PAGE 1 - Presentasjon 4.kvartal 2001 27 februar 2002 v/adm.dir. Erik Moe og økonomidir. Gunnar Hjortaas.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Statsbudsjettet 2010 Noen kommentarer om Østfoldkommunenes situasjon Utviklingen i frie inntekter Videre arbeid med inntektssystemet Fordelingen av skjønnsmidlene.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Resultat 3. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 311,0 (+ 18,4 %) –Direktesalg MNOK 101,4 (+ 23,5 %) –Forhandlersalg MNOK 208,7 (+ 17,6.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 1. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 375,4 (+ 23,1 %) –Direktesalg MNOK 124,6 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 249,6 (+ 18,9.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 250 (+ 7,4 %) –Direktesalg MNOK 92,1 (+ 49,6 %) –Forhandlersalg MNOK 157,2 ( - 8,3 %)
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Oslo Børs Holding ASA Resultat 1. kvartal 2002 Presentasjon 25. april.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Velkommen! 4/4/2017.
kvartal Regnskap 1. Kvartal 2003 Presentasjon 28. april 2003.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Styreformann Erik Gjellestad Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Økonomisjef Lars H. Enger Synnøve Finden ASA 4Q06 presentasjon Sterk vekst og skuffende resultater.
AKTIV KAPITAL 1. kv Hovedtrekk 1. kvartal 2002  Fortsatt vekst i alle tre virksomhetsområder  Kjøp av tre porteføljer:  Arsenal:
Resultat 1. kvartal 2007.
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Utskrift av presentasjonen:

PAGE 1 - Presentasjon 4.kvartal februar 2002 v/adm.dir. Erik Moe og økonomidir. Gunnar Hjortaas

PAGE 2 - Jøtuls historie og bakgrunn for dagens situasjon Etablert som en avdeling i Kværner Brug i 1853 Etablert som selvstendig selskap i 1920 og solgt til Gahr-familien i 1927 Overtatt av Norcem i 1977 Rask ekspansjon gjennom oppkjøp på 80-tallet Betydelige økonomiske problemer på slutten av 80-tallet Forsiktig utvikling og vekst gjennom 90-tallet Børsnotert i 1994 Betydelige investeringer i produksjon og produktutvikling 1998/99

PAGE 3 - Jøtuls historie og bakgrunn for dagens situasjon Vesentlige produksjonsproblemer som følge av investeringene Underskudd på ca. NOK 20 mill i 2000 Fortsatte å produktutvikle nye salgskraftige produkter Forbedringstiltak og kostnadsreduksjoner har bidratt til å snu utviklingen i 2001 Whitecliffe kjøpt seg opp til ca. 58% NIBE AB kjøpt 10,9%, opsjon på ytterligere 10,8%

PAGE 4 - Jøtuls Forretningside Jøtul skal oppnå lønnsom vekst gjennom å utvikle, produsere og markedsføre ovner, peiser og peisomramminger basert på innovasjon og god design. Produktene skal være tilpasset et internasjonalt marked og markedsføres som en merkevare fra det midtre til øvre prissegmentet. Markedsføringen skal rettes mot forhandlere og i enkelte markeder mot sluttbrukere. Jøtul skal distribuere sine produkter gjennom forhandlere.

PAGE 5 - Jøtuls Forretningside Jøtulproduktene skal utvikles med tanke på differensierbare brukerfordeler. Produktene skal kjennetegnes ved modularisering, standardisering på komponentnivå, produksjons-, installasjons- og servicevennlighet. Jøtuls målsetninger skal oppnås gjennom opplæring, delegering av ansvar og delaktighet i beslutninger. Vi vil utvikle motiverte og forandringsvillige medarbeidere.

PAGE 6 - Hovedpunkter 4.kvartal Kostnadsreduksjoner og interne forbedringsprosjekter gir kraftig marginforbedring God salgsvekst i Norge Kraftig vekst i England og Øst Europa Tilbakegang i USA og Frankrike Forbedret kapitalstyring gir vesentlig lavere finanskostnader og bedret kapitalstruktur

PAGE 7 - Resultatregnskap 4. kvartal (mill NOK)4Q/20014Q/2000 Driftsinntekter176,1180,9 Driftsresultat 34,0 13,9 Netto finanskostnader 3,1 8,6 Res.før skatt 30,9 5,3 Nøkkeltall: Salgsvekst -2,7% 12,2% Driftsmargin 19,3% 7,7%

PAGE 8 - Salgsinntekter pr. år (Beløp i mill. NOK)

PAGE 9 - Salgsinntekter pr. kvartal (Beløp i mill. NOK)

PAGE 10 - Driftsresultat pr. år (Beløp i mill. NOK)

PAGE 11 - Resultat før skatt pr. år (Beløp i mill. NOK)

PAGE 12 - Resultat pr. kvartal (Beløp i mill. NOK)

Sidetekst PAGE 13 - Rullerende resultat før skatt pr. kvartal

PAGE 14 - Produksjon Kråkerøy Produksjonseffektiviteten er i klar bedring Fortsatt betydelig forbedringspotensiale Forbedret planlegging og -styringssystem gir bedre oversikt og lavere varelager Portland Kostnadsreduksjoner på 15% på egentilvirkning i USA er oppnådd, og har gitt god regnskapsmessig effekt Bemanningen i USA totalt er redusert med 13 personer, målt mot samme periode i fjor

PAGE 15 - Bemanningsutvikling Jøtul gruppen

PAGE 16 - Varelagerutvikling pr kvartal

PAGE 17 - Rentebærende gjeld pr. kvartal

PAGE 18 - Salgsinntekt pr. markedsområde 2001

PAGE 19 - Endring i salgsinntekt pr. markedsområde 2001

PAGE 20 - Salgsinntekter pr. produktgruppe 2001

PAGE 21 - Endring i salgsinntekt pr. produktgruppe 2001

PAGE 22 - Markedsdrivere Energipriser (substitusjonseffekt) Ved er en rimelig oppvarmingsbærer Gassprisene påvirker salget av gassovner Miljøhensyn/lovregulering(eksempler) Forbud mot salg av ikke rentbrennende produkter i Norge fra Ifølge SSB finnes det over 1 mill ikke rentbrennende produkter i Norge Fyringsforbud i ikke rentbrennende ildsteder i spesielle perioder i enkelte deler av California Makroøkonomisk situasjon Utskiftningsmarkedet Nybyggingsmarkedet

PAGE 23 - Oversikt over totalmarkedet, utvalgte markeder og Jøtuls posisjon Jøtul har utarbeidet en oversikt over totalmarkedet innenfor de produktkategorier vi konkurrerer I mangel av godt statistisk materiale i de fleste markedet er markedstallene basert på Jøtuls estimater innhentet fra diverse kilder Alle tall er basert på pris inn til forhandler Vi tror tallmaterialet gir en god indikasjon på markedenes størrelse, produktgruppenes størrelse og Jøtuls posisjon I Jøtuls importørmarkeder er våre tall tillagt importørens margin for å gi et riktig bilde av markedsposisjonen

Sidetekst PAGE 24 - Totalmarkedet og Jøtuls markedsandeler

PAGE 25 - Markedsandeler Jøtul og totalmarked pr. markedsområde

PAGE 26 - Salgsinntekt pr. markedsområde

PAGE 27 - Totalmarkedet fordelt pr. produktgruppe

PAGE 28 - Jøtuls salgsfordeling pr. produktgruppe (%-fordeling)

PAGE 29 - Jøtuls markedsandeler pr. produktgruppe

PAGE 30 - Marked Norge 21% vekst i 4.kvartal, 22% vekst på årsbasis Jøtul har tatt markedsandeler i Norge i 2001 Over 50% vekst på vedovner, liten tilbakegang på vedinnsatser og omramminger. F100, ny vedovn i det lavere prissegmentet har blitt meget godt mottatt. Vellykket omlegging av markedsstrategi Kraftige økninger i strømprisene er positivt for salget av Jøtul-produkter.

PAGE 31 - Totalmarked Norge fordelt pr. produktgruppe

PAGE 32 - Jøtul salgsfordeling pr. produktgruppe Norge

PAGE 33 - Marked USA Salgsreduksjon 6% i 2001, reduksjonen kom i 4.kvartal(-19%) Markedet påvirket av usikkerheten i amerikansk økonomi og sterk fluktuerende energipriser gjennom året Størst fall innenfor frittstående gassovner, der markedet viste betydelig tilbakegang God vekst innenfor gasspeiser Mindre vekst på frittstående vedovner

Sidetekst PAGE 34 - Totalmarked USA fordelt pr produktgruppe

PAGE 35 - Jøtul salgsfordeling produktgrupper USA

PAGE 36 - Marked Frankrike Ca. 5% salgsreduksjon for året, -16% i 4.kvartal Fall i markedet p.g.a. generell økonomisk tilbakegang Markedsaksepterte produkter, sterke på vedovner, noe svakere på vedinnsatser

Sidetekst PAGE 37 - Totalmarked Frankrike fordelt pr. produktgruppe

Sidetekst PAGE 38 - Jøtul salgsfordeling produktgrupper Frankrike

PAGE 39 - Marked England Salgsvekst på 25% i 4.kvartal, 33% vekst 2-4 kvartal 2001 Markedsaksepterte produkter. Gode marginer. Godt vekstpotensiale.

Sidetekst PAGE 40 - Totalmarked UK fordelt pr produktgruppe

PAGE 41 - Jøtul salgsfordeling produktgrupper UK

PAGE 42 - Tyskland Salgsreduksjon på 13% i 2001 Kostnadsnivået i selskapet er redusert Støpejernprodukter er ”nisjeprodukter” i Tyskland Ikke fornøyd med utviklingen i Tyskland selv om totalmarkedet også viser en reduksjon Marked

PAGE 43 - Øvrige markeder Salgsvekst på 2% i 2001 Sterk økning i Øst-Europa (+47%) Tilbakegang i bl.a. Italia og Spania Ser spesielt gode vekstmuligheter i øst-Europa Marked

PAGE 44 - Resultatregnskap pr. 4.kvartal

PAGE 45 - Balanse pr

PAGE 46 - Kursutvikling Jøtul-aksjen målt mot Kapitalvareindeksen (SG2010GI)

PAGE 47 - Aksjonæroversikt pr Whitecliff ASA57,9% Reiten & Co klientkonto10,9% Storebrand Liv AS 8,2% Tine Pensjonskasse 1,7% Nordås Invest 1,1% Sykehjelp & Pensjonsk. for leger 1,0%

PAGE 48 - Fokus fremover Sterkt fokus på marginforbedring gjennom stram kostnadsstyring ”hverdagsrasjonalisering” Høy operasjonell gearing gir bedre driftsmarginer ved høyere volum Vekst forventes å komme innenfor ved- og gasspeis Økte markedsandeler i eksisterende markeder Aktiv balansestyring

PAGE 49 - Spørsmål?