Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Norske Redningshunder
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Når det har skjedd: Varsling
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Bevisst kommunikasjon innad og utad
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Møteplass for etisk refleksjon
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
- handlinger og holdninger
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Aggression Replacement Training
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Utfordringer i tjenestetilbudet til eldre Bergen 2. april 2008
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Uthengt og utskjelt - når fylkeskommunen blir førstesidestoff.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kunnskap som bestilt En kommunes bruk av konsulenter til å evaluere omorganiseringen av 16 kommunale barnehager Førstelektor Mari Pettersvold, Høgskolen.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Kjære forelder/ foresatt
Gry Nørstenget Fylkesleder
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Politisk påvirkning.
Norske Redningshunder
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Kommunikasjonsstrategi, medieretningslinjer, tips og råd Helse- og omsorgskomitéen Februar 2016 Jon Bakkerud, kommunikasjonssjef.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Argumenterende tekster
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Frem.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Kapittel 1 SAMSPILL.
Utskrift av presentasjonen:

Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune PLO ledere 24 september 2008 Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune

Sak fra september 2004

Mor og datter kastet på gata NØTTERØY: En 48 år gammel kvinne og hennes sju år gamle datter ble onsdag kastet ut av leiligheten på Nøtterøy. Moren hadde ikke betalt husleien på lang tid. Etter at hun ble alvorlig syk av flått, har rehabiliteringspengene gått med til medisiner. Ellen Bering

Har hjerterom, tilbyr husrom NØTTERØY: – De bruker verken hode eller hjerte. Slik oppfatter Eva Glosli på Føynland administrasjonen i Nøtterøy kommune. (Terje Wilhelmsen)

Hva skjedde? Avisoppslaget TB oppfølging 1: Støtteerklæringer TB oppfølging 2: Engasjerte personer TB oppfølging 3: Innsamlingsaksjon TB oppfølging 4: Fritak for taushetsplikt Rådmann artikkel i avisen: Korrekt gjengivelse av økonomiske fakta, kritikk av avisens manglende kildebruk Kopi av brev om utbetaling til tidligere husvert Ettereffekt: Klienten fikk det svært vanskelig Møte med redaktør og journalist Det ble stille en stund

Erfaringer Sørg for å ha kanaler som sikrer at ledelsen får høre at noe er på gang i media. Ta stilling til hvem som skal informere/uttale seg til pressen i den aktuelle saken Informer politisk ledelse (ordfører/aktuell hovedutvalgsleder) så snart som mulig og så balansert som mulig. De blir som regel spurt. Er saken tilstrekkelig stor, så sett av nok tid og krefter til å håndtere saken Sjekk om kommunen faktisk har ”rent mel i posen”. Innrøm dersom det er noe å forbedre i den aktuelle saken. Si aldri at alt er perfekt. Det finnes alltid en der ute som melder seg på som mener å bevise at det er feil. Be om tilsyn fra fylkesmannen hvis saken virkelig dreier seg om tillit til kommunens omdømme. Rapporter til politisk ledelse når tilsynsrapporten foreligger. Gjennomfør en formell internrevisjon Kritiser avisen i egne innlegg dersom avisen ikke har brukt alle kilder eks. brukerens vedtak om tildeling av hjelp. Ingen liker å bli kritisert for dårlig faglig arbeid. Be om møte med redaktør om aktuell sak dersom det dreier seg om kampanjejournalistikk. Om ikke annet så gjør det godt å få sagt det. Ikke forvent at media innrømmer noe offisielt. Da blir du skuffet. Men det reiser tvil om medias integritet hos andre som leser kritikken, og er samlende internt i virksomheten. Ingen får vasket seg i trykksverte Husk dagens avis er morgendagens dopapir

Noen etiske problemstillinger Taushetsplikt- skal vi be om å bli fritatt – enkeltsakene svært komplekse. Avveining mellom kommunens omdømme, tillit til tjenestene og aktuell brukers verdighet. Lederen er også ansatt i kommunen. Hvordan skal vi takle at vi blir gjort ansvarlig for forhold som vi ikke kan påvirke Politiske prioriteringer lokalt – lojalitet til arbeidsgiver Politiske prioriteringer sentralt Urealistiske forventninger til offentlige tjenester fra brukere/pårørende formidlet av media Grensesnittet mellom å beskytte egne ansatte mot offentlig kritikk og behovet for åpenhet

Generelt Åpenhet i organisasjonen – utvikle holdning om at den som har mest kunnskap informerer dvs ikke rigide regler om hvem som skal uttale seg til media Lett tilgang til ledelsen. Prioriter mediaoppfølging generelt. Det er en ærlig sak å ikke kunne nok om saken til å gi en uttalelse. Det er tillitvekkende å si at man ringer opp igjen så snart som mulig når man har satt seg bedre inn i saken Sjekk hva nye journalister gjengir som dine svar. De trenger som regel voksenopplæring. Presenter positive nyheter - det er ikke alltid like lett å fylle en avis hver dag med stoff. Bli enige om noen hovedprisipper for å takle media generelt, og hvordan kommunen skal takle ”mediakrise” hvor kommunens omdømme er satt i spill