Personopplysningsloven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Etikk og nettvett i barnehagen
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Krav til samtykke og informasjon.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Offentlighet.
Personopplysningsloven
Personvern Rune V. Bråthen.
Samfunnets interesser
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Personvern i offentlig forvaltning, DRI 1010 Gruppeundervisning 2 2./4. feb 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Interessen i opplysnings- og behandlingskvalitet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personvern Personvernteorier, definisjoner og hovedregler
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Personopplysningsloven Seminar – unntatt offentlighet? 9. Mars 2006 Advokat Therese Fevang

Personopplysningslovens formål Beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger Opplysninger skal behandles i samsvar med grunnleggende personvernhensyn; Behovet for personlig integritet Privatlivets fred Tilstrekkelig kvalitet på opplysningene

Hva er behandling av personopplysninger? Lovens § 2 ”enhver bruk av personopplysninger, som f eks innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksmåter”

Grunnkrav for å kunne behandle personopplysninger Lovens § 11 Behandlingsgrunnlag – lovens § 8 og § 9 Samtykke Hjemmel i lov Utføre oppgave av allmenn interesse Utøve offentlig myndighet

Forholdet til offentlighetsloven Utgangspunkt: utlevering etter offentlighetsloven er behandling av personopplysninger Forhold til lovbestemt innsynsrett etter andre loven - § 6 Pol begrenser ikke innsynsrett etter offentlighetsloven, forvaltningslov eller annen lovbestemt rett til innsyn Hva betyr dette konkret? Lovavdelingens uttalelse av 16. juli 2004

Nærmere om forholdet til offentlighetsloven Utgangspunktet gis innsyn etter offentlighetsloven uten å vurdere om vilkår i personopplysningsloven er oppfylt Offentlighetsloven gir ikke enhver krav på at dokumentet skal gjøres tilgjengelig på Internett Pol gjelder dersom dokumentene legges ut på Internett

Utøvelse av meroffentlighet Offentliggjøring må oppfylle et vilkår i pol § 8 eller § 9 Adgang og plikt til å vurdere offentlighet – ikke sensitive opplysninger – hjemmel i pol § 8 d) eller e) Sensitive opplysninger - samtykke Datatilsynet kan stille vilkår etter § 11 dersom utleggelsen er i strid med pol § 8 eller § 9 Anonymisering av dokumenter

Nærmere om meroffentlighet Praksis vil variere fra kommune til kommune – underlagt kommunens frie skjønn I vurderingen skal det legges vekt på personvernhensyn Kryssende hensyn for meroffentlighet veies opp mot personvernhensyn

Nærmere om meroffentlighet – utleggelse på Internett Dokumenter som kan unntas – direktivet kan være til hinder for offentliggjøring på Internett – vanlig innsyn = ok Dokumenter som er underlagt innsynsrett – pol § 6 gjelder ikke – må vurderes etter § 8 og § 9 Identifiserbare opplysninger utelatt = ok å legge ut på Internett

Relevante saker fra Datatilsynets praksis Kongsvinger kommune – publisering av innkomne saksdokumenter med vedlegg på sine hjemmesider. Spesielt med stillingssøknader Hamar kommune – innkomne saksdokumenter på internett. Økonomiske opplysninger om enkelte og arbeiskontrakter

Oppsummering Personopplysningsloven begrenser ikke innsyn etter offentlighetsloven mv Når dokumenter inneholdende personopplysninger publiseres på internett, og således gjøres tilgjengelig for enhver, får pol anvendelse Vurdering av meroffentlighet – da skal også personvernhensyn være med i vurderingen

Spørsmål? Takk for meg! Advokat Therese Fevang 95 29 57 44