Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling 10. mars 2006 Stipendiat Ingunn Ikdahl

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
JURIDISK FAKULTET, UNIVERSITET I OSLO Et helhetlig diskrimineringsvern Presentasjon av forslag til grunnlovsvern for diskrimineringsforbudet og samlet.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Oversikt over Likestillings- og diskrimineringsnemndas saker
Saker hos LDO – et utvalg
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling 10. oktober 2005 Stipendiat Ingunn Ikdahl
Diskriminering Kvinne/kjønn generelt/aksessorisk
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Eva Borhaug, advokat i Parat /
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Besøksadresse: Mariboes gate 13 Postadresse: Postboks 8048 Dep, 0031 Oslo Telefon: SMS: Grønt nummer: Faks:
Mangfold – på ordentlig! Del 1 – Krav i lovverket.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
Hvordan har det seg at kvinner i gjennomsnitt tjener 15 % mindre enn menn pr time? Om arbeidet i Likelønnskommisjonen Anne-Jorunn Berg, professor ved Høgskolen.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Kort om rettsdogmatisk metode
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Universitetet i Tromsø
Religion på arbeidsplassen
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Oppgavegjennomgang 2. avdeling vår 2007 Professor dr. juris Finn Arnesen.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling 5.oktober 2007 Stipendiat Tone Linn Wærstad
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling 22. februar 2008 Stipendiat Tone Linn Wærstad
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forbud mot diskriminering: Ulike lover
Internasjonale menneskerettigheter
Ole Kr. Fauchald Kort om oppgaven n Oppsummering av fase 1 ä Hva har vi lært (utover kunnskap om investeringsavtaler)? ä Forhandling av avtaler.
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Etnisk og religiøs betinget diskriminering Helga Aune.
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Ikke-diskriminering og likebehandling på arbeidslivets område Nasjonale lover: Arbeidsmiljøloven kap. 13: Vern mot diskriminering på grunn av politisk.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Diskriminerings lovgivningen
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Strukturell diskriminering Mot et proaktivt vern internasjonalt - EF traktaten artikkel FNs kvinnekonvensjon, artikkel 2,3 og 5 - FNs rasekonvensjon.
Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling 13. mars 2007 Stipendiat Ingunn Ikdahl
Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling 11. mars 2005 Stipendiat Ingunn Ikdahl
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling 20. oktober 2011 Ingunn Ikdahl
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Fra lovverk til likestilling: Å bekjempe diskriminering fra et ombuds ståsted Bjørg Unstad Avdelingsleder Diskrimineringens mange former. Oslo
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
CEDAW Helga Aune.
Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Likelønn og kjønns- diskriminering
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Utskrift av presentasjonen:

Kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling 10. mars 2006 Stipendiat Ingunn Ikdahl

Formålet? ”Forelesningsserien er tiltenkt en sammenbindende funksjon og samtidig illustrere sentrale prinsipper og begreper gjennom aktuelle emner innenfor og på tvers av de enkelte fagene” Notat om integrasjon av kvinne- og kjønnsperspektivet i de obligatoriske fag ved gjennomføring av ny studieordning, 2003

Grunnloven § 6: (1)Arvefølgen er lineal, saaledes at kun i lovligt Ægteskab født Barn af Dronning eller Konge, eller af en som selv er arveberettiget, kan arve, og at den nærmere Linje gaar foran den fjernere og den ældre i Linjen foran den yngre. (5) For dem som ere fødte tidligere end Aaret 1971, gjelde dog denne Grundlovs §6 saaledes som den blev vedtaget den 18de November For dem som ere født tidligere end Aaret 1990 gjelde ligevel at Mand gaar foran Kvinde.

Utgangspunkter: Lovene skal gi alle samme rettigheter: kjønn skal ikke bestemme individers rettsposisjon Lovene blir i stadig større grad kjønnsnøytrale …så hvorfor kjønnsperspektiv?

Opplegg for forelesningen Teoretiske utgangspunkter og sentrale begreper: ”Kjønnsperspektiv?” ”Diskriminering?” Rettskildebildet Når, hvorfor og hvordan kjønn er relevant ift fagene på 2. avdeling: utvalgte eksempler

Formell og reell likhet ”I sin majestetiske likhet forbyr loven så vel den rike som den fattige å sove under broene, å tigge på gaten og å stjele brød.” - Anatole France Loven blir ikke brukt i et vakuum, men i en virkelighet der det eksisterer forskjeller – også knyttet til kjønn I en slik ”kjønnsspesifikk” virkelighet innebærer formell likhet ikke alltid reell likhet

To typer kjønnsperspektiv: Å vurdere retten (de lege ferenda) med en kjønnsspesifikk virkelighet i bakhodet Å tolke og anvende (de lege lata) retten med de diskrimineringsforbudene som eksisterer

Diskrimineringsforbud i norsk rett (1) Grunnloven? Likestillingsloven (nr. 45, ): Generalklausulen § 3 forbyr diskriminering av kvinner og menn Virkeområdet § 2: ”Loven gjelder på alle områder, med unntak av indre forhold i trossamfunn” Andre diskrimineringsforbud: Arbeidsmiljøloven (nr. 62, ): kap. 13 om likebehandling i arbeidslivet Ny diskrimineringslov (nr. 33, ): Forbyr diskriminering på grunn av “etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn m.v” Diverse enkeltbestemmelser, eks. husleiel § 1-8

Diskrimineringsforbud i norsk rett (2) Betydningen: Et nytt rettsområde i fremvekst? Enhetlig tolkning av diskrimineringsforbudet? Felles håndhevingsorgan for de nevnte lovene, jf diskrimineringsombudsloven (nr. 40, )

Rettskildebildet Norsk lovgivning (lstl, aml, diskrl) EF-rettMenneskerettigheter

Diskrimineringsforbudet i norsk rett (forts.): menneskerettighetene Bestemmelser om ikke-diskriminering i de fleste konvensjoner MRs stilling i norsk rett: mrl (1999 nr. 30) § 3 om forrang: EMK, ØSK, SP og BK ”skal ved motstrid gå foran bestemmelser i annen lovgivning” FNs kvinnekonvensjon (1979) Inkorporert i lstl §1b: ”skal gjelde som norsk lov” Bakgrunnen for Kvinnekonvensjonen Spørsmålet om vekt og forrang…

Diskrimineringsforbudet i norsk rett (forts.): EF-/EØS-rett Amsterdamtraktaten: Art 2: EFs oppgaver, bl.a. likestilling mellom menn og kvinner Art 3: EFs aktiviteter, fremme likhet innen alle disse (mainstreaming) Art 13: Rådet kan sette i verk ”passende tiltak” for å bekjempe diskriminering pga kjønn, rase, etnisitet, religion m.v. Art 141: Likelønn og likebehandling i arbeidslivet generelt for menn og kvinner Bakgrunnen

Diskrimineringsforbudet i norsk rett (forts.): EF-/EØS-rett EØS-loven (nr. 109/1992), forrang § 2 EØS-avtalen art 69: ” Hver avtalepart skal gjennomføre prinsippet om lik lønn til kvinnelige og mannlige arbeidstagere for samme arbeid og sørge for at dette prinsipp opprettholdes” Art 70: “Avtalepartene skal fremme prinsippet om lik behandling for kvinner og menn ved å gjennomføre de bestemmelser som er angitt i vedlegg XVIII” Hva med utv. i EU utenfor EØS-avtalen?

UiO-saken (E-1/02): Universitetsl (nr 22/1995) § 30(3): ”Hvis det ene kjønn er klart underrepresentert innen den aktuelle stillingskategori på vedkommende fagområde, skal de som er av dette kjønn spesielt inviteres til å søke. Styret kan bestemme at en stilling kun skal utlyses for det underrepresenterte kjønn.” Likebehandlingsdirektivet (76/207/EØF) art 2: ”1. I de følgende bestemmelser betyr prinsippet om likebehandling at det ikke skal forekomme noen form for forskjellsbehandling på grunn av kjønn, verken direkte eller indirekte, særlig under henvisning til sivilstand eller familiesituasjon. (…) 4. Dette direktiv berører ikke tiltak til fremme av like muligheter for menn og kvinner, særlig ved å fjerne eksisterende ulikheter som har betydning for kvinnenes muligheter på de områder som er nevnt i artikkel 1 nr. 1.”

UiO-saken (E-1/02) forts. Sentrale argumenter: ESA/Kommisjonen: bryter med den individuelle retten til likebehandling. Selv om store forskjeller er dette uproporsjonalt. Tidligere rettspraksis: avgjørende om automatisk fortrinn Norge: formålet med tiltaket. Menneskerettigheter. Tiltaket var proporsjonalt.

UiO-saken (E-1/02) forts. Domstolens resultat: Like kvalifikasjoner gir ikke alltid like sjanser Men det generelle målet og den individuelle retten til likebehandling må harmoniseres – fleksibilitetsklausul Her: ulovlig virkemiddel Ikke i strid med kvinnekonvensjonen, den gir ikke plikt til slike tiltak

UiO-saken (E-1/02) forts. Betydningen av EF-/EØS-retten Automatikk avgjørende for om tiltaket er tillatt Er slike tiltak unntak fra likebehandling eller forutsetning for likebehandling? Ulik forståelse i EF-retten og MR/ Kvinnekonvensjonen?

Bilka-saken (C-170/84) Pensjonsordning for ansatte som hadde jobbet fulltid i minst 15 år Skillet mellom direkte og indirekte diskriminering Unntak: Virkelig behov hos foretaket Egnet til å oppnå dette målet Nødvendig

Bilka-saken (C-170/84): etterspill Endringer i likebeh.dir (2002/73/EF), art 2 Lstl § 3: (1) ”Direkte eller indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn er ikke tillatt. (…) (3) Med indirekte forskjellsbehandling menes enhver tilsynelatende kjønnsnøytral handling som faktisk virker slik at det ene kjønn stilles dårligere enn det annet. (4) I særlige tilfeller er indirekte forskjellsbehandling likevel tillatt dersom handlingen har et saklig formål uavhengig av kjønn, og det middel som er valgt er egnet, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende i forhold til formålet.”

Kjønn og forvaltningen Kjønn som usaklig forskjellsbehandling/ irrelevant hensyn Forbudet mot diskriminering som en lovbestemt skranke for skjønnsutøvelsen Forbudet mot diskriminering som en ”negativ plikt”

Kjønn og forvaltningen – forts. ”Positiv plikt” til å arbeide for likestilling, jf lstl § 1A: ”Offentlige myndigheter skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling mellom kjønnene på alle samfunnsområder.” Eks. skattesaken (LKN ) Fradrag for utgift til barnetilsyn Klar oppfordring til Finansdepartementet

Velferdsrett og kjønn ”Kjønnsspesifikk” virkelighet influerer virkningene av lovene Sammenhengen mellom familieliv, arbeidsliv og velferdsretten Husmordommen: kjønnsroller og rettferdighetsvurderinger Pensjonsreformen: virkemidler for å minske forskjeller mellom konsekvenser for menn og kvinner

Velferdsrett og kjønn – forts. Velferdsrettslige virkemidler kan brukes for å oppnå økt likestilling: Pappapermisjon Kontantstøtten Kjønnsperspektiv nødvendig for å forstå bakgrunnen for reglene og formålet med dem

Deltagelse og representasjon Retten som institusjonalisert makt Politiske organer, arbeidslivet (f.eks. UiO), kvinneandel i styrer Argumenter for kvinners deltagelse: Rettferdighets- eller rettighetsargumentet Interesse- eller identitetsargumentet Ressurs- eller nytteargumentet Samme argumenter for likestilling generelt?

Ett kvinne- og kjønnsperspektiv på 2. avdeling Å forstå bakgrunnen for og formålet med regler Å vurdere retten Å se hvor diskrimineringsforbudet er relevant, og å kunne anvende det Husk rettskildebildet!

Lykke til!