FAGGRUPPER Oppstartsseminar for FAU v/Audhild Tveiterås Opplæringsavdelinga 20. mars 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Hva er Fretex ?.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Nasjonal digital læringsarena
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Slåtthaug videregående skole
Fagarbeider i bibliotek
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Monica Håkonsli – Opplæringsavdelinga
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
FORELDREMØTE 10. TRINN Smiodden skole 13. januar 2015
INFORMASJONSMØTE Info fra Fagopplæringskontoret ved Anne Sara Svendsen
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Rådgiver orienterer… 10. trinn høsten Hva er min jobb som rådgiver på 10. trinn?  Administrere og følge opp elevene i forbindelse med uke 43. 
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Videregående opplæring i Follo
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Charlottenlund videregående skole Universitetsskole
Fagforbundet Vest-Agder
Inntaket til skoleåret
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Rådgiver Marianne Stray Aas
Inntaket til skoleåret
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
NY STRUKTUR.
FORELDREMØTE 10. TRINN 9.oktober 2018
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Rådgivar Harald Johnny Tomren - Utdanningsavdelinga
Inntaket til skoleåret
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

FAGGRUPPER Oppstartsseminar for FAU v/Audhild Tveiterås Opplæringsavdelinga 20. mars 2006

17 FAGGRUPPER Yrkesfaglige Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverksfag Elektrofag Helse- og sosialfag Medier og kommunikasjon Naturbruk Restaurant- og matfag Service og samferdsel Teknikk- og industriell produksjon Andre Formgiving Fremmedspråk Idrettsfag og kroppsøving Musikk/dans/drama Norsk Realfag Samfunnsfag Særskilt tilrettelagt opplæring

FAGGRUPPER Formål Mandat til FAU Tidsressurs Organisering Nettverk Fag- og yrkesopplæringen. Samarbeid med arbeidslivet Læreplanarbeid Kompetanseutvikling Bruk av kompetanseutviklingsmidler

Formål Større faglig fokus – faglig kvalitetssikring Legge til rette for faglig samarbeid og nettverk Få bedre målrettet bruk av kompetanseutviklingsmidlene Sikre sammenheng og kvalitet i hele opplæringsløpet

Organisering En faggruppe består av alle lærere som underviser i ett eller flere av fagene innen faggruppen. FAU: Faglig arbeidsutvalg, én representant fra hver region 3 faste medlemmer Leder: 15 % tidsressurs 2 faste medlemmer: 7,5% tidsressurs 3 varamedlemmer uten frikjøp

Rollene FAU-medlemmene har et felles ansvar for at alle fag innen faggruppen blir ivaretatt Vara-medlemmene skal ha tilgang på samme informasjon som de faste medlemmene. De kan ikke pålegges å delta i samme grad som de faste. FAU må selv vurdere. Faste medlemmer. En gruppe på 3 personer kan være effektivt. Lettere å kommunisere og møtes enn for alle 6. Tidsressurs. Leder Representant for alle fagene innen faggruppen Ansvar for å koordinere, møteinnkallinger m.m. Hovedansvar for økonomien, rapportering og Permen.

Funksjonstid for FAU 20. Mars – 20. Juni Skoleåret 06/07 I enkelttilfeller kan det bli endringer til august –06 Deretter er funksjonstiden 2 år, men med utskiftinger til august – 07 der det viser seg nødvendig pga fagsammensetning, mangel på aktivitet o.a.

Arbeidstid for FAU Vår – 06: Lønnsmidler for 3 mnd. blir overført til de skolene som har faste medlemmer. Vedkommende må sammen med skolens ledelse avgjøre best bruk. For hele skoleår: Funksjonstiden legges inn i læreren sin stilling Rektorene vil bli oppfordret til å prioritere tid til dette arbeidet for alle faste og varamedlemmer

Mandat til FAU FAU er direkte underlagt Opplæringsdirektøren Rådgivende overfor Opplæringskontoret og regionskoordinatorene Faglig myndighet etter konkrete oppdrag fra Opplæringsdirektøren Disponerer deler av kompetanseutviklingsmidlene

Tre hovedområder Læreplanarbeid Kompetanseutvikling Eksamen Rammer for læreplaner Prosjekt til fordypning Kompetanseutvikling Arrangere fagsamlinger Samhandle med universitets- og høyskolemiljøer Samhandle med representanter fra arbeidslivet Eksamen Kvalitetssikring av lokal og regional eksamen (ikke enda).

Forhold til skole og regionene Skolene og regionene organiserer det faglige arbeidet slik det passer best. Rektor har ansvar for at det blir gitt tid til dette. Alle skoler skal ha en formell kontaktperson for hver faggruppe (fagkoordinator). FAU kan organisere undergrupper/arbeidsgrupper for enkelte fag eller grupper av fag etter behov. (ikke frikjøp til dette).

Faglige nettverk It’s learning brukes som nettverksplattform Alle lærere er medlem av en eller flere faggrupper – de har tilgang på området til sin(e) faggruppe(r) FAU sine medlemmer/varmedlemmer som trenger opplæring i It’s learning vil få det av Opplæringsavdelinga FAU har sitt eget område på It’s learning Organiseringen på It’s learning kan FAU bidra til utviklingen av

Hvordan brukes It’s learning? FAU kommuniserer internt og arkiverer dokumenter på sitt område Faggruppen sitt område. Her legges ut ulik faglig informasjon. Debatt – Kommunikasjon med lærerne – Info om egne fagsamlinger – Info/reklame om faglige kurs. FAU holder seg orientert – fanger opp lærernes problemstillinger Eget område for skolenes kontaktpersoner + FAU – Nødvendig ?

Samarbeid med arbeidslivet Partene i arbeidslivet (Y-nemnda) oppnevner en representant for hver av de 9 yrkesfaglige faggruppene De involveres i størst mulig grad i FAU sitt arbeid. Får tilgang til FAU sitt område på It’s learning Opplæringskontor og virksomheter vil og være viktige samarbeidsparter lokalt og sentralt. Informasjon om dette på It’s learning?

Samarbeid med arbeidslivet forts…. Samarbeid med virksomheter kan omfatte flere områder: Utplassering av elever Hospitering av lærere Felles kursing lærere og instruktører Opplæringskontor og lærebedrifter Store virksomheter har gjerne selv egen opplæringsavdeling

Kompetansebehov FAU får kompetanseplanene fra skolene for eget fagområde. FAU innhenter utfyllende informasjon fra skolene FAU gjør egne vurderinger og definerer opplæringsbehov for faggruppen som skolene ikke selv kan håndtere

Kompetanseutviklingsmidler 2006 3 mill. blir direkte overført til skolene 500.000,- til FAU sine fagsamlinger Fri ramme til hvert FAU: 20.000,- 180.000,- kan søkes på Retningslinjer er utarbeidet

Retningslinjer for bruk av midlene FAU må dokumentere bruk av midlene. Settes i permen: Planlegging av arrangement, med kostnadsoverslag, målgruppe Program Deltakerliste Enkelt regnskap med bilag for utgifter Rapport til Opplæringsavdelinga om hvordan resten av årets midler er tenkt brukt. 1. november (?) Midler som ikke blir brukt overføres til andre FAU (eller til neste år)

Faglige samlinger FAU kan arrangere fagsamlinger for lærerne, regionalt, eller sentralt (for alle innen fagområde) Lokale: skole, fylkesbygget, hos eksterne samarbeidspartnere Reiseutgifter for foredragsholdere og arrangører: fylkeskommunen sitt skjema nyttes, mrk Faggrupper- navn Reiseutgifter for deltakerne dekker skolene Vikarutgifter for deltakerne dekker skolene Faktura på andre utgifter sendes Opplæringsavd. mrk. Faggrupper - navn

Honorar Ytelser under 1000 kr er skattefritt for mottaker (ikke HFK-ansatte) Selvstendig næringsdrivende (vi slipper sosiale utgifter) HFK-ansatte: Ekstra lønn Personlig lønn. En sats for dette? Arbeidstid? Vikar?

Deltakeravgift Faglige samlinger kan/bør være gratis for deltakerne Ved kostbare samlinger el. ved en rekke av samlinger, kan en ta avgift som skolene selv betaler av sine midler til kompetanseutvikling Dette må vurderes kontinuerlig. Evalueres til nyttår.

Nye læreplaner – Pulje 1 og 2 Gjennomgående fag er fastsett Yrkesfag Vg1 er fastsett Prosjekt til fordypning Vg1 (yrk.) er fastsett Fellesfagene for studieforberedende er fastsett Studiespesialiserende læreplaner Vg2-Vg3 fastsettes januar-april –06 Idrettsfag er fastsett Musikk, dans og drama publiseres 22. mars

Nye læreplaner – Pulje 3 og 4 Pulje 3: VG 2 yrkesfag Høring starter 3. april Høringsfrist: 1. september Fastsetting av læreplaner: januar 07 Pulje 4: VG 3 yrkesfag: 2007

Læreplanarbeid Rammer for læreplanene som skal gjelde for hele fylket Høringsuttalelse (yrkesfagene) Fagdidaktikk  etterutdanning

Læreplanarbeid forts…. Hva slags rammer er nødvendig å gi for skolenes arbeid med læreplanene? Må vurderes for hver faggruppe FAU utarbeider evt. rammer. Dialog med resten av faggruppen Prosjekt til fordypning for yrkesfagene

Prosjekt til fordypning i yrkesfag Lærerne trenger nettverk for å diskutere dette Hva kan være FAU sin rolle? Samarbeid med representanter fra arbeidslivet Etterutdanning? Prosjekt i Helse- og sosialfag Utplassering av elever Utvikling av verktøy (håndbok med kjøreregler, system for dokumentasjon) Samarbeid med Bergen kommune og HiB – seksjon HS. HFK søker midler i Program for skoleutvikling

Høring på nye læreplaner Vg2 planene for yrkesfag på høring 3. april FAU får ansvar for å gi høringssvar på vegne av fylkeskommunen. Leser høringssvar fra skolene – svarer på bakgrunn av disse. Egne midler fra fylkesmannen til dette?

Administrative utfordringer Hver FAU har en ramme på 3000,- til administrative utgifter. Send oss faktura mrk. Faggruppe - navn Fremdrift Læreplanrammer Kompetanseutvikling Frister for innlevering av forslag til Opplæringsavdelingen?

Kontaktpersoner - Opplæringsavdelinga Audhild Tveiterås: Yrkesfagene Målfrid Hatteland: Særskilt tilrettelagt opplæring og fremmedspråk Rolf Hall-Hansen: Resten Kontaktpersoner på fagopplæringskontoret for de 9 yrkesfaglige gruppene