsloven, statsborgerskapsloven, folke- trygdloven, og lov om individuelle pensjonsavtaler Hadde det vært mulig å finne frem til mye større grad av felles definisjoner? (jeg tror JA) semantisk opererbarhet 1

Problemet med domstolene Domstoler og klageinstanser følger ikke systemtenkning, og vil vurdere hvert tilfelle konkret, og kan ved tvil legge vekt på formålsbetraktninger og hensynet til et godt resultat Hvis det etableres felles definisjoner på tvers av lover og etater, må dette skje på måter som binder domstoler, klageinstanser mv Kan være betenkelig å svekke den mulighet for fleksibilitet og konkret rettferdighet som en tradisjonell domstolsprøving og klage- behandling innebærer Hvis domstolene eller klageinstanser treffer avgjørelser som avviker fra de felles definisjoner som er etablert - hva bør man da gjøre? - Følge avgjørelsen kun i vedkommende sak og fortsette som før - dvs oppheve presedensvirkninger av doms-/klagevedtaket? - Følge avgjørelsen i fremtidig rettsanvendelse i alle saker - dvs endre på definisjonen i forhold til den aktuelle loven (men ikke for andre)? semantisk opererbarhet 2

Problemet med politikken Språket er politikerens - og juristens - viktigste arbeidsredskap Derfor verken vil eller bør det være mulig å etablere faste begrepsdefinisjoner som politikerne skal være henvist til Tilstrekkelig politisk press må/bør alltid kunne resultere i politisk - og dermed juridisk - endring, uansett hvilke felles definisjoner som er fastsatt for å gjøre IKT-systemene billige og hensiktsmessige Prøver en å holde fast ved én definisjon, vil det raskt oppstå nye begreper og definisjoner (samboer suppleres f.eks. med “felles hushold”!) Den “orden” og rasjonalitet som forvaltningen kan skape, vil med andre ord bli “rotet til” av nye politiske vedtak! semantisk opererbarhet 3

Problemet med slett lovgivning semantisk opererbarhet 4 Lovgivning er en av de aller viktigste beslutningsprosessene i samfunns- styringen … men likevel “den eneste” beslutningstypen som er uten egne IKT-verktøy! For uten epost, tekstbehandling og Lovdatasøk mv er lovgivning i dag stort sett kun håndarbeide … noe som innebærer at en rekke analyser som krever IKT-støtte ikke blir utført Dette gir bl.a manglende begrepsanalyser og -definisjoner, noe som igjen skaper en del av de IKT-arkitekturproblemene som forvaltningen prøver å løse i ettertid! I stedet for ensidig å satse på å ordne og reparere på “arkitekturfeil” som lovgiver produserer, bør en også satse på forbedret lovgivning ved hjelp av IT-verktøy for lovgivningsarbeidet “Justisdepartementet vil for øvrig vurdere å utvikle et verktøy (programvare) som kan benyttes ved strukturering av både nye og eksisterende lover og forskrifter. Et slikt verktøy vil kunne bidra til kvalitetssikring av regelverk …” (s 27) Elektronisk samhandling i justissektoren. Datamodell for strukturering av avgjørelser, lover og forskrifter, Justisdepartementet