Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieforberedende utdanningsprogram
Advertisements

Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Valg av Programområde og programfag på Studiespesialisering
Bygg – og anleggsteknikk
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Fra søknad til vitnemål og fagbrev
Velkommen til Tanks.
Porsgrunn videregående skole - Sammen om mestring, mangfold og miljø.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Velkommen til informasjonsmøte for elever og foresatte U. Pihl videregående skole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SPRÅK, SAMFUNNSFAG, ØKONOMI OG REALFAG Fagvalg 2012 Greaker.vgs.no.
Info til elever vg1 ST og vg1 ID
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Sunnland Einar Stølevik
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
UTDANNINGSPROGRAM SERVICE OG SAMFERDSEL
Tanks videregående skole
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Studiespesialisering med formgivingsfag
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Utdanningsprogram: Studiespesialiserende Programområder:-Realfag -Språk-, samf.- og øko. ProgramfagBiologi Fysikk Politikk, individ og samfunn.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.  Alle må søke om inntak til Vg2  Inntakskontoret foretar inntaket  Søknadsfrist 1. mars  Svar.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
Fagvalg Studiespesialisering Ole Vig vgs. Våren 2015.
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR HVEM 100 ansatte 8 i ledergruppen 2 rådgivere 1 miljøarbeider 1 systemansvarlig 1 vaktmester ER VI? 70.
VELKOMMEN TIL VALLER ÅPEN DAG JANUAR Program på åpen dag Guidet tur rundt på skolen med noen viktige rom og mulighet for å få et innblikk.
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
Valg av programfag Foreldremøte Vg1 10. februar 2016.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Velkommen til orienteringsmøte om fagvalg – Vg2 ST I kveld skal du få innsyn i ◦ Hvilke fag vi tilbyr ◦ Regler for valg.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Studiespesialisering
U. Pihl videregående skole
Foreldremøte Vg1 7. februar 2017
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
VIGO-SØKNADSFRIST 1. MARS
Informasjonsmøte VG1 ST 6. januar 2018
Tertnes Videregånde Skole Foreldrekonferanse Vg1 6
Orientering om fagvalget for 2. klasse skoleåret
Orientering om fagvalget for 3. klasse skoleåret
Velkommen til foreldremøte
Ved Kongsskogen videregående skole
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Studiespesialisering
VELKOMMEN TIL VALLER ÅPEN DAG 14. JANUAR 2019.
Informasjon - valg av programområde og programfag Bø vgs for VG1 ST
Utskrift av presentasjonen:

Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom: Kopervik vgs Skeisvang vgs Vardafjell vgs Ølen vgs

Studiespesialisering Programfag til valg (PTV) -innhold i vgs-dagene

Intensjonen med dagene er å gi elevene et innblikk i hva det innebærer å velge dette utdanningsprogrammet, og vise hvilke valgmuligheter de har. Det kan være et problem at valget av programområde først skjer i Vg2, og at strukturen i programmet er ganske innfløkt - og til dels uavklart.

Vi vet at mange elever selv etter Vg1 er usikre på hva de vil velge Vi vet at mange elever selv etter Vg1 er usikre på hva de vil velge. Derfor har vi valgt å lage et opplegg som gir smakebiter av de ulike program-områdene. Erfaringene vil vise om dette er en fruktbar løsning. Det har dermed vært vanskelig å forholde seg til de ”læreplanene” som foreligger. Vi vil vektlegge praktiske og virkelighets-nære tilnærmingsmåter til fagene.

Opplegget kan variere noe fra skole til skole, og fra år til år, avhengig av tilgjengelige ressurser/lærerkrefter m.m. Forslaget må derfor forstås som en skisse.

Mål for opplegget: Elevene skal få et innblikk i tilbud og valgmuligheter innen studiespesialiserende utdanningsprogram De skal få undervisning i utvalgte fag fra de ulike programområdene De skal få prøve seg i aktuelle arbeidsmåter i fagene

Dag 1 Elevene ønskes velkommen, informeres om skolens hjemmeside og hva som kan finnes/leses der. Videre deles de i 2 grupper à 15 elever:

Time 15 elever 1 Omvisning på skolen: kantine studiesentra bibliotek administrasjon/rådgivere Innføring i skolens språk- og samfunnsfagtilbud med smaksprøver: Innføring i skolens realfagstilbud med smaksprøver: 2 kort lytteøving (språk) elevforsøk 3 minicase (rettslære/markedsføring) små ”drypp” fra realfagene 4 5

Slutten av 5. time Elevene får skjema for: Avkrysning for Dag 2: Språk/samfunnsfag eller realfag (ønske) Mulighet for skriftlige spørsmål med tilbakemelding eller forklaring på hvor svar kan finnes (det eleven måtte lure på) Positiv/negativ tilbakemelding – forslag til justering/endring

Videre kommentarer: Med timer antas 5 timer à 45 min + pauser i tråd med den enkelte skoles timeplan Planen gjelder for Kopervik, Skeisvang, Vardafjell og Ølen vgs men med nødvendig lokal tilpasning på den enkelte skole

Dag 2 Elevene er fordelt (15/15) ut fra egne ønsker (kombinert med noe forskyvning) Slutten av 5. time: Spørreskjema: Kommentarer, bra/mindre bra, uklarheter

15 språk-/samfunnsfagelever: Time: 15 elever: 1 Innføring i fagsammensetting for de 3 årene i språk-/samfunnsfag og realfag (rådgiver eller administrasjon): Fellesfag – Egne programfag – Valgfrie programfag Generell studiekompetanse: Yrker,………. Spesiell studiekompetanse: Yrker,……….. Inviterer til og svarer på spørsmål 15 språk-/samfunnsfagelever: 15 realfagelever: 2 Språklab, ekskursjoner m.m. Laboratoriearbeid innen naturfag (gjerne ”tverrfaglig” BI/FY/KJ) 3 Case-eksempler innen rettslære, markedsføring m.m. Gjerne med praktisk tilsnitt 4 Gå nærmere inn på ett eller 2 av programfagene (teori/eksperiment) 5

Kommentar: Case-eksemplene vil være skole- og læreravhengige men bør være relevante for elevene, ha en spennende og praktisk utforming gjerne koplet med bruk av nettbaserte løsninger

Ved laboratoriearbeid bør elevene kunne få innblikk både i tradisjonell teknikk og simulering ved bruk av datateknologi. De skal få innblikk i arbeidsmetoder, journalføring m.m. Ved eksperimenter bør ikke grupper være større enn 15 elever (HMS). Derfor bør/må grupper à 30 elever deles i 2 og økonomisk kompensasjon justeres deretter.