Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
”Time Samme Dag (TSD)” Erfaringer fra Stovner Legesenter as
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Telefontilgjengelighet-legekontorets akilleshæl
Hvorfor bør den gamle timeboka forandres?
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Den norske kirke Den norske kirke Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehjem Sykehjem Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Videregående skole Videregående skole Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Grunnskole Grunnskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Omsorgsbolig Omsorgsbolig Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Hvilke endringer gjorde pasientene etter å ha vært på ”skole” for irritabel tarm syndrom to år tilbake? Jostein Sauar, Øyvind Holme, Gerd Skrabeklev, Michael.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
En retrospektiv journalstudie
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
PasientLink Per Egil Kummervold Erfaringer og forskningsresultater fra lege-pasient-kontakt over Internett.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folkebibliotek Folkebibliotek Innbyggerundersøkelsen 2013.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Utskrift av presentasjonen:

Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin

Hva er Timesammedag? TSD er en strukturert og systematisk metode som gjør at pasienter kan bli sett av fastlegen når de har behov for det og når det er bekvemt for pasienten. TSD gjør at legene og medarbeideren kan administrere praksisen mer effektivt og presis. Samtidig reduseres stress og mas for alle parter. Metoden er utviklet ved Kaiser Permanente I USA Advanced acces. Kombinert med SMS teknologi har Risvollan legesenter utviklet en norsk model for fastlege praksis.

Bakgrunn RLS innførte TSD i mai 2006 Det er 7 TSD-praksiser i Norge i dag Tidlig evaluering ved RLS i juni 2006 Evaluering fra Molde høsten 2007 og 2008 Vi ønsket en evaluering, pasienttilfredshet, etter 3 år.

Metode 100 spørreskjema innhentet i august 2009 Skjema ble gitt til pasienten etter konsultasjon Fylt ut på venteværelset og lagt i postkassen ved skranken Anonym besvarelse 10 spørsmål med svarmulighet enig, litt enig, litt uenig og uenig Gjennomgang av materialet gjort i Excel Positiv respons(enig og litt enig) og negativ respons (litt uenig og uenig)

Materiale 52 kvinner, 47 menn (1 ikke fylt ut kjønn) Snittalder 46,5 år, median 48 år 56/100 hadde vært pasient på RLS i over 20år 86/100 hadde benyttet seg av timebestilling via SMS

Resultater

Enkelt? «Jeg synes det er enkelt å bestille legetime via SMS» andel positive svar(enig, litt enig) – Totalt: 93/100 (93%) – Over 60år: 16/20 (80%)

Enkelt nok? «Jeg synes det er enklere å ringe enn å bruke SMS» andel positive svar(enig, litt enig) – Totalt: 28/100 (28%) – Menn:15/47 (32%) Kvinner:12/52 (23%) – Over 60år: 9/20 (45%)

Tilgjengelighet «Jeg synes tilgengeligheten til legekontoret er blitt bedre etter SMS-innføringen» andel positive svar(enig, litt enig) – Totalt: 91/99 (92%) – Over 60år: 14/19 (74%) – 60år og yngre: 62/64 (97%)

Telefontilgjengelighet «Jeg synes det er enklere å komme gjennom på telefon etter SMS- innføringen» andel positive svar(enig, litt enig) – Totalt: 54/95 (57%) – Ikke brukt SMS: 10/14 (71%)

Timens forutsigbarhet «Ventetiden på venterommet har blitt kortere etter oppstart av TSD» andel positive svar(enig, litt enig) – Totalt: 90/98 (92%) – Over 60år: 18/19 (95%) – Pas i over 20år: 53/55 (96%)

Mindre tid inne hos legen? «Jeg synes legen har mindre tid til meg nå enn før oppstart med time samme dag» andel positive svar(enig, litt enig) – Totalt: 16/98 (16%) – Over 60 år: 5/20 (25%) – Menn: 5/47 (11%) Kvinner: 11/50 (22%)

Fornøyd? «Jeg er fornøyd med den nye ordningen med Time Samme Dag» andel positive svar(enig, litt enig) –Totalt: 96/99 (97%) –Ikke brukt SMS: 12/14 (86%)

Resepter «Jeg kunne tenke meg å bestille resepter på faste medisiner på SMS» andel positive svar(enig, litt enig) –80/96 (83%) enig totalt –Over 60år: 11/19 (58%)

Bruke i fremtiden? «Jeg vil bruke timebestilling på SMS i fremtiden» andel positive svar(enig, litt enig) –Totalt: 90/100 (90%) –Over 60år: 14/20 (70%)

Hvem benyttet seg ikke av SMS? 8 menn, 5 kvinner* 9/14 var over 50år 8/14 hadde vært pasienter på RLS > 20 år. Hva synes de? andel positive svar(enig, litt enig) 12/14 (86%) synes det er enklere å ringe 12/14 (86%) er fornøyd med TSD 7/14 (50%) vil bruke SMS i fremtiden * på et skjema var kjønn ikke fylt ut.

Konklusjon Etter 3 år bruker en meget høy andel av pasientene SMS til timebestilling Pasientene er i høy grad fornøyd med Time Samme Dag Pasientene ønsker å bruke SMS til time- og reseptbestillinger i fremtiden

Takk for oppmerksomheten! For den som vil lese mer viser vi til rapporten som er lagt ut på nett, : der finner du også spørreskjemaet vi brukte.