On PDAs in hospitals; introduction to the seminar Tema: ”Alltid på nett !! ??” i ”Eksperter i team” Faglærer/landsbyleder: Lill Kristiansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
Advertisements

Everyone Print Kalle Snarheim.
MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse Knut-Arne Futsæter
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
Jara NetBusiness Vedlikeholdsrelease , 11. februar 2008.
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Rich communication in the hospital* Some first ideas Lill Kristiansen Senior Research Scientist Norsk Regnesentral.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det tar år å innføre smidige metoder i store organisasjoner… english inside™ Smidig
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Designing the User Interface (Antall brukere == Antall meninger)
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
© GT/SAPP/USIT University of Oslo, Norway Cerebrum By Bård H.M. Jakobsen.
Classification: Internal Status: Draft Prosjektforslag 8 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008 PASF injeksjon i H1 segmentet på Gullfaks hovedfelt.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
: Application from 2009 resubmitted, adapted to new organization Results known September 2011 Reorganization of Notur into kjernetjenester.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Kvinner og arbeid – problemet menn og andre barrierer. Anne Britt Djuve, Fafo 8.mars 2008.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Web Accessibility Initative (WAI) Flere akronymer.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 About critical attitude when reading Lill Kristiansen, Prof. Dr. Scient Department of Telematics, NTNU Material was originally written.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Citation and reference tools for your master thesis
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Kort teknisk ASP.NET introduktion Mandag den 4/ Jesper Tørresø.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
IT services and support Information to new employees at UIB.
Evacuation procedure – Biologen Evakueringsplan – Biologen
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
CAMPAIGNING From vision to action.
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
LO2 – Understand Computer Software
Kaveet Patel – Education Officer
Getting to Genuine Collaboration
What are the Chances CSCOPE Unit 08 Lesson 02.
Advising Freshmen in the Second Semester
ACCG Project Development & Approval Process
What belongs in state storage API’s?
Advising the Division III Student-Athlete
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Introduction to Computers and Technology
Formalities in the final months May 22, 2019
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Figure 1. (A) The synthesis protocol (18) that AptaBlocks relies on
Utskrift av presentasjonen:

On PDAs in hospitals; introduction to the seminar Tema: ”Alltid på nett !! ??” i ”Eksperter i team” Faglærer/landsbyleder: Lill Kristiansen for EiT info former years (Also some health related)

Hva er EiT? Eksperter i team er et tverrfaglig prosjektemne for alle mastergradsstudentene på NTNU. Intensjonen med emnet er å forberede studentene på tverrfaglig samarbeid i yrkeslivet. EiT er normalt obligatorisk i alle mastergradsstudier og profesjonsstudier ved NTNU. Undervisning og deltakelse foregår normalt på onsdager (08-16) hele vårsemesteret. I 2009 skal 50% av medisinerstud. ta EiT på denne måte –(De andre 50% skal ta en intensiv variant i januar) Jeg har tidligere god erfaring med psykologer, etnografer, og andre fra Dragvoll sammen med studenter fra data og Kom-tek

Agenda today Presentation around the table –making name tags x 2 (small + big) Watching film from RH/UiO –each: yellow notes Discussion on the film groups /plenary –Using the yellow notes –Discussion in relation to St. Olav’s / nsep –Phones/pagers and interrupts (?) Lunch untill 1200 (for those interested) –continued discussion with interested persons Aims: –Introducing EiT-students to ICT&health care –Discussing beyond the new solutions at St. Olav’s –including telecom solutions (patient signal, pager, phones, multimedia)

Gårsdagens pasientringesystem (bilder fra EiT 2004) Ved senga Taket i korridoren Konsoll ved døra Lampe utafor døra

Pasientsignalsystemet (1/2) Fra: –Lange korridorer –Felles display i korridortaket (”kollektiv push” / ”tilbudstorg”) –Pleier velger et oppdrag/signal (”individuell pull”) –Pleier avstiller signal ved døra –Finnes ’presence’, men anonym –Ingen PDA/telefon for pleierene ’common GUI’

Pasientsignalsystemet (2/2) Til: –Sengetun (bedre felles ’awareness’) –Fjernes displayet i taket/lamper på veggen –PDA til pleiere (i lomma) –Pleier blir ’tildelt’ oppdrag (kan også avvise/ignorere) –”System push til individ” –’arbeidsliste’ av aksepterte tildelte oppdrag på PDA –Pleier avstiller signal ved døra, først da fjernes det fra arbeidsliste –signalet har en ’hvilemodus’ når det er på en arbeidsliste –I prinsippet kan systemet vite ’antall avvis’ pr. ansatt, hvem har tatt dette arbeidsoppdraget mm –GUI/ UI: (Graphical) User Interface (display, buttons, etc.) ’personal GUI’

Nytt konsoll ved dørene (Inne på pasientrommene) Dette displayet erstatter dørkonsollet med 2 lamper, og har noe mulighet for å vise tekst Slike display kan sees på som det som gjenstår av ’public display’ i det nye sykehuset myntet på pleiere (displayet har også lyd) Teksten er IKKE leselig på særlig avstand

Arbeidsprosess i teori og praksis (det gamle systemet) –Nurses will avoid that patients can initiate false alarms (prio High) by not using presence –Pretending to immediately leave the room, i.e. pressing twice on ‘Tilstede’ as an active choice –Nurse may not use presence when doing ‘short visits’ –In order for patients to avoid alarms if the nurse must leave quickly (e.g. due to emergency elsewhere) –This lamp lightning on the console will correspond to ‘state’ ‘tilstede’ on figure above –Loudspeaker on the consol, audible alarms that patient may hear stilleaktivttilstede alarm

Terminologi Jeg ser at St.Olav og Helsebygg ofte bruker ’alarm’ også om det vanlige pasientsignalet. Jeg bruker forskjellige ord for å skille på prioritet – (pasient) signal (prio N) –Alarm! (Prio H) Begrepet ’assistanseanrop’ (nytt med PDA) tilsvarer ca. et signal med prio N+ (mellom N og H)

Det nye systemet St. Olav PDA / telefon til alle pleiere –(bildet viser tel. fra H2008) Pas. signal rett til telefonen med arbeidsliste av aksepterte anrop på telefonen Mulighet for alt. pas.meldinger (som ’bestille mat’ o.l. -ikke i drift nå) Pleier trenger hjelp: –assistanse (går til alle) (”Prio N+”) –Akutt (går til alle), legger seg øverst –(litt uklart om skillet mellom disse 2)

En alternativ løsning Tatt fra en film laget av sykepleier/forsker Anne Moen m.fl. På RH / UiO Gårsdagens gamle pasientsignal (uendret) Pleier bruker PDA/MDA i tillegg når hun ’henter’ oppdrag Scenario: Patient Paul activates the patient signal from his bed and the nurse Nancy sees this on the display in the ceiling in the corridor. The nurse then checks on her PDA the name and some additional information about this patient. She then enters the patient’s room. Patient Paul expresses a wish to eat. Her kan dette realiserer veldig manuelt, eller man kan tenke arbeidsliste og at anropet fjernes fra displayet i taket og fra displayene inne på rommene, straks pleieren sier ’jeg tar dette signalet’

Proposal 1/2 Instead om carrying out studies inside St.Olav, experiment with coordination and messages in another real physical scenario like ’plan summer party’, arrange ’rebus-løp’ amongst teams etc. Solsiden, Nidarosdomen or maybe item-korridor may be used. Usability-lab at NSEP might be too small, I want rather long walking distances as a part of the ’game’ Experiment with (some of): ring tones, silent modes, call log, ToDo-list/ measures on work load, voice calls, hands busy/ lock screen issues etc. Preferanbly also with some public displays Use of status/location / ’active address book’ may also be used NSEP could aid in defining work tasks with some similarity with real nurse-tasks

Proposal 2/2: Simulation may take place at Solsiden, (or other place with some location tracking to gather data) –Have real walking distances (like in a hospital, bigger that the lab at NSEP, real walking distances) –Have real physical work, using hands, carry etc. Work tasks not health related, but still connected to coordination and communication. Not dealing with emergency and role based pagers, but ’all the rest’ ’buy 48 bottles of beer and call for help to carry’ –(simulating ’lifting patient’) Find out the stock and price of bread in 3 different shops and buy –Information and device gathering distributed ’buy a dress’ and ’call upon a colleage to view’ –Simulating ’in sterile’ and/or assistance call/ personal help message ’check out product in store, place...’ –Simulating message from nurse to physician (paper or asynchr. text)

Litterature (1/2) Acharya, A, Berger S, and Narayanaswami, C, Unleashing the Power of Wearable Devices in a SIP Infrastructure, Proc. Of PerCom 2005, pp , 2005 Ascom. User Manual 9d24 Cordless Telephone, Doc. No. TD 92136GB, Ver. E, March 2004 Bardram, J. E. and Hansen, T. R., The AWARE architecture: supporting context- mediated social awareness in mobile cooperation. IProc. CSCW '04. ACM Press, pp Brown, B and Randell, R, Building a Context Sensitive Telephone: Some Hopes and Pitfalls for Context Sensitive Computing, Comput. Supported Coop. Work 13;3-4, pp , Coiera E, When Conversation Is Better Than Computation, JAMIA Volume 7 Number 3 May / Jun 2000 pp Coiera E and Tombs V, Communication behavior in a hospital setting: an observational study. BMJ Vol. 316 pp , 1998 Erickson T, Kellogg WA, Social Translucence: An Approach to Designing Systems that Support Social Processes, ACM Transactions on Computer-Human Interaction, Vol. 7, No. 1, March 2000, Pages 59–83. Interaktive Hospital, webpage (accessed Oct. 2008)

Litterature (2/2) Haug et al. Utvidet pasientsignal, (EiT, 2004, ntnu) Harr, R. and Kaptelinin, V Unpacking the social dimension of external interruptions. In Proceedings of the 2007 international ACM Conference on Supporting Group Work (Sanibel Island, Florida, USA, November , 2007). GROUP '07. ACM, New York, NY, DOI= Knudsen P.V., Bruk av mobile enheter for kommunikasjon på sykehus, [in Scandinavian Language], master thesis, ifi, UiO, 2007, Milewski AE and Smith TM, Providing presence cues to telephone users, In Proc. CSCW‘00. ACM Press, 2000, pp Moen A, Smørdal O, Kristiansen T, Refseth Y, Mortensen B and Osnes T, Participatory Design and Infrastructures for Coordination and Communication in Interdisciplinary Mobile Health Teams, paper at MedInfo 2004, Refseth Y, En dag på sengeposten [video scenario in Scandinavian Language]. Oslo: InterMedia; UiO, Scholl J, Hasvold, P, Henriksen E, Ellingsen G, Managing communication availability and interruptions: A Study of Mobile Communication in an Oncology Department, In Proc. Pervasive May 13-16, 2007 in Toronto, LNCS 4480, pp. 234–250, 2007 Wagner, I. A web of fuzzy problems: confronting the ethical issues, Communications of the ACM, 36(6) pp

Wiberg M, Whitaker S, Managing availability: Supporting lightweight negotiations to handle interruptions, ACM Transactions on Computer- Human Interaction, Vol. 12, No. 4, December 2005, Pages 356–387, 2005 –In front of PC, negotiate via NEGOTIATOR to take the phone call later (call is never more important than current task) Natalia Romero, Agnieszka Matysiak Szóstek,Maurits Kaptein and Panos Markopoulos, Behaviours and preferences when coordinating mediated interruptions: Social and system influence, L. Bannon, I. Wagner, C. Gutwin, R. Harper, and K. Schmidt (eds.). ECSCW’07: Proceedings of the Tenth European Conference on Computer Supported Cooperative Work, September 2007, Limerick, Ireland, Springer, 2007, pp –In front of PC 2 users ’asker’ and ’helper’ –A simple quiz is done by helper with heavy time constraints, and with a simple ’awareness measure’ shown to asker This may be compared to ’length of ToDo-list for nurses, very simple –Testing ’group’ vs ’team’ (social factor) –And testing ’manual’ vs ’automatic’ help decline (system factor) (’call screening’) Asker see no difference from ’declines’ made by sustem and made manually by user, ’so I just asked, trusting the system would screen the requests) Litterature (on interrupts in general)